Dokonalý trik (2006) - Info ze zákulisí

12.09.2008 22:21

SLIB, ZVRAT, DOKONALÝ TRIK: JAK Z FILMU UDĚLAT KOUZELNICKÝ TRIK A OBRÁCENĚ

Podle Cuttera (Michael Caine), muže, který má na starosti technickou stránku kouzelnických triků se, “každý velký trik skládá ze tří dějství. První se nazývá “slib”: kouzelník vám ukáže něco obyčejného... ale samozřejmě to zase tak úplně obyčejné není. Druhé dějství se nazývá “zvrat.” Kouzelník náhle obyčejné věci představí v takovém světle, že to vypadají jako něco pozoruhodného. Pokud se stále snažíte zjistit, v čem trik spočívá, vzdejte to. A pak je tu třetí dějství, které se nazývá “dokonalý trik:” v této části dojde ke zvratu, kdy uvidíte to, co jste ještě nikdy neviděli.”

Režisér Christopher Nolan ve svém spletitém a překvapivém příběhu o duelu dvou iluzionistů Roberta Angiera a Alfreda Bordena používá podobný přístup, kdy divákům postupně vystavuje tajemstvím a šokujícím momentům. Film Dokonalý trik je temný thriller, který překypuje tajemstvím, kde veškerým děním prostupují iluze a nic není takové, jaké se to zdá na první pohled. S jedinou výjimkou: emocí, které příběh dvou ambiciózních mužů ženou kupředu. Nolan před Dokonalým trikem natočil pouze tři snímky, ale i tak je považován za jednoho z nejnadanějších lidí světa filmu, který prostřednictvím nezávislých filmů i blockbusterů dokáže v divácích vyvolat pocit tajemna a zmatku. Nolan si již po svém debutu Following vysloužil uznání diváků i kritiky, což ještě umocnil temný thriller vyprávěný pozpátku, Memento. Ten vypráví o zoufalém muži trpím ztrátou krátkodobé paměti, který chce pomstít smrt své ženy. Svrchovaně mistrovské dílo Memento se dotýká otázek času, prostoru a subjektivně prožívané reality a dodnes si nachází své diváky jak mezi řadovými návštěvníky kin, tak studenty filmových škol. Po Mementu se Nolan vrhl na další thriller, remake norského filmu noir Insomnia, v americké verzi se objevili Al Pacino, Robin Williams a Hilary Swank. I tento film diváky pozval na cestu na území zločinu a strachu.

Dalším filmem však Nolan udělal velký skok, neboť se vydal mezi superhrdiny a odkryl počátky legendárního ochránce města Gotham, Batmana. Snímek Batman začíná si po celém světě vysloužil příznivé kritiky a hodnocení jako jednoho z nejoriginálnějších příběhů o superhrdinech, který dokáže vtáhnout diváky všech generací. Batman začíná se zároveň zařadil k nejvýdělečnějším snímkům letní filmové sezóny.

Není tedy divu, že s danými zkušenostmi se Nolan stal vhodným kandidátem na to, aby se utkal s tak nekonvenčním námětem jako je Dokonalý trik.

Producentka Emma Thomas říká: “Tvůrci se doposud tématu kouzel spíše vyhýbali, protože obecně převládá pocit, že když nemůžete vidět technickou stránku kouzla, je vlastně docela snadné nechat se oklamat. Chris přišel s myšlenkou, že filmy jsou samy o sobě jakýmsi kouzelnickým trikem – místo toho, aby se příběh Dokonalého triku soustředil na sama představení iluzionistů, ukazuje spíše to, co se děje v zákulisí a jací jsou lidé, kteří se s obsesivním odhodláním rozhodli své životy věnovat vytváření těch nejvíce šokujících triků.”

Počátek přípravy tohoto projektu se datuje do doby, kdy Nolan dokončil film Memento. V té době výkonná producentka Valerie Dean objevila úspěšný román Christophera Priesta, Dokonalý trik, a rázem se do jeho příběhu zamilovala. Uvědomila si totiž, že Dokonalý trik je ideální směsicí historie, sci-fi a silného příběhu o rivalitě, která se vymkne z klubů, což má výrazný potenciál i pro filmové plátno.

Dean Nolanovi knihu doporučila a ten z ní byl také naprosto unesený. “Kniha používá podobných technik jako iluzionisté s cílem vás zmást – a já cítil, že natáčení Dokonalého triku by mělo být hledáním filmového ekvivalentu těchto technik,” říká Nolan. “Mezi tím, co dělají iluzionisté a filmoví tvůrci je úzká spojitost. Filmaři se iluzionistům podobají v tom, jak postupně podávají informace – jde totiž o to, co a kdy publiku sdělíme – a jak publikum přinutíme k tomu, aby přijalo určitý úhel pohledu. K tomu nám slouží účelné techniky jako podávání nespolehlivých informací, navádění do slepých uliček, čímž chceme publikum zmást, doufajíce, že naši snahu později ocení. V případě Dokonalého triku jsme měli velkou příležitost hrát si s různými způsoby matení divákem.”

Nolan poté požádal producenta Aarona Rydera z Newmarket Films, aby zajistil práva na zfilmování knihy. Poté, co Ryder produkoval Memento, věděl, že Nolan z příběhu Dokonalého triku udělá nezapomenutelný zážitek. “Je to velmi nadaný vypravěč,” říká producent. “Chris je rozený filmař. Domnívám, se že jeho filmy jsou tím nejlepším, co dnes vzniká, a mně se zalíbila myšlenka, že z tohoto filmu udělá jeden velký trik.”

Mezitím se režisér požádal svého bratra Jonathana Nolana, aby se stal členem tvůrčího týmu a pomohl mu převést Priestův komplikovaný román, často stylizovaný do podoby deníku, do fungujícího scénáře. Jonathan Nolan již předtím s Christopherem Nolanem spolupracoval na adaptaci své krátké povídky obsahující časový paradox, ze které se vyklubalo Memento. V tomto případě se Jonathan těšil na to, že je čeká podobně velká výzva, byť na jiné téma.

Tentokrát je čekalo hodně zábavy i tvrdé práce s tím, vystavět příběh jako jednu velkou iluzi – takovou, která bude publikum rovným dílem mást, vzrušovat i překvapovat. “Tento film je zamýšlen tak, aby fungoval jako kouzelnický trik,” říká Nolan. Tento koncept jej však zavedl na naprosto neprobádané území. Dále uvádí: “když jsem začal psát scénář, v hlavě se mi honily vzpomínky na desítky klasických filmů, kterým jsem chtěl vzdát hold. Když jsem scénář dokončil, zjistil jsem, že jsem před tím nikdy nic takového neviděl.”

Nolan začal tím, že procházel jednotlivými vrstvami Priestova románu, který měl podobnou stavbu jako cibule. “Ta kniha je na jedné straně velmi složitá a na druhé zase velmi ambiciózní. Úplně přetéká myšlenkami – trvalo mi rok a půl, než jsem zjistil, jak z ní vyloupnout něco, co bude připomínat film,” dodává Nolan. “Musel jsem vytvořit strukturu, což nebylo právě jednoduché, protože v příběhu je všechno velmi úzce provázáno. Nakonec nás napadlo, že film bude tvořen třemi flashbacky, což odpovídá “třem dějstvím kouzelnického triku.”

Struktura o třech dějstvích – slib, zvrat a dokonalý trik – Nolanovi pomohla zodpovědět otázku, proč magie na lidi tak působí. “Vycházíme z myšlenky, která Chrise a mě vždycky fascinovala: publikum kouzelnického představení přichází s tím, že neuvidí opravdové kouzlo, ale jen trik,” vysvětluje Nolan. “Kdyby uvažovali v tom smyslu, že uvidí ženu, kterou pila rozřízne vejpůl, asi by je to dost naštvalo. Rozhodně ne pobavilo. Přicházejí s tím, že je to jen trik, ale zároveň dobrovolně chtějí být klamáni. A to je i důvod, proč je třetí dějství, neboli dokonalý trik, tak důležité. Skutečný svět je nudný a chybí mu tajemství, jenže lidé si to nechtějí připustit – a proto rádi podléhají iluzím. Pokud připustíme, že jsme objevili všechny zákony, jimiž se chod světa řídí a už nám zbývá jen chodit do práce, vydělávat peníze a pak zemřít, je to docela nuda. Myslím, že každý z nás dává přednost vesmíru, kde ho čekají další překvapení a život má v rukávu ještě pár triků.”

Jonathan Nolan se mezitím dal na průzkum tajného světa nadaných iluzionistů. Mnozí z těcht tajemných mužů mu byli velmi příznivě nakloněni, odkryli mu mnohá tajemství a poradili, jak na plátně předvést triky, které publikum ještě nikdy nevidělo. “Jsou to fascinující lidé, kteří se vyhýbají přílišné pozornosti, čemuž každý scenárista velmi dobře rozumí,” směje se.

“Nejzajímavější je na tom to, že jsou to oni, kdo obrazně řečeno tahá za všechny drátky.” Během shánění informací o minulosti iluzionismu Nolan zjistil, proč se někdejší velké dědictví postupem staletí zredukovalo na dnešní průměrné šarády. “Velký podíl na tom má skutečnost, že dnes existují stovky magií, které už tak vlastně ani nenazýváme. Dnes máme televizi, videohry a filmy, což jsou v podstatě stejné útěky z reality, jako byly za viktoriánské éry výstupy iluzionistů,” říká Nolan.

Film Dokonalý trik se vydává nečekaným směrem i díky tomu, že má dvě rovnocenné hlavní postavy v podání hvězd Hugha Jackmana a Christiana Balea, kteří postupně přecházejí z role hrdinů k antihrdinům a zase zpátky. Jonathan vždycky usiloval o to, aby publikum mělo možnost volby. “Domnívám se, že film nemůžete sledovat bez toho, aniž byste si vybrali i postavu, která je vám něčím blízká. Ať už se však u Dokonalého triku přidáte na kteroukoliv stranu, na konci filmu si tuto volbu asi začnete zpochybňovat,” vysvětluje scenárista. Nolan sám však nefavorizuje ani jednu z postav. “Mám rád Angiera i Bordena,” říká. “Podle mě jsou dvě strany jedné mince, dvě stránky jedné osobnosti.”

Nolan si při psaní snažil, aby si publikum udělalo své vlastní závěry a vyhýbal se tomu, aby v boji mezi Angierem a Bordenem někomu z nich stranil. “Mám rád dvojznačnost,” připouští. “Chris a já se stále hádáme o určitých stránkách Mementa a podobně je tomu i u Dokonalého triku. Pokud docílím toho, aby si lidé po projekci sedli kolem stolu a debatovali o záměru filmu, pak jsem jako scenárista splnil svůj úkol.”

Jonathan Nolan napsal spolu se svým bratrem první verzi scénáře a režisér pak v dalších verzích postupoval samostatně. Kolegiální a zároveň sourozenecké vztahy mezi nimi vždy vyvolávaly tolik potřebné tvůrčí napětí. Jonathan Nolan má svou vlastní teorii toho, proč se tak dobře doplňují. “Vždycky jsem měl podezření, že to souvisí s tím, že já jsem pravák a on je levák,” poznamenává, “bratr má totiž schopnost můj nápad vzít, obrátit ho vzhůru nohama a dostat z něj mnohem víc. Jsem rád, že s ním takhle můžu spolupracovat.”

Producentka Emma Thomas byla výsledným scénářem naprosto uchvácená. “Už když jsme četla knihu, jsem věděla, že z ní vznikne skvělý film – jen jsem nevěděla, jak na to!” směje se. Příběh má mnoho vrstev a Jonathan s Chrisem je všechny zachovali. Zároveň mu ponechali zábavnost iluzí, dráždivost netradičního světa, přičemž diváky neustále soustředí na obě hlavní postavy. Každá z nich v sobě má něco atraktivního.”

Na producenta Aarona Rydera udělal scénář také velký dojem. “Příběh si pohrává s tématy jako podvod, totožnost a posedlost,” říká. “Memento uhodilo hřebíček na hlavičku a já věřím, že o Dokonalém triku můžeme říci to samé. Ten náraz však bude ještě silnější. Domnívám se, že tento film do žánru přináší stejné osvěžení jako tomu bylo u Mementa. Jonathanovi a Chrisovi se podařilo zadaptovat velmi náročnou knihu do napínavého thrilleru. Jen zřídkakdy se vidí, že se film tak odchýlí od své předlohy, ale zároveň zůstává věrný příběhu a jeho motivům.”

SHOWMAN: HUGH JACKMAN ZTVÁRŇUJE ROBERTA ANGIERA

V oněch časech, kdy byli kouzelníci velkými showmany své doby, bylo jen málo takových, jako byl okouzlující Robert Angier. Když jednou na Angiera dolehne tragická ztráta, rozhodne se vytvořit ten nejkomplikovanější trik, který kdy vznikl, což jej vede do světa vědeckých objevů a podvodných triků, o kterých nikdo nikdy ani nesnil. O tom, kdo bude hrát Angiera, měl Nolan hned od počátku jasno – talentovaný australský herec Hugh Jackman, ze kterého se stala hvězda jak na filmovém plátně, tak na divadelním pódiu. Jackmana znají milióny diváků kvůli tomu, že jedinečným způsobem ztvárnil superhrdinu Wolverina – mutanta se zvířecími instinkty, plného nezkrotného hněvu. Jackman je však také držitelem ceny Tony za jedinečné ztvárnění skladatele písní Petera Allena v představení The Boy From Oz a držitel ceny Emmy za uvádění večera Tony Awards.

Nolan si uvědomil, že v Jackmanovi se snoubí drsňáctví se skvěle zvládnutým herectvím, což z něj dělá ideálního kandidáta na to, aby mu publikum jeho mstivého Angiera uvěřilo. Stal se také dokonalým rivalem Christianu Baleovi, což podle očekávání na plátně vytvořilo zajímavé napětí. Nolan říká: “Když je Hugh na pódiu, jakoby ožije. Cítí se tam naprosto přirozeně a je si vědom vibrací z publika. A přesně to jeho postava potřebovala – Hugh ukazuje Angiera tak, že se do něj každý musí naprosto ponořit.” Jackmanovi se scénář líbil již během prvního čtení. Angierova životní cesta, kdy se ze světel reflektorů dostává až do nejtemnějších hlubin odcizení a pochybností, na něj velmi zapůsobila. “Na začátku příběhu je Angier velký optimista, který srší energií,” osvětluje Jackman. “Jeho největší síla spočívá v tom, že je dobrý herec. Miluje, když může stát před shromážděným davem. S publikem vychází snadno a na pódiu jedná s nadšením a vervou. Abychom k němu byli i trochu kritičtí, je třeba říci, že způsob podání je u něj mnohem bombastičtější než to, co ve své podstatě publiku zprostředkovává.”

V okamžiku, kdy se Angier seznámí s Alfredem Bordenem, se změní celý jeho život. “Nerad to říkám, ale Borden je technicky vzato mnohem lepší kouzelník,” přiznává Jackman upřímně. “Moje postava dokáže publiku naservírovat trik v mnohem atraktivnějším obalu, ale Borden je skutečně vynalézavý génius. V okamžiku, kdy se jejich vztahy pokazí, reaguje Angier na dvou úrovních. Začne se Bordenovi vysmívat, nenávidět ho a také se mu chce pomstít za to, co udělal. Zároveň v něm přetrvává duch soutěživosti, který mu velí být vždycky lepší než Borden. Všechna Angierova zloba a nenávist, temnota a smutek se soustředí na jednu skutečnost – odhalit všechna Bordenova tajemství.”

Při přípravě na roli Angiera se Jackman ponořil do studia barvitých dějin iluzionismu, které jsou od rozkvětu na počátku 19. století až dodnes jedním velkým dobrodružstvím. “Byl to velmi zajímavý a tajemný svět,” říká herec. “Na kouzelnících je něco, co je odlišuje od těch, kteří se tomuto umění nevěnují. Všechno si dělají sami, protože se s nikým nechtějí dělit o svá tajemství, jsou totiž velmi soutěživí. Jsou to fascinující osobnosti a to z nich dělá opravdové velikány.” Čím více se Jackman o iluzionistech dozvídal, tím více si uvědomoval, že jsou podobní finančním spekulantům a vědcům, dvěma vlivným profesním skupinám dnešní společnosti. “Dobré kouzlo spočívá ve vytvoření iluze a záměrném podávání neúplných informací, což jsou dovednosti, které musí mít každý finanční spekulant,” říká. “Zatímco se vědci zabývají tím, co běžní lidé nemohou nikdy pochopit, iluzionisté skáčou rovnýma nohama právě do této oblasti.

Na Dokonalém triku je báječné to, že míchá prvky tajemna, magična a toho, co je nemožné, s vědou a každodenní realitou,” říká herec. Jackman se domnívá, že Angier je závislý na příznivých reakcích publika. “Pohled do jejich udivených tváří jej nabíjí. Uvědomuje si, že jeho práce hodně souvisí s nadějí a vírou – přesvědčením o tom, že nemožné se občas dá uskutečnit. Tato moc mu dává sílu a směr,” říká herec.

Způsob, jakým Jackman přiváděl Angiera k životu a dal ukázat všechny jeho stránky, byla pro Nolana fascinující zkušenost. “Bylo úžasné sledovat, jak Hugh a Christian zosobnili způsob, jakým kouzelníci myslí a pracují. Oba dva si své postavy přivlastnili a obohatili je svým vlastním náhledem na svět,” shrnuje Nolan.

RIVAL: CHRISTIAN BALE ZTVÁRŇUJE ALFREDA BORDENA

Christian Bale se o Dokonalém triku poprvé dozvěděl v době, kdy představoval naprosto odlišnou postavu – temného superhrdinu Batmana, který válčí se zločinem, ve filmu Christophera Nolana Batman začíná. Ale až o mnoho později, kdysi si měl možnost přečíst první verzi Nolanova scénáře, si uvědomil, že by v takovém filmu chtěl hrát.

Během své kariéry si Bale co do rolí, které si vybírá, získal pověst obrazoborce. Ale díky tomu se také stal jedním z nejrespektovanějších herců své generace. Bale se narodil v britském Walesu a již ve třinácti letech zazářil ve snímku Říše slunce od Stevena Spielberga, kde ztvárnil ztraceného chlapce, který se ocitne v japonském zajateckém táboře. O několik let později se naplno projevilo, že je velmi všestranným hercem, který zvládne zahrát velmi rozdílné postavy. Byl masovým vrahem ve filmu Americké psycho, u jehož sledování tuhla krev v žilách, kvůli roli psychologicky nestabilního muže ve snímku Mechanik shodil na váze 30kg, hrál Johna Rolfea, manžela Pocahontas, v dramatu Terrence Malicka Nový svět, a poté se dal na přísnou životosprávu, aby přibral na váze a mohl ztvárnit vnitřně dosud nejbohatšího superhrdinu Batmana, jaký se kdy objevil na plátně. Krátce poté se Bale dostal k natáčení snímku Dokonalý trik.

“Poté, co jsem dokončil Batman začíná, jsem doufal, že budu zavalen dobrými scénáři ke skvělým filmům. Nic takového se nestalo. Pak jsem si přečetl Dokonalý trik,” vzpomíná Bale. “Napadlo mě, že je to hodně originální příběh o rivalitě, která nezná hranic – a protože je to příběh o iluzionistech, nikdy doopravdy nevíte, co je skutečné a co ne, což z příběhu dělá naprosto dokonalý thriller. Má spousty vrstev a jako divák se přes ně musíte dostat. Měl jsem s Chrisem zkušenost z dřívějška a vím, že je to jeden z nejinteligentnějších režisérů široko daleko. Pracovat s ním znamená, že tak říkajíc získáte solidní základy pro stavbu domu – zároveň jsem se těšil na to, že s ním budu spolupracovat na filmu, který je od Batmana tak odlišný.”

Bale pokračuje: “Proto jsem Chrisovi zavolal a povídám mu ´Můžeš si o mně myslet co chceš, můžeš mě taky poslat...víš kam, ale já ti to řeknu úplně bez obalu. Tohle je jeden z nejlepších scénářů, které jsem kdy četl. A chci do toho jít.´ Myslím, že mé nadšení ho naprosto odzbrojilo.” Když se Bale dostal s Christopherem Nolanem do rozhovoru o své vizi Dokonalého triku, jeho nadšení ještě vzrostlo.”Vždycky jsem obdivoval herce, kteří scénář posunou dál, a Chris je přesně takový režisér,” říká Bale. “Líbilo se mi, že ve svém dalším filmu chce radikálně změnit styl. Líbil se mi jeho přístup. Zatímco byl Batman kolos, se kterým sotva můžete pohnout, Dokonalý trik od samého začátku připomínal jízdu na hřbetě divokého koně – tento pocit jsme získali hned na začátku, jen co jsme co do ztvárnění rolí získali zelenou,” pokračuje herec.

Jen co jej Nolan obsadil do role Bordena, Bale naprosto splynul se svou postavou. Nepřečetl si jen román Christophera Priesta, ale také nejednu knihu o životě kouzelníků a iluzionistů. “Zjistíte, že jejich statut se od toho dnešního velmi lišil,” říká Bale. Po teoretické přípravě začal praktickou – začal se scházet se současnými iluzionisty a poradci natáčení, Ricky Jayem a Michaelem Weberem, aby co nejdříve získal potřebné dovednosti. “Věřte tomu nebo ne, ale můj děda byl také iluzionista. Jenže já ho nikdy v akci neviděl,” říká Bale. “Takže jsem byl rád, že jsem mohl spolupracovat s Rickym a Michaelem, kteří jsou ve svém oboru naprosté špičky. Musím říct, že mě hrozně štvalo, že ovládají něco, co já neumím!”

Čas ve společnosti pravých kouzelníků byl pro Balea velmi prospěšný. “Bylo skvělé, že jsem se mohl zblízka seznámit se soutěživostí iluzionistů, která je také silným motivem příběhu,” říká herec. “Celý příběh je o tom, kam až tito muži kvůli vítězství zajdou. Jak se můžete přesvědčit, pohybují se v kruhu. Iluzionismus je velmi uzavřená profese a když někdo udělá trik, který ještě nikdo nikdy neudělal, můžete vidět, jak mi vzplanou oči. Jsou dokonce tak tajemní, že vám toho moc neřeknou ani jako poradci, stále se hlídají. Takže jsme se naučili jen to nejnutnější. Pokud jim položíte přímou otázku, vždycky si najdou způsob, jak se vyhnout odpovědi!”

Balea neustále udivovaly triky, kterým se naučil. “Z některých jsem byl stále vyjevený,” říká herec, “jiné mě naprosto zklamaly, protože pokud zjistíte, v čem trik spočívá, už vás to ani v nejmenším nevzrušuje. Náš film však tak moc o tricích jako takových není, spíše se zabývá rozbouřenou psyché lidí, kteří je vytvářejí a předvádějí.”

Borden by se mohl stát vyhledávaným inženýrem, ale jemu jde o víc. Ačkoliv pochází ze sirotčince, kdy se cítil osamělý a život v něm nebyl dvakrát lehký, neusiluje o nic menšího než se stát nejlepším iluzionistou všech dob – a to i přesto, že s publikem vlastně nedokáže navázat kontakt. “Na Bordenovi se mi líbí,” dodává Bale,” že mu jde o čistou iluzi, o podstatu něčeho neuchopitelného. Nejde mu o to, jak se stát tím nejlepším performerem, neusiluje o způsob, jak trik co nejlépe prodat, jde mu čistě o to, aby vytvořil co nejdokonalejší iluzi. O nic jiného mu nejde, je tím přímo posedlý. Borden se neliší od mnohých skvělých umělců, kteří se zkrátka nedokážou prodat.”

Časem se jeho posedlostí stane Angier, který má vlastnosti, jež mu Borden závidí. “Angier je pouze průměrný kouzelník, ale zato je skvělý showman a zosobněný obchodník,” říká Bale.. “Bordenovi se Angier zdá jako obyčejný podvodník, zato on se cítí pravým umělcem. Nechápe, jak to že publikum to nevidí.” Co se týče mstivých pocitů vůči Hugh Jackmanovi, Bale dodává: “Oba dva jsme ke svým postavám měli naprosto odlišné přístupy a zároveň jsme svým postavám věřili, takže se tato rivalita dostala i na plátno.”

Bordenův život je složitý nejen kvůli Angierovi, ale i kvůli tomu, že má vztah se dvěma odlišnými ženami – jeho dlouhodobě trpící manželkou Sarah a Angierovou asistentkou Olivií. “Bordenova první a největší láskou byla vždycky magie,” říká Bale. “Každý vztah pro něj byl vždycky druhořadý, což se jeho ženě vůbec nelíbí. Své rodiny si sice váží, ale jedině magie pro něj má opravdovou hodnotu. Původem je sirotek a je zvyklý na to, že je neustále na ulici. Nemá vlastně nic jiného než svou dovednost. Domnívám se, že se bojí toho, že když dá lidem nahlédnout do svého nitra, nepochopí ho. Myslí si, že tím, že kolem sebe vrství jedno tajemství za druhým, získá na síle.

Bale se chtěl stejně jako Nolan při portrétování Bordena vyhnout tomu, že by se chytil do pasti historie. “Když pozoruji herce v dobových filmech, připadá mi směšné, protože mám dojem, že napodobují jiné herce. Považujeme za zaručený fakt, že lidé se tehdy k sobě chovali velmi formálně – ale to není pravda. Chris i já jsme cítili, že bychom se tomu měli vyhnout. Hlavním cílem bylo soustředit se na postavy, které mají stejné tužby a potřeby jako dnešní lidé. Dobové filmy jsou také obyčejně o lidech, kteří jsou nějakým způsobem privilegovaní a odtržení od každodenní reality. Dokonalý trik ukazuje spíše tu drsnější, temnější a špinavější stránku. Bale doufá, že publikum najde v Dokonalém triku hodně zajímavých myšlenek, stejně jako je tam po prvním přečtení scénáře našel i on. “Je to film, který nedokážu přirovnat k žádnému jinému, který jsme doposud viděl. Od začátku do konce u něj musíte dávat pozor. A o tom je ostatně i život – neustále musíte dávat pozor.”

KOUZELNÍKOVI POMOCNÍCI: MICHAEL CAINE JAKO CUTTER A SCARLETT JOHANSSON JAKO OLIVIA

Kouzelníci vždycky potřebovali nějaké asistenty, ať už za scénou, kde se většinou vyskytovali výjimeční myslitelé, a nebo na scéně, kde se sexy a okouzlující ženy snažily odpoutat divákovu pozornost. Iluzionisté vždy spoléhali – byť poněkud váhavě – na pomoc svého okolí. V Dokonalém triku slouží asistenti Angierovi a Bordenovi k tomu, aby divákovi ještě více zkomplikovali možnost trik odhalit.

Kouzelníkům v zákulisí pomáhají lidé, kterým se ve světě iluzionistů říká ingeneurs – jde o technicky velmi nadané lidi, kteří trik ve skutečnosti vytvářejí. Angierovým ingeneurem je zestárlý kejklíř Cutter, kterého s důvtipem hraje jeden z nejoceňovanějších herců současnosti, Sir Michael Caine. Ačkoliv Caine ve spoustě filmů ztvárnil širokou paletu rolí, s filmem typu Dokonalý trik se do té doby nesetkal. Caine o roli okamžitě projevil zájem, protože chtěl opět spolupracovat s Christopherem Nolanem, se kterým se setkal již při natáčení filmu Batman začíná. O Nolanovi tvrdí, že připomíná jiného slavného tvůrce minulosti. “V tom, jak se snaží vytvořit ten nejlepší moment pro šokující zvrat, mi připomíná Alfreda Hitchcocka,” říká Caine. “Co se týče budování napětí, jen málokdo se mu vyrovná.”

Caine svou postavu popisuje jako “Agnierova učitele, otce a průvodce.” Dále pokračuje: “Cutter Agniera vyhledá, pomůže mu s těmi nejlepšími triky, a pak pozoruje, jak se všechno řítí ke katastrofě.” Caine se také rozhodl, že pro tentokrát změní i svůj typický přízvuk a dikci, což jeho výkon posouvá na naprosto odlišnou kvalitativní úroveň. “Cutter je starší muž a ti tehdy hodně kouřili a pili, takže jsem jeho hlas položil trochu níž a ještě k tomu hodně kašlu,” vysvětluje. “Dal jsem mu specificky výrazný přízvuk, který zní poněkud hrozivě.” Dalším znakem, který Cuttera specifikuje, je postoj jeho těla. “”Je to velmi vlivný muž, který však vystupuje velmi žoviálně a uvolněně,” dodává Caine. “Mimo jiné je na něm zajímavé to, že má často ruce v kapse – kdykoliv je však vytáhne, raději byste se někam měli schovat!”

Tvůrci si uvědomovali, že Caine si roli Cuttera upraví ke svému obrazu. Nolan k tomu říká: “Postava, kterou ztvárňuje Michael Caine, je v samém středu příběhu. Dokáže být úžasně vřelý a citlivý, což vás snadno vtáhne do příběhu a zároveň vám k němu umožní zaujmout stanovisko, které vůči němu nebude příliš kruté.”

Když Angier najme okouzlující asistentku Olivii Wenscombe, stane se důležitou šachovou figurkou ve hře o to, kdo z iluzionistů získá navrch. Olivii hraje držitelka nominace na Zlatý globus, Scarlett Johansson. I tu scénář uchvátil hned po prvním přečtení. “Byl to jeden z nejlepších scénářů, které jsem kdy četla a říkala jsem si, že by bylo skvělé, kdybych mohla hrát tak vitální a bohémskou postavu,” říká herečka. “Na Olivii je cosi pikantního a Chris to ještě zvýraznil, cítil, že něco takového je i ve mně a že bych to mohla do postavy vnést.

Pro Johansson bylo naprosto pochopitelné, proč Olivia chová k Angierovi tak silné city.“Velmi ji vzrušuje Angierova oddanost tomu, co dělá. Z vnějšku vypadá velmi nepřístupný a já se domnívám, že pro dívku jejího věku je to velmi přitažlivé – takové to hloubavé a zároveň lehce sobecké chování. V okamžiku, kdy ji zradí, se cítí velmi zraněná.” Co se týče Bordena, říká: “Žije s těmi, kteří jsou Bordenovi nepřátelé. Olivia a Borden však časem dojdou vzájemného pochopení a jisté náklonnosti. Její city však navždy patří Angierovi.”

Jedním z klíčových důvodů, proč se Johansson rozhodla, byla možnost natáčet s Christopherem Nolanem. “Zosobňuje přístup starého, dobrého Hollywoodu. Nevím, jak bych to popsala, ale Chrise nikdy nechcete zklamat, protože víte, že to má promyšlené od začátku až do konce,” říká herečka.

Johansson si také užila své seznámení se světem magie – a zjistila, že se až tak neliší od toho, který zná nejlépe. “Je to svět plný tajností a soutěžení,” říká herečka. “Jde vlastně o to, nakolik se oddáte iluzím. Což se od světa zábavy zase až tak neliší.”

VĚDEC: DAVID BOWIE JAKO NIKOLA TESLA A ANDY SERKIS JAKO JEHO ASISTENT ALLEY

Mezi fiktivními postavami filmu Dokonalý trik se objevuje i jedna z reálným historickým pozadím, kterou však i přesto zahaluje tajemství – vynálezce, inženýr a vědec Nikola Tesla (1856-1943). Původem srbský emigrant do Ameriky je moderním Leonardem Da Vinci, který snil o robotech, počítačích, mikrovlnných troubách, radarech, faxech a jiných “magických” technologiích dávno před tím, než si je byl vůbec někdo schopen představit. Během svého života podal 700 návrhů na patent a pomohl nastartovat technickou revoluci, jejíž výdobytky dnes samozřejmě používáme. Je objevitelem rotujících magnetických polí, což se stalo základem pro všechny přístroje, které používají střídavý proud. Tesla také vynalezl spirály, které se používají v indukčních zařízeních typu rádio. Teslou vytvořené technologie pomohly komunikačně propojit svět, který měl do té doby podobu samostatných společností, které spolu udržovaly jen velmi střídmý kontakt.

Tesla byl natolik výstřední osobností, že se inspiroval postavu šíleného vědce v raných seriálech o Supermanovi od Maxe Fleischera. Tesla posunul stávající hranice vědy a vydal se směry, o kterých do té doby nikdo neuvažoval. Všechny své divoké experimenty, z nichž některé se dostaly i do filmu, uskutečňoval ve své laboratoři v Colorado Springs. Šířily se o něm zprávy, že experimentuje s cestováním v čase, paprsky smrti a mezihvězdnou komunikací.

Jak už to s vizionáři bývá, Teslu obklopovaly různé kontroverze a doléhala na něj nespravedlnost okolí. I on měl svého rivala, slavného vynálezce a génia, Thomase Edisona. Když se tesla dostal do Ameriky, pracoval s Edisonem, ale se ti dva neshodli na finančních záležitostech a rozdělili se, začalo mezi nimi až obsesivní nepřátelství, ne nepodobné tomu mezi Angierem a Bordenem. Okolnosti Teslovy smrti jsou obestřeny tajemstvím. Je jeho náhlé smrti se všechny jeho vědecké zápisky beze stopy ztratily, což zavdalo k dohadům, kolik mezi nimi mohlo být úžasných nebo nebezpečných nápadů.

Filmový Tesla ve snímku Dokonalý trik prolamuje hranice mezi vědou a magií a souhlasí s tím, že Angierovi pomůže vytvořit přístroj, který překoná všechny dosavadní Bordenovy pódiové triky. Tvůrci si uvědomovali, že pro roli Tesly potřebují někoho neobyčejného – magnetizující postavu, která nezná konvence, a kterému by publikum jeho roli šíleného vědce ihned uvěřilo. Tomuto popisu odpovídal David Bowie, který se pro filmaře stal jasnou volbou.

David Bowie je rocker, pro kterého je veřejné pohoršení denním chlebem, ale také příležitostný herec, který se například objevil ve filmech jako Veselé vánoce, pane Lawrenci a Sloní muž. Nejtěžší úkolem filmařů bylo Bowieho přesvědčit, aby ve filmu hrál. “Chris je odjakživa velký fanouškem Davida Bowieho,” vysvětluje Aaron Ryder. “Cítili jsme, že potřebujeme velkou osobnost, podobnou Teslově formátu.” Producentka Emma Thomas dodává: “David Bowie byl pro tuto roli naprosto dokonalý a nedokázali jsme si představit nikoho, kdo by ji utáhl – Chris potom navrhl, abychom se s ním v New Yorku setkali, z čehož jsme byli docela nervózní.” Nolan vzpomíná: “Prostě jsem za ním zašel a zpříma mu vysvětlil, proč si myslím, že je pro nás na celém světě tím jediným, kdo by tuhle roli zvládl. A světe div se, souhlasil.”

Teslova fiktivního asistenta – muže, který působí jako spojka mezi velkým vědcem a Angierem – se ujal Andy Serkis, který se v komunitách fanoušků fantastických filmů stal díky postavě Gluma z trilogie Pán prstenů takřka kultovní postavou. Serkis také spolupracoval na dalším filmu Petera Jacksona, King Kong, kde pomáhal oživit slavného gorilu. Jeho postava se ve filmu Dokonalý trik jmenuje Roger Alley. “Andy z tohoto Teslova poslíčka udělal naprosto nezapomenutelnou postavu,” říká Nolan. “Připadalo mi legrační, že se s ním můžu setkat tváří v tvář a lidé konečně uvidí, jak opravdu vypadá.”

Serkis o své postavě říká: “Alley je Teslův klíčník, manager, pečovatel a účetní v jedné osobě. Je tím, kdo iniciuje dění, čas od času si musí zašpinit ruce a udržuje věci v chodu. V podstatě je obdobou postavy Cuttera v podání Michaela Cainea. Je to takový Teslův ingenieur. Ačkoliv se v Teslově společnosti nikdy žádný Alley nevyskytoval, Serkis jej nahlíží jako “představitele těch několika málo Teslových stoupenců, kteří jej považovali za vizionáře a byli ochotní s ním sdílet osud společensky nepřijatelného člověka.”

Při přípravě na roli si Serkis přečetl několik knih o období přelomu 19. a 20. století, což jej uvedlo v naprostý úžas. “Časy, v nichž žili lidé jako Edison, Tesla, Darwin a Muybridge byly fascinující. Tito vědci do základu změnili naše vnímání času a prostoru. Stavěly se železnice, byl vynalezen telefon – a kvůli tomu všemu si lidé zároveň užívali tajemna a hledali cesty, jak by věda mohla umocnit svět iluzí. Co do možností bádání je to velmi podnětná epocha.” Serkis se podobně jako bratři Nolanovi domnívá, že příběh Dokonalého triku překračuje éru, ve které se odehrává. “Myslím si, že každý, kdo byl někdy posedlý svou prací, rodinou nebo čímkoliv dalším, se v příběhu emocionálně najde,” shrnuje herec.

MANŽELKY KOUZELNÍKŮ: PIPER PERABO A REBECCA HALL HRAJÍ JULII MCCULLOUGH A SARAH BORDEN

Ačkoliv si kouzelníci hravě poradí se světem iluzí, nejsou imunní vůči složitým problémům, které přinášejí vztahy a láska. Je také třeba říci, že to byl právě Angierův nepovedený trik, na kterém se podílela i jeho žena Julia, který zapříčinil spor s Alfredem Bordenem.

Julia McCullough hraje americká hvězda na vzestupu Piper Perabo, která si prošla řadou divokých komedií. Dokonalý trik jí však nabízí mnohem temnější roli – ženy, která je kvůli dosud neviděnému triku ochotná podstoupit velké nebezpečí. Perabo si uvědomila příležitost, která se jí naskýtá s tím, že může ztvárnit vnitřní svět Angierovy asistentky. “Julia je typ dívky, která se klidně nechá rozříznout pilou vejpůl, nechá na sebe házet nože a podobně,” vysvětluje Perabo. “Je ještě příliš mladá a podle mého soudu je šťastná, že patří do velkého světa iluzionistů. Má pocit vysokého sebevědomí, protože na rozdíl od mnoha žen v okolí má práci a muži ji berou vážně, což tehdy vůbec nebylo pravidlem. Kouzelníci si užívali jen své vlastní slávy a pompy. Na jejich vystoupeních jste se cítili jako na dnešních rockových koncertech a to pro Julii bylo velmi vzrušující.”

Perabo si kvůli roli musela oživit anglický přízvuk, který si vyzkoušela u britské komedie Svatba ve třech dále se musela naučit náročný trik s vodním tankem, do kterého ji z určité výšky spustí přivázanou na provaze a neprodyšně uzavřou. “Nakonec jsem se to naučila,” směje se Perabo.

Zatímco je Angierova manželka pravidelnou součástí jeho představení, Bordenova žena Sarah vnímá jeho práci jako bariéru mezi ním a jí. Sarah si uvědomuj, že její muž bude magii vždycky milovat víc než ji, je tím zmatená a zraněná, zjišťuje, že se v jeho proměnlivých náladách nevyzná. Sarah hraje britská herečka Rebecca Hall, která je dosud známá pouze z londýnských divadelních pódií. Tvůrci ji obsadili ihned poté, co si na kazetě prohlédli záznam jejího konkurzu. “Od prvního záběru jsme věděli, že se díváme na záznam něco výjimečného,” říká Thomas. “Tohle je jedna z jejích prvních filmových rolí, ale je jasné, že budou přibývat.”

Samotnou Hall naprosto uhranula magická struktura filmu. “Vytváří se tak krásné napětí mezi tím, co je na magii krásné a zábavné a co má v sobě potenciální hrozbu,” říká herečka. Hall dále uvádí, že pro hrdinčiny romantické stavy měla hluboké pochopení. “Sarah má velmi obtížnou pozici, protože je zamilovaná do muže, který je většinu času naprosto posedlý svou prací a jen málokdy si uvědomí, co k ní cítí a jaký k ní má závazek,” vysvětluje. “Nejprve se s tím, že je své práci maximálně oddaný, smíří, ale pak u ní narůstá frustrace z toho, že vlastně přesně neví, co dělá a jaký je uvnitř.”

Snímek Dokonalý trik je teprve jejím druhým filmem a možnost, že by mohla takto z kraje své kariéry pracovat s herci typu Christian Bale jí připadal jako neuvěřitelný sen.”Když jsem se s ním setkala poprvé, měla jsem docela strach, protože on už je velká světová hvězda,” říká. “Ke každému z herců i tvůrců mám velký respekt a hodně jsem se od nich naučila.”

PORADCI: RICKY JAY A MICHAEL WEBER UĆÍ HERCE MAGII

Když měli tvůrci pohromadě herce, představili jim iluzionisty Ricky Jaye a Michaela Webera, kteří je měli naučit základním dovednostem typu “jak správně předstírat.” Kouzla však v Dokonalém triku hrají pouze vedlejší roli a pouze poskytují pozadí k Angierově a Bordenově rivalitě – a po pravdě řečeno, nekladou si za cíl diváky příliš mást. Úkolem Jaye a Webera bylo uvést herce do toho, jak kouzelníci myslí, pohybují se a konají.

Jay je ředitelem společnosti Deceptive Practices, která filmařům poskytuje rady ohledně kouzel, podvodů a triků s kartami, což sahá od běžných pódiových triků až k hazardním hrám. Při natáčení filmu Dokonalý trik jej však udivilo, jak svědomité a nadšené studenty v hercích našel. “Práce s Hughem a Christianem byla velmi příjemná, oba mají nevyčerpatelný potenciál energie a úžasnou vůli zkoušet a nacvičovat. Co se týče pozornosti, jíž věnovali detailům, byli naprosto úžasní,” říká Jay.

Pokud jde o příběh, Jay se domnívá, že navzdory všem zvratům film podává velmi věrohodný portrét novodobých kouzelníků. “K takovým soupeřením mezi kouzelníky opravdu docházelo,” poznamenává.

“Tehdy se stávalo, že v sousedících divadlech během jednoho večera vystoupilo pět šest špičkových iluzionistů. Taková situace už se v dějinách nikdy neopakovala. Zajímavé je také to, že show iluzionistů byly úzce svázány s ranou kinematografií. Mnozí z těch, kteří spolupracovali na vývoji kamer, pocházeli s kouzelnických kruhů. Od té doby se lidé stali k filmové magii velmi podezřívaví. U tohoto filmu jsme se pokusili ukázat, že iluzionismus byl v oněch dobách velmi komplexní obor, takže kruh se uzavírá.”

Aaron Ryder o Jayovi a Weberovi říká: “Můžeme si gratulovat, že tihle chlapíci byli s námi. Pracovali s Hughem a Christianem velmi důkladně a uvedli je do některých triků, které si běžně předávají jen učitel se svým učedníkem. Zároveň jsme je ujistili, že nám poskytnou jen informace týkající se triků ve scénáři. Nic víc, tajemství jsou přeci jen tajemství!”

ZPĚT DO 20. STOLETÍ: NOLANŮV SVĚŽÍ POHLED NA VIKTORIÁNSKÁ KOUZLA

Dokonalý trik se odehrává v době, který se ve světě film tématizuje jen zřídka – ve zlatém věku kouzel a magie na přelomu století. Pro tehdejší kouzelníky šlo o zlomovou dobu, předznamenávající počátek masové zábavy. Průmyslová revoluce se blížila ke svému vrcholu a veřejnost byla doslova posedlá vším, co se týkalo kouzel – ať už na pódiích a nebo ve světě vědy, který poskytoval nové možnosti a odkrýval mnohá netušená tajemství.

V této atmosféře křižovali ti nejlepší a nejsmělejší kouzelníci Evropu a Ameriku. Ačkoliv je dnes mimo Harryho Houdiniho, který svou kariéru započal roku 1899, známo jen velmi málo tehdejších kouzelníků, byla mezi nimi jména, která se stala idoly běžných domácností i celých zemí.

“Iluzionisté byli rockovými hvězdami své doby,” soudí Hugh Jackman, který hraje Angiera, muže, který se nezastaví před ničím do té doby, dokud nezíská hvězdný status. “Tehdejší kouzelnictví od toho dnešního hodně lišilo, protože se hodně týkalo smrtelně nebezpečných čísel, při kterých se mohlo kdykoliv něco stát. Pro šokující obrazy to byla opravdu ideální doba, která na míle předešla moderní zábavu.”

Tehdejší časy nám dnes připadají kouzelné samy o sobě, zvláště kvůli tomu, že největší revoluční změna v lidské historii – elektřina – byla teprve v plenkách. “Těm, kteří elektřině nerozuměli, musela připadat jako kouzlo,” říká producentka Emma Thomas. Jestliže se k životu mohly probudit neživé věci, není se co divit, že veřejnost byla fascinována mystickými otázkami jako život po živote, spiritismus nebo cokoliv, co překračovalo hranice rozumu.

Otázky viktoriánské éry mohou být další vrstvou, která může přispět porozumění Dokonalého triku, nicméně to poslední, co chtěl Christopher Nolan kdy natočit, byl film svázaný s jednou epochou. “Viktoriánská éra je často charakterizována jako zatuchlá a represivní – ale ve skutečnosti to co do rozvoje lidských možností byla velmi vzrušující doba.,” vysvětluje režisér. “Měli jste tu druhou průmyslovou revoluci, zrod věku elektřiny, zrod kinematografie, počátek cestování mezi kontinenty a také vědu, kterou nové teorie převrátily vzhůru nohama. Zároveň se do té doby datuje počátek masové inzerce prostřednictvím plakátů a billboardů. Šlo o období, které bylo jedním velkým dobrodružstvím. O dobu, ve kterém proběhly změny, jejichž dopad cítíme dodnes.”

Nolan chtěl zachytit viktoriánskou éru tak, aby vyznívala alternativně a na diváky působila elektrizujícím dojmem, dynamicky, bezprostředně a nově. “Vítali jsme každou tvůrčí volbu, která by stála v kontrastu k tomu, jak se dobové filmy obyčejně dělají,” vysvětluje Thomas.

“Kameraman Wally Pfister nasnímal většinu filmu na ruční kamery, které odrážejí nezkrotnou energii epochy a postavy také ožívají díky hercům, upřednostňujících současné přístupy. Všechny detaily na pozadí jsou v zásadě realistické, ale Chris k látce přistupoval tak, že dobové nesrovnalosti nejsou zdaleka takový problém, jako nesrovnalosti v příběhu.”

Christopher Nolan pokračuje: “Chtěl jsem být přesný v pocitu z dané epochy, ne v každém jednotlivém detailu. Myslím, že to bylo v dějinách vůbec poprvé, kdy se svět cítil zavalen vizuálními informacemi. Všude byly nějaké plakáty a na lidi kráčející po ulici neustále útočily obrazy, jejichž množství možná překračovalo i dnešní normy. Právě takový vzhled jsme chtěli dát i naší verzi viktoriánského Londýna – chtěli jsme, aby působil moderně a bezprostředně. Myslím, že mu propůjčujeme mnohem autentičtější charakteristiku toho, jaké se tam tehdy mohlo žít, než většina dobových filmů. Na mnohých z dobových filmů je něco, co mezi divákem a postavami vytváří bariéru. My jsme se do daného světa chtěli ponořit co nejhlouběji, takže jsme museli použít takový druh snímání a designu, aby k tomu na straně diváků skutečně došlo.”

Nolan mimo jiné chtěl, aby vrstvy filmu byly přístupné i pro takového diváka, kterého nezajímá pád dvou hlavních postav, ale příběh jako takový. “Chtěli jsme, aby si publikum bylo vědomo efektu, kterým na ně film působí,” shrnuje režisér.

Nolan na vizuální stránce úzce spolupracoval s kameramanem Wally Pfisterem, který s ním poprvé snímal Mementu, dále i Insomnii a nakonec získal nominaci na Oscara za Batman začíná. “Chris a já máme skvělý tvůrčí vztah a mimo to nás spojuje hluboké přátelství,” říká Pfister. “Asi bych jen těžko jmenoval režiséra, ke kterému mám stejný respekt. Nejenže má hlavní slovo ohledně každého prvku filmu – počínaje kamerou a konče návrhy designu – ale je zároveň skvělý vypravěč. A tam to podle mě začíná.”

Nolan přišel za Pfisterem s velmi konkrétní vizí. “Mezi stylem filmu a stylem narativu je tentokrát úzká souvislost. A o to mi šlo,” říká režisér. “Většinu filmu jsme natočili ruční kamerou, takže jde vždy o pohled z roviny očí.”

Nolan pokračuje: “Dáváme publiku příležitost, aby mohl střídat mezi různými perspektivami. Publikum tedy vidí i hodně z toho, co filmové postavy nevidí. Mají tak říkajíc úplný obraz. Domnívám se, že díky tomu jsem vytvořil napětí mezi subjektivním vyprávěním, které jsem praktikoval v minulosti, a jistým “vševědoucím stanoviskem,” na které je publikum zvyklé z dnešních akčních thrillerů.”

Také způsob svícení Pfisterovi umožnil, aby film získal dynamiku a moderní ráz, o nějž Nolan usiloval. “Používáme hodně přirozeného světla, abychom každé scéně a místu zprostředkovali bezprostřednost,” vysvětluje Nolan. Pfister a Nolan také použili anamorfních objektivů, které jejich předchozím filmům propůjčily specifický styl – samozřejmě, že i to je stálo něco z tvůrčí svobody. “Tohle je čtvrtý film, který jsme kompletně natočili na anamorfické objektivy značky Panavision. Díky tomu jsme docílili krásného obrazu bez viditelného zrna, máloco vypadá na plátně tak hezky,” poznamenává Nolan. “Každá kamera vážila skoro 30kg, takže to má záda pocítila naplno.”

Nolan a Pfister usilovali o poněkud staromódní, jakoby ruční estetiku, zdůrazňující co nejpřirozenější pohyby kamery s několika málo optickými efekty. Pfister vysvětluje: “Chris i já jsme chtěli zjednodušit technickou stránku natáčení. Usilovali jsme co nejvíc o to, abychom dostáli našemu vnitřnímu pravidlu, kdy si dáme kameru na ramena a bez velkých příprav scénu natočíme. Pro každého z nás to byl velmi vzrušující způsob natáčení – jak pro mě a Chrise, tak pro herce, kteří se tím osvobodili od obvyklých technických omezení. To mi umožnilo mnohem větší podíl na vyprávění příběhu, než kdybych seděl u monitoru a kameru ovládal někdo jiný.

Díky tomu jsme mohl být mnohem výkonnější a spontánnější. Jde o velmi osvobozující a nekonvenční způsob snímání, který se od toho, jak se dnes natáčejí dobové filmy, velmi liší.” Starosvětský způsob natáčení spočíval i v tom, že Nolan a Pfister se vyhnuli i v současné době standardní fázi, kdy se celý film překopíruje do počítače, takže tvůrci mohou digitálně měnit barvy a jejich vlastnosti. Film Dokonalý trik však místo toho použil klasickou fotochemickou cestu, při které je určitého barevného odstínu dosaženo expozicí filmu a využitím různé intenzity světla.

“Tento film jsme chtěli natočit co nejpřirozenějším způsobem,” pokračuje Pfister. “Fotochemický proces nám poskytl maximální kontrolu a zachoval jednotný ráz anamorfického negativu.”

Pfister usiloval o to, aby vznikly dokonale přesné kopie temných obrazů, které si Nolan vysnil. Kameraman dodává: “Chris dohlížel na všechny aspekty výroby filmu, počínaje prvními slovy scénáře a konče barevným tónováním, které jsme dělali spolu – celkově se chtěl co nejvíce přiblížit obrazům, které měl v hlavě dávno před tím, než se jeho tužka poprvé dotkla papíru.” Pfister také chtěl, aby barevná škála a textury přirozeně vycházely z dobových změn. “Barevná škála vychází ze skutečnosti, že film je zasazen do doby, kdy se masově začíná zavádět elektřina, která ve filmu hraje svou roli. Ve spoustě raných scén používáme jen svit svíček a olejových kahanů, ale později ve velkém stylu používáme umělé elektrické světlo jak pro interiéry, tak pro exteriéry. Ve scénách z interiérů převládá oranžová a žlutá barva a v nočních scénách zase přízračně zelená a oranžová z plynových lamp. Tím jsem se pokusil vymanit z obvyklého vzhledu a nálady dobových filmů, které jsem kdy viděl.”

Pro tajuplné nálady byly velmi důležité právě noční scény. “Doufám, že prostřednictvím svícení se mi podařilo docílit sychravého, temného, zakouřeného a mlžného Londýna, jehož budovy jsou neuvěřitelně špinavé,” říká.

Pro Nolana bylo důležité, aby docílil odpudivého zjevu. “Podle mého soudu mají filmy tendenci podávat minulost v zářivých jasných barvách, což neodpovídá dobové realitě. Domnívám se, že věci prospěla skutečnost, že jsem se rozhodl pro pravý opak a trochu zatřepal se stereotypy.” Ta samá filozofie se promítla i do celkového designu filmu: “V každé scéně jsme chtěli dosáhnout výrazných textur, aby měly stejnou intenzitu jako svět, ve kterém dnes žijeme,” říká Nolan. Tento úkol připadl vedoucímu výroby Nathanu Crowleymu, který s Nolanem spolupracoval již na Batman začíná a Insomnii. Crowley pro Dokonalý trik vytvořil 68 samostatných scén, jimiž chtěl podpořit skutečnost, že v dané době mohlo ve viktoriánských divadlech, v nichž Angier s Bordenem vystupovali, dojít takřka k čemukoliv. Od okamžiku, kdy Crowley dočetl scénář, mu v hlavě rotovaly nápady, které zbývalo pouze realizovat. “Dokonalý trik je skvělou směsí dramatu, sci-fi, dějin, hororu a a dalších žánrů – tento film překonává všechny žánrové hranice,” říká. “Nechtěli jsme natočit klasický dobový film, takže jsme pro účely natáčení vytvořili jakýsi viktoriánský modernismus.”

Ihned po přečtení scénáře Crowley zahájil intenzivní průzkum v knihovnách, kde se pokusil najít co nejvíce materiálů ohledně vzhledu Londýna v 90.letech 19. století a ve filmu tak docílil správné nálady. Crowley si stejně jako Nolan uvědomil, že toto velkoměsto bylo i bez rádia, televize a filmu doslova bombardováno různými typy vizuálních informací, často reklamního charakteru.

“Ulice byly reklamami doslova znečištěny, což mě velmi překvapilo,” říká Crowley. “Svým způsobem do té doby můžeme datovat počátek masmédií a my jsme chtěli zachytit všechnu tu rychlost a zmatek. Mimo jiné jsem chtěl zdůraznit další skutečnost: nástup strojů. Na pozadí obrazů Dokonalého triku je vždycky cosi mechanického, což zvýrazňuje pocit pohybové energie.”

Crowley s Nolanem si proto začali pohrávat s malými modely, což je metoda, která se jim osvědčila již v minulosti. “Při přípravě Batman začíná, jsme v garáži Chrise Nolana postavili spoustu malých modelů, což se nám osvědčilo a proto jsme se rozhodli, že se tomu vrátíme i nyní. Jen on a já jsme si tam seděli v garáži a snažili se pro film najít tu správnou atmosféru,” vzpomíná Crowley.

Jedním z Crowleyho nejoblíbenějších prvků jimi vytvořeného moderního Londýna, jsou dvoupatrové autobusy tažené koňmi, s plakáty na Vaudeville show na bočních stranách. Jejich stavba vyžadovala velkou dávku vynalézavosti. “Daný dopravní prostředek jsme museli zvládnout postavit i bez toho, abychom měli dostatečné informace o jednotlivých detailech. Takže jsme vzali staré westernové vagóny a udělali z nich autobusy. Myslím si, že se nám tím podařilo vystihnout, jak londýnské ulice vypadaly. Jsem rád, že se nám podařilo dosáhnout takové autenticity,” říká Crowley.

Při hledání plakátů z přelomu století našel Crowley odborníka v řadách, ve kterých by to nikdy nečekal: konzultant magie, Ricky Jay, je majitelem velké sbírky. Mimo jiné navštívil muzeum Davida Copperfielda v Las Vegas a koupil si knihu o fenoménu plakátu v 19. století. “V tehdejší době každý z kouzelníků inzeroval každý nový kousek, který bude předvádět, takže jsme něco podobného vytvořili i pro představení Angiera a Bordena,” říká Crowley. “Mnohé z tehdejších plakátů byly značně komické, protože ukazovaly, jak iluzionistům za zády vykukuje ďábel. Plakáty, které se objeví v první části filmu také mají tento veselý aspekt, ale čím hlouběji se noříme do konfliktu hlavních postav, tím jsou i plakáty temnější, přičemž se uplatňují i odkazy na černou magii.”

U návrhů vzhledu divadel z viktoriánské éry se Crowley snažil vyhnout všem odstínům šedé, kterou použil pro exteriéry, a naopak zdůraznil jasné barvy, které měly podtrhnout myšlenku, že tato místa jsou symbolem plnosti života. Návrhy několikapatrového divadla s podkrovím, velkými schodišti a sklepem, ve kterém hydraulika poháněná párou napomáhala provedení některých náročnějších triků, byly ovlivněny obrazy matematického génia M. C. Eschera, který ve svých ilustracích často používá vizuální iluze, aby tak dosáhl hlubšího efektu.

Další oblíbenou kulisou – zvláště pak pro Nolana – byla Bordenova dílna, kde si kouzelník s umanutou posedlostí zkouší své triky. Aby diváci lépe pochopili, jak taková kouzelnická dílna vypadá, Crowley se mimo jiné nechal inspirovat tou, v níž zkoušel i Harry Houdini. “Vypadají tak trochu jako dřevodílny, snad jen s tím rozdílem, že jsou přeplněné kouzelnickými rekvizitami a mechanických pomůcek,” říká Crowley. “Vytvořil si příjemný velký prostor, který byl až po strop plný těch nejneobyčejnějších a nečekaných věcí.

Crowley se také podílel na návrzích desítek míst z přelomu století – od temných barů a špinavých vězení, až k velkolepému soudnímu dvoru, k němuž je Borden předvolán. Vůbec nejnáročnějším návrhem byl pro Crowleyho návrh futuristického stroje, který Tesla postaví pro Angiera. Borden totiž doufá, že se mu s jeho pomocí podaří vytvořit trik, který ještě nikdo nikdy neviděl. Crowley chtěl, aby tento přístroj po technické stránce vypadal dokonale a vyvolával dojem těžkého mechanismu z doby industriální éry – pro inspiraci si tvůrci vzali časopis z 90. let 19. století – Scientific American – aby viděli, jaké neobyčejné vynálezy se inzerovaly v tehdejším dobovém tisku.

Co se týče rekonstrukce Teslovy laboratoře, Crowley se snažil zůstat co nejblíže historické skutečnosti a proto došlo i na slavné zařízení Tesla Coil, postavené v měřítku 1:1. “Tesla je jedinou reálnou historickou postavou filmu a byť to trochu zavání žánrem sci-fi, chtěli jsme se v tomto co nejvíce držet skutečnosti,” říká Crowley. “V tomto bodě Tesla posouvá příběh z viktoriánské éry a průmyslové revoluce do žánru sci-fi, ale mně se to tak líbí.”

S Crowleym úzce spolupracoval koordinátor zvláštních efektů David Blitstein, který se podílel na praktické stránce výroby některých mechanických přístrojů. Na rozdíl od předchozích filmů Crowley spolupracoval i na postprodukci, aby bylo zaručeno, že výsledky práce týmu vizuálních efektů zapadají do celkové koncepce. Ačkoliv jej čekaly mnohem náročnější úkoly než obvykle, Crowley je za tuto zkušenost vděčný. “Ze všech režisérů, se kterými jsem kdy spolupracoval, ze mě Chris vyždímal asi nejvíc,” říká Crowley.

Crowleyho kulisy a návrhy napomohly herců i štábu v tom, aby se naplno ponořili do otázek vědy, magie a lidských ambicí. “Nathanovy kulisy vám zprostředkují svět, ve kterém žili Angier s Bordenem. Procházet kulisami bylo jako cesta proti proudu času do Londýna na přelomu století,” říká Aaron Ryder. “Opravdu si nevzpomínám na žádný jiný film, který by se tomu přiblížil. Jde o velmi unikátní návrhy a vůbec celkovou vizi.”

Na iluzích a klamech filmu Dokonalý trik se podílejí i kostýmy, které jsou dalším nezbytným prvkem celkového designu. Nolan na nich spolupracoval s přední irskou návrhářkou kostýmů Joan Bergin, která předtím pracovala na filmech jako Veronica Guerin, Moje levá noha a získala nominaci na cenu Emmy za televizní adaptaci románu Charlese Dickense David Copperfield. Bergin hned na začátku přišla se svou jasnou vizí. “Nazvala bych ji dekonstruovaná viktoriánská éra,” říká návrhářka. “Vzali jsme si obrázky viktoriánských oděvů a pak jsme je zjednodušili a zmodernizovali. V tomto filmu nejde o to, aby každý detail oblečení souhlasil s historickou skutečností, ale protože Dokonalý trik se soustředí na postavy a jejich vývoj, tak o nich o nich musí vypovídat i jejich oblečení. Jde vlastně o jakýsi gotický thriller, kde odloupáváte vrstvu za vrstvou, a já doufám, že kostýmy divákům pomohou v tom, aby si postavami mohli projít všemi dějovými zvraty.”

Bergin se rozhodla, že pro každou postavu navrhne kostýmy, které ji budou definovat, a proto podnikla náročné hledání, během něhož se dokonale seznámila jak s 200 let starým dobovým oblečením, tak s jeho pozdějšími volnějšími interpretacemi. Celé dny procházela velkými halami studiových depozitářů a zkoušela jeden oděv, klobouk či kapuci za druhým, a hledala inspiraci i v samotných materiálech. Co do barevné škály se posunula k odstínům, které měly podpořit celkovou atmosféru. “Pokusila jsem se barevnou paletu udržet co nejužší, takže je velmi temná a jen občas ji zpestří béžová, čínská žlutá a nebo černobílá.”

Jejím největším úkolem bylo navrhnout vhodné oblečení pro Angiera a Bordena, které by odrážely všechna jejich různorodá a překvapivá vtělení. Na začátek si vytkla cíl, že se vyhne stereotypu kouzelníka, který má příliš dokonalé oblečení a má ho na sobě víc, než by bylo nutné. “Všichni známe obrázky viktoriánského iluzionisty, který má na plášti velké hvězdy, ale jestliže podniknete malý průzkum, zjistíte, že se prezentovali jako uhlazení gentlemani s bílým motýlkem a v dokonale padnoucím obleku,” vysvětluje návrhářka. “Opravdu to byly rockové hvězdy své doby, což jsem se snažila dovést ještě trochu dál a občas jim dala výrazný barevný doplněk nebo navrhla vestu z látky s výraznými vzory. Oč jsou ve filmu slavnější, o to mají i výstavnější oblečení.”

Tvůrci kladli velký důraz na to, aby postavy prostřednictvím kostýmů výrazně odlišili. Bergin pokračuje: “Moc mě bavilo dělat na Angierových kostýmech, který je tím, kdo se vždycky vybraně obléká. Hugh jej zosobňuje velmi dobře, má v sobě velkou eleganci. Čím blíže k vyvrcholení filmu, tím je jeho oblečení nákladnější a bombastičtější. U Bordena, kterého ztvárnil Christian Bale, jsme použili moderní, trochu obnošený a ne tak zdobný look, protože Borden pochází z chudší části města. A když si ho vybavím, tak si uvědomuji, že vlastně vůbec nepůsobí staromódně.”

U ženských kostýmů se Bergin rovněž držela postav. “Chtěla jsem, aby Sarah Borden v podání Rebeccy Hall už svým vzezřením vyvolávala sympatie. Rebecca vypadá v dobovém oblečení naprosto báječně a tak jsem se snažila zvýraznit, že sice nemá dostatek finančních prostředků, ale rozhodně jí nechybí dobrý módní vkus. Snažili jsme se ukázat, že kdyby žila v jiných podmínkách, byla by možná úplně někým jiným,” vysvětluje návrhářka. “Některé z jejích sukní by se klidně mohly objevit v nabídce současného návrháře Marca Jacobse nebo i mnohých jiných. Přinejmenším víte, odkud si dnes návrháři berou inspiraci.”

Pro postavu Olivie v podání Scarlett Johansson vymyslela

Zpět

Vyhledávání

© 2008 Všechna práva vyhrazena.