Krtek (2004) - Info ze zákulisí

23.09.2008 22:15

O filmu

„Už je ti sedm let. Jsi muž. Zakopej svou první hračku a obrázek své matky.“ S tímto poselstvím odváží Krtek (El Topo), jezdec v černém bez minulosti, svého nahého syna z pouště. Oba se vydávají na pouť hledání sebe sama, spravedlnosti navzdory zkouškám mistrů revolveru a vlastních pudů a pokušení. Syn později vyrůstá v ochranitelském prostředí Františkánů, které El Topo zachránil od jha homosexuálních banditů.

Krtek (El Topo) je tajemným symbolem pomsty, věčně bdící spravedlnosti – vynucené násilí doprovází nahé dítě, symbol dětství, čistoty, poznamenané tušením vlastní blížící se dospělosti oddalované celibátem františkánského řádu. El Topo putuje přízračnou pouštní krajinou a hledá cestu ke slunci. Jeho cestu však doprovází symbolická stvoření, znetvoření poslové mistrů, panoptikum lidské bídy, podlosti, rej náboženských rituálů a poselství. Mystického prozření se mu dostává v jeskyni, kde nachází deformovaná stvoření a bytosti. Konečné zúčtování ve jménu spravedlnosti nastává v buržoazně dekadentní a rozmařilé vesnici s maloměšťáckými úkladnými obyvateli. Apokalypsa se blíží...

El Topo (Krtek) je legendárním psychedelickým westernem Alejandra Jodorowského, vrcholem éry půlnočních filmů (Midnight Movies) v newyorských kinech sedmdesátých let. El Topo je svéráznou westernovou variací na symbolická podobenství navazující na surrealistické kořeny Luise Buñuela a nekompromisně provokativní historicko-alegorické snímky Piera Paola Pasoliniho.

V mnohém ale Alejandro Jodorowsky a jeho neustálá potřeba autobiograficky podkreslovat vyznění symbolických (sexuálních, psychologických) scén připomenou i tvorbu jeho dlouholetého souputníka, „surrealisty z povolání“, Ferdinanda Arrabala.

Vznik filmu

V roce 1968 měl na festivalu v Acapulcu premiéru první Jodorowského celovečerní film Fando a Lis , který vyvolal dostatečný skandál a získal pro režiséra prostředky na natáčení dalšího filmu, Krtka (El Topo). Jodorowsky film přivezl na festival v Cannes, později do New Yorku, kde se Krtek rok nepřetržitě s velkým úspěchem promítal jako klasický „Midnight Movie“. Zde zhlédl tento provokativní antiburžoazní a mystický film John Lennon, který si jej oblíbil a doporučil producentovi Allanu Kleinovi, který Jodorowskému poskytl finance na další film, Svatou horu .

Napsali o Krtkovi

„Jodorowsky čerpá své symboly a mytologie odevšud: z křesťanství, Zenu, černé magie prodávané v obchodních domech. Veškerou symboliku používá nikoliv s souladu s jednoznačným vyzněním, ale dodává jí řadu významů. Tyto významy se posouvají, proměňují, aniž by vytvořily jasné a přehledné logické vyznění filmu. Tento „efekt“ připomíná Eliotovu Pustou zem a obzvláště pak vytváření symbolického významu, kde fragmenty mytologie podpírají ruiny pokřesťanské doby.“ (Roger Ebert)

„Pokud jste osvíceni, Krtek je úžasný film. Pokud mu nerozumíte, jste omezený idiot.“ (Alejandro Jodorowsky)

Poznámky pod čarou

Od počátku 90. let se Jodorowsky pokouší natočit „sequel“, pokračování filmu, původně s názvem „Synové Krtka“, později, s ohledem na autorská práva vlastněná Allanem Kleinem na „Abelcain“. Ve filmu, jehož hlavním hrdinou měla být postava El Toro (Býk), měl hrát i zpěvák Marilyn Manson. Pro nedostatek financí se dosud nezačalo natáčet.

Krtek se natáčel v pouštních kulisách klasického westernu The Day of the Evil Gun Jerryho Thorpa.

Mezi fanoušky filmu Krtek patří mimo jiné John Lennon, Yoko Ono, David Lynch, Samuel Fuller, Peter Fonda, Dennis Hopper nebo Bob Dylan a Peter Gabriel.

zdroj: Aerofilms

Zpět

Vyhledávání

© 2008 Všechna práva vyhrazena.