Škola svádění (2006) - Info ze zákulisí

14.09.2008 09:37

O filmu

Při práci na filmu SCHOOL FOR SCOUNDRELS, který je inspirován stejnojmenným britským snímkem z roku 1960, se opět spojilo osvědčené tvůrčí duo Todd Phillips a Scot Armstrong. Z jejich spolupráce vzešly v minulosti scénáře k úspěšným komediím ROAD TRIP (Road Trip, 2000), MLÁDÍ V TRAPU (Old School, 2003) a STARSKY & HUTCH (2004). Své nové a zcela původní pojetí příběhu o přísně tajném terapeutickém výukovém programu představili scénáristé výkonnému producentovi Bobovi Weinsteinovi.

Todd Phillips (scénárista a režisér filmu): „Příběh pojednává o skupině mužů, kteří z všemožných důvodů a v rozdílných ohledech potřebují poradit a podat pomocnou ruku, a obracejí se proto na jediného muže, kterým je ještě ke všemu Billy Bob Thornton. Takový nápad na filmový scénář mě jednoduše na místě nadchnul.“

V hlavní roli Rogera, hlídače jednoho newyorského parkoviště, kterého neustále trápí pocit úzkosti a který si nevěří, se představuje Jon Heder. Herec se proslavil jako hvězda komedie NAPOLEON DYNAMIT (Napoleon Dynamite, Jared Hess, 2004), která naprosto nečekaně stala obrovským hitem. Heder charakterizuje svoji postavu Rogera jako muže, jenž „se rozhodne vyhledat pomoc, protože se mu líbí sousedka Amanda a má nepřekonatelný strach ji pozvat na schůzku. V práci to ke všemu nemá vůbec snadné. Kolegové ho neustále šikanují a utahují si z něj a kamarádům i příbuzným je jednoduše pro smích. Kurs je určen přesně pro zoufalce jako je Roger, kteří ale chtějí od života prostě něco víc.“

Todd Phillips (scénárista a režisér filmu): „Jon se nám zdál pro roli Rogera naprosto ideální volba. Kromě toho, že prokázal své ohromné komediální schopnosti v Napoleon Dynamit, má v sobě jistou nevinnost a naivitu, která vás okamžitě strhne na jeho stranu a přiměje vás fandit mu od začátku do konce.“

Držitel Oscara (za scénář ke svému režijnímu debutu z roku 1996 SMRTÍCÍ BUMERANG/Sling Blade) Billy Bob Thornton hraje ve filmu postavu Dr. P, jehož Thornton popisuje jako napůl génia a napůl padoucha.“ Thornton zazářil v podobné komediální roli už v dřívějším hitu produkční společnosti Dimension SANTA JE ÚCHYL! (Bad Santa, Terrry Zwigoff, 2003). Komedie SCHOOL FOR SCOUNDRELS však poskytla Thorntonovi příležitost, jak dát svému charakteristickému cynismu uhlazenější podobu.

Billy Bob Thornton se doslova nemohl dočkat spolupráce s Jonem Hederem: „Jonova osobnost podle mého názoru jedinečným způsobem spojuje humor s naivitou a nevinností. V Napoleon Dynamit byl naprosto úžasný. Představa natáčení s ním pro mě byla jako droga, vytvořil jsem si na něj úplný návyk. V době, kdy jsem podepisoval smlouvu, nebylo ještě jisté, že Jon roli přijme. Když se tak stalo a já se dozvěděl, že bude hrát Rogera, byl jsem ještě šťastnější.“

Todd Phillips (scénárista a režisér filmu): „Billy Bob Thornton je herecká hvězda první třídy a představa práce s ním byla pro mě na celém projektu bezesporu nejlákavější. Postavu Dr. P jsme se Scotem psali Thorntonovi přímo na tělo. Kdyby roli odmítnul, neumím si vůbec představit, co bychom dělali.“

Scot Armstrong (scénárista): „Rčení, že slušní hoši končívají jako poslední, je podle mého názoru často pravdivé. V případě kariéry a žen jsou vypočítaví lumpové vždy o krok napřed a v New Yorku to platí dvojnásob. Bylo nesmírně zajímavé vystavit Jona Hedera dané situaci. Nejhodnější a nejslušnější chlap na světě je nucen se doslova svléknout z vlastní kůže a vzít si za vzor někoho, jako je Dr. P. v podání Billyho Boba Thorntona.“

V roli Amandy, čerstvé absolventky univerzity a Rogerovy sousedky, se představuje Jacinda Barrett, která zaujala v pokračování Deníku Briget Jonesové (Briget Jonesová – S rozumem v koncích, 2004). „Dostal se mi do rukou scénář, který byl vtipný, dokonale odlehčený, duchaplný a zábavný. Při čtení jsem se smála jako pominutá. Todda považuji za výborného komediálního režiséra. Navíc se mi líbil Jonův výkon v Napoleon Dynamit i Billy Bob v řadě filmů. Připadalo mi to proto jako jedinečná příležitost se při natáčení skvěle bavit, celou dobu se smát a taky jednoduše vyzkoušet zase něco jiného.“

Michael Clarke Duncan (nominovaný na Oscara za vedlejší roli v Zelené míli režiséra Franka Darabonta, 1999) hraje Leshera, pravou ruku doktora P.. Billy Bob Thorton: „Lesher představuje mého asistenta. Michael je jedním z nejmilejších a nejpřívětivějších lidí, s nimiž jsem se v životě setkal. Většinou ho obsazují do tragických a obecně vážných rolí. A já ho přitom vždy viděl jako veselého a vtipného chlapíka. Jsem proto rád, že měl ve SCHOOL FOR SCOUNDRELS příležitost se tak předvést.“

Při obsazování Rogerových spolužáků vybírali producenti a režisér ze vlastní důvěrně známé a téměř neměnné skupiny herců:

Horatio Sanz, jenž se proslavil účinkováním v nyní již několikáté sérii kultovního televizního pořadu Saturday Night Live, si zahrál také ve Phillipsově starším snímku ROAD TRIP (2000) a v nejnovějším SCHOOL FOR SCOUNDRELS ztvárnil postavu Diega. Podobně jako mnozí další herci v tomto filmu, pochází i Sanz z komediálního divadelního spolku Upright Citizen’s Brigade (UCB, Sbor poctivých a bezúhonných občanů) sídlící původně v New Yorku a odnedávna v Los Angeles.

Postava Walshe byla zvlášť psána na tělo jinému, stávajícímu členovi UCB Mattovi Walshovi, jenž se jako „Walsh“ objevil už v OLD SCHOOL. Phillips jej obsadil také do role fotografa na místě činu v dalším svém starším snímku ROAD TRIP .

Také zbylé žáky ve třídě doplnili další členové UCB. Spoluscénárista snímku Scot Armstrong, jenž pravidelně, každou sobotu, vystupuje v představení UCB s názvem Matka, neváhal a do Phillipsovy „školy“ dal „zapsat“ řadu svých kolegů z výše jmenovaného divadelního spolku.

Scot Amstrong: „Dal jsem jim prostě seznam členů divadla, na němž byli herci jako Jon Glaser, Paul Scheer, Aziz Ansari, Matt Walsh, Horatio Sanz a Andrew Daly. Herci v UCB jsou talent jeden vedle druhého, ale také se pořádně nadřou. Jsou však nesmírně oblíbení a v New Yorku mají spoustu fanoušků. UCB je spolkem, v jehož proslulých konverzačních komediích a dostala příležitost celá řada v později populárních komiků.

Protože byli do rolí žáků ve třídě „Phillipsovy školy“ obsazeni téměř výhradně kamarádi a herečtí kolegové z divadla, kteří si spolu navíc často zahrají i ve filmech, vznikla během natáčení na place jedinečná a neopakovatelná atmosféra, jíž se režisérovi Phillipsovi navíc dokonale podařilo přenést i do vznikajícího filmu. „Byla to prostě děsná zábava jak za tak před kamerou,“ dodává Horatio Sanz. Matt Walsh souhlasí: „Je to tak trochu skutečná třída. Už jenom sedm nebo osm z těch kluků znám z představení v UCB. Proto bylo natáčení a všechno tak neformální. Pořád jsme blbnuli a vymýšleli nejrůznější voloviny a Todd nás v tom ještě podporoval.“

Matt Walsh mluví o motivacích své postavy ve SCHOOL FOR SCOUNDRELS, která mu byla psána na tělo: „Představuji manažera v jedné restauraci a mám podnikavou povahu se smyslem pro pravidla a spravedlnost. Dost se dřu, šetřím a peníze na školné jsem tak zřejmě musel ukrást rodičům. Stále ještě bydlím u nich doma, ve sklepě, ale ten kurz je pro mě opravdu jedinečná šance roztáhnout křídla, konečně se projevit a být chlap.“

Paul Sheer, hvězda televizního pořadu The Best Week Ever a miláček publika UCB, si okamžitě zamiloval jak svoji postavu Little Pete ve SCHOOL FOR SCOUNDRELS, tak kostým, který má na sobě. „Hraji nemocničního ošetřovatele, co zbožňuje hedvábí. Během natáčení jsem měl na sobě dohromady víc hedvábí, něž jsem před tím vůbec kdy viděl a děsně se mi to líbilo.“

O svých „bratrech“ ze třídy říká: „Vypadáme všichni jako praví odpadlíci vyřazení ze společnosti, takoví typičtí newyorkští taxikáři. Normálně byste se s námi vůbec nebavili. Jsme ti týpci, co vidíte sedávat věčně samotné v hospodě, jak jí polívku a dokola si objednávají levný kafe.“

Scot Armstrong (scénárista): „Psaní scén ve škole mi přišlo jako docela ošemetná záležitost. Ani já ani Todd jsme totiž sami nikdy nebyli žádní machři. Prostě já jsem například nikdy nechodil s Agelinou Jolie. Billy Bob ale ano! Představoval jsem si, jak si Billy Bob pročítá pasáže, kde učí ve škole, a říká ,chlapi, ale tak to vůbec není... Podejte mi tužku!`“

Svůj komediální talent propůjčili postavám ve filmu SCHOOL FOR SCOUNDRELS dále také Todd Louiso, Sarah Silverman, David Cross, Luis Guzman a Dan Fogler:

Todd Louiso, Phillipsův bývalý spolužák z Newyorkské univerzity (NYU), chtěl s režisérem už dlouho spolupracovat a měl obrovskou radost, že to konečně vyšlo. „Zaujalo mě především, jak neuvěřitelně vtipný to byl scénář a jak oba jeho autoři dokonale vystihli ono specifické mužské téma. Sám jsem si při čtení mnohokrát uvědomil, jak jsou některé pasáže pravdivé. Přitom je to celé podáno velice vtipně a zároveň s citem.“

Sarah Silverman se svým typickým drsným, až zatrpklým smyslem pro humor byla pro tvůrce filmu ta pravá Becky – postava sarkastické spolubydlící. Díky výkonům v dokumentárně pojaté komedii THE ARISTOCRATS (r. Paul Provenza, 2005) a dalším snímku SARAH SILVERMAN: JESUS IS MAGIC (r. Liam Lynch, 2005) patří dnes Silverman k těm nejosobitějším a nejpřímočařejším komediálním herečkám. Se sarkasmem sobě vlastním říká: „Zvláštní, jak často mě obsazují právě do rolí protivných spolubydlících, už toho mám dost. Když jsem četla scénář, uvědomila jsem si, že to je úplně jiný typ postavy. To skutečně je protivná spolubydlící.“

Silverman také podotýká svým osobitým způsobem, totiž bez špetky skromnosti, že je vlastně Phillipsova „múza“. „Představte si, že Todd beze mě nenatočí žádný film. Je strašně nejistý a nerozhodný, dokud ho ta ,Velká S.`pokaždé trochu nepostrčí. Neumím si představit, co by s ním bylo, kdyby se mi třeba něco stalo. Ale nesmím na to myslet, jinak mám o něj strach. Je to moc hodný kluk.“

Populární David Cross, vybaven stejnou měrou suchého humoru, vzpomíná, jak přišel ke své roli ve SCHOOL FOR SCOUNDRELS, kde hraje postavu Iana: „Zúčastnil jsem se soutěže. Zbožňuji různé druhy sladkostí. Na obalu jednoho z nich jsem našel takový ten formulář, který když vyplníte a odešlete, tak můžete vyhrát roli v hollywoodském filmu. Přesně to jsem udělal. Vyplnil jsem ho, odeslal a vyhrál jsem roli ve filmu.“

Dan Fogler, který hraje Rogerova otravného kolegu v práci Zacha, říká, že pro inspiraci nemusel vůbec chodit daleko. Svoji postavu „jsem jednoduše založil na všech těch klucích, od nichž jsem denně dostával do těla po cestě do školy. Přesně takový mizera je Zach.“

Luis Guzman, nezapomenutelný v HŘÍŠNÉM BOOGIE (1997) či TRAFFIC - NADVLÁDA GANGŮ (2000), hraje ve Phillipsově snímku postavu poradce, který má na svých terapeutických sezeních především naslouchat problémům ostatních zaměstnanců. Jak říká jeho seržant Moorehead: „Je to způsob, jak si trochu přivydělat.“ Navíc nejen Guzmán, ale i jeho děti byli nadšení, když mu oblíbení tvůrci Phillips s Armstrogem roli ve filmu nabídli.

Herci také dostali příležitost dokázat své sportovní nadání (či neohrabanost) a to konkrétně na tenisovém kurtu. Sekvence tenisového zápasu se natáčela na základní škole v Pasadeně. Spousta tamních žáků znala Jona Hedera z hitu Napoleon Dynamit a Billyho Boba Thorntona překvapivě z mládeži nepřístupného filmu Santa je úchyl!. „Ty děti Boba naprosto zbožňovaly. Dokázaly dokonce citovat úryvky ze „Santy“ a pokřikovaly je na Boba,“ popisuje natáčení ve škole Jacinda Barrett.

zdroj: Palace Pictures

Zpět

Vyhledávání

© 2008 Všechna práva vyhrazena.