Temný rytíř (2008) - Info ze zákulisí - 2.část

28.09.2008 21:57

“Systém IMAX, se kterým jsme natáčeli několik akčních scén, nám nabídl ten největší možný rámec příběhu. Právě díky této technologii vás výsledek dokonale pohltí.“ - Christopher Nolan

Produkce filmu Temný rytíř začala o několik měsíců před samotným začátkem natáčení. Herci a štáb se sešli v Chicagu, aby tam společně natočili prolog filmu: napínavou loupež v bance, která rozjede Jokerovu zločineckou dráhu. Tyto scény se rázem staly milníkem kinematografie, protože Christopher Nolan se stal vůbec prvním režisérem v dějinách, který u klasického studiového filmu použil kamery systému IMAX. „Vždycky jsem chtěl s kamerami IMAX natáčet,“ říká Nolan. „V muzeích a na různých přehlídkách jsem viděl celou řadu dokumentárních filmů natočených kamerami IMAX, a tento formát mi naprosto učaroval. Ostrost a jas jejích obrazů jsou s ostatními kamerami naprosto neporovnatelné. Uvažoval jsem o tom v tom smyslu, že kdyby se kamerami IMAX podařilo natočit hraný film – tj. ne jen natáhnout záběr z 35mm filmu na plátno kin systému IMAX, jak se to občas dělává – diváci by se okamžitě dostali do středu dění.“

Emma Thomas říká: “Když si vzpomenete na všechny ty filmy, které jste viděli v IMAXu, uvědomíte si, že se s nimi natáčelo za relativně nepříznivých podmínek. Tvůrci je s sebou vyvlekli až na Mt. Everest, potopili se s nimi do oceánu, vzali je do vesmíru… Jestliže něco takového zvládli, oč jednoduší s nimi musí být natáčení v ulicích Chicaga?“

Nolan a jeho dlouholetý kameraman Wally Pfister si uvědomili, že při natáčení kamerami IMAX v chicagských ulicích, je čeká celá řada problémů, počínaje už velikostí kamer. Ale tak už to u každého ´poprvé´chodí. „Tyhle kamery jsou skutečně obrovské a mnohem těžší než na klasický 35mm film,“ říká Pfister. „Natáčení vyžadovalo velmi odlišný přístup, ale v zásadě platí úplně stejné pravidlo jako u každé jiné tvůrčí výzvy: nesmíte se nechat zastrašit. Napřed si ukrojíte jen malý krajíc a pak stále větší a větší.“

Pro Nolana a jeho štáb byla oním příslovečným prvním krajícem úvodní filmová scéna. Pfister vzpomíná: „Během týdne, kdy jsme natáčeli scénu bankovní loupeže, jsme dostali pořádnou školu.“ Nakonec však uspěli na výbornou. Natáčení prologu kamerami IMAX naplnila, ba předčila všechna jejich očekávání. Tvůrci se nakonec rozhodli, že toho s novými kamerami natočí podstatně víc, včetně velkých akčních scén.

Pfisterův tým musel najít způsob, jak kamery ukotvit, aby mohly akci nejen zachytit, ale i aktivně sledovat. Proto se obrátili na odborníky z úspěšné a mnoha cenami ověnčené firmy Ultimate Arm, která pronajímá dálkově ovládané jeřáby. Technici z Ultimate Arm posílili hlavu jeřábu, čímž byl schopen unést i váhu kamer IMAX. Pfister uvádí: „Většinu scén s  Bat-Podem jsme natočili s pomocí Ultimate Arm, jež nám umožnilo dostat kameru do vzduchu, pohybovat s ní nahoru, dolů a dokonce kolem Bat-Podu . Díky tomu vznikly opravdu úžasné záběry.“

Ačkoliv měli tvůrci na své straně mnohé moderní technologie, kameraman Wally Pfister se obával, že váha kamery mu bohužel neumožní dělat žádné ruční záběry. Nolan měl však jiný nápad. Pfister vzpomíná: „Někdy na začátku reprodukční fáze mi Chris řekl: ´Musíš se pokusit udělat alespoň pár ručních záběrů i s kamerou IMAX, čistě pro klid svědomí, že´s to zkusil.´ A já mu na to odpověděl: ´To ať tě ani nenapadne, tenhle krám si na rameno nedám.´ Jenže on do mě stále ryl a pokoušel mě, abych to zkusil. Nakonec mě zlomil a já dal věcem volný průchod. Nakonec jsem s kamerou IMAX udělal jeden ruční záběr – běžel jsem před týmem záchranné jednotky S.W.A.T. do budovy. Myslím si, že Chris nebyl ani tak hrdý na ten záběr, jako spíš sám na sebe, že mě k tomu nakonec dotlačil.“

„Použili jsme formát kamer IMAX bez toho, abychom museli slevit z nároků, které bychom jinak kladli na natáčení s malými kamerami. Ani trochu nás to nezpomalilo, bylo úžasné sledovat, co může vzniknout,“ říká Nolan.

Kromě velikosti a váhy kamer však bylo důležité myslet i na jiné faktory, jež úzce souvisí s velkým formátem filmového políčka. „Kompozice záběrů je naprosto jiná, protože filmové políčko je mnohem větší, musíte tudíž objekty umísťovat blíže ke středu a cíleně nutit diváka soustředit se na akci. Stejně důležité je řádné zaostření, protože kamery IMAX mají menší hloubku ostrosti,“ říká Pfister. Velký formát obrazu měl také přímý dopad na množství světla. „U kamer systému IMAX je největším problémem, kam ukrýt světla. S větším filmovým políčkem máte po stranách mnohem víc prostoru, tudíž světla nemůžete umístit tam co obvykle. Musíte je co nejvíce umisťovat za objekty a skrývat je kde se dá.“

Velikost a jas záběrů z kamer systému IMAX ovlivnila práci i jiných oddělení. Nathan Crowley uvádí: „Natáčení s kamerou IMAX je pro každého výtvarníka velkým bonusem navíc, protože diváci si pak všimnou i docela malých detailů. Perspektiva je ohromující.

Záměrně jsme k natáčení vybírali místa s nízkými stropy a nablýskanými podlahami, protože to ve výsledku vypadá moc pěkně. Velký důraz jsme pak museli klást i na postprodukci, protože v záběru uvidíte opravdu každé smítko prachu.“

Všichni zúčastnění se shodují v tom, že výsledek za tu námahu a komplikace stál. „Rozdíl je dobře patrný,“ říká Pfister. „Obraz je ostřejší, má větší rozlišení, zvýšil se kontrast i sytost barev. Ať už film uvidíte na plátně IMAXu nebo na obyčejném plátně, obraz bude určitě mnohem lepší. Myslím, že ať už budete v jakémkoliv sále, vyskočí na vás skvělá akce.“

“V pokračování Batmanova příběhu bylo důležité vyrazit i do ulic Gothamu a ukázat jej jako velkou světovou metropoli.“ - Christopher Nolan

Ve filmu Temný rytíř se režisér pokusil rozšířit Batmanův svět v doslovném i praktickém slova smyslu – z větší části přesunul natáčení z ateliérů do exteriérů. „Hledali jsme způsob, jak rozšířit celkové měřítko filmu, proto jsme tentokrát v exteriérech natáčeli víc než u Batman začíná ,“ říká režisér. „Skutečný svět má místa, která byste v ateliéru nikdy nepostavili.“

Filmovým Gothamem se stejně jako v případě Batman začíná stalo Chicago. „V Chicagu jsem po nějakou dobu vyrůstal,“ říká Nolan. „Znám to město a mám je rád. Je plné překrásné architektury a pro filmaře je to učiněný ráj. Několik týdnů jsme tam natáčeli Batman začíná , tentokrát jsme tam strávili několik měsíců. Město nám poskytlo neobyčejnou dávku pomoci a podpory.“

„Předseda Chicago Film Office, pan Daley, nám byl neustále k dispozici, občané Chicaga snad nemohli být přívětivější a mít ještě větší míru nadšení. Velmi ochotně s námi spolupracovali a dovolili nám v jejich ulicích natáčet poměrně nebezpečné věci. Moc jsme si toho vážili a doufám, že jsme této přízně nikdy nezneužili,“ říká producent Chuck Roven.

Ten nejnáročnější kousek, jenž představitelé města tvůrcům povolili, nemá obdoby: šlo o smyk a následnou havárii 20m dlouhého nákladního vozu přímo v centru města, nedaleko bankovní čtvrti LaSalle Street. Když si Chris Corbould přečetl popis havárie ve scénáři, nevěřil vlastním očím. „Chtěl jsem Chrise přesvědčit, aby od svých záměrů ustoupil. Není přece nutné, aby se vůz převrátil vzhůru nohama… v nejhorším případě můžeme použít nějaký menší. Jenže Chris si to nenechal rozmluvit.“

Nolan reaguje: „Jednoho dne jsem se k němu přitočil a povídám: ´Opravdu to musí být velký kamion. Vím, že dokážeš najít způsob, jak to zvládnout, protože ty na to máš a mimo jiné je to tvá práce.“

Základními pravidly kaskadérské práce jsou bezpečnost a jistota, že se vůbec kousek dá provést. „Po šesti týdnech počítání a příprav jsme byli připraveni na test,“ vzpomíná Corbould. „Vyjeli jsme do otevřeného prostoru, rozjeli se, zrychlili na požadovanou rychlost, pak jsme zmáčkli tlačítko… a kamion se s naprostou samozřejmostí převrátil. Hned jsem musel za Chrisem a řekl mu, že měl pravdu.“

Filmaři si však byli vědomi toho, že chování nákladního vozu uprostřed pustiny bude jiné než na ulici města. Předtím než tvůrci provedli akci na živo, sešli se s odborníky, kteří měli vydat potvrzení, že jejím následkem na LaSalle Street nedojde k poruše infrastruktury. Jakmile byla vymezena pravidla bezpečnosti, dostali filmaři zelenou.

Když nastala noc „N“, kamion se otočil doslova jako hodinová ručička kolem ciferníku. Kaskadérský kousek vyvolal u štábu i herců obrovské veselí. „Tenhle trik opravdu vzbuzoval úctu, představte si nákladní vůz, který letí vzduchem a dopadne přesně na to místo, jež Chris určil,“ říká Nathan Crowley. „Na vrcholu otočky vypadal úplně jako mrakodrap, jeho pád byl velmi ladný. Nic takového jsem nikdy neviděl.“

Filmaři využili při natáčení celé řady známých městských lokací, včetně proslulých architektonických pamětihodností a ulic o několika úrovních. Nolan při závěrečné honičce mezi Jokerem, policií a Batmanem využil i spletitý systém dálnic a nájezdů okolo Chicaga. Nebezpečná honička vehnala do ulic jako jsou Upper and Lower Wacker Drive, Lower Lower Randolph, Lower Lower Columbus a LaSalle Street různorodá auta, obrněné transportéry, velký kamion (se kterým to špatně skončí). Během honičky to Bat-Pod vezme zkratkou přes rekonstruovanou železniční stanici kousek od Millennium Park.

Film Temný rytíř je čtvrtým snímkem, který Nathan Crowley ve ´Větrném městě´ kdy natáčel. Výtvarník k tomu říká: „Architektura Chicaga je naprosto fenomenální, všichni velcí architekti minulého století v něm nechali svou stopu. Je to úžasně filmové město.“

Crowley si vybral i dvě budovy od architekta Mies van der Rohe, které mu posloužily v celé řadě scén. V budově IBM sídlila Wayne Enterprises, kancelář Harveyho Denta, kancelář starosty města i kancelář hlavního vyšetřovatele. Vstup do budovy One Illinois Plaza se zase proměnil v nové apartmá Bruce Waynea. Vyrobit z přízemních prostor apartmá těsně pod střechou mrakodrapu a se spektakulárními výhledy na město od tvůrců vyžadovalo použití relativně velkého množství vizuálních efektů. Bruceova ložnice vznikla pro změnu na 39. patře budovy Hotel 71 na East Wacker Drive.

Bruce a Alfred nyní žijí v mrakodrapu, protože Wayne Manor je po požáru stále v rekonstrukci. Nolan k tomu říká: „Na konci filmu Batman začíná Bruce říká, že postaví Wayne Manor cihlu po cihle. Něco takového zabere spoustu času a bylo by dost nerealistické, kdyby už se nastěhoval zpět. V komiksové sérii je zaznamenáno jedno údobí, kdy Bruce Wayne žije v penthousu ve středu města, a právě tahle situace se nám k tomu zdála velmi vhodná. Chtěli jsme, aby žil ve městě, protože příběh je ve druhém plánu i příběhem města. Bylo důležité, aby Bruce byl uprostřed těch, které má chránit.“

Bruceův penthouse byl záměrně v modernějším stylu než Wayne Manor. Crowley říká: „Získali jsme přístup do celé řady moderních prostor, cítili jsme, že tato architektonická éra je nejvhodnější k tomu, co za emoce chceme vyvolat. Jsou to chladné a prázdné místnosti, chybí lidské teplo.“

Nolan dodává: „Bruce žije velmi osaměle, strohý design jeho nového bydliště odráží i jeho momentální stav mysli.“

Hudební skladatelé Hans Zimmer a James Newton Howard, kteří se podíleli na hudbě k filmu Batman začíná , se sešli i u komponování hudby pro Temného rytíře . Nolan říká: „Mám rád, když proces nahrávání hudby probíhá paralelně se stříháním filmu, Hans a James jsou skvělí v tom, že mi dají přesně to, co potřebuji. Bez toho aby viděli konečný sestřih mi dávají jednotlivé skladby, které pak s mým střihačem Lee Smithem zakomponujeme do celku. Jde o velmi organický proces, který na oba skladatele klade velké nároky. I tak však odvedli skvělou práci.“

Zimmer s Howardem si při komponování a nahrávání hudby pro Temného rytíře – stejně jako u filmu Batman začíná - rozdělili povinnosti. Zimmer složil Jokerův hudební motiv a Howard si vzal na starost hudební motiv, který bude odrážet dvojznačnost Harveyho Denta/Two-Face. V konečné verzi soundtracku k filmu pak potlačili jakékoliv hrdinské fanfáry. Zimmer říká: „Batman se mi nezdá jako úplně typický superhrdina, proto jsem v hudbě potlačil vše, co by bylo ´super´. Hodně jsem přemýšlel o symbolu netopýra, který má Batman ve znaku. Sice jde o ikonické zobrazení Batmana, ale zároveň je v něm až příliš mnoho temných tónů, které mi vítězství příliš neevokují.“

„Batman je velmi komplexní postava,“ říká Howard. „Postupně se s ním seznamujeme. Myslím si, že snaha přiřadit mu ´natvrdo´ hudební motiv, který jej bude nějakým způsobem definovat, se míjí cílem.“

Nolan uzavírá: „Batman je postava, která má stále svůj význam, je fascinující a diváci se s ním mohou jednoduše ztotožnit. Mluví se o něm jako o superhrdinovi, ale podle mě je spíš hrdinou, který tak říkajíc ´vymyslel sám sebe´. Příběh o hrdinovi, který se silou vlastní vůle a úžasnou disciplínou stal nadčlověkem, hrdinou par excellence… no, tomu už říkám pořádný mýtus.“

zdroj: Warner Bros.

Zpět

Vyhledávání

© 2008 Všechna práva vyhrazena.