Next (2007) - Info ze zákulisí

01.09.2008 11:46

O natáčení

 

V dnešním někdy až paranoidním světě, který je plný teroristů, není těžké si představit, že někde někdo připravuje další děsivý čin. Abychom takové činy zastavili, bylo by skvělé vidět do budoucnosti. Přesně to inspirovalo Garyho Goldmana ke zpracovní povídky Zlatý muž od Philipa K. Dicka. „Co se mi na ní líbilo nejvíc bylo, že Cris je jasnovidec. Ano, může vidět dvě minuty do budoucnosti a to mu dává velikou moc, ale zároveň se jedná o omezený dar,“ říká Goldman.

Nápad zpracovat Next do celovečerního filmu přišel na základě filmu Stevena Spielberga Minority Report, který je též zpracováním jedné z Dickových knih a na němž Goldman pracoval jako scénárista a výkonný producent.

„Kontaktoval mě Jason Koornick, který vytvořil a zpracovává oficiální internetové stránky Philipa K. Dicka. Chtěl se mnou udělat rozhovor,“ vysvětluje Goldman. Během rozhovoru se Goldman od Koornicka dozvěděl, že Koornick dostal za svou práci práva na jednu z Dickových povídek – Zlatého muže. Společně se proto rozhodli, že s ní začnou pracovat.

Povídka se odehrává v budoucnosti, ale Goldman se rozhodl zasadit ji do současnosti. Koornick nazývá tento žánr spekulativní fikcí, protože „sci-fi se odehrává v budoucnosti s technologií budoucnosti a s mimozemšťany. Next se odehrává ve skutečném světě, který všichni známe. Vše kromě hlavní postavy je zde reálné“, popisuje.

Goldmanovi se na Crisově jasnovidecké schopnosti nejvíc líbí, že se jeví způsobem, jakým se většina z nás učí hrát počítačové hry. „Když hrajete hru, něco zkoušíte. Zkoušíte, jestli to vyjde, ale jednou vás pravděpodobně něco zabije. Pak to zkoušíte znovu a znovu a zlepšíte se. Jste schopni se poučit ze svých předešlých chyb, které příště už neuděláte. Nápad, že žijete život jako videohru je podle mého názoru velice zajímavý a přesně to se děje Crisovi. Díky svému daru může žít život do chvíle, kdy je zraněn nebo zabit. A pak je schopen se vymrštit a hrát znova a znova, pokaždé popojít o kousek dál.“

Nejvíc však Goldmana fascinovalo, jakým způsobem je tento dar manifestován. „Zlatý muž je postava s nadpřirozenými schopnostmi. Příběh je však podán způsobem, jaký jsme doposud neviděli,“ dodává. „Místo, aby byl klasickým jasnovidcem, který vidí daleko do budoucnosti, má Cris takový radar. Vidí s absolutní přesností do blízké budoucnosti, ale pouze své.“

Goldman a Koornick přednesli svůj plán producentovi Normu Golightlymu, řediteli produkce Satrun Films, společnosti Nicolase Cage. „Okamžitě jsme to chtěli dělat,“ říká Golightly. „Požádali jsme Garyho, aby napsal scénář, a pak se za námi vrátil, což také udělal. A Nicolas na to reagoval tak silně jako ještě na žádný první náčrt.“

Cagovi se příběh líbil z několika důvodů: „Jsem velkým fanouškem Philipa K. Dicka. Je ostrý a nekompromisní. A jeho knihy se dají úspěšně převést na plátno.“

Také má rád výzvu každé nové role a postava Crise pro něj byla další novou zkušeností. „Zajímal mě muž, který se zdá být průměrný a normální, ale narodil se se schopností vidět dvě minuty do své budoucnosti. Nikdy předtím jsem takovou postavu nehrál. Také to pro mě byl nový žánr, protože se nejedná o sci-fi, ale o paranormalní tématiku. Takže zde nejsou žádné elektronické výmysly budoucnosti a podobně. Crisovo jasnovidectví a jeho způsob myšlení je pro herce skvělou výzvou.“

Cage říká, že ho Goldmanův scénář okamžitě dostal. „Přečetl jsem si ho a hned jsem si pomyslel, že je to originální dobrodružný film. Nikdy jsem nic takového neviděl. Takže jsem si řekl, že do toho chci jít.“

Cage a Golightly přinesli scénář do Revolution Studios producentu Toddu Garnerovi, který se k projektu vyjádřil: „Líbil se mi fakt, že se v podstatě jedná o krásný milostný příběh.“ Jeho rozhodnutí také pomohlo, že je velkým Cageovým fanouškem a pracoval s ním na několika jeho předchozích filmech jako např. Con Air a 60 sekund. „Nicolas není pouze skvělý akční hrdina, ale i neuvěřitelně sympatický herec. Jeho hraní nepotřebuje dialog, což je na něm úžasné. Z jeho obličeje se dá přečíst cokoliv. Dokáže vyjádřit tolik emocí bez jakéhokoliv slova.“

Producent Koornick souhlasí a dodává: „Důvod, proč je Nic ideálním Crisem je, že dokáže jen výrazem vyjádřit tolik emocí. A samozřejmě je skvělý herec. V té roli je ve svém vlastním světě a vy můžete vidět, co on vidí v budoucnosti.“

Přesvědčit režiséra Lee Tamahori byl další krok. „Leea obdivuji už dlouho,“ říká Cage. „Na jeho film The Edge s Anthony Hopkinsem a Alecem Baldwinem se koukám každý rok. Je to jeden z mých nejoblíbenějších filmů. Také mám rád Kdysi byli bojovníky. Lee dostane z herců jejich nejlepší výkony.“

Producent Garner souhlasí: „Přestože jsme z jeho filmů Dnes neumírej a XXX:Nová dimenze věděli, že je skvělým v akčním žánru, líbili se nám i jeho předchozí filmy, kde se více zaobíral příběhy lidštějšího charakteru.“

„Chtěl jsem, aby Lee šel do hloubky vývoje postav a pokusil se zjistit, co pro Crise jeho jedinečná schopnost znamená,“ říká Cage. „A to se mu líbilo. V mnoha scénách mi pomohl najít způsob, jakým vyjádřit ten správný vztek nebo frustraci.“

Obsazení Julianne Moore do role agentky Callie Ferris bylo jasné od začátku. „Julianne je žena, kterou strašně obdivuji a je to všestranná herečka,“ říká Cage.

Přestože Moore už hrála agentku FBI ve filmu Hannibal, její přístup k Ferris byl jiný. „Tak konečně hraji protivníka. Je to zábavné, protože se nemusím starat o to, zda jsem sympatická či ne,“ směje se. „Ferris se Crise snaží přesvědčit, že by měl spolupracovat s vládou a pomoci zmařit teroristický útok a že jeho potřeby jedince nejsou důležité.“ Crisovi se do této akce nechce. Nehodlá být uvězněn v nějaké podzemní vládní díře, kde bude po zbytek svého života koukat na televizi nebo číst grafy. Vidí svou budoucnost s nějakou krásnou nekomplikovanou ženou. Ale když se s ní setkává, jejich životy se hodně zkomplikují. Vztah s tou ženou má však ještě další efekt. Když se do ní začíná zamilovávat, začne zjišťovat, že jeho jasnovidectví se rozšiřuje do vzdálenější budoucnosti – což napomáhá FBI ještě víc.

Pro roli jeho životní lásky byla vybrána Jassica Biel. Liz Cooper je učitelka, která učí chudé děti. Herečka skočila po roli v Next, protože „hrát ve filmu s takovými talenty jako Nicolas Cage a Julianne Moore a režií Lee Tamahoriho – kdo by to nebral! Natáčení s Leem je velice klidné. Nemá problém s improvizacemi, takže jsem se cítila svobodná a mohla jsem experimentovat. Julianne udělala ve své kariéře tak skvělé a rozdílné volby, že jsem se nemohla dočkat, až jí poznám a zjistím, jak dokáže tak skvěle hrát. A Nic je úžasný ve zpracovávání svých rolí. Pomohl mi dostat se do role mnohem hlouběji a najít další vrstvy mé postavy. Nasazuje vysokou laťku, které jsem chtěla dosáhnout.“

Cage ke spolupráci s Biel říká: „Snažili jsme se ukázat, že obě naše postavy mají jedinečnou romantickou stránku. Jessica je velice krásná a cítíte, že s ní můžete být kamarád. Cris je však zvláštní postava a je úplně jiný než všichni ostatní. Takže je to dost zajímavá kombinace.“

Biel popisuje svou postavu jako „holčičku, která je celý film v maléru.“ Jessica je nejznámější díky rolím ve filmech Blade a Stealth. „Bylo skvělé hrát obyčejnou holku,“ říká Biel. „Nemusela jsem trénovat ani se učit speciální umění. Hraji oddanou učitelku, která vede obyčejný život a najednou BUM – utíká před Federály a zamilovává se do chlápka, který tvrdí, že vidí do budoucnosti.“

Ve skutečnosti se musela Biel „odtrénovat“. „Musela jsem hrát protiklad akčního hrdiny. Pokoušela jsem se, abych nevypadala při běhu moc skvěle. A nikoho jsem nemohla mlátit. Hrát Liz bylo mnohem ženštější a jemnější než role, na které jsem zvyklá,“ říká.

Cage už také hrál mnoho akčních hrdinů. Vzhledem k tomu, že se jeho postava v Next dostává do hodně konfrontací, musel často vymyslet, jak se k nim postavit. „Pro Crise je to všechno o umění bojovat bez boje,“ říká Cage. „Vzhledem k tomu, že vidí do budoucnosti, může se boji vyhnout. Byla to legrace a zdálo se mi, že bude zajímavé to sledovat.“

Pro tyto scény použil Cage choreografii a trénink, který zahrnoval moderní tanec – ano, moderní tanec! Pomáhal mu v tom instruktor Scott Grossman, který mu ukázal různé způsoby bojových pohybů. „Říkal jsem si, že Cris by měl zvláštní způsob pohybu, protože ví, co se dalšího stane,“ říká Cage. „Proto je schopen se v podstatě vyhnout všem ranám. Takový akční hrdina moderní doby. Dost se mi také líbilo, že můžu používat taneční pohyby, protože má máma byla tanečnice.“

Cage není zapojen do projektu pouze jako herec, ale také jako producent. „Kombinace herce a producenta je u mě poslední dobou dost častý jev,“ říká Cage. „Je pro mě tak mnohem jednodušší prosadit si nápady skrz naší společnost Saturn Films.“

Cage pomohl vytvořit v příběhu mnoho bodů. Jeho nápad bylo i to, že je Cris kouzelník. „Přišlo mi to věrohodnější, protože tímto způsobem může zakrýt své schopnosti. Kdyby dělal něco jiného a lidé na to přišli, považovali by ho za blázna,“ říká Cage. A také se mu to líbilo z osobních důvodů. „Vždycky mě zajímaly kouzla a díky této roli jsem měl na place tým skvělých kouzelníků. Sir James Brown mě naučil několik kouzel a dal si záležet, aby vše proběhlo hladce,“ říká Cage. „Splnil se mi dětský sen!“

Další překvapení přišlo, když Cage doporučil obsazení své ženy Alice jen pár dní před natáčením její scény. Alice Cage hraje ženu, kterou si Cris zavolá na jeviště během svého vegaského vystoupení. „Alice hrála poprvé v životě,“ říká Cage. „Herectví jí nebaví, ale já si myslel, že by to mohla být legrace. A byla.“

AKČNÍ SCÉNY

Natáčení začalo na jaře v kasinu Morongo v kalifornském Cabazonu. „Morongo bylo skvělé, protože nám dali mnohem větší volnost, než by se nám podařilo v jakémkoliv kasinu v Las Vegas,“ říká producent Garner.

Po dvou týdnech se štáb přesunul do Big Bear a Lake Arrowhead, kde se natáčely exteriéry filmového motelu Cliffhanger a horské scény.

Producent Arne L. Schmidt (produkoval také Tamahoriho XXX: Nová dimenze) tvrdí, že tato lokace byla vybrána, protože „jsme potřebovali motel, za nímž by byla skála a velice prudké svahy, abychom mohli vytvořit jakési laviny. Objevili jsme skvělou restauraci, kterou Bill Sandell přetvořil na motel.“

Přestože to bylo úžasné místo pro vytvoření atmosféry scénáře, počasí na tomto místě nebylo zrovna ideální. „Každé ráno bylo nádherně slunečno, ale odpoledne přišla hustá mlha. Nikde jinde nebyla, jen přesně tam, kde jsme potřebovali natáčet. Byla to noční můra. Velice náročné stihnout, co jsme potřebovali,“ říká Schmidt.

Tamahori je mistr v adaptaci a podařilo se mu zachránit situaci. „Lee byl hrozně rychlý,“ říká Schmidt. „Jeden den se točily blízké záběry, takže tam mlha nebyla tak moc vidět. Pak se mlha zvedla a Leeovi se podařilo natočit 12 filmových hodin do 2,5 hodiny. Neznám moc režisérů, kteří by toho byli schopni.“

Natáčení scény, kdy Cris běží z prudkého srázu před lavinou trvalo celý týden. „Naštěstí byl Nic ve skvělé kondici,“ říká Schmidt. „Začali jsme natáčet na jedné hoře, a pak pokračovali na další lokace. Tak jsme vytvořili jednu strmou horu. Nejenže musel Nic z těch kopců běžet, ale také je musel vyšlapat. Byl to týden skákání, klekání a těžké dřiny. Ani se u toho pořádně nezadýchal.“

Po třech týdnech natáčení v kalifornských horách pokračoval štáb do Long Beach do přístavu v Los Angeles, kde se točila největší akční scéna, v níž jsou teroristé, agenti FBI, zásahová jednotka, helikoptéry, střelba a výbuch obrovské nákladní lodě.

Schmidt dal dohromady ten nejlepší tým. „Abychom udělali film této kvality, musíme mít lidi, kteří jsou schopní a zkušení,“ říká. „Pak jsme také museli zvládnout organizaci a rozdělení scén do jednotlivých dnů, aby scéna ve filmu vypadala co nejrealističtěji.“

Choreografii k akčním scénám dělal R.A.Rondell a na výbuch nákladní lodi použil 35 kaskadérů, mnoho bojovníků, helikoptér a speciálních efektů. „Trvalo mi několik týdnů, než jsem vymyslel, jak na to a přednesl svůj návrh Leeovi. Dal jsem mu na výběr, přece jenom je to jeho hřiště a on sám má skvělé nápady,“ říká Rondell.

Tamahori a Rondell se rozhodli, že natočí útok na loď dokumentárním stylem. Za pomoci poradce na speciální efekty Claye Pineyho (který spolupracoval s Rondellem na Metrixu) vymysleli následující scénář: „Teroristé přijdou na palubu. Zamoří ji kouřem, ale nezajmou žádné zajatce,“ říká Rondell. „Je tu pocit klaustrofobie, hluku a útlaku. Záběry na křičící lidi, někdo vedle vás umírá, musíte se o něj postarat a utéct. Chtěli jsme, aby to bylo přímo ve vaší tváři, žádné hollywoodské záběry. Víc jsme se starali o chaos bitvy, než výsledek, kde člověk umírá. To je to, co působí děsivě.“

Aby scéna byla ještě realističtější, přivedl Schmidt vojenského technického poradce Jareda Chandlera. „Jared pracoval ve speciálních jednotkách. A také rozumí filmovému průmyslu,“ říká Schmidt. „Kdykoliv jsme měli scénu, kde byli zbraně a taktický pohyb, byl tam. Naučil herce, jak se mají chovat, jak se obléct a prostě si být jistí, že se chovají správně. Také se ujistil, že vojenský dialog zní reálně.“ Na scénu byli též najati bývalí vojáci, členové zásahové jednotky a policisté.

V Next je také několik akčních scén s helikoptérami, s nimiž pomáhal Cliff Fleming. „Cliff je jedním z nejlepších pilotů ve filmovém průmyslu a na světě,“ říká Schmidt. „Když nenatáčí filmy, najímá si ho NASA na opravu satelitů.“

Moore velmi ocenila přítomnost a pomoc Fleminga. „Při scéně v přístavu jsme měli helikoptéru bez dveří a v takové jsem ještě nikdy neseděla. Můžete si připadat trošičku nejistě. Ale Cliff se svým štábem mi nejprve ukázali, jak dostat Nica do helikoptéry, zkontrolovat, zda je připoután a teprve pak si zapnout svůj pás. Upozornil mě, že helikoptéra okamžitě vzlétne. Byli strašně trpěliví a dávali veliký pozor na naší bezpečnost, ale také si museli být jisti, že vše vypadá realisticky.“

Celá scéna byla skvěle naplánována a technicky perfektní a teď bylo na Tamahorim a hercích, aby vše klaplo. Producent Golightly říká: „Byli jsme nadšení, že režisérem filmu je Lee. Má jedinečné nadání pracovat na dvou koncích spektra – jak na velkém akčním filmu, tak na detailních filmech postavených na osobnosti. Takže nás samozřejmě hned napadlo, že by bylo skvělé využít obou Leeových schopností a spojit je v jednom filmu – skvělé postavy a jedinečná zápletka.“

Natáčení skončilo v indiánské rezervaci Havasupai, která je na dně Grand Canyonu. Zde se točily scény, v nichž Liz učí indiánské děti a ukazuje Crisovi zázraky tohoto prostředí. Návrh natáčet v tomto místě přišel od vždy romantického Cage, který sem vzal svou ženu Alice na první rande. „Vysadili nás z helikoptéry na dně Canyonu, kde jsme si udělali procházku. Zde jsem poznal úžasné původní obyvatele. Je to nejkrásnější místo, které jsem kdy viděl,“ říká. „Pomyslel jsem si, že ještě nikdy nikdo ve filmu neviděl ty nádherné vodopády a skály.“

Jenže nebylo to tak jednoduché. Schmidt musel celou akci promyslet: „Vzali jsme třetinu našeho štábu, což bylo asi 54 lidí a ubytovali je v nedalekém hotelu. Zbytek štábu a herci zůstali v Las Vegas, odkud létali helikoptérou.“

„Bylo to dost náročné, protože na místě bylo kolem 40 stupňů,“ dodává Schmidt.

Dalším problémem byly strmé stěny Canyonu. Ranní světlo nebylo dostatečné, a tak museli začít točit až kolem 10 a večer už kolem 5 začalo slunce zapadat. „To nás dost omezovalo,“ říká Schmidt. „Ale stálo to za to,“ dodává. „Nikdy předtím se v této oblasti netočilo a lidé kmene Havasupai se neradi fotí,“ říká Schmidt. „Nic tu však už několikrát byl jako turista a spřátelil se s nimi. Jsem si jist, že jen díky tomu nám dala kmenová rada povolení.“

Na oplátku produkce najala všechny lidi kmenu, kteří chtěli pracovat, což bylo asi 50-60 dospělých a 11 dětí, kteří hráli Liziny studenty.

Na dně Canyonu se točilo dva dny, u vodopádů den a půl dne v malém městečku rezervace Havasupai. „Když zde natáčení končilo, kmen a jejich jedenáctiletá princezna nám předvedli jejich tanec. Všichni jsme se přidali do kruhu a tančili s nimi. Byla to úžasná spirituální zkušenost,“ říká Schmidt.

Na konci natáčení se Cage svěřil: „Mám rád romantické filmy, dobrodružné filmy a akci. Nejlepší je, když to vše můžete spojit dohromady, což se nám v tomto filmu povedlo. Doufám, že NEXT bude pro diváky stejně zajímavou zkušeností jako pro nás, kteří jsme na něm pracovali. A věřím, že bude.“

zdroj: Hollywood C.E.

Zpět

Vyhledávání

© 2008 Všechna práva vyhrazena.