Dobrou noc a hodně štěstí (2005) - Info ze zákulisí

07.09.2008 12:32

Příběh

Píše se rok 1953, televizní vysílaní je stále ještě v začátcích a uznávaný žurnalista Edward R. Murrow (DAVID STRATHAIRN) uvádí populární zpravodajský pořad stanice CBS See It Now. Pořad, který komentuje současné události je dílem producenta Freda Friendlyho (GEORGE CLOONEY). „Good Night, and Good Luck.“ je pak věta, jíž se Edward Murrow tradičně loučí s diváky. Murrow má k dispozici tým reportérů mezi než patří Don Hewitt (GRANT HESLOV), Joe Wershba (ROBERT DOWNEY JR.), Palmer Williams (TOM MCCARTHY), Jesse Zousmer (TATE DONOVAN), John Aaron (REED DIAMOND), Charlie Mack (ROBERT JOHN BURKE) a Eddie Scott (MATT ROSS). Všichni tyto muži se později stanou legendami televizního vysílání, právě teď jsou ale jejich kariéry na začátku. Jejich úkolem je vyhledávat zajímavé události a příběhy pro pořad See It Now. Takovým příběhem je kauza poručíka letectva jménem Milo Radulovich, který byl vyhozen z armády, protože údajně představuje bezpečnostní riziko. Radulovich je bez soudu označen vinným z činnosti, která ovšem nebyla zveřejněna. Bylo mu nabídnuto, aby udal svého otce a setru, pokud chce zůstat u letectva. Obsah obvinění mu zůstal nadále utajen. Murrow informoval o této kauze v živém vysílání navzdory nesouhlasu svého nadřízeného Siga Mickelsona (JEFF DANIELS), který se obával, že se pořad dostane do potíží. Murrow a Friendly byli programu natolik oddáni, že se pokryli ztrátu z reklamy, sponzor totiž vycouval právě kvůli obsahu reportáže. Významným hráčem na politické scéně byl v té době senátor za Wisconsin Joseph McCarthy, který zorganizoval nebývalé tažení, jehož cílem bylo očištění země od komunistů. Pronásledoval každého, o kom si myslel, že by mohl být napojen na komunisty. Výsledkem byl paranoidní strach, který se dostal do podvědomí veřejnosti. Na základě jeho obvinění muselo množství lidí opustit své zaměstnání nebo dokonce odejít ze země. Jednalo se zejména o zaměstnance státních institucí a také o umělce.

Murrow nabyl podezření, že za Radulovichovým propuštěním stojí McCarthy. Uzavřené výslechy a divadlo kolem jeho případu mají zastřít fakt, že McCarthy nemá k dispozici skutečný důkaz. Pořad o kauze poručíka Raduloviche byl odvysílán a brzy následovala McCarthyho odpověď. Murrow je podle něj dlouholetý sympatizant komunistické strany. Bezpochyby protože se pustil do prošetřování Radulovichova případu. Zjevným účelem je zastrašit Murrowa a jeho tým. Účinek je ovšem opačný a povzbudí redaktory k další akci. Šéf stanice CBS William Paley (FRANK LANGELLA) se rozhodne redaktory zatím neomezovat a Murrow tak může bojovat proti ohni ohněm. Pořad informuje o dalších neadekvátních metodách a lžích McCarthyho a jeho výboru. Vysílá se pořad přímo o McCarthym a Murrowův výkon je excelentní. Reportér se odvolává na základní principy demokracie. Je třeba rozlišovat mezi vyšetřováním a pronásledováním. Kdo nesouhlasí, není nutně neloajální. Nařčení není důkaz a odsoudit může pouze soud na základě důkazů. Také se pozastavuje nad paradoxem, že USA se ve světě představují jako ochránci svobody, nicméně ji odpírají svým vlastním občanům. Všechna témata jsou navíc podána v kontextu McCarthyho vlastních slov. Jeho výroky samy dokládají jeho pracovní metody. Informace o těchto taktikách se rázem dostávají k široké veřejnosti a kritici označují Murrowův pořad za mistrovské dílo žurnalistiky.

Poručík Radulovich je náhle zpět ve službě. McCarthyho veřejná slyšení ovšem stále pokračují a dál obviňují lidi na základě pomluv. Při slyšení s Annie Lee Mossovou se ukáže, že sám McCarthy a jeho asistent Roy Cohn zásobovali jednoho ze svědků usvědčujícím materiálem. Veřejnosti je teď jasné, že obvinění jsou často velice chabá a mlhavá. Murrow pozve McCarthyho do pořadu a nabízí mu možnost reagovat. Senátor souhlasí pod podmínkou, že jeho odpověď bude předtočena a vyžádá si také čas na přípravu. V samotné odpovědi pak podle předpokladů pokračuje v očerňování Murrowa, aniž by podal sebemenší důkaz. Je zjevné, že pokud by se držel fakt, musel by odvolat svá vlastní slova. Murrow je nucen v následujícím pořadu očistit své jméno. Podstatné je podle něj odhalení pravdy, a to i za cenu, že je veřejně obviňován. Senátor následně sklidí výprask od tisku a jeho volební preference klesají. Senát je nucen senátora pokárat a posléze ho také odvolat z čela výboru. Vedle zpravodajského oddělení považoval Murrow svůj pořad za základní stavební kámen stanice CBS. Pořad byl však přesunut do méně atraktivního vysílacího času. Šéf stanice William Paley to zdůvodnil změnou požadavků diváků, kteří nyní žádají více zábavy. Murrowův odkaz však zůstává průkopnickým činem a zároveň legendou v oblasti investigativní žurnalistiky.

Postavy

Edward R. Murrow

Legendární postava rozhlasové a televizní žurnalistiky. Pomáhal vytvořit podobu zpravodajského vysílání a výrazně tak ovlivnil jeho vývoj. Jeho zprávy vysílané na krátkých vlnách z Evropy těsně před vypuknutím Druhé světové války vnesly naléhavost a aktuálnost do událostí do té doby pro Američany příliš vzdálených. Během války vysílal živě z fronty a jeho hlas se stal obecně známým.

Jeho TV dokumenty o politických a sociálních tématech později vytvořily standard. Stál u zrodu televizní žurnalistiky. Murrow vždy neúnavně hledal pravdu, prosazoval demokracii a spravedlnost a bojoval za svobodu projevu. Narodil se v Polecat Creek v Severní Karolíně 25. dubna 1908. v roce 1930 promoval na Washington State College a přestěhoval se do New Yorku, kde pracoval pro National Student Federation. V letech 1932 až 1935 pracoval jako pomocný ředitel pro Institute of International Education. V té době se oženil s Janet Brewsterovou. Měli jednoho syna. V roce 1935 začal Murrow svou kariéru v CBS. O dva roky později se stal ředitelem kanceláře CBS v Londýně. Tady dal dohromady skupinu reportérů kterou tvořili William Shirer, Charles Collingwood, Eric Sevaried, Bill Shael a Howard K. Smith. Všichni se později proslavili díky svému frontovému zpravodajství. Po válce se Murrow vrátil do Spojených států jako víceprezident CBS a ředitel pro styk s veřejností. Na tyto funkce však brzy rezignoval aby se mohl vrátit k vysílání. Společně s Fredem Friendlym produkoval rozhlasovou sérii Hear It Now která byla vysílána v letech 1950 a 1951. Popularita pořadu přivedla oba muže do televize. Svůj pořad adaptovali pro televizní vysílání a nazvali ho See It Now. Hned v prvním vysílání byly živé vstupy jak z východního, tak ze západního pobřeží Spojených států. Pořad o poručíku Milo Radulovichovi, který posléze vedl k legendárnímu sporu se senátorem Josephem R. McCarthym, je označován nejen jako zlomový bod McCarthyho tažení, ale také jako přelom v dějinách televizního vysílání. Ve stejné době Murrow moderoval pořad Person To Person, kde vedl rozhovory s tehdejšími celebritami. Hosty pořadu byly třeba Marilyn Monroe nebo John Steinbeck. I když nebyl zdaleka tak kontroverzní jako See It Now, ovlivnil následující pořady tohoto žánru. S pořadem Person To Person pokračoval Murrow ještě rok poté, co byl v roce 1957 See In Now ukončen. Ve stejném roce přišel s dalším inovujícím pořadem Small World, který sestával z diskuze nad mezinárodní politikou. Ačkoli Murrow získal 5 cen Emmy a také 5 cen Peabody Awards*, nepřestával hledat způsoby, jak zlepšit svou práci a totéž žádal od svých kolegů. Demonstroval to například ve svém projevu na setkání Radio and Television News Directors Association v roce 1958. Projev začal slovy: „Tohle nepřinese nikomu nic dobrého“. Následně popsal bohužel neudržitelnou pozici žurnalistiky v médiu, které je víc a víc ovlivňováno komerčními tlaky a reklamou. Svého zaměstnavatele CBS sice zmínil jen několikrát, bylo však zřejmé, že do své kritiky plošných stanic a důsledků jejich nekontrolovaného konkurenčního boje zahrnul i CBS. Murrow opustil CBS, když byl presidentem Johnem F. Kennedym jmenován do čela U.S. Information Agency. Na tomto postu zůstal do roku 1964. Zemřel na rakovinu plic 27.4. 1965 v New Yorku.

Fred Friendly

Koproducent pořadu See In Now. Jeho spolupráce s Murrowem začala v rozhlase, kde vytvořili pořad Hear It Now, založený zpočátku na příbězích z front Druhé světové války. Pořad později upravili pro televizi právě jako See In Now. Byl to první televizní zpravodajský magazín. Friendly se v roce 1964 stal vedoucím divize zpravodajství stanice CBS. Na tento post rezignoval o dva roky později na protest proti rozhodnutí vysílat opakování letitého seriálu I Love Lucy namísto živého přenosu ze senátu, kde právě probíhalo jednání o zásahu USA ve Vietnamu. Po odchodu z CBS vyučoval žurnalistiku na Columbia University. Během své kariéry získal 10 ocenění Peabody Awards*.

Joseph P. McCarthy

V letech po Druhé světové válce věnoval jako senátor veškeré svoje úsilí k odhalení podvratné činnosti komunistů a jejich sympatizantů v USA. Své tažení zahájil tvrzením, že má k dispozici seznam záškodníků, kteří pracují na Ministerstvu zahraničních věcí. Tohle tvrzení, stejně jako mnoho dalších, však nikdy nedoložil spolehlivými důkazy. Začátkem roku 1954 byly výslechy obviněných před senátní vyšetřovací komisí vysílány v televizi. Šlo o první přenosy svého druhu v historii. Pořad See It Now mezitím informoval o těchto slyšeních a o zneužití legislativní moci ze strany senátora. McCarthyho reakce ve stejném pořadu prozradila skutečnou motivaci jeho jednání. Zanedlouho senát jeho činnost odsoudil.

O filmu

Pro George Clooneyho, spoluscénáristu a režiséra filmu bylo zaujetí osobou slavného žurnalisty Edwarda R. Murrowa hlavním důvodem, který ho přivedl k natočení Good Night, and Good Luck. Clooneyho otec byl 30 let televizním moderátorem a Murrow byl pro jeho rodinu hrdinou, byl to vzor každého televizního zpravodaje.

Clooney už dlouho chtěl realizovat nějaký projekt o Murrowovi. Napsal scénář k TV filmu a zvažoval dokonce TV film vysílaný živě. Žádný z těchto projektů se však nerealizoval. Clooney měl jistotu pouze v tom, že nechce dělat klasický životopisný film. Námět poskytoval příležitost zabývat se vlivem televizního vysílání na veřejnost na pozadí příběhu jedné z legend televizní žurnalistiky. Nakonec se Clooney a Grant Heslov (producent a spoluautor scénáře, který také hraje roli Dona Hewitta) rozhodli zaměřit se pouze na jedno období ze života Edwarda Murrowa. Konkrétně na jeho konflikt se senátorem McCarthym. Podle slov George Clooneyho je tento případ jedním z mála, kdy žurnalisté skutečně změnili kurz událostí a názor veřejnosti. Do Murrowova vystoupení byl McCarthy nedotknutelný. Murrow a jeho tým v té chvíli prokázali skutečnou odvahu.

David Strathairn, který hraje Murrowa, vidí film Good Night, and Good Luck jako možnost prozkoumat lidskou povahu a zároveň se poučit o jedné etapě amerických dějin. Edward R. Murrow byl opravdovým hrdinou a legendou své doby i když dnes už není moc lidí, kteří by si ho pamatovali. Je to skutečně poučný a působivý film. Podle Davida Strathairna není nic, co by George Clooney o tématu nevěděl, je vlastně takovým Murrowem tohoto projektu. Strathairnovo tvrzení dokládá, že natáčení Good Night, and Good Luck. bylo pro Clooneyho srdeční záležitostí.

Konflikt mezi Murrowem a McCarthym je opravdu velkým příběhem. Oba jsou velice vlivní a oba jsou na vrcholu své kariéry, přičemž výsledek sporu může kariéru jednoho z nich ukončit. Jejich cíle jsou opačné. Murrow a jeho tým obhajují základní principy spravedlnosti a humanismu, zatímco McCarthy šíří strach kvůli svému politickému prospěchu.

Cílem tvůrců byl od počátku věrohodný portrét dané doby. Ve filmu jsou použity reálné výroky a projevy skutečných protagonistů příběhu, včetně McCarthyho a Murrowa. Všechny postavy ztvárnili herci, jedinou výjimkou je senátor McCarthy. V tomto případě je využito archivních záběrů. Producent Grant Heslov k tomu říká: „Bylo to vlastně velice praktické rozhodnutí, zjistili jsme totiž, že skutečný McCarthy je daleko přesvědčivější bez ohledu na schopnosti herce. Herec ve stejné úloze vyvolával pocit, že přehrává nebo že postava reaguje přehnaně, takže tomu nikdo nevěřil. Co se týče Edwarda Murrowa, jeho výroky jsou opravdu vynikající, tak proč je nepoužít? Přibližují způsob jeho myšlení a také hodnoty které vyznával.“

Natáčelo se v dekoracích, které přesně kopírovaly vysílací studio CBS začátku 50. let. Velký důraz byl kladen na detaily. V záběrech jsou dokonce skutečné noviny, které vyšly ve stejný den, kdy se příslušná scéna odehrává. Dekorace byly postaveny tak, aby se mohla kamera volně pohybovat všemi směry a sledovat pohyb herců. Záměrem bylo dát prostoru hloubku pomocí prosklených stěn a oken ve studiu a zachytit tak více plánů současně. Návrháři tak obcházeli omezení daná nevelkým rozpočtem snímku. Celkově měli tvůrci k dispozici třikrát kratší natáčecí čas, než u Clooneyho režijního debutu Milujte svého zabijáka. Natáčení Good Night, and Good Luck trvalo pouze 6 týdnů.

Pro scénáristy Clooneyho a Heslova bylo důležité zachytit živou atmosféru v zákulisí pořadu See It Now. Během natáčení podporovali improvizované situace a rozhovory. „Ve skutečných rozhovorech lidé nečekají s odpovědí až ti druzí domluví, tak jak je tomu ve filmech“ říká Clooney. „Zalíbila se nám myšlenka nekoordinované diskuze, kde jeden mluví přes druhého a celé to snímá několik kamer.“ Jazyk se ovšem od 50 let změnil, takže si herci museli přečíst dobové noviny a dostali také spoustu dalších informací, aby se zbavili návyků a frází dnešní angličtiny.

Autenticita je klíčem k tomuto filmu. Natáčení se účastnili skuteční protagonisté příběhu Joe Wershba a jeho žena Shirley, kteří fungovali jako konzultanti.

zdroj: Palace Pictures

Zpět

Vyhledávání

© 2008 Všechna práva vyhrazena.