Ong-Bak (2003) - Info ze zákulisí

29.08.2008 22:28

DLOUHÁ CESTA K „ONG BAK“

Idea

Poprvé se idea „Ong Bak“ objevila v myšlenkách režiséra Prachya Pinkaewa, když jako teenager seděl ve své rodné vesnici a díval se na thajského akčního hrdinu Phanna Rithikraie. Phanna byl thajský Bruce Lee. Prachyovi se nejvíc líbil film „Zrozen k boji“ (Born to Fight), ve kterém hrál Phanna hlavní roli a který i sám režíroval a produkoval. Phannovy filmy se lišily tím, že v nich bojové scény byly „naostro“, aniž byste si byli vědomi zvláštních efektů a triků. Například hogkongské bojové filmy, které byly tou dobou v Thajsku velmi populární, byly naopak velmi stylizované . Mladému Prachyovi bylo jasné, že až bude režírovat filmy on, budou mít stejnou atmosféru, jako měl film „Zrozen k boji“.

Později se Prachya přestěhoval do Bangkoku a stal režisérem. Když se jednoho dne setkal s Phannou osobně, shodli se na tom, že by oba rádi prostřednictvím filmu chtěli více proslavit thajská bojová umění: „Od mládí nikdy nedělám nic polovičatě,“ říká Phanna, „Své první filmy jsem i sám financoval. Když jsem natáčel „Zrozen k boji“, o filmu jsem skoro nic nevěděl. Ale chtěl jsem filmem zprostředkovat svoje zkušenosti.“

Čím byl Phanna starší, tím mu bylo jasnější, že pro natáčení bojových scén ve filmech potřebuje „mladou krev“. Jenže se mu nedařilo objevit člověka, kterého by potřeboval. „Nakonec už mi zbyl jen jeden mladík, který ani nedoufal, že by z něj někdy měla být filmová hvězda.“

Prachya se setkal s posledním Phannovým chráněncem, Tonym Jaa.

Phanna cvičil Tonyho v bojových i filmových uměních už od jeho 10 let. Phanna v něm objevil svého hledaného herce. Když Prachya viděl Tonyho Jaa v akci, začal vymýšlet plán, kterým by se zavděčil svému idolu i jeho mladému chráněnci.

„Během těch čtyř let jsem velmi úzce spolupracoval s Phannou a Tonym,“ říká Prachya, „Znamenalo to pro nás víc, než spolupráce na filmu. Byli jsme jako jedna rodina. Uvědomil jsem si, že už Ong Bak nemůžu vnímat jen jako další film. Pro Phannu a Tonyho šlo o naplnění jejich celoživotního snu, já jsem se chtěl o toto silné odhodlání podlit i s diváky.“

Námaha

Ještě před začátkem natáčení sestavil Phanna a Tony kaskadérský tým a v potu a krvi připravili choreografii akčních scén filmu: „Zaměřil jsem se na krásu klasických chvatů Muay Thai, prozrazuje Phanna, „Pokusil jsem se toto bojové umění pojmout v celém jeho rozsahu, protože jsem si uvědomoval, že to bude první film výhradně o thajském boxu. Chtěl jsem, aby diváci chápali každičký chvat, který ve filmu spatří.“ Všechny tyto scény byly nahrány na video, aby se k nim mohl Prachya vyjádřit. „Někdy jsem scény konzultovali s Prachyou. Mysleli jsme si, že jsou v pořádku, ale jemu to nevyhovovalo,“ vzpomíná Phanna, „V takových případech jsem museli začít točit znovu!“ Narozdíl od svých současníků odmítá Tony používat grafické efekty a triky. Všechno, co vidíte na plátně, je skutečné. Tony a jeho tým kaskadérů mohou ukázat modřiny, popáleniny a jizvy, které to dokazují…

„Každá scéna je taková výkladní skříň s různými chvaty klasického Muay Thai,“ říká Prachya, „ Původně, když jsem film připravovali, jsme nepomysleli na to, že bychom mohli využít thajský box. později, když jsem začal pracovat s Phannou a Tonym, jsme natočili video soubojů., které si představovali. Jakmile mi ukázali chvaty Muay Thai, byl jsem unesen. Moc se mi to líbilo a moc se mi líbilo, že to Tony dovede jen tak, bez speciálních efektů a triků. Tak se zrodil styl bojových scén našeho filmu.“

Prachya přizpůsobil chvaty Muay Thai filmu: „ Každý pohyb má jiný význam,“ říká, „Některé fungují jako protiútok, jiné jako zahájení útoku, další jako obrana, odražení nepřítele.“ Prachyovi se hodil každičký detail. „Když se podíváte na způsob, jakým Tony drží zaťaté pěsti, vidíte, že se to liší od čínského kung-fu,“ říká režisér,“ Liší se i od západního boxu. Pokaždé, když dá ránu, natáhne celou paži. Abyste pochytili detaily, musíte pozorně sledovat každý souboj. Obranný postoj, postavení bojovníka, každý detail komplexního umění Muay Thai.“

Tvůrci filmu si dali záležet na výběru Tingových protivníků. Hlavní z nich je nepochybně chlupatý Wilman, zvaný Velký medvěd: „Velký medvěd neuznává thajský box,“ popisuje Prachya jednu ze svých postav, „Chce se utkat s přívrženci thajského boxu, dokonce sexuálně zneužívá thajskou servírku. Náš hrdina má za úkol ochránit čest thajského lidu. Chvat, který v hlavní scéně použije, se jmenuje ´ Bata Loop Pak´, což v překladu znamená „Nohou na obličej“. Pod tímto názvem je skrytá veliká urážka. V thajské kultuře je jednou z největších urážek dotknout se někoho nohou. Takový chvat se pak skvělé hodí pro tak zlého člověka, jako je „Velký medvěd““.

V jedné z významnějších scén na začátku filmu honí zločinci Tonyho a George uličkami tržiště: „Snažili jsme se, aby byl exteriér co nejpřirozenější,“ říká Prachya, „Chtěli jsme ukázat skutečné životy místních lidí. Naše negativní postavy se velmi podobají postavám z jiných thajských filmů, ale používáme je trochu jinak. Výsledný dojem je odlehčenější. Myslím, že scéna se podařila a diváci se zasmějí.“

Hlavní bojová scéna, na kterou diváci rozhodně nezapomenou se odehrává na opuštěné benzinové pumpě. Ting se zapálí a hořícím kopnutím zneškodní protivníka. „Během této scény jsem se popálil,“ vzpomíná Tony, „Musel jsem se hodně soustředit, protože jakmile mi začaly hořet kalhoty, plameny začaly rychle stoupat a opálily mi obočí, řasy a nos. Pak jsme to museli natáčet ještě několikrát, aby už se to nestalo!“ Zatímco Tony se štábem zdokonaloval bojové scény, soustředil se Prachya na architekturu scén. „Hlavní je šikovně bojové scény spojit,“ říká režisér, „Nejdřív se Tony zapálí a kopne protivníka, pak se uhasí, rychle se otočí a zneškodní dalšího. Mezitím se ho ten druhý snaží uškrtit, což je takový pěkný přechodový okamžik, mezi těmi dvěma chvaty…“

Přípravě scény s tuktuky* se věnoval tým kaskadérů Seng, který se specializuje na kaskadérské kousky s automobily. Už dříve pracovali na několika hollywoodských filmech včetně dvou bondovek natáčených v Thajsku. „Tuktuk je tradiční thajský dopravní porstředek, takže jsme mu nechtěli kazit pověst,“ říká režisér, „V jiných filmech by tuktuk zvedal přední kolo. Ale v našem filmu se vznese celý tuktuk. nebylo lehké to natočit. Žádné dálkové ovládání nedokázalo postupně zvyšovat rychlost. Takže nakonec všechny tuktuky řídili naši kaskadéři, i ve scénách s kolizemi.“

IMPROVIZACE

Prachya svedl dohromady různorodý tým herců, veterány i nováčky. Oblíbený televizní komik Petchthai Wongkamlao zazářil v roli George, darebáka z ulice, který na závěr znovu získá úctu okolí. „Moje postava je člověk, který zapomněl na své kořeny,“ říká herec, „Pouze využívá lidi kolem sebe.“ Prachya vzpomíná , jak ho různorodost Petchthaiova hraní překvapila: „ Všichni víme, že je to špičkový thajský herec,“ říká režisér, „Ale úplně jsem pochopil, jaký je, až když jsme se setkali. Snažil jsem se pak dát do scénáře něco, co by vystihovalo jeho charakter. Petchthai, který sám prožil svůj režijní debut s filmem Bodyguard, hodně pomohl s natáčením pronásledování v ulicích: „Původně měl George běžet úplně jiným směrem,“vzpomíná Prachya, „Ale Petchthai navrhl, že poběží za Tonym. Díky tomu byla scéna komičtější a postava Petchthaie legračnější.“

UZNÁNÍ

Značný úspěch filmu Ong Bak pomohl návratu thajských bojových filmů do světové kinematografie a vytvořil z Tonyho Jaa nového akčního filmového hrdinu.

POSTAVY

Ting

Ting (Tony Jaa) je sirotek, vychovávaný laskavým mnichem Pra Kru v klášteře Nong Pradu. Pra Kru učí Tinga pradávnému umění Muay Thai. Ale Ting mu musí slíbit, že umění nikdy nepoužije k tomu, aby někomu ublížil. Pra Kru mu vštípil buddhistické nauky a Ting se rozhodne sledovat cestu dobra. Krádež sochy Buddhy je pro Tinga úkol, který prověří veškerou jeho fyzickou i duševní sílu.

George

George (Petchthai Wongkamlao) pochází ze stejné vsi jako Ting. Jako syn místního vůdce byl poslán za vzděláním do Bangkoku. Místo toho se stal s Geoge podvodník s odbarvenými vlasy, který zná tisíc způsobů jak zbavit své zákazníky peněz. Když do města přijde Ting, George znovu nalézá své kořeny a přidá se k Tingovi na cestě za jeho posláním.

Muay Lek

Muay Lek (Pumwaree Yodkamol) je dítě ulice, které se vyzná. V různých stinných podezřelých podnicích vydělává pokoutně peníze, až jednoho dne padne pod ochranu George. Dobrosrdečnost Muay Lek se ukazuje na tom, jak vydělané peníze utrácí za péči o starší sestru Ngek. Stejně jako George i ona hledá lepší způsob života tím, že se přidá k Tingovi.

Ngek

Ngek (RungraweeBorrijindakul) je starší sestra Muay Lek. Po tom, co jejich matka zemřela, má Ngek na starosti výchovu své sestry. Přes lásku, kterou jí sestra projevuje, se Ngek nechá strhnout svým přítelem Donem na špatnou cestu, a na vlastní pěst okusí temnou tvář Bangkoku.

Peng

Peng (Chetwut Wacharakun) je bangkokský punker a pozér. Ve skutečnosti je jako krysa, která se chová jako lev jen když má za sebou partu zabijáků. Lstivý George nad ním neustále vítězí, a tak začne Peng toužit po pomstě…

Don

I Don (Wannakit Siriput) se - jako George a Ting - narodil ve vesnici Nong Pra-du. Nicméně Don zcela zatratil své kořeny pro život ve světlech velkoměsta. Don je nevyzrálá postava, zneužívá svou přítelkyni Ngek pro prodej drog.

Khom Tuan

Přes svoje postižení dokáže šéf gangu Khom Thuan (Sukhaw Phongwilai) vládnout ulicím Bangkoku pevnou rukou. Je upoután na vozík a mluvit může jen díky speciálnímu zařízení, přesto je to jeden z hlavních bossů thajského zločinu. Má na svědomí krádež Ong Bak a zrazuje neohroženého Tinga kde může.

zdroj: Hollywood C.E.

Zpět

Vyhledávání

© 2008 Všechna práva vyhrazena.