Stalo se (20088) - Info ze zákulisí

28.09.2008 21:41

“Věda jednou přijde s něčím významným, co bude zapsáno do učebnic. Nakonec to ale stejně bude jen teorie. Nedokážeme vzít na vědomí, že existují síly, které jsou za hranicemi našeho chápání.” ...z filmu STALO SE

Režisér M. Night Shyamalan ( Šestý smysl , Znamení ) natočil další film. Tentokrát je to dynamický a napínavý paranoidní thriller o rodině, která je na útěku před nevysvětlitelnou a nezastavitelnou epidemií, jež ohrožuje celé lidstvo, ale především nejdůležitější lidský instinkt: pud sebezáchovy.

Vše začíná podivným varováním. Jako kdyby přicházelo odnikud. Během pár minut se přihodí divné události – ve velkých amerických městech dochází k hrůzostrašným úmrtím, která postrádají důvod a děsí svou destruktivností. Co způsobuje tento náhlý, totální kolaps lidského jednání? Je to nový typ teroristického útoku, nepovedený experiment, hrozivá toxická zbraň nebo neovladatelný virus? Přenáší se to vzduchem, vodou… nebo jak vlastně?

Pro Elliota Moora (na Oscara nominovaný MARK WAHLBERG), který učí přírodní vědy na střední škole ve Filadelfii, je nejdůležitější, aby nalezl způsob, jak uniknout tomuto záhadnému a smrtelnému úkazu. Ačkoliv on a jeho žena Alma (ZOOEY DESCHANEL) právě prožívají manželskou krizi, dají se i s Elliotovým kamarádem, učitelem matematiky, Julianem (JOHN LEGUIZAMO) a jeho osmiletou dcerou Jess (ASHLYN SANCHEZ) na zběsilý útěk před touto katastrofou. Míří do odlehlých farmářských oblastí a doufají, že tam, daleko od velkoměst, se strašlivá a stále se rozšiřující epidemie nedostane. Brzy ale začne být jasné, že nikdo – a nikde – nebude v bezpečí. Hrozivému a neviditelnému zabijákovi nelze uniknout. Elliot začne zjišťovat, co tam venku vlastně číhá a co sílu, která ohrožuje budoucnost celého lidstva, rozpoutalo. Má malou naději, že se jemu, jeho rodině i přátelům podaří uniknout tomu, co se stalo…

M. Night Shyamalan je jedním z předních současných režisérů točících smyšlené příběhy, jehož styl je charakteristický napětím, dramatickými scénami a zároveň humorem a silnými emocemi. Od mimořádně úspěšného režijního debutu Šestý smysl , se dal cestou zajímavých moderních filmů, plných provokativních lidských záhad. Jeho filmy dlouhodobě získávají pochvalné kritiky i první místa v návštěvnosti kin.

S filmem STALO SE se Shyamalan vrací zpět ke svým kořenům. Napínavý thriller plný katastrof, nebezpečného útěku a smrtelného střetu s podstatou lidstva je pravděpodobně nejotevřenější a nejpřímější z jeho tvorby. Sleduje totiž jen tři lidi – muže, ženu a dítě – snažící se uniknout bezejmenné a nepoznané katastrofě. Zároveň je to příběh, který názorně ukazuje apokalypsu nezpůsobenou člověkem, ale celou společností. Klade si otázku, co se stane, když základní lidský instinkt sebezáchovy je narušen a ukazuje, že láska a porozumění nám pomůže zůstat naživu v nejtemnějších a nejhrozivějších chvílích.

Nápad natočit STALO SE dostal Shyamalan na venkově při cestě do New Yorku, když pozoroval krásnou přírodu. Napadlo ho, co by se stalo, kdyby se jednoho dne příroda obrátila proti lidstvu. Od začátku měl jasnou představu, jak by měl příběh i jednotlivé postavy vypadat. Chtěl, aby měl tento snímek specifický styl – elektrizující, jasný a dynamický.

Už první nástin scénáře byl poměrně drsný, ale když se filmu ujala společnost Twentieth Century Fox, navrhli Shyamalanovi, aby příběh ještě přiostřil. Film byl zařazen do kategorie snímků, jejichž shlédnutí dětmi je doporučeno jen s dohledem rodičů. Nejprve byl Shyamalan návrhem studia překvapen, neboť takový film ještě netočil, ale nakonec byl velmi spokojený, protože tím získal větší volnost. Film se detailně zabývá otázkou, jestli už lidstvo nezašlo příliš daleko.

Shyamalan čerpal inspiraci v paranoidních thrillerech z 50. a 60. let minulého století, které posunuly hranici diváckého strachu směrem nahoru. Od Hitchcockových Ptáků přes Godzillu k útočné Invazi lupičů těl , které v divácích zanechaly pocit, že zeměkoule různé katastrofy překoná, ale lidstvo možná ne.

Stejně jako ve zmiňovaných filmech i ve STALO SE je hlavním rysem všude prostupující nejistota a strach. Shyamalan šel dál a ukázal nejhorší způsob zániku lidstva. Jak sám říká: “Na tomto filmu je nejděsivější, že lidé se začnou chovat úplně obráceně než je normální. Nevysvětlitelné chování je vždy zneklidňující. Koneckonců je to instinkt vyhýbat se nebezpečným věcem a chránit sebe a své blízké, díky kterému lidstvo přežívá. Co se ale stane, když tento pud zmizí? Všechno se hodně rychle obrátí nohami vzhůru.”

Režisér a scénárista v jedné osobě zahalil příběh tajemstvím ještě víc, když film nijak nevysvětluje přesnou příčinu, toho co se stalo, pouze naznačí, že na změnu lidského myšlení mělo vliv životní prostředí. Shyamalan říká, že film je svým způsobem zkouška našeho svědomí, které nám pomůže odpovědět na položené otázky. Ve snímku jsou postavy, které mluví o tom, co se vlastně stalo, ale jejich slova jsou dalšími lidmi popíraná a zlehčovaná. Přesto je podle režiséra ve filmu zdůrazněna zodpovědnost lidí, za vše co se děje. Je také naznačeno, že den zúčtování je blízko. STALO SE na rozdíl od předcházejících Shyamalanových filmů nemá zdlouhavý, složitý konec. Tentokrát se děj odehrává ve 36 hodinách bez jakýchkoliv oklik, které by udržovaly diváky v napětí. Ačkoliv je STALO SE určitým odchýlením od dosavadní Shyamalanovy tvorby, stejně jako ostatní jeho filmy i zde se velkoplošná katastrofa stane důvodem pro zamyšlení dvou hlavních postav, které se nachází uprostřed manželské krize. Ačkoliv svět spěje k záhubě, učitel Elliot a terapeutka Alma se potýkají s otázkami lásky a starosti o toho druhého. V jejich vztahu je hodně o to, jak láska funguje, jací lidé jsou v partnerských vztazích, o tom, jaké to je, když jste ve vztahu pronásledovaný a naopak, když jste pronásledovatel a o tom, co tomu druhému řeknete, když si myslíte, že je to váš poslední rozhovor.

Na konci se Elliot a Alma stanou součástí nové prvotní rodiny, která se sice zrodila v příšerné době, ale přesto plná naděje, která jim dodává dostatek sil jít dál.

Režisér Shyamalan říká: “Přál bych si, aby diváci chápali novou rodinu jako metaforu pro lidstvo, pro naši schopnost být pozitivní a nepřestávat věřit. A zároveň chci, aby film v lidech zanechal myšlenku, že když se nezačneme chovat jinak, další šanci už nedostaneme.”

Ve chvíli, kdy se v televizi poprvé objeví zpráva, že se něco děje, je učitel přírodopisu Elliot Moore už znepokojen určitými znameními, že příroda se začíná chovat jinak. Nejpodivnější je nevysvětlitelný hromadný úbytek včel. Jeho soukromý život je stejně neklidný, zdá se, že jeho vztah s milovanou ženou Almou se rozpadá, aniž by Elliot pořádně rozuměl proč. Ve chvíli, kdy se tragické smrti začnou rychle rozšiřovat, promění se klidný a rozvážný Elliot v odhodlaného muže na útěku, který je nucen rychle si uvědomit, kdo vlastně je.

Pro roli Elliota chtěl M. Night Shyamalan od začátku Marka Wahlberga, který začal svoji kariéru coby zpěvák a později se prosadil v sérii rolích ve filmech jako Tři králové, Hříšné boogie a Dokonalá bouře . Své herecké umění ověnčil nominací na Oscara za roli ve filmu Martina Scorseeseho Skrytá identita a po filmech Nepřemožitelný a Odstřelovač se stal velmi vyhledávaným hercem . Ačkoliv Wahlberg nikdy před tím nehrál postavu podobnou Elliotovi, režisér byl přesvědčený, že role tichého, citlivého učitele je přesně pro něj. Wahlberga známe jako drsného chlápka, který se vrhá do zbytečných bitek, ale Shyamalan ho vidí v jiném světle. Kromě toho je to podle něj jeden z nejsympatičtějších herců Hollywoodu, což z něj dělá výborný protipól k temnému tabu, které Elliota obklopuje.

Wahlberg říká, že toto byla nejtěžší role v jeho kariéře. Shyamalan byl přesvědčený, že on je ten pravý, kdo má hrát nevinného Elliota, sám Wahlberg se tak necítil. Musel se proto na roli hodně připravovat, neboť sám prý rozhodně tak nevinný není.

Elliot je velmi optimistický a pozitivní, zatímco jeho žena je pravý opak. Důležité je, že tragické události je přinutí zamyslet se nad svým životem a oni si uvědomí, že si více rozumějí, než se sobě vzdalují.

Wahlberg byl velmi rád, že komplikovaný vztah bude “řešit” se Zooey Deschanel (coby Almou). Od začátku si totiž padli do oka a fungovala mezi nimi silná chemie.

Zooeyna postava je problémová, ale režisér nechtěl hloubavou, zamyšlenou herečku, raději oslovil sympatickou Zooey. Ta byla jeho představou o Almě naprosto unesena. Její nadšení pokračovalo i po úvodních scénách s Markem Wahlbergem. Dohromady vytvořili pár, se kterým se může identifikovat mnoho jiných párů. Elliot a Alma se milují, ale potřebují získat určitý nadhled, aby si uvědomili, proč jsou spolu. Jejich vztah je, v širším pohledu probíhající katastrofy, metaforou pro vztah lidstva k planetě.

V roli Elliotova nejlepšího kamaráda Juliana, který také řeší své rodinné problémy, se představí John Leguizamo. Role obyčejného muže, který se ocitne v nechtěné situaci a musí si odpovědět na otázku, kam až je ochotný kvůli své milované rodině zajít, ho velmi zaujala. V rámci příprav na roli matematikáře si oprášil své početní schopnosti, přečetl mnoho učitelských blogů, ale hlavně trávil hodně času s Markem Wahlbergem, aby potom jejich přátelství na plátně působilo co nejopravdověji.

Pro roli Julianovy dcery Jess hledal mladou herečku s dětskou naivitou. Jak režisér říká, pro dětské role nevybírá děti, které se nelépe naučí roli, ale ty, co i před kamerou zůstanou přirození a dětsky naivní. Po neúspěšném hledání po celých Spojených státech ji tvůrci našli “doma”, v Los Angeles. Ashlyn Sanchez se poprvé objevila v oscarovém snímku Crash. Jess v sobě má něco, co nutí Elliota a Almu, aby se o ni nepřestali starat. Ona je ten důvod, díky kterému si Elliot a Alma uvědomí svoji zodpovědnost. Její postava je jasná a nepřehlídnutelná metafora budoucnosti.

Farmářku Jonesovou hraje Betty Buckley. Její postava je potrhlá a podezřívavá, ale má dobré srdce. Poskytne prchající rodině zázemí, když už se zdá, že je vše ztraceno.

Ve filmu dále hrají Spencer Breslin (Jared) a Robert Bailey, Jr. (Josh). Jeden z nich říká, že se mu líbí odlišnost STALO SE . Běžně v apokalyptických filmech vidíme nezdařené vědecké experimenty, dopady nukleárních aktivit a katastrofy způsobené člověkem. Tentokrát se tvůrci zaměřili na to, co se stane, když se příroda začně bránit a zaútočí.

Pro režiséra Shyamalana je typické, že má od začátku jasnou představu, jak by měl film vypadat. Na filmu spolupracoval s lidmi, kteří se podíleli i na jeho předchozích snímích, jmenujme kameramana Taka Fujimota, výtvarnici kostýmů Betsy Heimann nebo skladatele Jamese Newtona Howarda. Pracoval ale i s novými tvářemi jako šéfka produkce Jeannine Oppewall. Základní tvůrčí pravidlo znělo: “Proměňte strach a úzkost podle sebe do zvláštní krásy, ale udržujte vše prosté.”

Shyamalan říká: “Chtěl jsem použít hodně naturalistický, jednoduchý styl, “starou školu”, která využívala jasný, přímý vypravěčský styl bez použití počítačů a další techniky. Naším cílem bylo udělat film, jako kdybychom neměli žádné technické vymoženosti. Aby vypadal jako novodobá verze paranoidního filmu z padesátých let. “

Zatímco film je o tom, co se stane, když se příroda obrátí proti lidem, natáčení z velké části záviselo na tom, jak bude příroda spolupracovat, protože 85% lokací se nacházelo venku.

Filmování začalo 6. 8. 2007, přesně 9 let od zahájení natáčení Šestého smyslu. Trvalo pouhých 44 dní. Jedno z hlavních interiérů bylo vlakové nádraží ve Filadelfii, které je druhé nejrušnější v celých Spojených státech. Režisér Shyamalan si sám vybral všechny komparsisty, kteří se ve filmu objeví. Potřeboval hodně rozdílných typů lidí, aby bylo zřetelné, že ono neštěstí může postihnout kohokoliv.

Jak již bylo zmíněno, většina natáčení probíhala v rozsáhlých venkovních místech, kde lze snáze vytvořit iluzi, že žádná epidemie nehrozí. Druhá půlka se odehrává na jedné farmě v Pensylvánii. Zde měla produkce opravdu problém s kontrolou počasí, ve filmu hraje významnou roli vítr, což nebylo vždy snadné zajistit. Filmaři si proto pomohli 20 ohromnými větráky. Postavy i diváci tak mají pocit, že je opravdu ohrožuje něco ze vzduchu.

O zvuk, který je pro takovýto film velmi důležitý, se staral Tod Maitland. Hudbu zkomponoval James Newton Howard, který na Shyamalanových filmech pracoval i v minulosti a za některé byl nominovaný na Oscara ( Vesnice, Michael Clayton). Tvůrci uvažovali o dvou konceptech hudby. Jeden byl ve stylu bolera, kde se napětí v hudbě pořád a pořád stupňuje. Druhý se vyznačoval zvláštní, disharmonickou hudbou ve stylu filmu Planeta opic , která vyvolává paniku a odráží obrácené chování lidí.

Režisér Shyamalan říká, že STALO SE byl nejjednodušším filmem, který natočil, což bylo dáno tím, že měl od začátku jasnou představu, jak bude film vypadat. Pak už se jen filmaři sebe navzájem ptali, kde jsou v rozmezí 1 až 10, co se paniky a strachu týče. A pořád se posouvali na stupnici výš a výš.

zdroj: Bontonfilm

Zpět

Vyhledávání

© 2008 Všechna práva vyhrazena.