Fantastická čtyřka (2005) - Info ze zákulisí

01.09.2008 16:42

Fantastická čtyřka je založena na nejdéle vydávaném komiksu z produkce nakladatelství Marvel, kterému si v průběhu let zaslouženě získal pomyslný titul nejlepší komiks na světě. Přestože se v poslední době dočkalo filmových adaptací několik dalších komiksů Marvelu - za zmínku stojí především X-Men a Spider-Man - Fantastická čtyřka vyžadovala oproti každému z předchozích komiksových velkofilmů z pochopitelných důvodů také čtyřnásobnou dávku speciálních efektů. Výsledné efekty jsou natolik průlomové, že by je ještě před rokem nebylo vzhledem k limitům dostupných technologií vůbec možné vytvořit. I přes všechny speciální efekty je však Fantastická čtyřka výjimečná zejména svým humorem a emocemi. Nakonec - její hlavní postavy tvoří nejslavnější problémovou rodinu v celém světě superhrdinů.

Příběh Fantastické čtyřky se začal odvíjet před 44 lety, kdy se nakladatel Marvel Comics Martin Goodman rozhodl zrealizovat zajímavý nápad. Podělil se o něj s legendárním komiksovým autorem Stanem Leem.

"Martin mi řekl: _Co kdybys vytvořil tým superhrdinů?'," vzpomíná Lee. "Tak jsme s Jackem Kirbym vymysleli Fantastickou čtyřku, která i dnes, po více než 40 letech, zůstává vrcholným dílem z celé stáje Marvelu."

Lee chtěl, aby byli jeho superhrdinové obyčejnými lidmi bez tajných identit. "Chtěl jsem, aby to byli skuteční lidé, kteří žijí spolu s námi ve skutečném světě, jen mají shodou okolností jisté nadpřirozené schopnosti," říká Lee. "Byli také první rodinou superhrdinů - žili a pracovali společně jako rodinný celek. V komiksu se až do příchodu Fantastické čtyřky takový motiv nikdy neobjevil, proto se díky svému námětu stal velmi výjimečným a populárním."

"Je to velmi vzrušující," říká Lee. "Fox chtěl tento film zrealizovat docela dlouho. Jsem rád, že počkali na správný příběh a správné technologie. Podařilo se jim získat perfektní obsazení a to všechno budeme moci vidět na stříbrném plátně. humor, drama, dobrodružství, akci, zábavu. všechny prvky, díky kterým byl ten komiks tak skvělý."

Filmová adaptace Fantastické čtyřky se připravovala více než deset let, v průběhu nichž se objevilo několik pracovních scénářů. Byl to však teprve scénář Michaela Francea (Hulk), díky kterému začaly věci získávat konkrétnější obrysy. "Už od dětství jsem si přál vidět Fantastickou čtyřku na stříbrném plátně," říká France. "Možnost zhostit se tohoto úkolu byl jeden z hlavních důvodů, proč jsem vlastně chtěl u filmu pracovat."

Po několika dalších pracovních verzích se pilování scénáře zhostil Mark Frost (Twin Peaks). "Říkal jsem si, že potřebujeme jít až k samotným kořenům toho komiksu," vzpomíná Frost. "Cítil jsem, že v jádru je to opravdu jednoduchý příběh. Instinkt mi říkal, že film by se měl podobat dřívějším komiksům z této řady - těm, které vznikaly ještě pod vedením Stana Lee a Jacka Kirbyho a překypovaly energií. Chtěli jsme zachytit to vzrušení z okamžiků, kdy Fantastická čtyřka získává své nadpřirozené síly, a zároveň seznámit nové publikum se základem jejich příběhu."

Filmaři však naráželi na stále stejnou otázku - jsou už technologie natolik pokročilé, aby dokázaly hrdinům a jejich schopnostem propůjčit na filmovém plátně realistickou a uvěřitelnou podobu? "Není pochyb o tom, že pokroky v oblasti vizuálních efektů měly velký vliv na to, kdy mohl být tento film zrealizován," říká producent Ralph Winter. "Ještě před pár lety bychom ho nemohli natočit. Technologie zkrátka ještě nebyla v takovém stádiu."

"Nicméně, během posledních dvou let pokročila počítačová grafika takovým způsobem, že jsme konečně mohli začít vážně uvažovat, zda by byla realizace možná. Konečně jsme mohli kroutit lidským tělem a natahovat jej tak, že to vypadalo reálně. Mohli jsme prolínat skutečný oheň s počítačem generovaným ohněm, díky čemuž bylo možné věrohodně ztvárnit Human Torch. Mohli jsme vytvořit neviditelnou postavu, kterou by publikum stále vidělo. A maskérské umění již dosáhlo takové dokonalosti, že jsme mohli nechat hrát Thing skutečného herce a nikoliv jej kompletně animovat na počítači. Zjistili jsme, co máme k dispozici, a usoudili jsme, že přišel ten správný čas převést ten příběh na stříbrné plátno," říká Winter.

"Fantastická čtyřka se od ostatními komiksových superhrdinů nejvíce liší v tom, že nemají žádné tajné identity nebo dvojí životy," říká režisér Tim Story. "Když jdou po ulici na Manhattanu, lidé je poznávají jako Reeda Richarda nebo Mr. Fantastic. Johnny Storm je perfektním příkladem člověka, který se stal ze dne na den hvězdou a svou slávu si coby Human Torch náležitě užívá. Jsou to hrdinové obyčejných dnů, kteří mohou stát hned vedle vás, a lidé v dnešní době přesně takové hrdiny chtějí. Myslím, že ta blízkost a přístupnost vůči jejich příznivcům je jedním z důvodů, díky kterým byl ten komiks po mnoho let tak populární."

Tvůrci komiksu Stan Lee a Jack Kirby propůjčili hlavním postavám schopnosti, které se určitým způsobem váží k jejich osobnostním rysům. "Je to opravdu chytrý koncept," říká Ioan Gruffudd, představitel skvělého vědce a pomyslného otce celé čtveřice Reeda Richardse/Mr. Fantastic. "Reed se všem věcem věnuje s velkou vášní a jeho práce pro něj znamená vše, takže souvislost s povahou jeho superschopností si lze vyložit několika způsoby. Snaží se pokaždé dosáhnout až ke hvězdám. Pracuje na příliš mnoha různých projektech a pokusech najednou a má poddajnou povahu, která nepříznivě ovlivňuje jeho vztahy, zejména pak se Sue, kterou ze svého pohledu považuje za nedosažitelnou."

Je-li otcovskou figurou Reed Richards, pak je Sue Storm/Invisible Woman obdobou matky. "Sue drží celou skupinu pohromadě," říká její představitelka Jessica Alba. Projevy jejích supersil - neviditelnost a schopnost vytvářet pevná silová pole - mají základ v jejím mateřské a velmi citově založené povaze.

"Sue pracuje jako vědec a trápí se kvůli problémům s uplatněním ve svém malém světě, který je ovládaný muži," říká Alba. "Ať už jde o její vztah s Victorem, Reedem nebo bratrem Johnnym, zoufale touží po tom, aby ji brali jako sobě rovného člověka. Chce, aby brali vážně její nápady a názory a nechce být přehlížena nebo odmítána. Často si říká, že by klidně mohla být neviditelná a nikdo by si toho ani nevšiml. Její schopnost stát se neviditelnou se tedy projevuje právě ve chvílích, kdy zažívá podobné pocity."

Dalším členem Fantastické čtyřky je sourozenec Sue Johnny Storm/Human Torch v podání Chrise Evanse. "Přestože mi byl tento komiksový fenomén až donedávna relativně neznámý, bylo mi od začátku jasné, že zahrát si postavu Johnnyho bude nářez. Johnny je ztělesněním typického mladého kluka, který si chce užít co nejvíc zábavy. Nechybí mu kuráž: prohání se na snowboardu, jezdí motokros a je vesmírný pilot. Má povahu, která mu propůjčuje pocit vlastní neporazitelnosti, a rád je středem pozornosti. Žije pro rychlá auta, rychlé ženy a obdiv. Možná jsem zapomněl zmínit, že dokáže zničehonic vzplanout a létat. Nedá se říci, že by existovalo příliš mnoho efektivnějších způsobů, jak na sebe připoutat pozornost."

"Johnnyho schopnosti jsme ztvárnili pomocí kompozice skutečných a počítačem generovaných plamenů," říká producent vizuálních efektů Kurt Williams. "Ve studiu jsme natočili skutečné plameny - od malých plamínku, které byly velké asi jako oheň zapalovače, až po velké, vířící ohnivé tornádo, které doprovází jeho efekt _supernova'. Skutečné plameny byly poté vyšperkovány s pomocí počítačové grafiky. Stejně jako v případě neviditelnosti u Jessicy jsme ani v tomto případě nechtěli v efektech utopit herecký výkon, proto jsme se snažili, aby publikum vždycky vidělo Chrisův obličej - a to i ve chvílích, kdy jej zcela pohlcují plameny."

Čtveřici hlavních hrdinů uzavírá Ben Grimm/Thing, kterého si zahrál Michael Chiklis a splnil si tak svůj dávný sen. Natáčení však nebylo nijak jednoduché. "Po nehodě ve vesmíru prochází Ben docela těžkým obdobím," vysvětluje herec. "Jeho postava prochází spoustou duševních i fyzických proměn. Začíná jako silný, sebejistý a rezervovaný člověk a končí jako monstrum, hrdina a celebrita. Je pro něj nesmírně obtížné přijmout takové neštěstí, protože není tím typem člověka, který by chtěl být středem zájmu. Chce být zkrátka znovu ten obyčejný Ben."

Herec musel strávit velkou část natáčení v přibližně třicetikilovém latexovém kostýmu, který jej spolu s make-upem proměnil z Michaela v Thing. Celý proces trval pokaždé přibližně tři hodiny. Rozhodnutí, že Thing ztvární skutečný herec a nikoliv počítačová animace, učinil režisér Tim Story spolu s producenty, oddělením speciálních efektů, autory kostýmů a lidmi, kteří měli na starost masky.

"Bylo to jedno z největších rozhodnutí, jaké jsme museli v souvislosti s tímto filmem učinit," říká Story. "A učinili jsme jej dostatečně brzy na to, abychom měli dostatek času jeho vzezření důkladně promyslet. Na rozdíl třeba od Hulka je pod tou slupkou lidská bytost s lidskými pocity. Mluví, baví se s ostatními lidmi a má dokonce i milostný vztah, takže nám přišlo zcela nezbytné, aby se této postavy zhostil herec a nikoliv počítač. Přestože vypadá jako monstrum, díky Michaelově výkonu působí jako člověk."

Na přípravě obleku pracoval několik měsíců návrhář kostýmů José Fernandez spolu s vedoucím efektů stvůr Mikem Elizaldem, producentem vizuálních efektů Kurtem Williamsem a bezpočtem výtvarníků, sochařů, návrhářů příšerek a techniků z firmy Spectral Motion.

"Představte si normální neoprénovou kombinézu," říká Fernandez, "a hodně jí přidejte na tloušťce. Tak získáte rámcovou představu, jak je ten kostým asi těžký. Nicméně, na rozdíl od něj můžete mít v neoprénovém obleku odhalenou hlavu a tak si zajistit odvod tepla. Michael byl však v kostýmu dokonale uzavřen a teplo nemělo kam odcházet. Zaslouží si velký obdiv, protože se v něm skoro uvařil."

Komiks se sice jmenuje Fantastická čtyřka, ale jeho neoddělitelnou součástí je také pátý element, který má na jeho popularitě také nemalý podíl: "nadpadouch" Victor Von Doom, známý pod přezdívkou Dr. Doom, kterou si tento zámožný průmyslník dal po svém vesmírném dobrodružství, při němž došlo ke změně jeho DNA. "Victor je mocný miliardář, který je sice veselý a charismatický, ale neskutečně prázdný člověk. Jediné, co ho zajímá, je upevňování své moci," říká jeho představitel Julian McMahon.

Stejně náročné jako vdechnout život populárním komiksovým postavám bylo vytvořit svět, v němž se jejich úžasné příběhy odehrávají. Za udržování vizuální konzistence filmu na místech v okolí Vancouveru, kde se film na podzim 2004 4 měsíce natáčel, byl zodpovědný hlavní výtvarník Bill Boes. Jedna z největších scén se odehrává na Brooklynském mostě.

"Přestože jsme si všichni přáli, abychom mohli natočit akční sekvenci na skutečném Brooklynském mostě v New Yorku, bylo to příliš nákladné," říká Boes. "Proto jsme jej postavili u mola 94 na severním pobřeží Vancouveru. Sestrojili jsme 60 metrů dlouhý a 10 metrů široký úsek mostu, na němž jsme věrně zreplikovali šrouby, barvu nátěru i sloupy pouličních svítilen z tehdejší doby. Cesta, která vedla na most, pokračovala další půl míle na závodní okruh, což nám nesmírně usnadnilo práci s rozestavováním vozidel a vybavení. Úsek mostu jsme poté obklopili panely s modrým pozadím, z nichž byly některé statické, některé pohyblivé a některé se tyčily až ve výšce 15 metrů nad scénou."

"Bylo velmi důležité, abychom most udělali dobře, protože se na něm odehrává velká a kritická scéna," říká Boes. "Je to právě Brooklynský most, kde Fantastická čtyřka plně odhalí své superschopnosti a uskuteční první záchrannou akci."

"Kombinací uměle vytvořené části mostu, leteckých záběrů z New Yorku Vancouveru a postprodukčních vizuálních efektů se nám podařilo vytvořit dokonalou iluzi, díky níž se vám bude zdát, že jste opravdu na nejvyšším bodě Brooklynského mostu, 60 metrů nad vodou," říká producent Ralph Winter.

zdroj: Bontonfilm

Zpět

Vyhledávání

© 2008 Všechna práva vyhrazena.