Guru (2002) - Info ze zákulisí

14.09.2008 13:10

PRODUKČNÍ POZNÁMKY

Hollywood, personifikovaný Heather Grahamovou, představitelkou z filmu AUSTIN POWERS: AGENT, KTERÝ MĚ VOJEL a PRAVÁ BLONDÝNKA, se v této komedii setkává s indickým BoUywoodem, který představuje herec Jimi Mistry, známý z filmu VÝCHOD JE VÝCHOD.

Veselá a trochu ztřeštěná komedie vznikla ve společnosti UNIVERSAL PICTURES a WORKING TITLE FILMS - stejné produkci jako snímky ČTYŘI SVATBY A JEDEN POHŘEB, NOTTING HILL anebo DENÍK BRIDGET JONESOVÉ, avšak důležitou roli tu sehrály vzpomínky výkonného producenta Shekhara Kapura a představy režisérky Daisy von Scherler Mayerové, kterým dala konečnou podobu scenáristka Tracey Jacksonová. Producenty filmu byli Tím Bevan, Eric Fellner a Michael London. Kameramanem je John de Borman, choreografkou Marry Ann Kelloggová, výtvarníkem Robin Standefer a kostýmním návrhářem Michael Clancy.

Jaké je téma? Dotknout se v komediální nadsázce dnešních módních trendů spirituality. A jako prostředník tu funguje láska.

A inspirace? Shekhar Kapur kdysi přišel jako mladý hoch do Londýna. Jednoduše si tam přál potkat roztomilé blondýnky - jak sám poznamenal. "Ale setkání s tamními lidmi bylo velmi nečekané. Všichni byli naplněni jakýmsi uctivým obdivem k němu jen proto, že pochází z mystické země - Indie," dodává režisérka Mayerová.

"Tento film je o tom, nakolik je tato kultura importována do celého světa a co z toho vzniká. A co hezkého film přináší? Myšlenku tolerance, zvlášť důležitou v současném světě. Jde tu sice o romantický příběh a poněkud drsnou sexkomedii, ale v podtextu se říká, že láska všechno zmůže a platí to pro každého, ať je čímkoli a odkudkoli," říká režisérka Mayerová. "Připomeneme-li si nejslavnější komedie z minulosti, zjistíme, že většinou prostřednictvím humoru přinášely důležité poselství. V našem případě nám pomáhá, že toto poselství vyslovuje krásný chlapec ze vzdálené země a půvabná Heather Grahamová." Grahamova s tlumočením tohoto poslání neměla žádný problém. "Včřím, že lidé, mohou-li být sami sebou, cítí se volní. A co tento film znamenal pro mne osobně? Kdy jindy se mi podaří hrát současně indickou princeznu, pornohvězdu, nevěstu a učitelku? A to všechno v jednom, jediném příbčhu!"

Pro Mistryho, který představuje Rámu, byla nejdůležitější zkušenost přistěhovalce. Ačkoli nikdy předtím nebyl ani v Indii, ani v New Yorku, identifikoval se se sny i slabostmi své postavy, "uvědomil jsem si, že není podstatné, odkud Rámu přichází. Většinu filmového děje se stejně cítí jako ryba bez vody a z toho také plyne veškerá komika, která vzniká všude tam, kde je s realitou newyorského života konfrontován. Chce se stát hercem, hvězdou. Nečekaně takovou příležitost získá tím, že se promění v gurua, ale to mu přinese nejen úspěch, o jakém se mu ani nesnilo, ale i veškeré svody slávy," říká Mistry. Začne ho však trápit svědomí. "Ramu si není jistý, je-li správné získávat bohatství z touhy Američanů, kteří chtějí mít svého gurua." A Mistry dodává, "Oklamat sám sebe a to, co by mělo být posvátné, je jedna věc, ale podvést Sharonnu - to je něco jiného. Způsob života může být marnotratný," pokračuje Mistry, "ale je to prázdné vítězství a nestojí za cenu, jakou by bylo zmaření jediné věci, která dává životu smysl - totiž lásky."

Na druhé straně další ženská postava, Lexi v podání Marisy Tomeiové, přichází z vysokých sociálních vrstev, měla by se cítit spokojená, ale střídá jednu terapii za druhou v naději, že nějak vyplní svou prázdnotu. "Film je o tom, co člověka může učinit šťastným a Lexi šťastná není," říká Tomeiová. "Může mít všechny pozemské vymoženosti, ale obrací se pod vlivem gurua Rámu ke spiritualitě. Na konci je disciplinovaná, vyrovnaná a nachází sama sebe." Lexiina hledající duše vykročila stejnou cestou, jako ostatní - "je to cesta báječná, ale naprosto neočekávaná," dodává.

"Guru tě přivádí k pravdě a proměňuje tvé vnitřní uspořádání," říká producent Jackson. V případě Lexi:- "strávila zatím svůj život tak, že se postupně zbavovala své schopnosti působit na ostatní. Najednou se objevil Rámu a ona mu přináší ze sebe vše, co má. Na konci ji on zpětně ukazuje, co všechno mu dala, co pro něj udělala a teprve tím ona objevuje svou pravdu a vlastně osobnost gurua sama v sobě." A co se týče Rámu samotného? "Postupně získává věhlas jako guru mas, ale nakonec působí jako guru sám na sebe. Ani on o těchto svých schopnostech na začátku nevěděl, ale je to zřejmé už z první věty, kterou pronese: Tanec je jako láska. Pohybujte se v rytmu svého srdce."

Tato filozofie se stala vodítkem a základním kamenem pro režisérku von Scherler Mayerovou. Láska ze scénáře se proměnila ve velkou taneční podívanou, jakou si asi nedovedl představit ani Travolta ve své Pomádě. Podívanou a la Bollywood.

"Od první chvíle, kdy jsem si přečetla scénář, měla jsem jeho přesnou vizuální představu. Byl to jeden z těch šťastných okamžiků, které může režisér zažít," říká Mayerová. "Hned jsem věděla, jak chci scénář ztvárnit. Když jsem natáčela PARTY GIRL s nepatrným rozpočtem, snila jsem o významné produkci - a tohle byla ta velká příležitost." Choreografka Mary Ann Kelloggová hovoří o svém podílu práce na filmu: "Zadání bylo: muzikál z Bollywoodu versus muzikál z Hollywoodu. My z Bollywoodu (indičtí choreografové) jsme si vzali muzikály s Ginger a Fredem z 30. let a analyzovali jejich tvar. Poté, co jsme je ,rozpitvali', znova jsme je sestavovali a systém jsme přenesli do tohoto filmu," říká Kelloggová. "Použili jsme jejich metodu jak vyjádřit příběh pomocí gest a řadou tanečních kroků. - Jednoduše způsob, jak vyjádřit myšlenku tancem." Vizuálně je taneční forma filmu jedinečná. "Měli jsme jednu sestavu tanečníků vpředu, jednu ve středu a jednu vzadu. A herec se vždy dívá do kamery, což u Freda Astaira neuvidíte. Vždycky se díval na Ginger, podobně jako John Travolta na Olivii Newton-Johnovou v Pomádě."

"V tradičních hollywoodských muzikálech z 30. let bylo ale nejméně 6 týdnů na to, aby se vytvořila choreografie a nazkoušela taneční čísla ještě před začátkem natáčení. Také hudba byla ,ušita na míru'" poznamenává Kelloggová.

"Dnes taková přípravná etapa skoro neexistuje. Měli jsme dva dny na to, abychom natočili základní materiál na video a hned se natáčelo v kostýmech na ostro. Byla to šťastná chvíle, že všechno vyšlo."

Šťastná pro choreografii, ale zdaleka ne jednoduchá pro kostýmního návrháře Michaela Clancyho: "Museli jsme přichystat kostýmy na finále pro všech 50 tanečníků. To neznamená jít do obchodu a koupit 50 bílých košil. Byli jsme ve stejné časové tísni jako Mary Ann Kelloggová. Doslova jsme ještě přišívali korálky na kostýmy, kdy už se mělo natáčet. Vůbec nebyl čas na nějakou přípravu. Jedna kostýmní zkouška v předvečer natáčení a dost. Někdy bych byl potřeboval uklidňující pilulky," dodává Clancy. "Bylo to jako divoká jízda, od začátku až do konce. Ale mám rád, tyhle bláznivé hollywoodské scény. A co je krásného na filmu jako je tento? Ten jas a barvy, které září všude kolem."

Film GURU se natáčel v oblasti New Yorku a Nového Dillí v Indii od půli dubna do konce června. Vše se odehrávalo na autentických místech, newyorském Times Square, Chinatownu, Central Parku, v Queensu, Harlemu i Brooklynu. "Nechtěli jsme se uzavřít do studia, protože atmosféru New Yorku nemůžete předstírat v ateliéru," říká producent Tim Bevan. "Newyorské ulice a jejich neopakovatelná atmosféra byla pro film velmi důležitá."

zdroj: Hollywood C.E.

Zpět

Vyhledávání

© 2008 Všechna práva vyhrazena.