Odstřelovač (2007) - Info ze zákulisí

14.09.2008 10:21

V dnešním komplikovaném světě, který je čím dál tím více prolezlý korupcí, se čest pomalu stává nedostatkovým zbožím – ale v srdci Boba Leea Swaggera, hlavního hrdiny nového akčního dramatu Odstřelovač, který se díky nespravedlivému obvinění ze spáchání atentátu na prezidenta Spojených států ocitne uprostřed nejhorší noční můry v životě, je jí stále dostatek. „Bob Lee Swagger je fenomenální americká postava, která trochu připomíná filmové hrdiny typu Johna Waynea a podobné klasické westernové postavy,“ říká producent Lorenzo di Bonaventura, který má na kontě takové filmové hity jako Matrix, Dannyho parťáci nebo oscarový Training Day Antoinea Fuquy.

Swagger se poprvé objevil v knižním bestselleru Point of Impact z pera držitele Pulitzerovy ceny Stephena Huntera, který je shodou okolností také filmovým kritikem novin Washington Post. V souvislosti s touto chytře vymyšlenou a napínanou knihou se dočkal velkého uznání a její popularita dala vzniknout pokračováním Black Light a Time to Hunt.

Sám Hunter vždycky považoval Swaggera za postavu, která by v případě správného uchopení látky mohla slavit velký úspěch na stříbrném plátně. Stejný názor měl také scénárista Jonathan Lemkin (Smrtonosná zbraň 4, Ďáblův advokát), který se rozhodl prolomit sérii neúspěšných pokusů ostatních scénáristů a převést 550stránkovou knihu plnou detailů ze života odstřelovače do podoby tenkého 120stránkového scénáře.

Inspirací mu byla nejen pečlivě vykreslená postava, ale také velkolepé špionážní thrillery ze 70. let, v nichž byl hlavním hrdinou většinou muž, který se díky konspiračním intrikám musel dát na útěk před všudypřítomnými pronásledovateli a v jeho průběhu očistit své jméno.

„Strávili jsme spoustu času sledováním starých konspiračních filmů a přemýšlením o tom, jak tenhle styl obléci do moderního hávu,“ vysvětluje Lemkin. „Ani už nevím, kolikrát jsme viděli Tři dny kondora nebo Pohled společnosti Parallax – ale každopádně jsme se pokoušeli znovu zabrousit do toho klasického žánru a radikálně ho zrenovovat.“

Aby byl Lemkinův scénář co nejautentičtější, nechal se dokonce sám zapsat do odstřelovačského kurzu. Kromě toho strávil hodně času s agenty FBI a zabýval se studiem terénních medicínských postupů.

Výsledný scénář přilákal nejen hvězdného Marka Wahlberga, ale také režiséra Antoinea Fuquu. Ten v minulosti vzbudil velké pozdvižení snímkem Training Day, který přinesl Denzelu Washingtonovi Oscara v kategorii nejlepší herec.

Lorenzo di Bonaventura, který s Fuquou na filmu Training Day spolupracoval, byl přesvědčen, že by tento nadějný režisér mohl být pro konspirační thriller zcela ideální. „Antonie dokáže vnést do filmu tu intenzitu, která je v tomto případě nezbytná,“ říká producent. „Má velmi nesmlouvavý pohled na věc. Pokud je příběh hodně emocionální, bude to hodně emocionální, pokud má být násilný, bude opravdu násilný, pokud má být tajemný, bude velmi, velmi tajemný. Celý ten zážitek z filmu je o úroveň výš.“

„Tento projekt měl všechno, co jsem si mohl přát: konspiraci, korupci ve vládě, akci a především Marka Wahlberga,“ říká Fuqua. „Myslím, že se ten scénář Jonathanovi Lemkinovi opravdu povedl. Má skvělý děj, skvělé postavy a skvělý záběr. Je velkolepý a zábavný a věřím, že přinutí publikum k tomu, aby při sledování filmu zapojilo i mozek. Musíte být neustále na pozoru, protože je tam mnoho dějových zvratů.“

Titulní postavou filmu je Bob Lee Swagger – jeden z nejpřesnějších odstřelovačů na světě, který strávil celý život plněním nebezpečných misí a nasazováním vlastního krku za to, v co věřil. Nyní však bude muset tento stoický hrdina se smrtícími dovednostmi využít všech svých zkušeností, znalostí a naučených taktik k tomu, aby zachránil sám sebe – a odhalil konspiraci, která jej postavila do role strůjce neúspěšného atentátu na prezidenta Spojených států.

Swaggera přivedl k životu Mark Wahlberg, který mohl v roli zúročit jak svou výjimečnou fyzickou zdatnost, tak schopnost ztvárnit postavy v situacích, které jsou velmi intenzivní z psychologického hlediska. Wahlberg má za sebou role ve filmech jako Hříšné boogie, Tři králové, Dokonalá bouře nebo Invincible a nedávno byl nominován na Zlatý glóbus a Oscara za roli ve snímku Skrytá identita.

„Odstřelovač byl náročný z fyzického i psychického hlediska,“ říká herec. „Je to opravdu chytrý film, ve kterém je také spousta akce. Hlavní hrdina musí projít spoustou nepříjemných situací, aby dokázal svou nevinu a otevřel lidem oči. Jeho příběh je úžasná jízda.“

„Tenhle člověk obětoval celý život boji za svobodu a svou zemi, ale byl zrazen,“ vysvětluje herec. „Přesto ale v okamžiku, kdy za ním přijdou s tím, že jsou v ohrožení nevinní lidé a dokonce i samotný prezident, nakonec kývne. A když je pak zrazen znovu, celkem pochopitelně ho pohltí vztek. Je odříznut od všeho a od všech a nachází se v téměř beznadějné situaci, ale ještě pořád se z ní může dostat – k tomu ale musí pochopit, že není na světě úplně sám.“

Klíčem k navození napětí bylo vytvořit zcela autentickou postavu vojenského snipera, která by překonala veškeré dosavadní úsilí, o jaké se v minulosti herci a filmaři v tomto směru pokoušeli. Proto se Mark Wahlberg podrobil intenzivnímu tréninku, v rámci nějž se učil a poté do detailů piloval některé z výjimečných dovedností, díky kterým ti nejlepší z nejlepších odstřelovačů – jako je například Bob Lee Swagger – vynikají nad všemi ostatními. Patřila k nim zejména schopnost ovládat své emoce, obavy a nervy v okamžicích, kdy se člověk pokouší učinit téměř nemožný zásah.

Sniperský výcvik

Wahlberg měl jako trénovaný atlet s výjimečnou fyzičkou, výdrží a koordinací pohybů vhodné předpoklady už v okamžiku, kdy se stal součástí hereckého obsazení. K tomu, aby se z něj stal také zkušený střelec – takový, který dokáže bez problému trefit cíl na vzdálenost 1 000 metrů – produkce najala skutečné eso: snipera amerického námořnictva Patricka Garrityho, který sloužil jak u důležitých zámořských výsadků, tak i jako specializovaný trenér sniperů.

Garrity se vrhnul do svého úkolu po hlavě a vytvořil tréninkový kurs, který dal zabrat i Wahlbergovi, pověstnému svou fyzickou zdatností. Šlo nejen o to naučit ho dobře střílet, ale také mu vštípit neméně důležité duševní a fyzické odevzdání, nemluvě o velké odvaze, kterou vyžadují náročné odstřelovačské mise. Jeho výcvik začal ve Front Sight Firearms Training Institute poblíž Las Vegas, kde absolvoval především trénink, který pořádně prověřil jeho nervy.

„V jednom okamžiku jsme měl na sobě 60kilovou výstroj, držel jsem hodně velkou odstřelovací pušku a musel jsem ujít skoro sto metrů po tenkém trámu. Před pár lety bych to dělal s nadšením, ale teď jsem už rodič a mám mnohem víc věcí, pro které stojí za to žít!“ vzpomíná Wahlberg.

„Trénink mi rozhodně otevřel oči – pochopil jsem, jak je důležité chovat se zodpovědně a chytře a nikoliv tak lehkomyslně, jak jsem měl dřív ve zvyku,“ dodává herec.

Garrity začal výcvik základní lekcí o historii odstřelovačů-průzkumníků amerického námořnictva a poté přešel k výuce různých střeleckých poloh, práce s prizmatickým dalekohledem, využívaným při střelbě na extrémně vzdálené cíle, vyhodnocování vlivu větru na letící střelu a spoustu dalších důležitých dovedností, které bylo pro dokonalé zvládnutí střelby nutné ovládnout.

Společně pracovali také na další důležité věci: správném rytmu dýchání. „V zásadě jsem ho naučil tu obvyklou sestavu – zalehnout, zaujmout dobrou pozici, nahodit dýchací cyklus, uvolnit oči a začít tlačit na spoušť,“ říká Garrity. „Po výstřelu rychle otočit klikou závěru, nasunout do komory další náboj a rychle dostat cíl znovu do hledáčku – je to skoro jako nějaký taneční krok. Když někoho pozorujete během přípravy na střelbu, ihned poznáte, jestli ví, co dělá. Jednou z klíčových věcí, kterou musí před výstřelem udělat, je dostat se do správného dechového rytmu. Čím více dýcháte, tím víc kyslíku dodáváte vašim krevním buňkám, což vám umožňuje uvolnit se a zpomalit srdeční rytmus.“

Opomenuto nesmělo zůstat samozřejmě ani střílení na velké vzdálenosti, což je jedna ze Swaggerových specialit. „Vzal jsem ho na jednu hodně málo známou střelnici uprostřed pouště a začal blízkými terči. Nakonec jsme se od nich vzdálili na 820 metrů. Myslím, že při první ráně minul, ale už při druhé měl zásah. Totéž se opakovalo při vzdálenosti 1 000 metrů, což je asi deset fotbalových hřišť. Byl jsem docela nadšen, že dokážu někoho během dvou dnů vycvičit tak, aby trefil na kilometrovou vzdálenost cíl o velikosti člověka. Mark hned zvednul telefon a začal vyvolávat všem svým známým, aby jim řekl: ‘Hele, to bys nevěřil, co se mi právě povedlo. Sejmul jsem něco z kilometru!‘,“ směje se Garrity.

Během tréninku ve Front Sight si Wahlberg uvědomil hodnotu Garrityho odborné výpomoci a přesvědčil producenty, aby jej najali také jako technického poradce.

Vedlejší postavy

K Wahlbergovi se připojila řada zkušených herců i slibných hereckých nováčků.

Jedinou postavou z prostředí ochránců zákona, která věří Swaggerově verzi, je paradoxně nezkušený agent FBI Nick Memphis, který na něj poprvé narazí při jeho útěku z místa atentátu. Přestože mu Swagger způsobí potíže, agent se stále zdráhá uvěřit důrazně prosazované vyšetřovací verzi, že osamělým atentátníkem byl právě on. Memphise, který se ze skeptického agenta postupně stane Swaggerovým chráněncem, ztvárnil Michael Peña, jehož kariéra v poslední době zaznamenala raketový vzestup díky filmům Crash, World Trade Center a Babel.

Stejně jako Wahlberg se i Peña ponořil do studia věcí, které s jeho postavou souvisejí, aby tak mohl svému hereckému projevu dodat co největší autenticitu. Kanceláře FBI v Los Angeles a Philadelphii se na čas staly jeho novým domovem a kromě toho absolvoval vlastní intenzivní odstřelovačský výcvik, který se mu hodil ve scénách, v nichž se společně se Swaggerem snaží vypořádat s komandem žoldáků.

Danny Glover, který je známý spíše díky svým sympatickým postavám ve filmech jako Smrtonosná zbraň nebo Dreamgirls, si zahrál Swaggerova úhlavního nepřítele – záhadného plukovníka Isaace Johnsona, který Swaggera nejdříve pomocí nakažlivého patriotismu najme a pak ho nejhorším možným způsobem zradí.

Ženský prvek do filmu vnesla Kate Mara – mladá herečka, jejíž kariéra se nedávno přesunula z televizní obrazovky na stříbrné plátno. Ve filmu si zahrála mladou vdovu, která Swaggerovi poskytne nejdříve bezpečné útočiště a nakonec i tolik potřebnou něhu. „Líbí se mi, že je to opravdu silná jižanská žena. Navíc se tahle role hodně liší od všeho, co jsem dosud hrála,“ říká herečka. „Když se Swagger najednou objeví v jejím životě, je to pro ni těžké, protože s ním přicházejí také vzpomínky na manžela, o kterého přišla. To setkání jí připraví pořádné dilema, ale nakonec si nedokáže pomoct, aby se nepřidala na Swaggerovu stranu.“

Filmařům učarovala vzájemná chemie, která byla ve scénách s Wahlbergem a Marou patrná. „Swaggera a Sarah potkala tragédie, která souvisí se stejným člověkem, takže jejich společným poutem i společnou bolestí je právě tenhle muž, který stále stojí uprostřed jejich vztahu. Je na tom fascinující ta skutečnost, že mezi nimi stojí někdo, na kom jim oběma hodně záleželo, a oba se velmi zdráhají překročit tu bariéru. Jejich vztah je velmi emocionální a Mark s Kate si zaslouží velký obdiv, protože se jim podařilo dát těm emocím velkou hloubku.“

Herecké obsazení dotvářejí Elias Koteas (Zodiac) v roli hrozivého úředníka ISA Jacka Paynea, britská herečka Rhona Mitra (The Number 23) jako asistentka v FBI Alourdes Galindo, Rade Sherbedgia (Say It in Russian, 24 hodin) jako Michael Sandor a herecký veterán Ned Beatty jako postarší americký senátor, který hraje důležitou roli ve vrcholných momentech filmu.

Efekty

Film, který je plný těsných automobilových honiček, přestřelek a venkovních akčních sekvencí, s sebou samozřejmě přinášel spoustu logistických problému – které jsou však pro režiséra Fuquu čirým požitkem.

Fuqua úzce spolupracoval s týmem lidí, kteří jsou pověstní svým citem pro vytváření strhujících akčních scén. K jeho pilířům patřil zejména kameraman Peter Menzies (Lara Croft – Tomb Raider, Smrtonosná past 3) a hlavní výtvarník Dennis Washington (Uprchlík).

Některé z vizuálně nejatraktivnějších okamžiků filmu se odehrávají během vyvrcholení děje na ledovci, kde se má Swagger setkat s muži, kteří na něj celou kauzu navlékli. Tato sekvence vznikla na ledovci Rainbow poblíž letoviska Whistler v Britské Kolumbii, které se pyšní nádherným prostředím, ale ne už tak vhodnými podmínkami pro natáčení filmu.

První vážný problém byl dopravit herce a štáb na ledovec, který je přístupný pouze vrtulníkem. „Už jej dostat se tam bylo extrémně komplikované,“ vysvětluje di Bonaventura. „Helikoptéry dokáží najednou pojmout jenom čtyři nebo pět lidí, a my jsme jich potřebovali snad sedmdesát nebo osmdesát – plus spoustu těžkého vybavení, takže naše vrtulníky neustále létaly tam a zpět. A piloti mohou létat každý den jenom určitý počet hodin.“

„Museli jsme brát v potaz, co všechno člověk potřebuje, aby dokázal na tom ledovci několik dní přežít. Navíc jsme museli vymyslet, jak zajistit toalety a umývárny a jak zamezit tomu, aby nám herci umrzli. Věděli jsme, že se počasí může každou chvíli změnit v nebezpečnou smršť, takže jsme se neustále modlili, aby k tomu nedošlo. Bylo to opravdu úžasné dobrodružství,“ pokračuje producent.

„Pořád jsem opakoval: ‚Já na tom ledovci musím natáčet. Já na něm musím natáčet.‘ Bylo to tak velkolepé. Když tam stojíte, mraky jsou pod vámi a široko daleko není nic jiného než led, připadáte si jako v úplně jiném světě. Nenapadalo mě, kde jinde by se to dalo natočit, abychom dosáhli podobného vizuálního efektu,“ vyjadřuje své nadšení Fuqua.

V Britské Kolumbii vznikly také scény ze Swaggerova ranče, ležícího na vrcholku hory. Strhující prostředí si vybralo svou daň v podobě neustálých komplikací, ať už šlo o prudké změny počasí nebo velmi komplikovaný terén. Právě zde vytvořil koordinátor kaskadérských kousků John Stoneham s týmem pracovníků na vizuálních efektech jedny z nejpůsobivějších scén filmu, v nichž dojde k několika masivním explozím.

Přestože bylo natáčení v Kanadě velmi úspěšné, těšil se Fuqua nejvíce na ty segmenty filmu, které měly vzniknout v Americe. Mezi známá místa, která se ve filmu objeví, patří Capital Mall, Reflection Pool a Constitution Avenue ve Washingtonu a Síň nezávislosti ve Filadelfii.

Režisér si velice pochvaluje spolupráci FBI, díky níž bylo možné dodat filmu ještě vyšší míru realismu. „FBI byla naprosto úžasná,“ říká Fuqua. „Ve Filadelfii nám dokonce udělali soukromý den otevřených dveří, což bych vůbec nepředpokládal, zejména pak po 11. září. Nechali nás prolézt všechny kanceláře, setkali jsme se speciálním agentem a jednotkou pro řešení násilných zločinů… Pár lidí z FBI, kteří byli dřív u tajné služby, dokonce v průběhu celého natáčení ve Filadelfii vstávalo v šest ráno, aby nám mohli radit, co je ve filmu dobře a co špatně – jen tak, aby nám pomohli. Navíc jsme měli příležitost natáčet před Síní nezávislosti, což by bez svolení ze strany FBI dost dobře nešlo, protože má kanceláře přímo naproti.“

zdroj: Bontonfilm

Zpět

Vyhledávání

© 2008 Všechna práva vyhrazena.