Základ rodiny (2005) - Info ze zákulisí

06.09.2008 23:24

O filmu

Základ rodiny je komediální příběh o výročním rodinném shromáždění jedné rodiny z Nové Anglie. Nejstarší syn přivede na tradiční setkání svou novou přítelkyni, kterou chce představit svým rodičům, bratrům a sestrám. Bohémská rodina Stoneových přivítá tuto návštěvu – vysoce postavenou kariéristku z New Yorku – poněkud rozpačitě, zmateně a nepřátelsky. Ještě před koncem svátků se některé vztahy rozpadnou, jiné vzniknou, budou odhalena některá tajemství a celá rodina Stoneových dá průchod své lásce, aby se mohla znovu semknout.

Sybil Stone (DIANE KEATON) je cílevědomá a otevřená žena, která stojí v čele rodiny a chce pro svých pět dětí jen to nejlepší. Ačkoliv je od pohledu krásná, v její tváři už se zračí známky křehkosti a únavy, které poukazují na to, že dost možná skrývá nějaké tajemství.

„Postava Sybil mě od začátku přitahovala, protože její osobnost má spoustu vrstev,“ říká Diane Keaton. „Tato role mi pomohla vžít se do spousty – leckdy protichůdných – emocí. Zahrát si postavu, které se i v nastalém domácím chaosu daří udržovat zdání, že všechno funguje jako na drátkách, bylo velmi zábavné. Sybil je jako lepidlo, které drží rodinu pohromadě.“

Příjezdem přítelkyně nejstaršího syna Everetta není Sybil se zbytkem rodiny příliš nadšena. Meredith Morton (SARAH JESSICA PARKER) je skvěle stavěná a moderní kariéristka z New Yorku, jejíž šaty šité na míru, nahoru vyčesané vlasy a jemný make-up prozrazuje mnohé o její osobnosti. Důsledky jejího setkání se Stoneovými jsou chaotické a nezapomenutelné.

„Meredith se od většiny postav, které jsem dosud hrála, poměrně hodně liší,“ říká Sarah Jessica Parker. „Ráda má nad vším kontrolu, je přísná a hodně upjatá. Kromě toho je ale také nezdravě neústupná a zatvrzelá. Když se ocitne v domě Stoneových, kde není ve své kůži, stane se z ní lidská troska.“

„Meredith se usilovně snaží navázat s podivnými lidmi z rodiny svého přítele přátelské vztahy a připojovat se k jejich rozhovorům,“ pokračuje herečka. „Ale zjevně vůbec nechápe, do jaké společnosti se snaží dostat, takže si neuvědomuje, kdy by měla přestat mluvit. A když se pak snaží z těch trapných chvilek dostat, jenom to zhoršuje.“

Po úvodní zkoušce ohněm se Stoneovými se Meredith rozhodne vzít si na pomoc svou mladší sestru Julii (CLAIRE DANES). Julie, která pracuje v nadaci, jež má na starost přidělování grantů umělcům, není ani zdaleka tak uzavřená jako Meredith.

„Julie není na rozdíl od Meredith pod tlakem,“ říká Claire Danes. „Je tam pouze proto, aby jí dodala duševní podporu. Přijede ve chvíli, kdy se život její sestry ocitá v naprostém chaosu a rodina Stoneových, která ze začátku působila naprosto úchylně, se začíná ukazovat v jiném světle, takže je Julie ze začátku docela dezorientovaná.“

Danes se na filmu líbilo, že citlivým způsobem vyvažuje komediální a dramatické prvky a daří se mu balancovat na tenké hranici mezi těmito dvěma odlišnými styly.

„Práce na tomto filmu pro mě byla velmi příjemným zážitkem, protože mě má role nutila být co nejpoctivějším hercem,“ vysvětluje Danes. „Nemůžete to odbýt jednostranně komediálním nebo dramatickým ztvárněním role, protože by se vám nikdy nepodařilo vytvořit a udržet širokou škálu dynamických momentů, které tento film obsahuje.“

Juliin pád do jámy lvové je mnohem hladší, nicméně její návštěva nakonec vede k dalším komplikacím, zejména pak pro Everetta Stonea (DERMOT MULRONEY). Everett je úspěšný výkonný ředitel z Manhattanu, jehož šarm vychází z velké části ze skutečnosti, že nemá zřejmě ani potuchy o tom, jaký vliv má jeho přitažlivost a pohodová povaha na ostatní.

„Zahrát Everetta bylo docela náročné, protože ze začátku působí velmi konzervativně a puntičkářsky, ale ke konci příběhu se vrátí ke své skutečné osobnosti,“ vysvětluje Dermot Mulroney. „Hluboko uvnitř není tím ctižádostivým submisivním kravatářem, jak se prezentuje na začátku filmu. Ve skutečnosti je skoro stejný jako zbytek rodiny Stoneových – uvolněný a jistým způsobem i bohémský, se smyslem pro volně plynoucí otevřenou konverzaci a samozřejmě i humor, který z ní pramení.“

Od kořenů své rodiny v Nové Anglii se nejvíce vzdálil Everettův bratr Ben Stone (LUKE WILSON). Ben se živí na západním pobřeží jako filmový střihač a jeho nepředvídatelná a občas i škodolibá povaha se odraží v jeho prudce neformálním oblečení.

„V porovnání se svými sourozenci je Ben uvolněnější postava,“ říká Wilson. „Je to volnomyšlenkář z Kalifornie, který žije bez přítelkyně. Je křiklavým protikladem svého čestného a poctivého bratra Everetta.“

Benova a Everettova sestra Amy (RACHEL McADAMS) je vášnivým, otevřeným a nejmladším členem rodiny. Ke své oslnivé přirozené kráse přistupuje s naprostým nezájmem, zato vůči Meredith je víceméně otevřeně nepřátelská.

„Amy okamžitě usoudí, že Meredith není pro jejího bratra dobrou partií, protože je zosobněním životního stylu, který se zuby nehty bránila nepřijmout za svůj – život moderního úspěšného yuppie,“ říká McAdams. „Nakonec si ale uvědomí, že by měla odmítavý postoj zřejmě vůči komukoliv, kdo by měl přijít do rodiny zvenčí, protože to s sebou přináší změny. A Amy chce, aby zůstalo vše při starém.“

Rodinný patriarcha Kelly Stone (CRAIG T. NELSON) je vysokoškolským učitelem, který má i ve svých šedesáti letech stále skvělou postavu. K jeho rodině jej poutá láskyplný vztah, který ovlivňuje všechno, co dělá.

„Tato postava mě přitahovala, protože Kelly působí jako tradiční hlava rodiny, ale tou je ve skutečnosti Sybil,“ říká herec. „I přes Kellyho klidnou povahu je jeho nevšední vliv na všech pět dětí poměrně silný.“

Dalšího ze sourozenců Stoneových, Susannah, si zahrála Elizabeth Reaser, a Ty Giordano ztvárnil nejmladšího syna Thada, který je homosexuální a hluchý. Giordano je hluchý herec, který stejně jako jeho filmová postava umí odezírat ze rtů a kromě běžné řeči dokáže i zpívat. Jeho partnera Patricka ztvárnil Brian White.

„Není to příběh, ve kterém by tohle postižení hrálo stěžejní roli,“ říká scénárista a režisér Thomas Bezucha. „Thad je zkrátka shodou okolností hluchý. Tím pádem je samozřejmě přirozené, že zbytek rodiny skvěle ovládá znakovou řeč.“ (bezucha využil během příprav na film schopností jednoho z učitelů znakové řeči, který hercům pomohl si tento jazyk osvojit)

„Stoneovi a Meredith s Julií jsou lidé, s jakými byste se klidně mohli setkat ve skutečném životě,“ říká producent Michael London. „Možná jsou krátkozrací a jsou na sebe tak trochu zlí. Ale tyhle chybičky je činí normálními.“

Film Základ rodiny se odehrává v malém městečku během Vánoc. Je to právě období těchto svátků, kdy si lidé z rodin bývají nejbližší. „Náš příběh se odvíjí během svátků, kdy si lidé většinou dávají dárky, jsou pohostinní a chovají se přátelsky,“ říká London. „Když ale přijde na Meredith, jejich vánoční nálada je tatam.“

Jejich domácnost charakterizuje absence jakýchkoliv obvyklých hranic společenského chování. Debaty se běžně stáčejí k tématům jako je kouření trávy nebo ztráta panenství. Žádné téma není tabu – zejména pokud má souvislost s Meredith Morton.

Už od první scény filmu – v níž se dokonale upravená Meredith nachází v luxusním newyorském obchodě a štěká do telefonu příkazy své podřízené, zatímco s Everettem nakupuje vánoční dárky – je jasné, že Meredith patří k typickým manhattanským kariéristkám první kategorie. Když dorazí do útulného a poněkud opotřebovaného domu Stoneových, začíná být jasné, že se svými spičkovými módními lodičkami na vysokém jehlovém podpatku asi příliš neuspěje.

Srážka dvou odlišných kultur je nevyhnutelná a přichází velmi záhy – Meredith si brzy uvědomí, s jakým opovržením na ni ostatní pohlížejí, proto se z domu Stoneových odstěhuje do místního hostince. I přes snahu Everettova bratra Bena, který ji chce utěšit, si Meredith zavolá na pomoc svou sestru Julii, od níž očekává duševní podporu. Juliin příjezd – a jeho překvapivý efekt na Everetta – obrátí celou rodinu naruby.

„Stoneovi jsou zkrátka sami sebou,“ říká Bezucha. „Mají vůči Meredith předsudky, protože se od nich liší. Zatímco oni jsou bohémští a otevření, ona působí upjatě a kariéristicky. Všichni se proti ní spojí. Štve je za všech okolností – nezávisle na tom, jak se chová. Ale jsou to přece jenom slušní lidé a věci se postupně začnou měnit.“

„Každý, kdo má rodinu, se bude moci s tímto příběhem ztotožnit,“ dodává Bezucha. „Každý divák se pozná nejméně v jedné z postav.“

Při vymýšlení filmových postav Bezucha těžil z vlastních zkušeností. Vyrostl v Amherstu v Massachusetts jako syn univerzitního profesora. Podotýká však, že film není autobiografický. „Není to příběh o mojí rodině, ale je to rozhdně příběh o lidech, mezi něž patřím,“ říká režisér. „Vyrostl jsem mezi akademiky na východním pobřeží.“

Když se práce na scénáři chýlila ke konci, oslovili Bezucha s Londonem oscarovou herečku Diane Keaton s nabídkou role ženské hlavy rodiny Sybil. Filmaři si byli vědomi toho, že její herecký rozsah a všestrannost by se pro film, který plynule přechází z komedie v drama, skvěle hodil. Mít na place takovou herečku s sebou přinášelo i jiné výhody: „Přemýšleli jsme nad tím i z jiného úhlu – kdybychom pro roli Sybil získali Diane Keaton, měli bychom určitou pevnou oporu a také magnet, který by k filmu přilákal další silné herce,“ říká London. Keaton roli přijala krátce po přečtení Bezuchova scénáře.

V tom okamžiku se stalo vysněné herecké obsazení realitou – k projektu se začali připojovat prvotřídní herci.

Bezucha se v New Yorku sešel se Sarah Jessicou Parker, která právě končila se svým mimořádně úspěšným televizním seriálem Sex ve městě. Herečka již odmítla spoustu filmových příležitostí, protože se nabízené role až příliš podobaly její seriálové postavě Carrie Bradshaw. „Chtěla jsem si počkat na nějakou opravdu výjimečnou roli,“ říká Parker. „A film Základ rodiny se od těch ostatních docela lišil, takže jsem možnosti zahrát si Meredith využila.“

Filmaři slavili úspěch také u dalších herců, které si ve filmu představovali – role nakonec přijali Dermot Mulroney, Claire Danes, Rachel McAdams, Luke Wilson nebo Craig T. Nelson.

Všichni herci se setkali během příprav v Los Angeles. „Thomas věděl od začátku, že dostat herce do takového rozpoložení, aby spolu komunikovali jako rodinní příslušníci, je pro fungování filmu velmi důležité,“ říká Sarah Jessica Parker. „Přípravy působily téměř jako kdybychom nechali práce a byli odvezeni domů – na místo, kde panuje zcela pohodová a hravá atmosféra.“

Jakmile byli Bezucha a London spokojeni s hereckým obsazením, začali sestavovat filmový štáb. Bezucha pracoval před začátkem své filmové kariéry jako designér u Ralpha Laurena, takže měl o světě, v němž se má film odehrávat, naprosto jasnou představu. Jeho pečlivě vybraný tým pak přivedl detailní představy k životu.

Místo za kamerou připadlo Jonathanu Brownovi, který v začátcích své kariéry pracoval s tak významnými kameramany, jako jsou Conrad Hall nebo Vittorio Storaro.

Hlavní výtvarnice Jane Ann Stewart, která se v minulosti podílela na filmech Alexandra Paynea Bokovka (produkovaný Michaelem Londonem), O Schmidtovi, Kdo s koho a Občanka Ruth, proslula v oblasti návrhů prostředí, která působí dojmem, že v nich lidé doopravdy po delší dobu žili – což bylo pro film Základ rodiny pochopitelně velmi důležité.

Stoneovi jsou často zachyceni při přípravě nebo pojídání různých pokrmů, což vrcholí obří štědrovečerní hostinou. Pro zachycení této vrcholné sekvence, v níž se u společného stolu sejdou všichni herci, byla použita celá řada tradičních vánočních jídel. Bezucha, který je známý svým smyslem pro detail, při této příležitosti najal renomovanou kuchařku Valerii Aikman-Smith.

Bezucha chtěl, aby se scény z exteriérů natáčely na místech, která odpovídají filmovému ději. Proto naplánoval natáčení tak, aby jako první přišly na řadu fyzicky a logisticky nejnáročnější sekvence. Prvních deset dní strávili filmaři na dvou místech na východním pobřeží, kde je přivítal obrovský blizzard.

„Měli jsme vlastně štěstí, že se ta sněhová bouře přehnala už první den večer,“ vzpomíná Michael London. „Bouře napomohly tomu, aby tyhle scény vypadaly jako pohlednicové obrázky. Takže pro nás byly vlastně požehnáním, ačkoliv s sebou přinesly jednu podstatnou nevýhodu: zůstala po nich pěkná zima. V důsledku toho museli herci i štáb pracovat v poměrně náročných podmínkách.“

Bezejmenné univerzitní městečko v Nové Anglii ve filmu zastoupila obec Madison v New Jersey. Výtvarné oddělení malé komunitě dočasně propůjčilo jinou vizáž – rozvěsilo po domech nekonečné řetězy s vánočními žárovičkami, vytvořilo propracované vánoční výlohy v obchodech a uprostřed hlavní ulice města vztyčilo obří, pečlivě vyzdobený vánoční strom.

„Poté, co si Madison vzala do parády hlavní výtvarnice Jane Ann Stewart spolu se svým týmem a počasím, které jej zahalilo sněhovou pokrývkou, změnilo se město v malebnou vánoční vesničku, která vypadala jako z pohádkové knížky,“ říká vedoucí výroby Jennifer Ogden. „Nová Anglie má určitý půvab, který je unikátní. Nemůžete naházet sníh na palmy v Los Angeles a předpokládat, že to publikum přijme. Měli jsme velké štěstí, že jsme mohli natáčet v autentickém prostředí.“

Poté se filmaři přesunuli do Greenwich v Connecticutu, kde si vyhlédli vhodný dům pro natáčení exteriérů u domu Stoneových. Stárnoucí, ale útulné rezidenci hodně napomohl druhý blizzard, se kterým se filmaři během natáčení setkali. Bouře za sebou zanechala nádhernou zasněženou krajinu, která dokonale odpovídala Bezuchově scénáři. Výtvarné oddělení si z Greenwich odvezlo zpět do Hollywoodu obří panoramatické foto krásného okolí, které pak bylo použito při natáčení interiérů domu Stoneových ve studiu.

Po návratu do Los Angeles filmaři využili několika kinematografických podfuků, aby natočili scény z New Yorku. Úvodní sekvence, v níž Meredith s Everettem nakupuje vánoční dárky, byla natočena v Beverly Hills v pobočce obchodního domu Barney’s, který má centrálu v New Yorku. To s sebou samozřejmě přinášelo různé logistické problémy, protože štáb musel opustit obchod ještě před začátkem prodeje v 10 hodin ráno.

Dvě třetiny filmu se odehrávají v rezidenci Stoneových. Převážná část natáčení v Los Angeles proběhla v místních studiích, kde filmaři postavili všechny interiéry. „Pro mě ten dům představuje nedělitelnou součást hereckého obsazení,“ říká Bezucha. „Sybil a Kelly Stone v něm přes 30 let vychovávaly pět dětí a já jsem chtěl, aby na něm bylo poznat, že už něco zažil. Nová Anglie je takových domů plná.“

Stewart podotýká, že vybavení domu je odrazem vkusu Sybil – jejích liberálních postojů a praktické povahy. „Kelly a Sybil nemají z jeho platu vysokoškolského učitele příliš velký příjem, takže musí při vylepšování domova hodně improvizovat,“ říká Stewart. „Mají tendence lpět na věcech, dokud se nerozpadnou. Neobnovují domácí vybavení nějak pravidelně.“

Bezucha a Stewart chtěli, aby bylo z výtvarného provedení scény zřejmé, jak to v domě Stoneových chodí. Chtěli, aby každý z pokojů určitým způsobem odrážel povahu jeho obyvatel(e). Proto sídlí rebelantská Amy na půdě a Everettův pokoj, jemuž vévodí zarámovaná trofej pro nejlepšího hráče z roku 1982, je vždy perfektně uklizený. Tyto nápady jsou částí Bezuchova záměru vytvořit realistický svět.

„Film Základ rodiny je o lásce a o lidskosti,“ říká Bezucha. „Zamilovat se je opravdu těžké. A lidé mají tendence dělat v uzavřeném prostředí, jako je například rodina, opravdu hloupé věci. Tohle jsou lidé, kteří nás znají nejlépe a mají nás nejraději, ale také nás dokáží nejvíce zranit. A tenhle film se zabývá právě těmito složitými rodinnými vztahy.“

zdroj: Bontonfilm

Zpět

Vyhledávání

© 2008 Všechna práva vyhrazena.