Ďábel nosí Pradu (2006) - Info ze zákulisí

11.09.2008 22:15

Film ĎÁBEL NOSÍ PRADU je založen na mezinárodním knižním hitu z pera Lauren Weisberger, který strávil šest měsíců v žebříčku bestsellerů The New York Times a byl přeložen do 27 jazyků.

Režisér David Frankel, který zkoumal vrtochy módního světa a celebrit již v úspěšných seriálech Sex ve městě a Vincentův svět, podotýká, že jeho záměrem nebylo Mirandu ve filmu jednoduše démonizovat, ale snažit se „nahlédnout na její neúnavnou snahu dosahovat dokonalosti vážným způsobem. Ostatně, k její dokonalosti vede spousta obětí.“

„Existuje spousta slavných žen, které jsou tak úspěšné jako Miranda Priestly a bylo by velmi jednoduché kritizovat je kvůli tomu, že staví práci na první místo,“ říká Frankel. „Muže jsou za to kritizováni jen velmi zřídka.“

Miranda učinila spoustu obětí, aby se dostala na vrchol a zůstala tam. Ať už ji milujete nebo nenávidíte (přičemž většina jejích podřízených neomylně spadá do druhé kategorie), nemůžete popřít, že je hlavním architektem obrovského impéria. „Miranda má v módní oblasti neskutečnou moc,“ říká Meryl Streep. „Diktuje vkus i trendy a tudíž i směr, kterým se bude trh ubírat. Při své práci často využívá nátlak a má situaci pevně v rukou.“

Miranda v podání Streep se podle Frankela pohybuje na ostří mezi komicky umíněnou a doopravdy smutnou ženou. „Klíčovým aspektem jejího talentu je schopnost prolnout komediální herectví s dramatem,“ říká. „Dokáže najít humor v reálných situacích, takže to působí nenuceně.“

Streep se vrhla po hlavě do výzkumu reálií, které Mirandu v jejím každodenním životě obklopují. „Když jsme se poprvé sešli, dala jsem jí natřískaný šanon plný materiálů, které souvisejí s tímhle filmem a módou obecně,“ vzpomíná producentka Wendy Finerman. „Byla tam různá fakta, čísla a fotky z módního průmyslu a já jsem si říkala: ‚Panebože, to se mi tak leda vysměje.‘ Ale bylo to přesně naopak – ‚To je super! Máte toho víc?‘ Pročetla si všechno, co se jí dostalo do ruky. Bylo to úžasné.“

Najít dobrou asistentku, která by dokázala naplnit velká očekávání Mirandy je téměř nesplnitelný úkol. V momentě, kdy do její kanceláře nakráčí chytrá a nemoderní Andy Sachs, však získá velmi reálné obrysy.

Roli studentky žurnalistiky Andy, která právě dokončila univerzitu a ocitá se ve velkém městě, ztvárnila Anne Hathaway. Mladá herečka prorazila díky hlavní roli ve filmu Deník princezny a měla klíčovou roli v letošním hitu Zkrocená hora.

„Andy je v té fázi, kterou si prožil v podstatě každý z nás – získala svou první práci a zjišťuje, jak to chodí v opravdovém světě. Najednou stojí před celou řadou etických i morálních otázek, o kterých nikdy předtím nepřemýšlela, a hodně toho poznává i o sobě samé,“ říká Frankel. „Pokud je vám víc než 21, zřejmě vám některé z jejích nových zkušeností nebudou tak úplně cizí,“ dodává Hathaway.

Ve světě pokroucených módních ideálů Andy tak trochu vyčnívá z řady. „Je to krásná dívka, která ale není štíhlá jako modelka, což je u této postavy důležitý charakteristický prvek,“ říká Frankel. „Anne je velmi vtipná a dokáže některé věci zahrát tak, jak to dokáže jen hrstka ostatních herců,“ dodává Finerman. „A pokaždé to působí nově a neotřele. Dokáže najít ten komediální tón a pak už se nikdy nedrží zpátky.“

Andy hledá místo u gigantického newyorského vydavatelství v očekávání, že by se jí mohlo podařit získat místo začínající redaktorky v jednom z jeho prestižních titulů. Volná místa jsou však jen dvě – jedno v časopisu Auto Universe a druhé v kanceláři Mirandy Priestly. Andy se svým impresivním životopisem odvážně vykročí do redakce časopisu Runway, který v životě nečetla.

Její první chvíle v přítomnosti Mirandy jsou učiněnou katastrofou. Jakmile Mirandě sklouznou oči na její bavlněný svetr a neforemnou sukni, je Andy briskně vypoklonkována ven. ‚Ne‘ však nepovažuje za odpověď. Možná není nejlépe oblečenou ženou v místnosti, ale je chytrá a dokáže tvrdě pracovat. To udělá na Mirandu, jíž se každý obává byť jen položit otázku, natožpak s ní polemizovat, velký dojem.

„Když se Miranda poprvé setká s Andy, konečně se přetrhne série zklamání, která zažila s ostatními adeptkami na tuto pozici,“ říká Streep. „Andy má v rukávu prvotřídní životopis a Miranda jí dá šanci, protože už od pohledu nepatří k typickým zaměstnancům téhle kanceláře.“ Miranda, která je známá pro svou nevypočitatelnost, tentokrát místo „stylové, útlé a neuspokojivé“ asistentky přijme „chytrou, tlustou holku“.

Když ale přijde první velký úkol – dopravit Mirandu domů z Miami, kde udeřil hurikán, aby stihla recitál svých dvojčat – Andy naprosto selže. Její neúspěch je tak velký, že ji donutí k zamyšlení, proč vlastně o tohle místo tak stála.

Stanley Tucci (Terminál, Žranice) si zahrál Mirandinu pravou ruku Nigela, který stejně jako zbytek redakce přežívá všechny vrtochy své šéfové. Když se s Mirandou poprvé setká, je zděšen – její vlasy, oblečení i boty jsou z jeho pohledu zkrátka děsivé. „Prohlásit o Nigelovi, že je snob, by bylo snad až příliš jemné,“ říká Tucci. Nigel s Andy se nicméně stanou dobrými přáteli. „Tenhle velmi jízlivý kolega se nakonec ukáže být rozeným dobrákem.“

„Nigel je velmi vtipný,“ říká Streep. „Patří k těm několika málo lidem, kteří mohou říct Mirandě cokoliv. Jsou přátelé, ale Miranda je pořád jeho vedoucí, což činí jejich vztah poněkud komplikovaným.“

Andy se s Andyho pomocí vplíží do redakčního šatníku a nasouká se do šatů Chanel velikosti 4. Pak už stačí jen elegantní účes, boty s podpatkem a Andy je najednou k nerozeznání od ostatních. A také se stane nejlepší asistentkou, jakou kdy Miranda měla.

„Jak poznáte, že u Mirandy svědomitě plníte své povinnosti?“ ptá se Nigel. „Tak, že se vám začne rozpadat osobní život. Jakmile lehne popelem, je čas na povýšení.“

„Na začátku je Andy silná a stojí pevně nohama na zemi. Postupně ji však začne ovládat touha po úspěchu,“ říká Hathaway. „Její starosti se zúží na to, aby dobře dělala svou práci.“

Když se Andy setká s Mirandou poprvé, vnímá ji jako „dračí lady posedlou kariérou,“ říká Hathaway. „Miranda je studená, bezcitná a zajímá ji jediná věc: její práce.“ Zkušenosti ve světě Mirandy jí však otevírají oči a Anna začne svou šéfovou vnímat v jiném světle. „Andy se od Mirandy naučí, kudy vede cesta k absolutní novinářské profesionalitě,“ říká Hathaway. „Naučí ji, jak se stát nejlepší.“

Andy najde nečekanou kamarádku v Mirandině vedoucí asistentce Emily, kterou hraje britská herečka Emily Blunt (Moje léto lásky). „Emily nemá zájem nijak měnit sama sebe ani své zvyklosti, ale zároveň chce být ve své práci co nejlepší, takže vůči Andy zastává velmi odmítavý postoj. Miranda jí dává pořádné kapky a Emily si svou zlost s oblibou vylévá na Andy.“

Na rozdíl od Emily však Andy v tomto nemilosrdném světě narazí na hranice, které se zdráhá překročit. Její přítel Nate (Adrian Grenier) jí neustále připomíná, že její nová pozice se ne vždy slučuje s jejími hodnotami. „Móda, styl, peníze a moc jej nelákají,“ říká Grenier, který je známý z populárního seriálu HBO Vincentův svět. „Zatímco Andy začíná stále více podléhat svodům světa Mirandy, je tady pořád Nate, aby jí připomněl, odkud přišla,“ dodává Frankel.

Film o módě a velkých časopisech nemohl vzniknout nikde jinde než v samotném srdci špičkové módy a velkých vydavatelství – New Yorku. „New York je módní centrála světa,“ říká Frankel. „Neexistuje město, které by bylo zábavnější nebo víc sexy než New York. Kamkoliv v New Yorku vkročíte, objevíte nějaké super místo.“

„Aby příběh Andy působil realisticky, potřebovali jsme realistický svět,“ říká Wendy Finerman. „Musíte zažít ten boj v metru a ten pocit, kdy jdete po městě a všichni kráčí proti vám. Je to romantické a New York je také hodně mladý – je tady hrozně moc mladých lidí, kteří to město vidí poprvé a chtějí si vyzkoušet, jaké je to žít jako dospělý.“

A jednou z nich je i Andy. „Když se poprvé ocitne v New Yorku, je plná vzrušení,“ říká Frankel. „Musí rychle poznat celé město skrznaskrz, aby dokázala plnit všechny ty šílené úkoly, které jí Miranda zadává. Každý člověk, který byl někdy v New Yorku, si pamatuje na to stádium objevování. Stejně jako z Mirandy má člověk i z New Yorku nejdříve docela velký strach a musí vynaložit dostatek času a úsilí, aby pochopil, jak v něm správně fungovat.“

Hlavní výtvarnice Jess Gonchor vytvořila dva velmi rozdílné světy: jednoduchý domov Andy a Natea a úchvatné, ale ošidné království Mirandy Priestly. Kanceláře časopisu musely odrážet její osobní vkus a důraz, který klade na eleganci a bezchybnost. „Kanceláře musely působit velmi žensky a útulně a být vyvedeny ve světlých barvách,“ vysvětluje Gonchor.

Streep s Gonchor společně vybraly obrazy, které má ve filmu Miranda ve své kanceláři. Všechny prostory – včetně kanceláře Mirandy, konferenční místnosti a redakční místnosti – byly navrženy tak, aby z nich dýchal perfekcionismus, čili s použitím velkého množství skla a přesných úhlů. Gonchor, Frankel a Finerman hledali inspiraci ve spoustě architektonických časopisů a plánů skutečných kanceláří podobné rozlohy. „Zkonstruovali jsme malý model a pak do něj dali malinkou kameru, abychom si udělali představu o úhlech,“ říká Gonchor. „Pak jsme rozhodli, jak budou v kanceláři rozmístěny jednotlivé prvky a začali jsme s výstavbou. Postavit, vytapetovat, vymalovat a vybavit tu scénu dekoracemi trvalo tři měsíce.“

Byt Andy nemá žádné precizní linie a drahá výtvarná díla, která krášlí Mirandinu pracovnu. Její byt je „sbírkou věcí z bleších trhů, které jsem měla naházené ve skladu. Dva kusy nábytku, které by se k sobě hodily, byste tam hledali marně,“ říká Gonchor.

Aby filmaři dokázali na plátně vykreslit realistický portrét současných módních gigantů, museli pro hlavní postavy filmu vytvořit prvotřídní kostýmy. Tento úkol připadl návrhářce Patricii Field, která získala Emmy za práci na seriálu Sex ve městě. Ta následně vytvořila ultramoderní kostýmy pro filmovou Mirandu Priestly, proměnila Andy z popelky v moderní dračici a oblékla všechny zaměstnance redakce Runwaye.

Miranda mezi nimi ovšem musela jednoznačně vynikat. Úkolem Field bylo obléci „přední světovou módní editorku, na čemž jsem úzce spolupracovala s Meryl. Museli jsme navrhnout takové šaty, aby vypadala absolutně dokonale. Nešlo o to, aby diktovala módu, ale aby si při pohledu na ni lidé řekli: ‚Wow, Meryl Streep!‘“

Mezi jejím oblečením vynikají krásné šaty, ve kterých se vydá na luxusní charitativní večírek. Jejich podobu navrhnul legendární módní návrhář Valentino. „Nakonec v něm vypadala nejvíc sexy,“ říká Field. „Jsou velmi jednoduché a zvýrazňují její krásná ramena, porcelánovou kůži a křivky.“

Když se s Andy setkáme na začátku příběhu, je už na první pohled vidět, že odívání nepatří k jejím nejsilnějším stránkám. V průběhu filmu se však naučí, jak pomocí módy vyjádřit sebe sama. „Na začátku příběhu je Andy obyčejná dívka, jakých potkáváte v metru stovky,“ říká Hathaway. „Takže jsme při nakupování jejích kostýmů prostě vyrazili do obchodňáku.“

„Když Andy poprvé přijde do Runwaye, je to obyčejná holka,“ říká Field. „Ani ošklivá, ani hezká, prostě obyčejná. Pak si ale uvědomí, že vypadá jinak než všichni ostatní. A v tom okamžiku jí začne vrtat hlavou, co by na sobě mohla zlepšit.“

Postupem času se v Andy probudí dřímající módní diva. „Její proměna nezmění nic na tom, jaká je,“ říká Field. „Je to pořád stejný člověk. Jen se zkrátka naučila trochu moderněji projevovat.“

zdroj: Bontonfilm

Zpět

Vyhledávání

© 2008 Všechna práva vyhrazena.