Království nebeské (2005) - Info ze zákulisí

29.08.2008 21:43

Ridley Scott, mistr moderní epiky , přichází s filmem Království nebeské, který vypráví rozsáhlou ságu o křižáckých výpravách očima muže podstupujícího epický zápas za svůj ideál. Scott, který režíroval oscarový film Gladiátor oživuje pradávnou mystiku rytířského rebelanta a oživuje zápas titanů mezi muslimy a křesťany o Svatou zemi, který se odehrál před tisíci lety a svými důsledky sahá i do přítomnosti.

Scénárista William Monahan, který spolupracuje se Scottem, zdramatizoval fascinující epizodu krátce před třetí křižáckou výpravou, kdy Jeruzalém a velká část Svaté země byly ovládány evropskými rytíři, vedenými ke křižáckým výpravám náboženskou horlivostí a příslibem země a bohatství v exotické říši. Jejich příběh se soustředí na rytíře Baliana z Ibelinu, který se stane hrdinou, když se pevně postaví proti věrolomnosti v křesťanském spojenectví a vede jeruzalémský lid v chrabrém boji proti Saladinově rozsáhlé Saracenské armádě.

Ve filmu Království nebeské hraje Orlando Bloom Baliana, který zasvětí svůj život spravedlivé věci. Liam Neeson hraje roli Godfreye, Balianova otce, který mu předá oboje hodnost barona a dědictví rytířské cti. K dalším hercům patří Jeremy Irons v roli Tiberia, vojenského poradce krále Baldwina. David Thewlis v roli Špitálníka, Godfreyova duchovního poradce a vojenského pomocníka a Brendan Gleeson roli krvežíznivého Reynalda ze Chatillonu.

V Jeruzalémě se Balian zamiluje do princezny Sibylly, sestry krále Baldwina, kterou hraje Eva Green. Je oddanou manželkou moci chtivého barona Guy de Lusignana, kterého hraje Marton Csokas. Syrská filmová hvězda a režisér Ghassan Massoud také hraje roli velkého saracenského generála Saladina.

Výkonnými producenty byli dvojnásobný nositel Oscara Branko Lustig (Gladiátor, Schindlerův seznam), Lisa Ellzey (In Her Shoes) a Terry Needham, první asistent režiséra na takových filmech Ridleyho Scotta jako je Černý jestřáb sestřelen a Gladiátor. Tvůrčí tým za scénou vedli režisérovi slavní spolupracovníci, včetně kameramana Johna Mathiesona (nominace na Oscara, Gladiátor), produkčního výtvarníka Arthura Maxe (nositele Oscara, za za film Gladiátor), střihače Dodyho Dorna (Matchstick Men), kostýmní návrhy Janty Yates (Gladiátor), a skladatele Harryho Gregsona - Williamse (Muž v ohni).

"Vždycky jsem chtěl natočit film o rytířích a o středověku, o křižáckých výpravách speciálně." říká Scott. "Historicky, rytíř - stejně jako kovboj nebo policajt - představuje osobu reprezentující v určitou dobu svou kulturu. Tyto postavy nám vždycky poskytovaly příležitost vyprávět hrdinské příběhy. A nejdůležitější je, že taková postava je nositelem spravedlnosti, víry a rytířské ctnosti."
Scénárista Monahan navrhl Scottovi příběh, soustřeďující se na království jeruzalémské za vlády Baldwina IV a Saladina, a mladého rytíře, jeho ochránce.

"Rytíř věří v nějaký ideál," vysvětluje Monahan, "a období, které nejvíc vystihuje takový ideál jsou křižácké výpravy."

S výkřikem "Bůh to chce!" papež Urban II v roce 1095 vybídl křesťanskou Evropu k horlivému znovu získání svatého města Jeruzaléma, dobytého muslimskými armádami, které se přehnaly středním východem v 7. století. Tisíce reagovaly na toto zvolání, od králů po venkovany, a dalších 200 let docházelo k vlnám křižáckých výprav, kdy se dobývala starobylá města, hledala království a zasévalo sémě náboženských konfliktů pro příští staletí.

Jeruzalém byl znovu dobyt při první křižácké výpravě (celkem jich bylo osm), a vládlo tam několik generací křesťanských princů. Ale do roku 1186 - kdy začíná náš příběh - byl protkán neshodami a Saladinova vzrůstající moc ohrožovala jeho holou existenci, posilována čerstvými vojenskými jednotkami z Evropy. Králův vazal , Godfrey, se směl vrátit do své domoviny, aby získal nové bojovníky pro svou Svatou zem. Godfrey má ovšem jiné poslání.

Film vypráví příběh mladého kováře Baliana, který má mnohem větší schopnosti, než zpracovávat surové železo na kovadlině. "Balian je umělecký řemeslník, inženýr," vysvětluje Orlando Bloom, jehož role v trilogii Pán prstenů, Piráti z Karibiku a Troy odstartovaly mladého herce do světové říše superhvězd." Má schopnost podívat se na hrad a pochopí jak ho nejlépe ochránit, což se mu později na jeho cestě velmi hodí."

Na začátku příběhu je Balian zoufalý, Bloom tomu říká "stav nihilismu. Přišel o manželku. Přišel o dítě. Poznáváte muže, který v zásadě prožívá peklo." Právě v tuto chvíli se objeví rytíř se svými bratry. Liam Neeson hraje Godfreye z Ibelinu, který opustil Francii, aby se stal křižákem a jehož statečnost a integrita mu vynesly místo v blízkosti krále Baldwina. "Když tito křižáci převezmou Jeruzalém, stanou se mocnými muži," říká Neeson. "Dostanou velké pozemky. Stanou se jakoby malým královstvím sami pro sebe. Godfrey je velitel a voják a dostane kousek půdy v okolí Jeruzaléma."

Godfrey se vrátil do Francie, aby našel svého syna. "Ví, že má syna," říká Neeson. "Nikdy se s ním nesetkal, protože Balian se narodil z milostného poměru Godfreye, s manželkou bývalého kováře. Ale vrátil se, aby ho našel a aby ho pozval do Jeruzaléma."
"Nenabízí mu půdu," dodává Bloom. "Nenabízí mu peníze. Nabízí mu rodinu. Nabízí mu šanci být jeho synem , pracovat pro něj ve Svaté zemi."

Přestože Balian původně odmítne, okolnosti mu nedají jinou možnost, než se přidat ke svému otci."Balian je v zásadě ztracený," popisuje Bloom. "Jeho jediným cílem je najít odpovědi na důležité otázky, které se mu honí hlavou. Je to mladý muž na cestě duchovního, osobního a politického vzrůstu a objevování, který se snaží pochopit život. Hledá odpuštění a porozumění. Tak se přidá ke Godfreyovi a vyrazí."

Godfrey cestuje s dalšími rytíři, několika žoldáky a se špitálníkem, rytířským zpovědníkem , kterého hraje David Thewlis. " Špitálníci vznikli v jedenáctém století," poznamenává Thewlis. "Bylo to klášterní bratrství, které zajišťovalo potřeby křesťanských poutníků ve Svaté zemi. I když špitálník může být bojovník, je v zásadě pacifista."

Godfrey, říká Thewlis, je sužován. "Je ponořen do temného smutku, ale určité vykoupení nachází na konci života nalezením Baliana. Znovuobjeví v sobě jistou lásku, vroucnost a možnost jak předat Balianovi svůj odkaz budoucna." Při jedné šarvátce po cestě je Godfrey smrtelně zraněn. Jako poslední čin vykoupení Godfrey pasuje svého syna na rytíře, pověří ho úkolem udržovat mír v Jeruzalémě. "Pokouším se ho přesvědčit, aby šel do Jeruzaléma - protože existuje cesta vpřed pro nás pro všechny, křesťany a muslimy. Jít spolu a chovat se k sobě slušně," říká Neeson. "Godfrey došel k tomuto přesvědčení až po mnoha a mnoha letech nesmyslného zabíjení." Špitálník se po Godfreyově smrti stane Balianovým společníkem a poradcem.

"Předkládá jisté otázky a nechá Baliana aby si našel odpovědi," říká Scott. "Užívá slova "správná akce" - dělat správnou věc, za každou cenu. Věří, že "Bůh to tak chce. A zbytek je šílenství. Nemusíš poslouchat hlasy. Nemusíš klečet. Jde o správnou akci." V Jeruzalémě se Balian setká s několika postavami, které v tu dobu reprezentují město. Jeho první významné setkání je s královou sestrou, krásnou princeznou Sibyllou (Eva Green), která je zavázána domluveným sňatkem s Guy de Lusignanem (Marton Csokas). "Vypadá exoticky," popisuje postavu nová herečka Eva Green, která debutovala ve filmu Bernarda Bertolucciho The Dreamers. Celý život žije v Jeruzalémě, vychovávána s křesťany, židy a muslimy. Ale žije v dost krušných podmínkách. Matka ji přinutí do domluveného manželství proti její vůli. Nenávidí svého manžela. Neocení jeho hodnoty ani jeho snahu o moc. Sibylla a Balian jsou k sobě beznadějně přitahováni, bez ohledu na politické komplikace. "Balian nehledá lásku," říká Bloom, "ale hluboce se zamiluje, protože Sibylla je pro něj neuvěřitelně přitažlivá , připadá mu jako bytost z jiného světa. Je to velmi citový vztah, něco po čem on touží a přesto se snaží to odmítat. Setkání s touto ženou v něm zažehne plamen naděje."

Sibylla se také velmi bojí o svého bratra, Baldwina. "Nemůže přijmout pravdu, že zemře," říká Green. "On je jediný člověk , na kterého se ona může doopravdy spolehnout." Král Baldwin IV, stejně jako jeho jmenovec v historii, je dobrý a spravedlivý král odsouzenž k tomu, že jako mladý zemře na lepru. Nemoc, která dosáhla takového stadia, že si musí zakrývat obličej stříbrnou maskou. "Baldwin byl neuvěřitelně silný a spolehlivý, ale byl oslabený malomocenstvím, a jeho smrt se kvapem blíží," říká Scott.

Když se setkají, Baldwin sdělí Balianovi, že jako nový pán z Ibelinu, bude pokračovat v poslání svého otce, bránit cestu do Jeruzaléma, aby zůstala otevřena věřícím všech náboženství. "Všichni jsou vítáni," říká Bloom., "ne proto, že se to hodí, ale protože je to správné."

Balian se také seznámí s Tiberiasem, královým moudrým a tvrdým vojenským poradcem, kterého hraje Jeremy Irons. "Je maršálem jeruzalémské armády," vysvětluje Irons. "Jeho šéf, král Baldwin, trpí malomocenstvím. V dost pokročilém stavu. Výsledkem je, že není schopen velet království, jak by si přál, tak ve velké míře spoléhá na Tiberiase."

Tiberias oznámi Balianovi, že dočasný mír, který v Jeruzalémě vládne, je sužován intrikami a Saladinovou armádou, která obklopuje království. Tiberias má velkou úctu k muslimům stejně jako ke křesťanům, říká Irons, a často musí připomínat občanům, že takový respekt musí existovat vzájemně. "Je to skutečně muž na konci kariéry, je unaven z boje a z hloupého chování, které ho v Jeruzalémě obklopuje."

Příměří mezi Baldwinem a Saladinem (Ghassan Massoud) je neustále ohrožováno spiknutími uvnitř království. Charismatického vůdce Sarasenů, Saladina hraje syrský herec a filmař Ghassan Massoud, který režíroval film The Diplomats, satirickou hru, která se dotýká problémů vůdců v arabském světě. Massoud vidí Saladina v první řadě jako státníka. "A za druhé je to válečník," říká herec. "Saladin je vítěz mnoha bitev. Současně vede dialog s nepřítelem. To je pro vůdce v tuto chvíli velmi důležitý bod. Je to velmi charismatická postava, i když velmi lidská. A velmi milá v nitru. Věří, na dialog s nepřítelem."

"Baldwin a Saladin by udrželi mír, pokud by záleželo na nich," říká Orlando Bloom. "Kdyby nebylo krvežíznivých a moci chtivých fanatiků jakým je Reynald a Guy de Lusignan, mohl by být Jeruzalém místem, kam se lidé přicházejí poklonit, místem míru, vzájemného respektu vůči víře toho druhého, ať je jakákoli. "Balian přijímá titul rytíře s vážností, na rozdíl od ostatních," zdůrazňuje Monahan. "Mluví za vás vaše činy - ne vaše slova, ne to za koho se prohlašujete, ale co děláte." říká. " Ten film vychází z kodexu rytířského řádu. Jak řekl Ridley, film je o tom jak používat hlavu a srdce."

"Království nebeské není vždycky to, čeho se dočkáte," dodává Bloom. "Nespočívá v nějakém posmrtném životě. Je to místo, kde můžete být tím kým jste se narodil, kde můžete být upřímný sám k sobě. Je to království svědomí. Je to království naděje a jednoty. Je to ideál světa, o který bychom měli všichni usilovat, světa míru.

Od představy k produkci

Ridley Scott pracoval na projektu zvaném Tripoli se scénáristou Williamem Monahanem, když začali diskutovat o natočení filmu z určitém pohledu na křižáky. "To je velmi bohaté období v historii," říká Scott." Když se podíváte na těch 200 let historicky, vidíte nejrůznější lidské chování. Můžete jít a téměř chirurgicky vyříznout okamžik, který chcete prozkoumat." Citlivost a vnímavost Monahanova scénáře, v rukou obdivovaného filmaře jakým je Ridley Scott, bylo velkým lákadlem pro herce, kteří by se měli na filmu podílet.

"Je to období, ve kterém existuje mnoho paralel k dnešnímu světu: jak vycházejí křesťani s muslimy a naopak. Jak si vycházejí zájemně vstříc, jaké jsou jejich zájmy," komentuje Jeremy Irons. "Tento příběh má dozvuky až do současnosti." Scott zdůrazňuje, že natáčí filmový příběh podle historie, ne dokument. Království nebeské užívá historické události jako plátno, na které bude namalováno bohaté lidské drama. "Vybrali jsme historický bod, ve kterém vidíme stav míru, kterého nejsme schopni dosáhnout dnes," poznamenává. "To je na tom to fascinující. Pokoušíme se ukázat obě strany ve vyváženém světle. Hrdina, Balian, muž , který má na srdci hlavně "správnou akci" a co to znamená. A jednou z nejsilnějších postav ve filmu je Saladin, kterého představuje muslim."

Monahan je dlouho fascinován latinským královstvím Jeruzaléma, zejména vládou Baldwina IV. "Byla to doba vyváženosti mezi křižáckým státem a muslimy," říká. "Rovnováha síly. Je to částečně praktické přiměří, ale je tam také určitá fascinace mezi kulturami." Vzájemný respekt pro mír dodržuje král Baldwin IV a Saladin, kteří jsou oba na kordy s extrémisty ve svých táborech. V okamžiku kdy film začíná, funguje příměří. "Obchod existuje oběma směry," komentuje Monahan. "Lidé koexistují. Latinské království stálo skoro sto let na tomto bodu. A pouze omyl - chamtivost, ctižádostivost, fanatismus - jím začne otřásat."

Obsazení království

"Musím prožít sen každého kluka," říká Orlando Bloom. "Rytíř, docela jednoduše, získá dívku, dosáhne všeho, čeho chtěl. Balian je neochotný hrdina na cestě, což je nejlepší hrdina, za moje peníze. Ridley Scott a Bloom spolu pracovali už na filmu Černý jestřáb sestřelen. "Orlando je velmi čestný, odvážný člověk," říká Scott. "Takový je. Je také velmi zdatný fyzicky. K vůli mě vypadl z helikoptéry ve filmu Černý jestřáb sestřelen. Dokáže všechno co jsem od něj požadoval, ale myslím, že díky své cti a opravdovosti dodává roli Baliana řádnou dávku autentičnosti."

"Cítil jsem se poctěn, když jsem byl obklopen takovými herci a pracoval jsem tak zblízka s Ridleym," říká Bloom. "Viděl jsem jak pracuje a mohl jsem s ním něco vytvořit.

Eva Green byla vybrána pro roli Sibylly, protože film potřeboval mimořádně silnou ženskou osobnost, která by obstála v tomto téměř exkluzivně mužském světě. "Evě je málo přes dvacet, ale má zralou duši," říká Scott. "Má skvělé úsudky a fantastickou intuici."

Mnoho hvězdných herců přijalo role na základě Monahanova scénáře a z toho důvodu, že se jim naskytla šance pracovat se Scottem. Jeremy Irons, který před dvaceti léty účinkoval v reklamách režírovaných Scottem, vyhledal po přečtení scénáře režiséra. "Bylo v tom všechno co chcete, aby ve velkém akčním filmovém scénáři bylo," říká. Chtěl jsem se na tom podílet. Když se chystáte natáčet velký film, srdcem a obrovským potenciálem pro velké věci, které se odehrají, chcete pracovat s takovým režisérem jakým je Ridley. Myslím, že natáčí film, jaký ještě nikdy nenatočil."
Scott trval na tom, aby všechny muslimské role hráli muslimští herci. Ghassan Massoud a Khaled El Nabawy, kteří hrají Saladina a fanatického Mullaha, jsou v arabském světě největší hvězdy. "Pro mě je to mimořádná zkušenost, pracovat na tomto filmu s Ridleym," komentuje Massoud. "To musí být mimořádná zkušenost pro každého herce z Východu, když hraje ve filmu režiséra jakým je Ridley Scott. Vážíme si toho jak uvažuje o tomto filmu, o postavách a o příběhu."

Pro postavu Guye de Lusignana, který se nejvíc blíží bytosti, která je nepřítel míru, Scott hledal herce, který dokáže ztělesnit surovost inspirovanou vzpupnou láskou. Guyovy šokující násilnické činy jsou vždycky zabarveny zranitelností, která vyvolává jistou empatii. "Musíte začít z mezi osobními příběhy," říká Novozélanďan Marton Csokas. "Jinak by to byla jen velká podívaná. Ridley ví, že je mnohem zajímavější sledovat životy, které přesahují do tohoto světa."

Všichni herci podnikli své vlastní studium o tom období, o postavách, které hrají, o zvycích a kultuře. Massoud studoval Saladinův život - zeširoka - z východních i západních pramenů, přečetl tisíce stránek na toto téma. "Spousta lidí uvidí ten film, protože Saladin je historie, " říká Massoud. " Má velký význam pro islámskou kulturu a pro arabský svět, ale také na Západě, v Anglii, ve Francii a v Americe. Až lidé ten film uvidí, budou se ptát, kdo je ten člověk?"

Massoud cítí, že tato postava byla namalována vyváženě scénáristou a režisérem. V některých případech, diskutovali s Massoudem různé úpravy do příběhu, vycházejíce z toho co on věděl o Saladinovi a o muslimských zvycích. "Během mých diskusí s režisérem jsem se dozvěděl, že Angličané mají obrovskou úctu vůči Saladinovi jako ke šlechtickému nepříteli Richarda Lví srdce," říká. Scott od začátku myslel na Liama Neesona pro postavu hrdinova otce, Godfreye z Ibelinu. Když máte tolik herců, vytvoří velmi rychle komunitu," říká Scott. "Liam byl vždycky tak trochu vůdcem té skupinky. Přestože se od nich tolik věkově neliší, mnozí se na něj dívají jako na otce."

K vytvoření věrohodného středověkého světa, Scott spolupracoval s obrovským počtem komparsistů. Pouze v jedné scéně, v paláci krále Baldwina, hrají komparsisté včetně žebráků, špitálních rytířů, rytířů jeruzalémské armády, stráží, palácových šlechticů, kněží, mnichů, muslimských tělesných strážců, hudebníků, sarasenských klerikálů a vojáků, sloužících a čeledínů.

Hledání historie ve Španělsku a v Maroku

Dva středozemní státy, které se staly exteriéry pro film , Království nebeské. Pro Francii 12. století Scott a jeho produkční výtvarník Arthur Max vybrali Španělsko a pro Svatou zemi, Království marocké. Některé jeruzalémské interiéry byly také natočeny ve Španělsku. Obě země Scott zná. Ve Španělsku natáčel hodně scén k filmu 1492 a v Maroku některé části Gladiátora a celý film Černý jestřáb sestřelen.

Scott a jeho filmařský tým vytvořili štáb 436 lidí na začátku produkce ve Španělsku. Dalších 443 Maročanů se připojilo k produkci v Maroku. K domu produkce najala 25.000 až 30. 000 komparsistů, někdy navýšených o marockou armádu. "Mají disciplinu a jsou skvělí jezdci," komentuje Scott. "Bez pomoci Paláce Jeho výsosti, Mohammeda VI, bychom tento film nenatočili."

Natáčení začalo v severním Španělsku. Španělsko je směsice vír, a jejich největšími památkami jsou mešity a kostely. Hrad Loarre, který byl použit jako sídlo Godfreyovy rodiny, je jednou z nejzachovalejších pevností 12. století. Stojí ve stínu Pyrenejí, byl postaven na hranici mezi křesťanským Španělskem a muslimských Španělskem v době, kdy se stahovaly arabské vojenské jednotky. Scott zahalil neproniknutelný hrad do zimních sněhových závějí a zlověstných mraků. Balian se poprvé objeví ve vesnici u úpatí hradu, než se vydá na svou pouť vykoupení.

Další štáb se přemístil do Segovie, klenotu v koruně španělských nejkrásnějších středověkých měst, aby natočil jednu bojovou sekvenci. Valsainský les je obvykle idylický les, ve kterém se prohání divoká zvěř. Před čtyřiceti léty, byl tento les dějištěm filmu z II. světové války The Battle of the Bulge.

Pak se produkce přestěhovala do velkého opevněného města Avily, kde Scott použil nádhernou románskou katedrálu z 12. století pro jednu scénu korunovační palety a další scénu křesťanské porážky. Šest hodin na jih, v blízkosti Cordoby, je městečko Palma del Rio, známé rodiště legendárního matadora El Cordobese. Ve středu tohoto města leží Palác Pontocarrero, který postavil Sultan Abu Yacub ve 12. století V roce 1989 dal jeho nový majitel podnět k renovaci, která pokračuje do dneška. Palác se objeví ve filmu Království nebeské v různých podobách, od dvora v Ibelinu, až po nemocnici kde hrdina zemře.

Dále přišla Seville, hlavní město španělské muslimské minulosti. Scott vybral andaluské prostředí, aby vzdal hold arabskému umění v místě, kde dosáhlo vrcholu. Dalšími důležitými místy byl Pilátův dům a Alcazar. Obě místa jsou obestřena legendou.

Pak následují místa v Maroku: Quarzazte, Timdrissit. Ait Ben Haddou, Loarre Castle, Avila, Segovia.

Poslední exteriér v Maroku byl Essaouira, na atlantickém pobřeží, obchodní přístav spojený s Marakeší. V roce 1969 a 1970 v něm sídlil Jimi Hendrix a chtěl toto město koupit. Město se stalo hlavním městem hippie v Maroku.

zdroj: Bontonfilm

Zpět

Vyhledávání

© 2008 Všechna práva vyhrazena.