My dva a Křen (2006) - Info ze zákulisí

11.09.2008 22:12

O filmu

Možná je to ten poslední mohykán, který se jako jediný zatím neoženil. Možná je to ten nezáludný kámoš, který se u vás zdržel trochu déle než je vhodné a teď vás každý večer posílá pro piva. Existuje vůbec někdo, kdo se ve svém okolí dosud nesetkal s člověkem, který je navlas podobný Dupreemu? Pokud ano, Michael Le Sieur k nim nepatří – právě tenhle druh bezstarostných flákačů jej přiměl k napsání scénáře My dva a Křen.
„Celé to začalo, když jsem se před rokem a půl ženil,“ říká Le Sieur. „V té době měla svatbu taky spousta mých známých a ten člověk, který mi šel za svědka, nevynechal snad ani jeden ceremoniál. Byl to takový ten člověk, který byl ‚vždycky svědek, ale nikdy ženich‘ – ten, který ochotně pomáhal vybírat nádobí, ale v davu to byl vždycky úplný sirotek. Napadlo mě, že by to byla perfektní premisa filmu – dva chlapi, kteří jsou nejlepší kámoši až do chvíle, kdy jeden z nich poruší nepsaná pravidla a najde si ženu.“

Během psaní scénáře začal Dupree žít svým vlastním životem a Le Sieur si rychle uvědomil, že jeho postava má univerzální dopad – neexistuje snad nikdo, kdo by neznal nějakého Dupreeho ze svého vlastního života. „Zdá se, že tenhle týpek je lidem hodně povědomý,“ říká scénárista. „Spousta z nich se se mnou chce podělit o jejich vlastní zážitky s někým, kdo je mu svým chováním velice podobný. Buď někoho takového znají nebo se chtějí pochlubit, že tímhle způsobem sami trýzní své známé.“

Naštěstí pro Le Sieura tento projekt popřel všechny zákonitosti tradiční filmové produkce a zkrátil přípravné práce na úplné minimum – mezi původním nápadem, který vedl k napsání scénáře, a první klapkou neuplynul ani rok, což je v Hollywoodu velmi výjimečné.

„Owen Wilson se k projektu připojil už během příprav scénáře,“ říká Le Sieur. „Byli jsme u stejné agentury a můj agent dal Owenovi první pracovní verzi scénáře. Byl to od začátku můj vysněný herec a když se k nám přidal, projekt se hned odpíchl. Jeho návrhy a nápady jsou rozesety po celém scénáři a znásobují vynalézavost jednotlivých postav. S Owenem jsem se poprvé setkal v prosinci 2004 a uprostřed března byl scénář hotový. Na začátku října jsme už natáčeli. Bylo to neuvěřitelných 12 měsíců.“

Wilson se při přípravě na svou roli s Le Sieurem shodnul, že jedním z klíčů k tomu, aby film působil uvěřitelně, bylo vykreslit Dupreeho jako člověka, u nějž katastrofální důsledky jeho chování nepramení z proradnosti, ale naopak z naprosté nezáludnosti.

„Další zásadní věcí bylo to, jaký má Dupree vztah k dětem ze sousedství. Když se nastěhuje k Carlovi a Molly, přátelí se daleko více s dětmi než s dospělými. Je na jejich vlně, protože zatím nestihl vyrůst ani on sám. Nebyla to pro mě těžká role, v podstatě to s ním sdílím,“ říká Owen.

„Dupree není obyčejný flákač nebo potrhlé pako. Je to úplně skromný člověk se srdcem ze zlata a nikdy by vědomě neudělal nic, co by mohlo narušit tohle manželství. Je ve své podstatě tak nevinný a má tak dobráckou povahu, že je mu těžké neodpustit. A v Owenově podání je velmi charismatický,“ dodává scénárista.

Když byl dokončen scénář a film měl svou hlavní hvězdu, přišel čas najít vhodného režiséra. Wilson, Stuber a Parent nejdříve uvažovali, že osloví několik vybraných adeptů, ale když projevili zájem bratři Russoovi, producenti věděli, že mají po starostech. Anthony a Joe Russo prokázali své schopnosti ve filmu Bombakšeft a ceněném televizním seriálu Arrested Development.

„Na tom projektu nás nejvíce přitahovalo jeho hlavní téma. Ten film je o lásce a přátelství. Zajímavé jsou vztahy mezi všemi jeho postavami, ale tím hlavním je přátelství mezi dvěma kámoši. Je to příběh o dospívání pro dospělé,“ říká Joe Russo.

„Držíte palce Molly a Carlovi, aby jim vydrželo manželství, ale stejně tak chcete, aby Carl zůstal kámoš s Dupreem. Tohle je v tom filmu skvěle vyvážené,“ říká Anthony Russo.

Práce se dvěma režiséry by mohla být pro herce, kteří jsou zvyklí pouze na jednoho, určitým způsobem stresující. V případě Wilsona se však jakékoliv obavy rozplynuly ihned poté, co poprvé vkročil na scénu: „Pracovat s nimi je velice zajímavá zkušenost. Je to trochu jako naslouchat tomu, co se děje uvnitř jejich hlav. Nemají nijak rozděleny role – oba se věnují všem aspektům režie, takže se občas neshodli a my jsme tak dostali možnost nahlédnout do jejich pracovních postupů, což je zajímavá výhoda, kterou v případě jediného režiséra nemáte. Nikdy jsem nebyl zasvěcený do tajů toho, co se děje uvnitř režisérovy mysli v okamžicích, kdy činí důležitá rozhodnutí, ale Anthony s Joem nám během jejich rozhovorů umožnili na tohle soukromé území vstoupit.“

Poté přišlo na řadu obsazení dalších klíčových rolí – novomanželů Molly a Carla Petersonových, kteří se stanou oběťmi Dupreeho vlézavosti a posléze i jeho rošťáren.

„Mezi prvními jmény, která nás napadala, byla Kate Hudson,“ říká Le Sieur. „Molly mohla být docela jednoduše semetrika, která si neustále na něco stěžuje. Musí se vypořádat se spoustou věcí – například s tím, že je čerstvě vdaná a v jejím baráku se zdržuje nějaký otrapa – ale my jsme z ní nechtěli udělat nervní a nepříjemnou ženskou. Kate je tak roztomilá, že do své postavy vnáší obrovský elán a vitalitu. Je hrozně pozitivní, je jako paprsek světla, díky kterému si ihned uvědomíte, proč ji Carl tak miluje.“

„Kate má strhující charisma, což bylo pro tuhle postavu nejdůležitější. Propůjčuje jí úžasný charakter a šarm,“ říká Joe Russo.

„Tohle je snad poprvé, co hraji v komedii někoho normálního,“ směje se herečka. „Je to mnohem těžší, než jsem si myslela, protože se musíte opravdu dokonale ovládat. Molly má většinou kamennou tvář a hraní s Owenem je tak zběsilé, že bylo opravdu těžké nevybuchnout smíchy.“

Carla, kterého si zahrál Matt Dillon, ve filmu potká nejtěžší úděl. Na začátku má všechno – je sebejistý, sexy, ve svém okolí je alfa samec a vzal si manželku svého šéfa. Spolu s nastalou situací se vyvíjí i on sám… bohužel hodně nešťastným způsobem.

Dillonovi tento film poskytnul možnost zahrát si postavu, která se vymyká jeho obvyklému repertoáru. „Carl je hlavním protagonistou tohoto příběhu. Je to jeho cesta,“ říká herec. „Právě jeho reakce na to šílenství, které ho obklopuje, činí věci zajímavými – i když jeho snahy všechno jen zhoršují.“

Po obsazení Wilsona, Hudson a Dillona se filmaři začali poohlížet po někom, kdo by dokázal s náležitým efektem ztvárnit postavu mocného a prominentního otce nevěsty, pana Thompsona. Když na tuto nabídku kývnul Michael Douglas, bylo hvězdné herecké obsazení kompletní.

„Thompson je hodně bohatý člověk. Chtěli jsme najít takovou kombinaci otce a dcery, která by pro někoho, jako je Carl, mohla být hodně skličující,“ říká Anthony Russo. „A pak přišel Michael Douglas.“

„Když si vzpomenete na Douglasovu zásadní roli Gordona Gekka ve film Wall Street, nemůže vám nepřipomenout pana Thompsona. Existují muži, kteří jsou považování za titány, a Michael Douglas je jedním z nich. Pan Thompson jako protivník dokáže opravdu nahnat hrůzu a dokáže s Carlem manipulovat lépe než kdokoliv jiný,“ podotýká producent Stuber.

„Nehraji v komediích nijak často, takže když jsem dostal tenhle scénář, napadlo mě, že by to mohla být příležitost užít si spoustu legrace,“ přiznává herec a producent, který má ve své sbírce ocenění dva Oscary. „Popravdě řečeno se mi dost líbila představa, že zas jednou nestojí celý film na mně, byla to možnost si ho užít. Ztvárnil jsem velmi úspěšného developera z jižní Kalifornie, vdovce, který hodně visí na své jediné dceři – a ta se bohužel rozhodne vzít si za muže Carla. A mým úkolem bylo pořádně ho podusit, abych zjistil, co v něm doopravdy je.“

Stuber si během natáčení všiml, že režiséři pečlivě dbají na to, aby se komediální herci neutrhli z řetězu. „Nejlepší filmaři vědí, jak to všechno správně vybalancovat. Tenhle scénář do značné míry vychází z běžných lidských situací a film by lehce mohl sklouznout k příliš prvoplánovému humoru. Joe a Anthony instinktivně poznali, kdy se něco takového začalo blížit, a zavčas tomu zabránili.“

Natáčení filmu začalo 7. října 2005 na slunečném ananasovém poli ve městě Kaawa na havajském ostrově Oahu. Vzhledem k tomu, že se filmaři rozhodli začít scénami svatebního ceremoniálu, hostinou a líbánkami, vládla na place sváteční a pohodová atmosféra.

„To, že jsme začali právě na Havaji, každého naladilo na správnou vlnu,“ říká Wilson. „Byli jsme v příjemném prostředí a měli jsme možnost navázat kontakty i mimo práci. A vzhledem k tomu, že hrajeme skupinu přátel, kteří se znají po dlouhá léta, navodil tenhle úvod perfektní atmosféru na celý zbytek natáčení.“

Pro čerstvě ženatého Le Sieura byly šílené staromládenecké party věcí, kterou znal ze svého vlastního života. „Ta nejpřirozenější věc, kterou může udělat chlap před svatbou, je vyrazit někam se svými kámoši a pořádně se odvázat,“ říká Le Sieur. „Je to takový rituál, po kterém jde jeden z nich přes palubu. Když jsem viděl, jak do sebe Matt, Owen, Seth a zbytek svatebních hostů z řad svobodných mládenců hází jedno pivo za druhým, připadalo mi to, jako kdybych sledoval svoje známé.“

Jakmile nachytali dostatek bronzu, vrátili se herci se štábem zpátky do Los Angeles, kde strávili čtyři dny natáčením v kalifornské Irvine – jedné z hypermoderních kancelářských budov, která ve filmu zastoupila firmu obávaného pana Thompsona. Právě na tomto místě si Carla jeho tchán náležité podá.

„Thompson se v tomto prostředí cítí jako ryba ve vodě,“ říká Douglas. „Všechny ty falešné náboženské sošky, roztroušené po tomhle impériu ze skla a oceli, vytvářejí ideální prostředí pro zesměšňování a ponižování jeho nového zetě.“

Pro natáčení exteriérů domu, v němž Carl s Molly bydlí a kde se také odehrává většina příběhu, filmaři našli krásný dům v historické části Gramercy Place v centru Los Angeles. Produkce zůstala ve městě a pokračovala natáčením na dalších místech – ve škole ve východním Los Angeles, kde Molly učí, a v docích v San Pedru, kde se na plátně na okamžik objeví sedminásobný vítěz Tour de France Lance Armstrong (jako jeden z lidí na palubě Thompsonovy rybářské lodi).

Armstrongova role ve filmu však nebyla nijak samoúčelná – slavný cyklistický hrdina se totiž ve filmu stane Dupreeho idolem a velkým vzorem v oblasti dosažení životního úspěchu… poněkud nezvyklým způsobem. Přestože Dupree skutečně začne trénovat na kole, aby se dostal do formy, v jeho případě je touha po úspěchu a věhlasu natolik přebujelá, že se stane další položkou z dlouhé řady věcí, kterými Carla nevýslovně irituje.
„Lance Dupreeho naprosto fascinuje a v té druhé polovině filmu, v níž začne být motivovaný a hledá někoho, kdo by byl jeho vzorem, narazí právě na Lanceho Armstronga. Lance souhlasil s tím, že si zahraje krátké cameo, které bylo nakonec vynikající,“ říká Joe Russo.

V den, kdy se měl objevit Armstrong, byla atmosféra na place elektrizující. Když se roznesla zpráva, že přijel, ovládlo nadšení i ty nejostřílenější lidi ze štábu, kteří jsou zvyklí na práci s nejslavnějšími celebritami. A když pak před modrou obrazovkou vylezl na kolo, aby natočil záběry pro snovou sekvenci, všichni se shromáždili okolo a zírali jako malé děti.

„Nikdy jsem neviděl, aby někdo na place vzbudil takové pozdvižení,“ říká Wilson. „Má za sebou několik historických úspěchů. A byl opravdu moc fajn. Kdyby chtěl, mohl by být bezpochyby skvělým hercem.“

Armstrong, který na plátně debutoval ve filmu Vybíjená: Běž do toho na plný koule, bral natáčení jako dobrou zábavu. „Ve filmu hraji sám sebe a je docela možné, že hrát někoho jiného je přece jen trochu snazší. Na střední jsem nikdy nechodil do divadelního kroužku, takže tahle kariéra by pro mě asi nebyla jednoduchá.“

Snadné to tentokrát neměla ani návrhářka kostýmů Karen Patch – každá z postav totiž vystřídá spoustu různých ohozů. „Film začíná na honosné havajské svatbě, kde museli být všichni účastníci i hosté oblečeni s přihlédnutím k tomu, že se obřad odehrává na pláži. Svatební šaty Kate byly docela sporé a opravdu krásné. Při jejich návrhu jsme museli počítat s tím, že tam bude naboso.“

Návrhářka podotýká, že v komedii může posloužit jako zdroj humoru i samotné oblečení. „To se týká například Owenovy postavy. Dupree ještě tak úplně nedospěl, takže nosí veškeré své oblečení v tašce. Věci, které se do ní nevejdou, mají prostě smůlu. Musela jsem tedy s použitím těchto částí oděvu vymyslet co nejvíce různých kombinací, které většinou stojí na těch plavkách, které používá jako cyklistické šortky, a několika barevných tričkách.“

Nejvíce zábavy si však návrhářka užila při vytváření kostýmů pro snovou sekvenci, která se odehrává na lodi pana Thompsona. „V téhle scéně jsme šli do extrému,“ říká Patch. „Když se díváte na herce, kteří všichni skvěle vypadají, a dostanete možnost jejich vzhled nějakým absurdním způsobem zdůraznit, je to ta nejlepší zábava. Kate nosí extravagantní plavky se spoustou ozdob a Owen je oblečený jako model od Versaceho, akorát mnohem více ošuntěle. Michael Douglas, který je na lodi kapitánem, má na sobě pruhovaný blejzr s velkými kotvami.“

zdroj: Bontonfilm

Zpět

Vyhledávání

© 2008 Všechna práva vyhrazena.