Sejmi eso (2006) - Info ze zákulisí

12.09.2008 23:15

Když se režisér a scénárista Joe Carnahan vynořil v roce 2002 na scéně nezávislých filmů s drsným dramatem z policejního prostředí Narkotika, připravil publiku i filmovým kritikům poměrně velký šok. Komplexní drama, které mu vyneslo cenu Independent Spirit Award v kategorii nejlepší režisér, mnoha různými způsoby překračovalo nepsaná žánrová pravidla.

 

Filmoví publicisté se předháněli v prognózách, který projekt si Carnahan vybere jako další, ale nakonec se filmař rozhodl opět pro vlastní materiál. Za přispění produkční společnosti Working Title Films, která byla ochotna těkavý mix excentrických postav, černého humoru, neortodoxní formy, krutého násilí a zamotaného příběhu podpořit, dostal projekt Sejmi eso zelenou.

Ve scénáři, který ve své první verzi připomínal spíše román, Carnahan vykreslil dokonale reálný svět plný lidských dramat a drsných emocí na pozadí chaosu a destrukce. Z jeho tvůrčí fantazie vzešly postavy upjatých agentů FBI, vyhořelých kouzelníků, staromódního gangstera, ušmudlaných ručitelů, zkorumpovaných policistů, pouličních zabijáků, expertů na mučení, oportunistických právníků a tří dementních žoldáků, jejichž životní cesty se spojí v luxusním střešním apartmá jednoho kasina u jezera Tahoe.

"Tohle široké spektrum postav a rozmanité bizarnosti, které je potkají, jsou páteří filmu," říká Carnahan. Příběh začíná v okamžiku, kdy se jeho hlavní hrdina Buddy "Aces" Izrael "chystá sejít s federálními vyšetřovateli a vzdát se všech svých kšeftů, aby pomohl FBI v akci, která má podle jejích agentů rozprášit zbytky organizovaného zločinu v Severní Americe. Setkáváme se s ním na samotném sklonku jeho zločinecké kariéry - v okamžiku, kdy se chystá nastoupit do programu na ochranu svědků a úplně se vytratit."

Projekt podobného rozsahu vyžadoval kreativní obsazení, které by spojovalo neznámé herce s ostřílenými profesionály. Pro filmaře bylo mnohem důležitější najít pro každou roli dokonale vyhovujícího představitele než naplnit herecké obsazení až po okraj hvězdami.

Postavu hvězdného iluzionisty, k jejímuž napsání Carnahana inspirovala jeho fascinace kýčovitou podobou Las Vegas v 60. a 70. letech a spekulacemi o spojení Franka Sinatry s mafií, obsadil Jeremy Piven.

"Může se stát, že herec odehraje tu roli, kterou jste napsali, a vy na konci zjistíte, že z té postavy udělal někoho úplně jiného," říká Carnahan. "A na to musím jako režisér úzkostlivě dohlížet a ze začátku to neustále korigovat. Pozorovat Jeremyho při proměně v Buddyho Israela a pomáhat mu tu postavu dotvořit bylo čiré potěšení."

Do rolí agentů FBI, jejichž úkolem je vzít Acese do ochranné vazby, chtěl Carnahan obsadit trojici mužů, kteří by jim dokázali vtisknout charakteristický styl. Ideálními kandidáty se nakonec ukázali být Ryan Reynolds, Ray Liotta a Andy Garcia.

Jako prvního se rozhodli obsadit patriota Richarda Messnera, který byl od začátku srdcem celého scénáře. "Messner je ušlechtilá postava," říká Carnahan. "Myslím, že diváci se budou identifikovat právě s ním."

S nabídkou této role filmaři oslovili Ryana Reynoldse, kterému se na scénáři líbila jeho nevypočitatelnost. "Každá postava má nějaké tajemství a dokáže vás překvapit. Joe jim umožňuje, aby se řídily svým vlastním souborem pravidel a ta hranice mezi kladným a záporným hrdinou je velmi, velmi neurčitá."
Messnerovým nejdůvěrnějším přítelem je jeho kolega Donald Carruthers, kterého vnímá jako "přítele, bratra a otcovskou figuru zároveň. Balancují na rozhraní přátelského a rodičovského vztahu. Messner je na něm hodně závislý."

Role Carrutherse se zhostil herecký veterán Ray Liotta. "Už mám pár poldů na kontě," říká Liotta, "a tohle byla skvělá šance znovu pracovat s Joem." Liotta u předchozího Carnahanova filmu Narkotika zastal roli producenta a také podal strhující herecký výkon v jedné z jeho titulních rolí. "Po práci na Narkotikách jsem k němu pociťoval určitou loajalitu, a myslím, že on ke mně také."

Mužem, který vyšetřování řídí, je jejich nadřízený Stanley Locke. "Nakonec mi ten film přišel jako černá komedie," říká na Oscara nominovaný Andy Garcia, kterému tato role připadla. "Všechno, co se v něm děje, je více či méně absurdní, což je na tom vynikající. Locke řídí vyšetřování, v jehož průběhu dojde k zásadnímu zvratu. Místy je ovšem jediný, kdo o něm ví."

Tím však výčet mužů na (relativně) správné straně zákona nekončí - Carnahan potřeboval obsadit také trojici bývalých policistů, kteří se dali na lovení lidí a nyní se snaží vydělat rychlé peníze tím, že Acese "zachrání" zároveň před FBI i gangstery. Vynalézavé trio si zahráli Ben Affleck, Peter Berg a Martin Henderson.

V případě záporných postav se Carnahan poohlížel po hercích, kteří by dokázali vzít dialogy ze scénáře a přijmout je za své. "Myslím, že největším postrachem každého scénáristy je představa, že budou všechny postavy mluvit přesně jako on sám. Říkal jsem si, že naučit se dialekt a pak zkusit napsat třeba realisticky znějící dialog mezi dvěma mladými černoškami je slušná kreativní výzva."

Zpěvačce a písničkářce Alicii Keys, která si zahrála pouličního zabijáka Georgii Sykes, zněly dialogy skvěle. "Čím hlouběji jsem se do toho scénáře nořila, tím to bylo zajímavější. Nejen, že měla každá postava vlastní život, ale líbil se mi i ten způsob, jakým se každý příběh vplétal do dalšího. Ze všeho, co jste považovali za jasné, se nakonec vyklubalo něco úplně jiného. Na konci jsem byla už úplně unešená."

Georgia pracuje na objednávku Loretty Wyman (v podání Davenie McFadden), která k ní přiřadí nemilosrdnou partnerku - "malou ženu s velkým kanónem" Sharici Watters, kterou si zahrála Taraji Henson (Hustle a Flow). Kromě toho, že ji také uchvátila Carnahanova schopnost napsat zcela přirozené dialogy pro celou řadu různorodých postav, se musela z příjemné a křehké dívky proměnit v drsnou pouliční ranařku, které mluví brutálním slangem. Dalším nováčkem na poli celovečerních filmů je hiphopový umělec Common, který si zahrál Sira Ivyho, Buddyho pravou ruku.
Skutečně psychotické obrátky však přehlídka padouchů nabírá teprve v okamžiku, kdy přijdou na řadu bratři Tremorovi - tři nejděsivější neonacistické živly, jaké kdy poklidné venkovské městečko u jezera vidělo. Jakmile se doslechnou, že byla na hlavu Acese vypsána odměna, naskočí Darwin (Chris Pine), Jeeves (Kevin Durand) a Lester (Maury Sterling) do svého Pontiacu Boneville '66 a vydají se na cestu, kterou jsou připraveni vydláždit mrtvolami.

"Jsou tím typem magorů, kteří jsou schopní vystřílet celý bufet, aby dostali jednoho týpka - a hrozně si to užívají," směje se Carnahan na adresu "tříhlavé hydry z pekla".

"Myslím, že jde o tu kombinaci masek a kostýmů," říká Chris Pine, který se při konkurzu trefil do černého a získal roli Darwina. "Jakmile si navlečete všechny ty věci a necháte si udělat zuby, nemáte nejmenší problém se do té postavy vžít. Stačilo mi podívat se na mé filmové bratry. Jsme psychopati k pohledání."

Jako by to nestačilo, usilují o tučnou odměnu za Israelovo dopadení ještě expert na mučení Pasqual Acosta (Nestor Carbonell) a král převleků Lazlo Soot, kterého si zahráli Tommy Flanagan a Joel Edgerton. Výcvik lidí, kteří se stali součástí hereckého obsazení, vyžadoval od všech zúčastněných - včetně těch, kteří si zahráli jen malé role - velkou dávku odhodlání a smyslu pro disciplínu: motorové pily, obří 50mm ostřelovací pušky a nunčaky samy nefungují. A 52 karet také nepoletuje vzduchem samo od sebe.

Jeremy Piven se v rámci příprav na roli chlípného iluzionisty Acese musel naučit triky s kartami, se kterými si měl v průběhu jednotlivých záběrů neustále pohrávat. "Joe dal najevo, že je opravdu nezbytně nutné, aby to ten chlápek na plátně dělal. Jinak jsme v pytli," říká Piven. Aby se před kamerou dokázal triků zhostit co nejpřirozeněji, požádal o pomoc skotského karetního mága R. Paula Wilsona.

"Musel se mnou začít úplně od píky," říká Piven. "A bylo to náročné. Vyrostl jsem na pantomimě. Umím hrát na bicí. Dokážu s rukama spoustu věcí, ale karty jsou úplně jiná ves. Ve filmu je scéna, v níž musím během jednoho monologu udělat tři různé triky. Bylo to neskutečně těžké."

Magie však nebyla jediná věc, která od herců vyžadovala velkou průpravu. Přestože se žádný z herců neřadil do škatulky akčních hrdinů - kromě Reynoldse, který musel absolvovat tvrdý výcvik před natáčením filmu Blade: Trinity - čekaly na každého z nich náročné akční scény.

Své si užili především herci, kteří měli ztvárnit bratry Tremorovy. "Po téhle zkušenosti mám mnohem větší úctu k hercům, kteří natáčejí akční sekvence, v nichž musí ovládat zbraně a dávat si pozor na načasování každého pohybu," říká Maury Sterling. "Musel jsem nabít brokovnici dvěma patronami, vystřelit, vyndat ty patrony, dát tam dvě další a pak vytáhnout pistoli a zastřelit s ní hořícího kaskadéra. Myslím, že nervóznější jsem nikdy nebyl."

Zatímco se Piven učil karetní triky a bratři Tremorovi studovali, jak se nejlépe pohroužit do vražedného běsnění, Taraji Henson a Ryan Reynolds absolvovali školení v nabíjení zbraní a uhýbání před kulkami. Ben Affleck a Peter Berg si zatím zvykali na explodující kuličky, které simulují zásah kulkou, a falešnou krev.

Reynolds se také musel naučit, jak se chová agent FBI v nebezpečných situacích - zejména kvůli přestřelce v hotelu Nomad, kterou film vrcholí. "Instruktor nám řekl: _Vylézt z výtahu a ocitnout se v hale, ze které vedou tři slepé chodby, je ta nejhorší možná situace, jaká vás může potkat.' Učil nás, jak se z podobně prekérních situací dostat - jak se správně pohybovat po místnosti, jaký držet postoj a jak při tom vystřílet 24 kulek a vyměnit dva zásobníky - to všechno během deseti sekund."

Koordinátor speciálních efektů Larz Anderson řídil tým, který se staral o to, aby zbraně střílely, sklo se tříštilo a krev stříkala v ten správný okamžik. Jen během sekvence, která je akčním vyvrcholením filmu, nechal tým odpálit 400 kapslí na simulaci průstřelu a "zastřelit" 20 lidí. "Všechny speciální efekty se odehrály přímo na place, před kamerou," říká Anderson. "Všechno je to doopravdy."

Pro Carnahana bylo v průběhu natáčení velmi důležité, aby lidé ze štábu přicházeli se svými vlastními návrhy na pojetí scén. "Pokud je to něco, co mě napadne v tom konkrétním momentu, není problém vykašlat se na to, co bylo domluvené předem, a začít improvizovat," říká kameraman Mauro Fiore, který s Carnahanem poprvé pracoval na krátkém filmu pro BMW.

"Joeovým záměrem bylo natáčet tyhle scény celistvě - ne tak, aby udělal z herce hrdinu až ve střižně," říká Reynolds. "Nechává kameru běžet a akce a emoce se před ní odvíjejí tak dlouho, jak je nutné."

"Mnohé záběry jsou dlouhé a nepřerušované, což dává celému vyprávění větší plynulost," říká koordinátor speciálních efektů Larz Anderson. "Je to velmi efektivní způsob, jak příběh odvyprávět. Z našeho hlediska je to nicméně velmi náročné. U těch dlouhých a komplikovaných záběrů téměř nemáte šanci poschovávat všechny kabely a trubičky - i ten nejjednodušší efekt je najednou mnohem těžší. Docela nám ale pomohly různé bezdrátové hračky, které nám umožnily natočit i několik velmi komplikovaných záběrů."

Carnahan se s produkcí vypravil přímo k jezeru Tahoe, kde se podle scénáře Aces skrývá. Region, který je známý svými nedotčenými borovicovými lesy a průzračnou vodou, přitahuje každou sezónu zástupy milovníků přírody a turistiky, ale má také svou druhou tvář, která dává jeho minulosti nádech podsvětí - na druhé straně jezera, v Crystal Bay, žil Frank Sinatra a jeho Rat Pack a Francis Ford Coppola si vybral Tahoe jako hlavní natáčecí místo pro svůj zásadní film Kmotr II.

"Tahoe je překrásné místo," říká Carnahan. "Sám jsem poblíž jezera vyrostl. Je to hrozně zajímavé místo, protože se zde střetávají ty ostré protiklady. Zasadit tento zběsilý a bizarní příběh do tak malebného prostředí mu přidává na důraznosti."

"Málokdy píšu scénář přímo pro nějaké konkrétní místo," pokračuje režisér. "Ale tohle byl jeden z těch případů, kdy jsem věděl, kam přesně umístím jednotlivé postavy. Měl jsem v hlavě, kdo kde bude stát ve které scéně a všechno jsem to psal na míru kasinu Horizon. Stejně tak dobře jsem znal hotel Caesars, který leží na druhé straně ulice a ve filmu se jmenuje Nomad."

Probíhající natáčení mohlo být pro nic netušící turisty poněkud šokujícím osvěžením jejich rekreace. Na rozruch je upozorňoval leták ve znění: "Některá okna v 7. patře hotelu Caesars a 10. patře kasina Horizon budou rozbita za zvuku kulometné střelby. Vezměte prosím na vědomí, že tato střelba může být velmi hlasitá."

Nelehkou úlohu měla také návrhářka kostýmů Mary Zophres, která si u většiny postav musela vystačit s jediným oblekem. U Georgie Sykes v podání Alicie Keys ji však čekal jiný problém: "Měla vypadat jako prostitutka, která dokáže ve svém ohozu schovat 5 zbraní, zásobníky a různé druhy střeliva," říká Zophres. "To bylo dost těžké. Nakonec jsme její kostým vyrobili z kombinézy, kterou jsme koupili na tržišti v Inglewoodu. Pak jsem našla krátký kabát, z něhož jsme ustřihli rukávy a límec, no a tohle pak ve filmu nosí - malé kožešinové bolero, pod kterým ukrývá ten arzenál."

zdroj: Bontonfilm

Zpět

Vyhledávání

© 2008 Všechna práva vyhrazena.