Restart (2005) - Info ze zákulisí

06.09.2008 23:10

Restart ve zkratce

Je prvního dubna a Sylvie se dopouští osudové chyby. Pronese jedinou neuváženou větu. A ta jí navždy změní život. Opuštěná a sklíčená Sylvie se vydává do ulic velkoměsta vybojovat si svou lásku zpět. Překonává jednu překážku za druhou a doufá, že svůj vztah zachrání. Netuší, že se řítí k fatální kolizi. Tenhle den by raději začala znovu.

Subjektivně pojaté vyprávění shrnuje hektické události jednoho dne v životě pohledné Sylvie (Lenka Krobotová) a pokládá divákům sugestivní otázku: Toužili jste někdy začít znovu?

Restart je moderní, vizuálně vytříbený film plný neokoukaných mladých herců. Vypráví o lidech z prostředí pražské klubové kultury, kteří se noc co noc obklopují hlasitou hudbou, alkoholem a stále novými partnery. O lidech zdánlivě bezstarostných, uvnitř však křehkých, zranitelných a osamělých.

Originální a atakující vizuální styl filmu je výsledkem spolupráce debutujícího českého režiséra Julia Ševčíka a finského kameramana Kasimira Lehta. Soundtrack k filmu představuje to nejlepší z domácí elektronické scény: hudba pochází od populárních mladých českých muzikantů - kapely Moimir Papalescu & The Nihilists, Ecsona Waldese a především od skupiny Khoiba. Filip Míšek (Khoiba) složil pro film i původní scénickou hudbu.

Deset důvodů pro Restart

1) Čerstvé síly mladých tvůrců: Restart je celovečerním debutem pro scenáristu, režiséra, producentku, zvukařku, kameramana, střihače i představitelku hlavní role

2) Průkopnická česko-finská koprodukce

3) Expresivní vizuální pojetí: svět, jak ho vidí hlavní hrdinka

4) Výtvarná kamera finského mága Kasimira Lehta

5) Neokoukané tváře mladých herců v hlavních úlohách, v čele s Lenkou Krobotovou

6) Soundtrack s hudbou, která letí: tracky od Khoiby, Ecsona Waldese a The Nihilists

7) Současný švih a spád filmu: Restart má rytmus dnešní doby

8) Produkčně pečlivě připravený projekt, realizovaný s dostatkem času a tvůrčího soustředění

9) Silné drama o mladé ženě: Sylva zosobňuje sílu i křehkost zároveň

10) Restart českého filmu poučený na současné světové kinematografii

O vzniku filmu

Celovečerní absolventský film Restart vznikl v koprodukci mladé pražské společnosti Axman Production, FAMU a finské Univerzity umění a designu v Helsinkách. Režisér Julius Ševčík k tomu říká: „Tři lidé jsem se prostě v roce 2003 potkali ve správnou dobu. Já, scenárista Ondřej Ládek, který mi přinesl krátkou, asi pětistránkovou povídku o mladé městské holce, a mladá producentka Karla Stojáková, která chtěla společně s Finy natočit celovečerní film.“

Finská strana má na vzniku filmu podstatný podíl: z tvůrčích profesí je třeba jmenovat minimálně kameramana Kasimira Lehta, sound designerku Anne Tolkinnenovou a střihače Aleksi Raije. Celá postprodukce se odehrávala ve Finsku. „Na helsinské univerzitě jsme našli skvělé technické zázemí. Mohli jsme se filmu víceméně bezplatně věnovat - taky se ta postprodukce protáhla na osm měsíců, protože jsme to chtěli pořádně vyšuchtit! tvrdí o koprodukční spolupráci režisér. „A pro Finy zase bylo určitě zajímavé natočit si film v Praze, která je narozdíl od Helsinek inspirativní město. A protože je ve Finsku taková zima a tak dlouhá tma, tak se nedá dělat nic jiného než sedět ve studiu a pracovat na filmu - netáhne vás to třeba někam do baru nebo na víno,“ usmívá se režisér.

Producentka Karla Stojáková k tomu dodává: „Restart pro měl byl výzva. Je to od mladých, o mladých, pro mladé a pro nás všechny první celovečerní film. Jsem ráda, že nám to klaplo.”

Česko-finský štáb natáčel v průběhu roku 2004 na lokacích po celé Praze: v klubech Radost FX a Roxy, v reálných bytech a fast-foodech, ale i v nákladných dekoracích, které postavil architekt Henrich Boráros. Film byl natočen na formát Super 16mm a následné zvětšen na promítací formát 35mm (1:1,85). Postprodukční práce včetně střihu, zvukového designu a realizace speciálních efektů probíhaly ve Finsku. Soundtrack filmu obsahuje skladby od The Nihilists a housové tracky Ecsona Waldese. Původní hudbu k filmu vytvořil Filip Míšek z kapely Khoiba.

O stylu filmu

Restart je velkou inovací i v současném českém filmu. Základ k atraktivnímu vyprávění ze současnosti položil scenárista Ondřej Ládek: „Příběh vyprávíme subjektivně, z pohledu hlavní hrdinky. Napětí vychází z neustálého konfliktu mezi Sylvou a okolním světem - světem současné a docela drsné Prahy.“

Pro režiséra Julia Ševčíka je Restart druhá spolupráce se stejným scenáristou. Scénář ho zaujal okamžitě: „Restart je film o lásce, je rychlej, hlučnej, agresivní, ale přitom velice citlivej. Ve vyprávění pronikáme hluboko do duše mladé dívky a to, co tam objevíme, nenechá žádného diváka v klidu.“

Moderní a originální vizuální styl filmu Restart je výsledkem spolupráce režiséra s kameramanem Kasimirem Lehtem. Subjektivně pojaté vyprávění nabízí pohled na okolní svět Sylvinýma očima. Expresivní a výtvarně komponované obrazy vtahují diváka hluboko do nitra hlavní hrdinky. Celý film je natočen ruční kamerou, příběh je vyprávěn za pomoci mnoha zrychlených a zpomalených záběrů. „Producentka Karla Stojáková věděla, že hledám kameramana, schopného dělat obrazy, které jste ochotni si zastavit, vytisknout a dát doma na zeď.“ říká Julius Ševčík. „A tak mě dala dohromady s Kasimirem Lehtem. Dlouho jsme se seznamovali, docela jsme se i přeli a myslím, že ve výsledku z toho film profituje.“

Film se snaží popsat současnou velkoměstskou realitu tak, jak ji skutečně vnímáme: bez odstupu, plni emocí, v rytmu, který nám diktuje okolní svět. Václav Jiráček, představitel Roberta, oceňuje právě „tah na branku“, který film má: „Těším se, že se mi s Restartem vrátí jeden z mých nejsilnějších filmových zážitků. Že to bude takové, jako když jsem seděl v Berlíně v kině a sledoval Lola běží o život. Film, který mě úplně pojal, valil se kupředu a já si jen spolu s ním podupával do rytmu. Žádná sebepitvací spirálovitě dolů tahajicí deprese nějakého psychicky nevyrovnaného režiséra, ale přitom rozhodně velmi chytrý film.“

zdroj: Bontonfilm

Zpět

Vyhledávání

© 2008 Všechna práva vyhrazena.