Můj auťák Brouk (2005) - Info ze zákulisí

01.09.2008 18:23

Psal se rok 1969, když Amerika poprvé objevila Herbieho – úžasné malé auto s tělem Brouka a srdcem šampióna, které přišlo k životu ve velmi úspěšné rodinné komedii. Příběh o autíčku s velmi živým duchem a závodním elánem, odehrávající se v láskou prosycené atmosféře San Francisca 60. let, se ihned stal populárním u publika všech věkových kategorií. Později vznikla další tři pokračování a několik televizních pořadů.

O více než třicet let později si producenti filmu Můj auťák Brouk uvědomili, že mnozí z těch, kteří s příběhy Herbieho v 60., 70. a 80. letech vyrostli, nyní mají vlastní děti, jež by nová dobrodružství prvního auta na světě, které má vlastní rozum, pocity a touhu hledat si přátele, mohla zaujmout. Jejich základní myšlenkou bylo zachovat příjemný retrospektivní styl a zároveň Herbieho přenést do 21. století jako závodní auto v soutěži NASCAR.

„Neměli jsme sebemenší pochyby, že kdyby se Herbie vrátil v roce 2005 na scénu, ihned by atakoval tu nejvíce vzrušující závodní soutěž, která v Americe v současnosti je: NASCAR. Byli jsme velmi vděční za spolupráci a podporu, kterou nám NASCAR během vývoje projektu poskytoval. Přestože je Herbie hravý a legrační jako kdykoliv předtím, tentokrát to bude muset pořádně osolit, aby se dokázal vyrovnat současným světovým šampiónům,“ říká producent Robert Simonds.

Představitelé NASCARu byli představou, že by spojili síly s nejslavnějším kouzelným autem na světě, taktéž nadšeni. „Herbieho znají lidé po celém světě a když se řekne ‚Herbie bude jezdit NASCAR‘, ihned vám bleskne hlavou, co všechno se bude dít, všechny ty fantastické věci, které se na dráze odehrají,“ říká Sarah Nettinga, která se v NASCAR zabývá filmovou, televizní a hudební zábavou. „Kromě toho si myslím, že fanoušci NASCARu a Herbieho mají leccos společného – jsou to upřímní a obyčejní lidé, kteří mají rádi zábavu. Herbie je v NASCAR aréně tak skvělý, protože je úplný outsider – a každý, kdo NASCAR někdy sledoval, ví, že část vzrušení spočívá v tom, že v tomto závodě má vždycky outsider šanci probojovat se z poslední startovní pozice až k vítězství.“

Když scénář k filmu Můj auťák Brouk dorazil k nadějné začínající režisérce Angele Robinson, přelétla jiskra. Sama Robinson byla velkou fanynkou Herbieho už od dětství a velmi se jí líbila hlavní myšlenka scénáře, pojednávajícího o mladé ženě, která se i přes nepřízeň osudu usilovně snaží splnit si své sny.

„Myslím si, že scénáristům se podařilo najít skvělý nový úhel, který Herbieho činí atraktivním i pro současné publikum – tím, že vytvořili postavu této mladé dívky, která se touží stát závodníkem NASCARu a také je jediným člověkem, který může Herbiemu pomoci vrátit se na závodní dráhu a naplnit jeho osud,“ říká režisérka. „Příběh je skvělou kombinací velkých závodních scén, humoru, který do příběhu vnáší Herbie, a dějové linie s dívkou, která se snaží prosadit v živém a dynamickém světě závodů NASCAR, jemuž ovšem dominují převážně muži. Tento skvělý mix mě k projektu přilákal.“

Záměrem filmařů bylo už od začátku zkombinovat úctu k Herbieho minulosti s inovacemi, které by jej potkaly v dnešní moderní době.

„Nakonec jsme navrhli 36 různých verzí Herbieho – od ‚Herbieho ze skládky‘ přes ‚Herbieho na demoličním derby‘ a ‚Herbieho pro pouliční závody‘ po ‚NASCAR Herbieho‘. Máme ho ve všech možných tvarech, velikostech a podobách, ale pokaždé má tu odhodlanou a láskyplnou povahu, díky níž se stal tak dlouhodobě oblíbenou pohádkovou postavou,“ říká vedoucí výroby Charles Hirschhorn.

Herbieho životním posláním bylo odjakživa najít závodníka, který by byl jeho opravdovým přítelem a dokázal s ním – ruku ve volant – dosáhnout až na vrchol. Ve filmu Můj auťák Brouk pozná takového kamaráda v člověku, od nějž by to nečekal: v čerstvé absolventce vysoké školy, která si jde vybrat na vrakoviště své budoucí závodní auto. Herbie má štěstí, protože tahle absolventka je shodou okolností Maggie Peyton – dívka z rodiny, která se už po tři generace věnuje závodění v NASCARu, s velkou touhou vydat se na závodní dráhu, i pokud by to mělo být ve Volkswagenu ze 60. let, kterému nikdo nedává šanci.

Do role Maggie potřebovali filmaři mladou herečku, která by měla dostatek charismatu, kuráže i komediálního talentu, proto oslovili populární vycházející hvězdu Lindsay Lohan. „Viděla jsem ten původní film a moc se mi líbí, že je to ten druh příběhu, který pouští starší generace mladším,“ říká herečka. „Na Herbiem je něco magického a speciálního, díky čemuž jej berete jako člověka – je docela těžké o něm byť jen přemýšlet jako o obyčejném autě! A také jsem si říkala, že může být opravdu zajímavé natočit film, který osloví nejen děti, ale také dospělé lidi, kteří s Herbiem vyrostli. A možnost naučit se při tom všem ještě řídit závodní auta byla až příliš lákavá na to, abych dokázala odolat.“

Dobrodružství začne nabírat obrátky v okamžiku, kdy se Maggie s Herbiem dostanou do garáže Kevina – jejího kamaráda ze střední školy, který se mezitím stal skutečným esem mezi automechaniky a dokáže se staršími auty doslova zázraky. Je to právě Kevin, kdo Herbieho spraví a promění jej v blyštivé a elegantní závodní žihadlo, čímž si získá sympatie Herbieho i Maggie.

Role Kevina připadla mladému komediálnímu herci Justinu Longovi, který se zatím naposledy objevil s Benem Stillerem ve snímku Vybíjená: Běž do toho na plný koule. „Je na Herbiem něco, co může člověk nezbožňovat? Má kouzelné schopnosti a velké srdce a umí svádět lidi dohromady,“ podotýká Long. „A Kevin je člověk, který ví, jaký potenciál se skrývá pod Herbieho kapotou. Tohle se mi na tom příběhu hrozně líbí – je to určitá variace na příběh o ošklivém káčátku.“

Trochu složitější vztah má Maggie se svým bratrem Rayem, který by měl dle všech očekávání jít ve stopách svého otce i dědečka a stát se slavným závodníkem. Má to ale jeden háček – Ray není moc dobrý řidič a k velkému zármutku jeho otce mu činí potíže vůbec se udržet na okruhu. Tragikomické postavy se zhostil populární komediální herec Breckin Meyer.

„Ray junior ví, že nemá závodního ducha, ale nechce svému otci zlomit srdce,“ vysvětluje Breckin. „Pokračuje v tom, protože cítí, že kdyby toho nechal, jeho otce by to zabilo. Právě jeho totiž otec považuje za jediného nástupce jejich rodinné tradice, protože si nemyslí, že by jím mohla být Maggie. Přestože má dar ona a nikoliv Ray, jejich otec nechce vystavovat svou malou holčičku žádnému nebezpečí. Takže to je Rayovo největší dilema – jak má dát otci najevo, že nechce v této rodinné tradici pokračovat?“

Člověk, který stojí mezi Maggie a jejími sny o kariéře závodníka, je zároveň člověkem, jehož miluje nejvíc na celém světě: její otec Ray Penton senior v podání Michaela Keatona. „Ray je docela fajn chlap, který se snaží starat o domácnost, přestože postrádá manželku, která by mu v tom pomáhala. Zároveň se snaží udržovat rodinnou závodní tradici, ale je toho na něj trochu moc,“ vysvětluje herec. „Snaží se být svým dětem co nejlepším otcem, ale někdy se mu to příliš nedaří. Myslím, že má velmi silný vztah k Maggie – má ji hrozně rád – ale někdy to nedokáže dát najevo. A právě to je to, co se naučí v průběhu tohoto příběhu – že by měl člověk lidem, které má rád, projevovat svou lásku každý den.“

Úhlavního nepřítele Maggie a Herbieho – šampióna NASCARu Tripa Murphyho, jehož nabubřelé ego téměř exploduje ve chvíli, kdy je na závodní dráze pokořen mladou holkou a jejím malým autíčkem – ztvárnil Matt Dillon.

„Trip nemůže odolat nutkání přijmout z legrace výzvu od toho drzého Volkswagenu, ale pak ke svému úžasu prohraje. Nemůže se přes svou porážku přenést, takže začne být posedlý tím, aby přišel na kloub tomu, jaký zázrak se skrývá pod kapotou jeho rivala. A brzy se ukáže, že Herbie není jen tak obyčejná karoserie s motorem – zjistí, že je na něm něco kouzelného,“ říká herec.

Když se studio Walt Disney Pictures v 60. letech poprvé rozhodlo zfilmovat příběh o živém autě, nemělo nejmenší tušení, jaký typ vozu by se měl objevit v jeho titulní roli. Aby zjistili, jak obyčejní lidé reagují na různá auta, shromáždili za studiem spoustu vozů různých značek a ptali se zaměstnanců, který z nich by nejraději viděli v roli Herbieho. Jak se ukázalo, jediným vozem, kterého se lidé opravdu dotýkali a hladili jej, jako kdyby to byl jejich mazlíček, byl Volkswagen Brouk. Tyto spontánní reakce filmaře přesvědčily, že je pro ‚roli‘ Herbieho tou nejlepší volbou.

Nyní však stála režisérka Angela Robinson a její technický tým před nelehkým úkolem – přenést Herbieho do 21. století. Herbie byl pořád tím stejným modelem Brouka z roku 1963, ale tentokrát musel obstát ve spoustě nových situací, do kterých jej příběh staví – postavit se tváří v tvář monster truckům na demoličním derby, podstoupit velké úpravy, aby mohl vyrazit na trať v závodech NASCARu a dokonce se zamilovat do krásného, blyštivého Nového brouka.

Robinson se už na začátku rozhodla, že filmový Herbie by měl působit hmatatelným, reálným a okouzlujícím dojmem, což znamenalo, že v oblasti digitálních efektů… bylo nutné ubrat plyn. Přestože je ve filmu několik virtuálních tratí a několik scén, které vznikaly na zeleném pozadí, jsou Herbieho osobnost a jeho pohybové kreace pevně zakořeněny v použití skutečných automobilů, které byly upraveny tak, aby fungovaly jako obří robotické loutky.

Jedním z prvních úkolů týmu bylo dát dohromady celý zástup těchto roztomilých aut. Herbie se během filmu mnohokrát „převlékne“ a každá jeho podoba vyžadovala jiný automobil. Koordinátor vozového parku Randy White dostal za úkol najít po celém světě staré Volkswageny Brouky v dobrém a plně funkčním stavu.

„Přibližně polovinu aut jsem sehnal přes internet pomocí stránek, které se věnují Volkswagenům. Naše filmová auta pocházejí z celých Spojených států – z Ohia, Nevady, Washingtonu, Oregonu, Utahu, Nového Mexika a Kalifornie,“ říká White. „Majitelé Brouka a především pak Herbieho fanoušci jsou velmi oddaní a znalí věci a při natáčení filmu nám byli velmi nápomocni. Nejen, že nám pomohli najít tucty aut, ale také nám sdělili spoustu detailů o Herbieho proměnách v předchozích filmech.“

Jedním z aut, která se v tomto filmu objeví, je dokonce samotný původní Herbie. Když se White doslechl, že „hvězda na odpočinku“ je stále na scéně, vyhledal jejího majitele.

„Zjistili jsme, že původní Herbie je v Ohiu,“ říká White. „Jeho majitel jej obdařil novým, výkonným motorem a převodovkou, a přestože se nejprve zdráhal nám jej prodat, usoudil, že vrátit Herbieho na výsluní popularity je až příliš skvělá příležitost na to, aby ji propásl.“

zdroj: Falcon

Zpět

Vyhledávání

© 2008 Všechna práva vyhrazena.