Válka světů (2005) - Info ze zákulisí

01.09.2008 09:41

VÁLKA SVĚTŮ byla poprvé publikována v r. 1898, jako významný příběh o mimozemské civilizaci a stala se klasickým literárním dílem. Děsivá vize toho, jak je obsazena naše Země bytostmi z jiné planety, neztratila svou působivost ani po sto letech. "Myslím, že nastal právě ten správný čas, abychom toto téma nechali mohutně zaznít," říká režisér, známý publiku filmem E.T., který pohlíží na mimozemšťany mnohem přátelštěji, ve skutečnosti však toužil podívat se na tento problém z opačné stránky. "Toto není nic sladkého, žádná líbivá historka o mimozemšťanech, " říká.

"Tito E.T. jsou zlí," dodává Tom Cruise. "Není radno pokoušet se s nimi diskutovat."

Tom Cruise hraje Raye Ferriere, který podstupuje v tomto příběhu test, zdali v průběhu vpádu mimozemšťanů dokáže být dobrým otcem. "Otázka zní: Zvládne to? Do jaké míry je schopen ochránit své děti?" říká Cruise.

VÁLKA SVĚTA je druhou spoluprací režiséra Stevena Spielberga s Tomem Cruisem po filmu MINORITY REPORT. "Známe se už dlouho, ale tento film přináší nové vztahy do našeho přátelství," říká Spielberg. "Tom je inteligentní a kreativní partner a přichází s vynikajícími nápady, které nás inspirují. Rád s ním spolupracuji."

Producentka a dlouholetá Spielbergova spolupracovnice Kathleen Kennedyová říká, že VÁLKA SVĚTŮ znamená pro Spielberga ideální příležitost, zaobírat se odvrácenou stránkou možnosti existence mimozemšťanů. "Když začal pracovat na E.T. byl to mnohem temnější a dramatičtější příběh, který se teprve postupně proměňoval a vyvinul do mírumilovné roviny. A myslím, že tu temnou myšlenku v sobě Spielberg stále nosil a nyní má možnost ji vyprávět."

"Je to obrácený příběh, než ten, na kterém jsme pracovali před 20 lety," dodává výtvarník Rick Carter. "Byli jsme konfrontování s podobou mimozemšťanů, kteří byli dobří a naše obavy se ukázaly jako neodůvodněné. Dítě v nás se s tím spokojilo. Ale pro dospělého muže, kterým je Spielberg nyní - a také vlivem doby, ve které žijeme - se představa o mimozemšťanech podstatně změnila." "Předpokládal jsem, že by mohlo být zábavné, natočit opravdu děsivý příběh se skutečně hrozivými bytostmi mimozemšťanů, jaký jsem ještě nikdy nenatočil," říká Spielberg. "Je to jednoduchá historka, v níž jde o přežití. Je o otci, který se snaží dostat své děti do bezpečí. Jde o zcela základní pocity člověka, který se nečekaně ocitl v nebezpečné situaci," vysvětluje Spielberg.

Cruise poznamenává, že Spielberg mu od začátku líčil téma filmu z velice subjektivního hlediska. "Celý svět je ohrožen útokem mimozemské civilizace, ale my všechno pozorujeme jen očima Raye Ferriera," říká Cruise. "Úžasně citlivě vnímá lidské chování. Uvědomuje si jednotlivé okamžiky i detaily, Steven to zachycuje ve filmu a tím vám zprostředkuje intimní pohled na hrdiny a události, které prožívají. Prožíváte je pak s nimi a děsíte se toho, co je potkalo. Máte pocit, že jste stejně postiženi."

"Chtěl jsem, aby Ray byl jako většina lidí," říká Spielberg. "Je naším zástupcem, má stejné obavy a stejné možnosti a prostředky přežít, jaké bychom v takové situaci měli my všichni."

Scenáristé David Koepp spolu s Joshem Friedmanem měli za úkol převyprávět téma Wellsova románu ve velmi osobní poloze. "V tomto ohledu je scénář skvěle napsán," říká Kennedyová. "Přidržuje se toho, co Wells prezentuje - osobního hlediska Raye, co jeho a děti postihlo, co se stalo."

Koepp, který už se Spielbergem spolupracoval na JURSKÉM PARKU a pokračování J.P. - ZTRACENÝ SVĚT , říká, že držet se této osobní linie bylo v případě VÁLKY SVĚTŮ nutné. "Zobrazit nějak globálně situaci, v níž mimozemšťané napadnou naši zemi, vlastně ani není možné. Proto jsme se museli dát jinou cestou. A čím hlouběji se zabýváme tím, jaký vliv mají tyto události na tři členy jedné rodiny, na jejich omezené možnosti pohybu a naprostý nedostatek informací, tím hrůznější a osobnější se tento příběh stává."

Cruise: "Tento film vlastně ukazuje, jak daleko jsou rodiče ve své lásce k dětem ochotni jít, aby je zachránili."
Wellsův příběh má trvalý vliv na naši kulturu a je těžké si představit, že v době, kdy byl publikován, byla myšlenka na nějaký útok z vesmíru zcela radikální a neobvyklá. VÁLKA SVĚTŮ položila základ celému žánru sci-fi - v literatuře, ve filmu i TV a inspirovala alespoň jeden muzikál, který se zabýval atakem mimozemšťanů. "Zdá se, že román se stává aktuální vždy, když ve společnosti nastane obava a strach před něčím neznámým," poznamenal vnuk H.G. Wellse, dr. Martin Wells, o díle svého dědečka, když s rodinou navštívil natáčení.

Cruise: "Když jsem četl Wellsův román, nedokázal jsem pochopit jak lze autorovu barvitou představivost převést do scénáře, který by diváka vtáhl do děje."

Režisér Spielberg chtěl zachovat působivost Wellsova díla, ale současně se vyhnout obvyklým klišé, která se nabízela. "Udělali jsme si se Spielbergem seznam motivů, jímž jsme se ve filmu hodlali vyhnout," říká Koepp. "Žádné ničení známých dominant, kostelů, proslulých budov aj. žádné přímé záběry na Manhattan, nebo generalitu nad mapou, žádné televizní štáby, zachycující destrukci." "A žádní Marťané!" dodává Spielberg. "Už jsme se přesvědčili, že na Marsu žádné živé bytosti nežijí."

"A to, co zbylo, byla sama podstata příběhu. Vylíčení ataku mimozemšťanů očima hlavní postavy." dodáv Koepp.

Superhvězda Tom Cruise - třikrát nominovaný na Oscara, vnáší do role Raye Ferriera úžasnou energii. "Jakoby všechno rozzářil," říká Spielberg. "Má výjimečnou schopnost upoutávat pozornost. Dokáže své postavě opravdu dodat jas a charisma."

"Cruisovo zaujetí a nadšení je nakažlivé," dodává Tim Robbins. "Není v tom žádná faleš nebo předstírání. Je navíc velký profesionál. Jakmile stojí před kamerou, je svou postavou naprosto zaujat a skvěle ji dokáže zobrazit."

"Ray Ferier je svým charakterem velmi vzdálený od démonických postav, jaké Cruise obvykle ztělesňoval. Když jsme začínali tuto práci, řekl jsem mu: tvůj charakter není žádný hrdina. Jeho jediným cílem je zachránit svou rodinu, dostat děti do bezpečí. Toma to nadchlo. Pochopil, že pro něj existuje jen jedna válka - bojovat o život svých dětí," říká Spielberg.

Osobní příběh v centru této epické odyssey se soustřeďuje okolo tohoto nehrdinského hrdiny. "Na začátku filmu je Ray jako otec skutečně neschopný," vysvětluje Koepp . "Taky ho otcovství nijak zvlášť nezajímá, možná proto, že se na to necítí. Prostě v tomto ohledu selhal. Děti ho rády nemají a nejsou nijak šťastné, když ho musí navštívit."

"Jsem velmi odlišný od postavy Raye," říká Cruise. "On vlastně dětem vůbec nerozumí, má zájem jen sám o sebe. A když ho překvapí zlá situace, je on víc dítětem, než ony." "Odmítá totiž vzít na sebe odpovědnost jako dospělý," dodává Kennedyová. "A nyní musí podstoupit tuto proměnu, pochopil, že nese odpovědnost za životy svých dětí, a že jejich osud je nejdůležitější věc, jakou mu život vložil do rukou." Proto je také osud Raye a jeho dětí, kteří jsou obklíčeni smrtí a zkázou těžištěm celého příběhu.

"Tento žánr už by zpracován v mnoha filmech, ale právě v tom osobním pohledu se od nich VÁLKA SVĚTŮ podstatně liší. Je založena na kresbě charakterů, na specifické dynamice jedné rodiny a jejího přežití," říká Kennedyová.

Na začátku příběhu existuje velká propast mezi otcem a dětmi. Rachel (Dakota Fanningová) a Robbie (Justin Chatwin) přicházejí na víkendovou návštěvu do otcova domu velmi neochotně. Avšak problémy, jimiž Ray čelí tváří v tvář nevrlému teenagerovi a zamlklé dívce, rychle blednou v konfrontaci s tím, co se děje okolo nich. Nedlouho poté, co odjela bývalá Rayova manželka se svým novým partnerem, je on podroben nejtěžší "otcovské" zkoušce, jíž podle slov Spielberga je "ochránit své nejbližší a bude-li to nutné, uprchnout s nimi a zachovat jim život."

Když Trojnožka zaútočí, nezbývá toho mnoho, krom snahy zachránit si holý život. "Samozřejmě budeme přemýšlet, jak zastavit nepřítele," říká starší supervizor vizuálních efektů Dennis Muren. "Můžeme se snažit všemi silami a s veškerým zbrojním vybavením s ním bojovat, ale nedokážeme ho porazit. To je nejhorší noční můra, které jsme najednou postaveni tváří v tvář. Nejhorší situace, která by ale mohla potkat každého Američana. A jak se doslova hroutí svět, rodinné vztahy mezi Rayem a dětmi se upevňují. Svět se během jedné minuty změnil a Ray se musí vpravit do role, jíž se až dosud vyhýbal. Jinak jeho děti zemřou."

Rayovu jedenáctiletou dceru Rachel hraje Dakota Fanningová, která je nadanou herečkou. Objevila se už v TV miniseriálu STEVEN SPIELBERG´S TAKEN a ve filmech THE CAT IN THE HAT, MUŽ V OHNI a HRA NA SCHOVÁVANOU.

"Od začátku, kdy jsem se rozhodl natočit VÁLKU SVĚTŮ, jsem myslel na Dakotu. Nikdo v jejím věku není tak dobrý, jako ona. Někdy mám pocit, jakoby měla zkušenosti z několika životů, které už kdysi prožila. Její neodmyslitelná moudrost je velmi užitečná za situace, kdy je v některých případech moudřejší, než její otec, a to dělá celou situaci ještě zvláštnější," vysvětluje režisér. Fanningová, jejímiž partnery byli např. Denzel Washington a Robert DeNiro, má výjimečný talent. "Když jsem ji poprvé viděl při natáčení, pomyslel jsem si: bože, té dívce snad musí být aspoň 35 let. Je tak soustředěná, pohotová a citově zainteresovaná. Je neuvěřitelně vyzrálá na svůj věk," vzpomíná Tim Robbins.

A Dakota Fanningová říká: "Byl to pro mne sen, spolupracovat se Stevenem Spielbergem a Tomem Cruisem. Tolik mě toho naučili! A přitom jsme si to opravdu užili."

Pro roli Robbieho byl vybrán skoro debutant Justin Chatwin. Tvůrci filmu ho viděli ve filmu CHUMSCRUBBER a jak říká Kathy Kennedyová, "byl velmi přesvědčivý. Robbie je v obtížném pubertálním věku, kdy dítě touží být nezávislé a respektované. A to je v tomto případě ještě složitější vzhledem k propasti, která existuje mezi dětmi a otcem."

"Justin jako představitel své generace svému typu odpovídal i neodpovídal," říká Spielberg. Jako všechny děti v jeho věku je proti všemu, co rodiče dělají, nebo říkají. Robbie dokonce vyjadřuje svůj odpor proti otci i barvou svého oblečení. Oproti otcově yankeejské modři je v ostrém kontrastu jeho čepice Red Socks." I když ve filmu je jejich vztah plný rozporů, ve skutečnosti byl Cruise pro mladého herce velkou oporou. Sám Chatwin prohlásil, že je báječné spolupracovat s tak významným hercem, který mu byl vždy nápomocný.

Svazek bratra a sestry je ve filmu o to pevnější, oč je problematičtější jejich vztah s otcem, rozpad rodiny a nový svazek matky. "Je to i příběh o současné krizi rodiny," vysvětluje Chatwin. "Protože ani jedno dítě nemá silný vztah k otci, jsou sourozenci o to víc odkázáni jeden na druhého." Tento fakt zřejmě ovlivnil i přátelství, které během natáčení vzniklo mezi Dakotou a Justinem. "Justin je pro mne opravdu jako bratr. Byli jsme spolu tak dlouho! V New Yorku, ve Virginii i Kalifornii. A užili jsme si i hodně legrace." Říká Dakota..

Pro Chatwina byl Dakota velmi inspirativní. Je to krásné dítě. Je úžasná. Nevím kde získala takové herecké zkušenosti, ale učím se od ní každý den," říká o Dakotě Chatwin.

Australanku Mirandu Ottovou zastihl vzkaz ze Spielbergovy produkce během její krátké návštěvy v Los Angeles. "Asi to není ta správná chvíle," odpověděla, "protože jsem těhotná." Spielberg ale právě v jejím těhotenství spatřoval komplexnost této postavy ve vztahu bývalých manželů.

Kennedyová vysvětluje: "Nejde tu o to, že by se tito bývalí manželé neměli rádi, stále mají zájem jeden o druhého a o své děti, ale jejich vztah prostě nefungoval. A právě těhotenství, které film zdůrazňuje, pomáhá k pochopení vstupu Mary Ann do nového života."

"Zde je ta propast mezi Rayem a Mary Ann," říká Spielberg, který měl o tomto páru představu, že to jsou lidé, kteří se brali příliš mladí a nebyli schopni překročit svůj sociální původ. "On je dělník, který vykládá ohromné kontejnery v docích a v srdci zůstal velkým dítětem. Vzal si dívku z aristokratické rodiny v Connecticutu. Vyrůstala v absolutním dostatku všeho. Zamilovali se do sebe a měli dvě děti. On byl přitažlivý muž - konečně je to Tom Cruise - tak ji nevadilo, že vyrostl v jiných sociálních podmínkách. Mezi jejich výchovou však existovala ohromná propast a proto se nedokázali dívat na problémy stejným pohledem. Rozdíl mezi nimi byl příliš velký, než aby manželství mohlo vydržet."

Role Mary Ann ve filmu není nijak rozsáhlá, ale tato postava je určujícím činitelem pro jistou část příběhu. David Koepp vysvětluje: "Rayova první myšlenka je, dopravit děti zpět k matce, protože na rozdíl od něho, ona už si bude vědět rady."

Režisér, který velmi obdivuje klasickou filmovou verzi VÁLKY SVĚTŮ z r. 1953 George Pala a Byrona Haskina, pozval tehdejší hlavní představitele filmu Gene Barryho a Ann Robinsonovou, aby si zahráli v této verzi epizodní role. Spielberg kdysi, na začátku své kariéry, režíroval Gene Barryho ve sci-fi epizodě televizního seriálu THE NAME OF THE GAME. A Barry byl šťastný, že se může po 53 letech znova podílet na natáčení nové verze tohoto díla. "Je to pro mne velký okamžik, Jakoby se můj život opakoval." A Ann Robinsonová dodává: "Je to úžasné být zase při tom a to s nejslavnějším světovým režisérem a nejpopulárnějším hercem Tomem Cruisem."

Také Spielberga těšilo, že získal ke spolupráci oba herce z původní verze VÁLKY SVĚTŮ. "Byl jsem velkým obdivovatelem Barryho, když jsem s ním tehdy před lety spolupracoval. Byla to má druhá nebo třetí profesionální režie. A když jsem teď zavolal Barrymu a zeptal se: ,Mohli byste si spolu s Ann zahrát epizodu v mém filmu,´ cítil jsem, jak je příjemně překvapen. V tomto filmu často vzdávám hold té původní verzi podle Wellsova románu a tak jsme já i oni byli šťastni, že máme příležitost opět spolupracovat."

V příběhu je jedna postava, která nepatří do Ryanovy rodiny. Ve skutečnosti je nositelkou odlišné hrůzy. V nejdramatičtější chvíli totiž hledá Ray s dcerou azyl na osamělém statku. Zatímco bitva lidí s mimozemšťany vrcholí, otec s dcerou sledují cizince do sklepa starého domu a za sebou nechávají válečnou vřavu. Příběh se najednou ocitá v jiné dramatické rovině a napětí se stupňuje, když se ukáže, že mimozemšťané nejsou jediní, koho je třeba se obávat. Cizinec, který vyvedl otce s dcerou z válečné vřavy je narušený muž jménem Ogilvy a hraje ho oscarový herec Tim Robbins.

"Ogilvy, jako mnoho dalších, ztratil celou svou rodinu. Ukryl se v tomto sklepě a sledoval určitý plán, jenže ten ztroskotal. Odpustíte mu jeho vyšinutost, vzhledem k tomu, jak velkou ztrátu utrpěl a jeho mysl je tím narušena, ale stane se pro Raye a Rachel větším nebezpečím, než sami mimozemšťané."

"Uprostřed dobrodružného akčního příběhu přejdeme prudkým zvratem do intenzivního dramatu psychologického, do nebezpečné situace vyvolané tímto mužem a jeho psychózou," říká Robbins. "Není to jen určitý druh vyšinutosti, ale nebezpečná psychóza, kterou lze pochopit jen v souvislosti a ve světle stávajících událostí."

"Myslím, že to byl od Stevena velmi odvážný krok, jít do toho sklepa a dostat se do prudkého konfliktu s Ogilvym," říká Kennedyová. "Je to riskantní kousek v kontextu celého filmu, ale je to právě to, co tento snímek povyšuje nad všechny ostatní, které se zabývaly podobnými tématy. Jde o to, že tady je veškerý děj opravdu nesený hlavními charaktery, jednou rodinou, která bojuje o přežití. Tim Robbins jako představitel Ogilvyho, byl od začátku jasnou volbou. S hloubkou a šíří svých hereckých schopností byl zárukou, že i na tak malém prostoru vytvoří postavu s rozhodujícím vlivem na děj filmu a nebude zastíněn ostatními událostmi."

"Ogilvy je jednou z postav Wellsova románu, kterou by asi čtenář knihy ve filmu nerad postrádal. Je to velmi nepříjemný motiv v celé knize a chtěl jsem, aby stejně působil i ve filmu," říká Spielberg. Děj postupuje z městských křižovatek po dálnicích a řekách s narůstajícím množstvím uprchlíků, kteří se rozptylují po krajině, až se zastaví v malém, temném sklepení.

"Cesta vede prázdnou krajinou, kde je celý život zredukovaný jen na základní prvky: sledovat cestu nebo řeku, což jsou nejjednodušší ukazatele, jak se někam dostat," říká výtvarník Rick Carter. "A pak konečně dospějeme někam, kde si připadáme jako na začátku, protože tu není nic jiného než dům na vysokém kopci. A za tím kopcem zuří válka."

"S mimozemšťany bojují ti nejlepší co máme, celá armáda. A my se ocitáme v tomto malém, klaustrofobním prostoru. Místo abychom se cítili jako v útočišti, je všechno ještě mnohem horší. Je to odyssea,." říká Spielberg, "Putování na základě dobrého instinktu. Začíná v New Jersey a končí v Bostonu. Není to vlastně velké rozpětí, porovnáme-li to se vzdáleností, jakou museli urazit mimozemšťané během cesty na naši planetu. Ale současně je to cesta navždy, bez návratu."

Produkční štáb tohoto filmu vznikl závratně rychle, jakmile se Spielberg domluvil s Cruisem na realizaci tohoto filmu. Na podzim 2004 proběhly na obou pobřežích USA rychlé přípravy a hledání lokalit pro natáčení. Producentka Kathy Kennedyová si vzpomíná na rozhovor se Spielbergem: "Steven mi řekl: Okay, budeme točit tenhle film a potřebujeme co nejrychleji provést přípravy, protože chceme začít s natáčením za tři měsíce. Ale nijak se neděste. Když si prohlédnete scénář, uvědomíte si, že tu jsou pouze tři postavy středem filmu, a pak je tu na tisíc lidí, kteří se pohybují v pozadí." Přípravné práce sice trvaly poloviční dobu, než je u takového projektu obvyklé, ale Spielberg odporoval: "Toto byla má nejdelší příprava na film jakou jsem zažil. Trvala celých 12 let!"

"Spielberg ovšem s řadou členů tvůrčího štábu spolupracuje už 15 i 20 let," - říká Kennedyová.

Spielbergova unikátní schopnost, obsáhnout jak oblast vizuálních efektů, tak režii postav před kamerou při samotném natáčení, byla zřejmá už v období příprav. "Věděli jsme, že budeme potřebovat řadu efektů, a že během dokončovacích prací budeme mít na všechno omezený čas. Proto jsme museli začínat dlouhými sekvencemi, vyžadujícími zvláštní efekty, aby je mohli pracovníci z oddělení ILM včas připravit. Spielberg spolupracoval ještě v době příprav filmu na procesu zvaném, previzualizace, během níž jsou tradiční storyboardy animovány v 3D sekvencích. Není v nich zobrazeno pouze to, jak bude scéna vypadat, včetně zvláštních efektů, ale jsou tu všechny aspekty, týkající se herců, pohybů kamery a štábu. "Je to první film, kdy jsem si opravdu dal práci s použitím computeru k previzualizaci storyboardů," říká Spielberg.

Navštívil přítele Georga Lucase, který mu ukázal, jak tento způsob práce funguje. Převzal od něj odborníky, kteří s ním spolupracovali na STAR WARS I. II. a III.

Previzualizace pak při vlastním natáčení pomohla v orientaci i hercům. Na obrazovce totiž mohli vidět, jak bude všechno vypadat v konečné verzi, včetně toho, co bude pomocí vizuálních efektů teprve dotvořeno, např. interakce s mimozemšťany, jejich válečné stroje aj. Dále bylo nutno vizuálně propojit lokality, natočené na východním pobřeží spolu se scénami, natočenými v ateliérech a někdy šlo dokonce o propojení východního i západního pobřeží a ateliéru.

Jako příklad může posloužit popis následující scény. Začala ve Virginii, kde hrdinové kráčejí po silnici směrem k pohoří a přijíždí sem vojsko. Jsou vidět tisíce komparsistů, kteří míří stejným směrem - k pohoří.

Kameraman Janusz Kaminski: "Ve Virginii jsme začali večer s natáčením, v této scéně jsme pak pokračovali v ateliéru. Pak jsme odjeli do lokality v jižní Kalifornii, kde scéna pokračovala. Museli jsme jen v tomto případě překonat tři různé formy počasí, prostředí a světelné podmínky."

Vizuální efekty

"Když jsem se rozhodl pro VÁLKU SVĚTŮ, byl Dennis Muren jeden z prvních, komu jsem volal," říká Spielberg. Muren je nositelem osmi Oscarů za zvláštní efekty, z nichž tři získal právě za spolupráci se Spielbergem (E.T., INDIANA JONES A CHRÁM ZKÁZY a JURSKÝ PARK).

"Vždycky se snažím přijít s něčím novým a když nějaký film dokončím, už mi připadá zastaralý," říká Muren. "VÁLKA SVĚTŮ byla pěkně náročná. Museli jsme podle studia knihy vytvořit novou realitu, m.j. i získat představu o válečných strojích, které popisuje."
Spielberg, Muren a Kaminski museli velmi úzce spolupracovat, aby spojili dohromady a sesynchronizovali veškeré elementy, z nichž se film skládá.

Spielberg: "Natočíš nějaké detaily, pak akci proti neutrálnímu, modrozelenému pozadí, pak skutečný záběr - akci na pozadí přívozní lodi, která je upoutaná v přístavu a nehýbá se. Pak ale natáčíš dál davy lidí, a to už je loď na vodě a pluje. Pak to znova děláš v miniatuře. A je tu také digitální složka obrazu. Jsem zvyklý takhle točit už ze zkušeností z BLÍZKÝCH SETKÁNÍ a JURSKÉHO PARKU. Je to jako připravovat mísu salátu. Se všemi přísadami se musíš zabývat jednotlivě, ale každé věnovat stejnou péči a lásku. Pak všechny složky zkombinovat a dát na to chutný dressing. A jestliže jsi zvolil správnou kombinaci, tak si na salátu opravdu pochutnáš."

Ještě je tu válečný stroj mimozemšťanů, který budí takovou hrůzu. "Trojnožku" vytvořil supervizor animace Randy M. Dutra a jeho tým z ILM.

Nakonec je třeba zrekapitulovat natáčení. Trvalo 72 dní, probíhalo na dvou tuctech lokalit s několika tisíci komparsistů na obou amerických pobřežích a v losangeleských ateliérech.

zdroj: Bontonfilm

Zpět

Vyhledávání

© 2008 Všechna práva vyhrazena.