Borat: Nakoukání do amerycké kultůry na obědnávku slavnoj kazašskoj národu (2006) - Info ze zákulisí

11.09.2008 22:59

Jagšemaš! Sacha Baron Cohen, hlavní hvězda a tvůrce úspěšného televizního pořadu Da Ali G Show, poprvé přivádí na stříbrné plátno svou postavu kazašského reportéra Borata Sagdijeva. Borat na začátku příběhu opouští svůj rodný Kazachstán a vydává se na cestu do Ameriky, aby zde natočil dokument. Během svých cest napříč jednotlivými státy se setkává se skutečnými lidmi ve skutečných situacích, což má ve většině případů děsivé výsledky. Jeho zaostalé chování vzbuzuje vášnivé reakce, které nezřídka odhalují předsudky a pokrytectví, zakořeněné v americké kultuře. Zatímco někteří lidé, s nimiž zavede řeč, jeho pobuřující názory v otázkách rasové a pohlavní (ne)rovnosti schvalují, jiní se snaží o nemožné – vštípit mu v rámci patriotické lekce pravé americké hodnoty.

 

Legrační. Šokující. Pobuřující. Nebezpečný. Podvratný. Borat, satirická karikatura kazašského novináře v podání Sachy Barona Cohena, si vysloužil všechna tato označení – a mnohá další. Ve Velké Británii se díky pořadu Da Ali G Show, v němž Baron Cohen tohoto alter-ega využíval ke štiplavě satirické kritice antisemitismu, misogynství či rasismu, stal doslova fenoménem.

Inovativní a unikátní ztělesnění několika různých postav mu vyneslo dvě ceny BAFTA. Pořad Da Ali G Show se stal celosvětovou senzací a Baron Cohen jediným člověkem, který dostal dvakrát možnost moderovat European MTV Awards. Do slovníků byla zanesena dvě slova, která vycházejí z Aliho „vynalézavé“ práce s angličtinou, a jeho fanynkou se stala dokonce i samotná britská královna.

Příznivých reakcí kritiky se Baron Cohen dočkal také v souvislosti se svou rolí v komedii letošního léta Talladega Nights: The Ballad of Ricky Bobby. Kromě toho propůjčil svůj hlas postavě krále lemurů v nedávném animovaném filmu Madagaskar.

Ještě před svým uvedením byl BORAT kritiky označen za jeden z nejvtipnějších filmů všech dob a na serveru IMDb.com se vyšplhal na první příčku nejlépe hodnocených komedií. Hlavní podíl na tomto úspěchu měla nesporně komediální sestava snů: Sacha Baron Cohen, Larry Charles ze seriálu Seinfeld a Jay Roach, režisér filmů s Austinem Powersem. Baron Cohen a Roach se zhostili produkce a Charles film zrežíroval.

Natáčení filmu bylo – jak se dá u projektu, jehož středobodem je tak výjimečná postava, očekávat – jiné než všechna ostatní. Baron Cohen, který se své roli naprosto odevzdal, zůstal v kůži kazašského reportéra během celého natáčení a v této podobě se rozhodl absolvovat také všechny rozhovory a související propagační záležitosti.

Začátky

„Moje profese televizní reportér. Já druhý nejpopulárnější v celém Kazachstán,“ vysvětluje Borat. „Moje předchozí práce chytání cikánů, výroba ledu a starání o počítače – natíral jsem zvenku a vevnitř vymetal mrtvé ptáky z trubek.“

Navzdory těmto skromným začátkům se Borat v hierarchii kazašského vysílání vypracoval – a pak přišla jeho velká šance. “Před 1 lety mě kazašské Ministerstvo informatiky vyslat do USA, abych natočil reportáže na pomoc Kazachstánu,“ vzpomíná Borat. „Chceme být jako by. Amerika má nejkrásnější žena na světě – například Liza Minnelli a Elizabeth Taylor. Je také centrum pro demokracie a porno. Já rád! Já moc vzrušen že mohu dělat můj film!“

Filmového tvůrce Jaye Roacha, který kromě parodických filmů s Austinem Powersem zrežíroval také megahity Fotr je lotr a Jeho fotr, to je lotr!, Cohenovo alter-ego naprosto fascinovalo a viděl velký potenciál v možnosti natočit celovečerní film.

„Myslím, že to, co Sacha předvádí v tomhle filmu, je revoluční,“ říká Roach. „Vytvořil naprosto uvěřitelnou a vtipnou postavu, která se ocitá mimo své přirozené prostředí. V Boratově kůži se pak vydává do často nebezpečných situací, v nichž figurují skuteční lidé, kteří musí po celou dobu věřit, že jde o opravdového kazašského reportéra – jinak by se Sacha dostal do velkých nesnází. Je to úžasně napínavé!“

„Sacha riskuje více než kdokoliv, koho znám,“ pokračuje Roach. „Často se ocitá na opravdu tenkém ledě. Navíc, každá reakce těchto skutečných lidí nejen žene jednotlivé scény kupředu, ale také ovlivňuje směr celého příběhu. A je to všechno neuvěřitelně vtipné, přestože má na každou tuhle scénu pouze jeden pokus. V rámci toho navíc zesměšňuje antisemitismus, misogynství, přehnané vlastenectví a pokrytectví a všem těmto jevům nastavuje zrcadlo. Aniž bych jakkoliv přeháněl, mohu říci, že to, co Sacha dokázal s touhle postavou, nastavuje v oblasti filmových hereckých výkonů úplně nový standard.“

Kombinace explozivního humoru, reality a satiry dovedla Roacha k přesvědčení, že celovečerní film o Boratovi by mohl být velmi výjimečný – a velmi odlišný od tradičních hollywoodských komedií. „Měli jsme šanci natočit odvážný, podvratný a svěží film,“ vysvětluje Roach. „Chtěli jsme formátu televizního pořadu Da Ali G Show, v němž Sacha komunikuje se skutečnými lidmi, dát celovečerní háv. Pak jsme vymysleli ten příběh, podle kterého se film odvíjí.“

Peter Baynham, Anthony Hines a Dan Mazer byli pověřeni úkolem vymyslet nástin příběhu. Žádný scénář neexistoval. Film je experiment – nová forma filmového umění pro dobu, v níž je entertainment stále více provázán s realitou. Skutečné situace se skutečnými lidmi sunuly kupředu fiktivní příběh, a když měly scény neplánované vyústění, musel Baron Cohen se svými kolegy rámcovou dějovou linii přepracovat.

Natáčení

Po velkolepém rozloučení se svou kazašskou vesnicí se Borat vydává na dlouhou cestu do USA, aby zde mohl v doprovodu obézního a neefektivního producenta Azamata Bagatova natočit svůj velký dokumentární film. „Do tohoto projektu jsem se zapojil, protože mám v oblasti filmového a televizního průmyslu rozsáhlé zkušenosti – během posledních dvaceti let jsem osobně sledoval 27 programů. Hodně mi pomohlo také to, že jsem jediný kazašský producent,“ vzpomíná Azamat.

Borat cestoval do USA stylově – ne už tak Azamat. „My letět Kazašské aerolinky,“ vzpomíná Borat. „Azamat šel do nákladový prostoru, kde kufry, zvířata a Židi – já cestoval v první třída – takže když kolovat přenášecí záchod, já mohl už jako šestý vykadit.“

Tvůrci a sponzoři filmu se nezastavili ani před zvýšenými náklady. „Tento dokument je nejdražším filmem udělaným pro Kazachstán,“ říká neohrožený reportér. „Stál 48 milionů tenge – to stejné jak 5 000 dolarů. Ministerstvo informatiky vylepšit rozpočet prodáním uranu nějakým hnědým mužům.“

Larry Charles, kreativní síla v pozadí význačných televizních seriálů jako Entourage, Curb Your Enthusiasm nebo Seinfeld, se k projektu připojil jako režisér. Stejně jako Jay Roach byl velkým Cohenovým fanouškem. „Jeho herecké výkony jsou úžasně intenzivní, inteligentní a také docela odvážné,“ říká Charles.

Obdivuje také jeho schopnost zůstat ve své roli během celého natáčení a dokonce i během porad s filmaři přímo na místě natáčení. „Sacha byl v roli Borata vždycky naprosto skutečný, uvěřitelný, komplexní a spontánní. Nikdy jsem takový výkon neviděl.“

„Naše spolupráce fungovala na několika úrovních,“ pokračuje Charles. „Během našich kreativních setkání jsem mluvil se Sachou i s Boratem, což mě občas vyvádělo z konceptu, ale bylo to velmi zábavné. Chápu, proč to Sacha dělal: potřeboval si představit to, o čem mluvíme, v kůži Borata, ale zároveň si udržovat nějaký odstup. Podařilo se mu dostat tyhle dvě věci do skvělé rovnováhy.“

Vedoucí výroby Monica Levinson podotýká, že natáčení filmu byla opravdu partyzánská záležitost. „Celý náš štáb sestával z osmi lidí, včetně Sachy, zvukaře, kameramanů, Larryho Charlese a asistenta produkce. Cestovali jsme v dodávce a za námi jelo auto s vybavením.“

Borat začíná své dobrodružství v ‚New Yorks‘, kde se poprvé setkává s věcmi jako je metro, eskalátor nebo feministické hnutí. Poté však jeden hotelový zážitek převrátí všechny jeho plány vzhůru nohama. „Přestože původní plán zůstat v New Yorks, potřebovali jsme z důvodů, které já vám nemohl říct, dostat do Kalifornie.“

Za tímto účelem se však Borat musel naučit řídit. „My také máme auta v Kazachstánu,“ podotýká reportér. „Nyní velmi moderní – některá umět i rychlost 120 mil za týden! Také lepší než západní auta, protože starý motor jde sníst. Zajímalo mě, jestli v Americe taky tak snobské auta.“

„Byl jsem moc nervózní ze sezení v autě sám s instruktorem,“ pokračuje Borat. „V mé zemi toto stává jenom když ti dva muži spolu mají výpravu na kraj města, aby tam dělali šuk do zadku.“

Aby zachytili Boratovo cestování napříč Amerikou – jehož většinu podnikl v zmrzlinářském autě – navštívili filmaři Washington, Západní Virginii, Virginii, Mississippi, Texas, Louisianu, Kalifornii, Oklahomu, Alabamu, Jižní Karolínu a Rumunsko.

Partyzánský styl natáčení, který filmaře často nutil ke kvapnému odjezdu z místa činu, několikrát přilákal pozornost různých policejních složek.

Například v New Yorku byl na Barona Cohena vydán zatykač. Při natáčení segmentu z místního hotelu unikl uvěznění jen o vlásek. (již dříve mu bylo doporučeno, aby opustil stát)

Monica Levinson a manažer produkce/první pomocný režisér Dale Stern tolik štěstí neměli a byli newyorskou policí skutečně zadrženi. Produkce si z hotelu půjčila telefon, budík a deku, které chtěla použít jako rekvizity. Navzdory tomu, že měli filmaři souhlas k natáčení a sjednané pojištění, které ručilo za ztracené nebo ukradené věci v hodnotě pěti milionu dolarů, byli zatčeni. Při pozdějším výslechu pak Levinson na vlastní oči viděla, jak Stern jí kopii se jmény ostatních členů štábu a jejich telefonními čísly, aby je ochránil před podobným osudem. (obě obvinění byla později stažena)

„Monica tou nocí strávenou ve vězení skutečně zvedla laťku ve věci toho, co je člověk pro umění ochoten obětovat,“ říká Jay Roach.

Jindy zase obklíčilo zmrzlinářský vůz, ve kterém Borat absolvuje převážnou většinu své výpravy, dvanáct policejních aut. Policisté doufali, že se jim konečně podaří Barona Cohena chytit a vyslechnout, ale komikovi se povedlo uniknout i tentokrát – jel v jiném autě.

Filmaře často provázela i FBI, protože obyvatelé několika natáčecích lokací je považovali za teroristy. V americkém hlavním městě vyslýchala filmaře u Bílého domu tajná služba a v Louisianě se podivná skupina, která natáčela dokument až příliš nápadným způsobem, stala centrem pozornosti státní policie. Cohenovo odhodlání nevypadnout z role za žádných okolností se dostalo ke slovu i v těchto chvílích – i během střetu s tajnou službou a státní policí byl stále tím šíleným kazašským reportérem. „Nikdy nedal najevo, že to není doopravdy,“ říká Larry Charles.

Borat se během svého putování naučil spoustu věcí – i když v některých případech to byla hodně tvrdá škola. „Během mých cestování jsem se naučit spoustu věcí o Amerika. Například že už teď nelegální střílet na rudochy indiány. Znovu omluva z celého mého srdce pracovníkům Potawotomi Casino v Kansas.“

Kamkoliv Borat zavítal, tam za sebou zanechal spoušť. Ve Washingtonu se zúčastnil pochodu gayů – „Spousta lidí mě v Americe ráda. Ve Washingtons jeden pán v bikinách sahat na můj klobnu.“ – ale nejpůsobivější dobrodružství na něj čekala na jihu.

Borat rozzuřil publikum na rodeu v Salemu ve Virginii, když zazpíval kazašskou „národní hymnu“ na melodii americké. Po tomto vystoupení obklíčila dodávku filmařů skupina rozzlobených dělníku z rodea na koních a chtěla je lynčovat.

Při další zastávce se snažil odhalit tajemství amerického umění nakupování – ve starožitnictví, jehož podstata („placení spousty peněz za staré krámy“) mu připadala ze všech obchodů nejzvláštnější. V malém krámku se však choval velmi neohrabaně a podařilo se mu zničit věci v hodnotě několika set dolarů.

V Birminghamu v Alabamě navštívil slavnostní banket, kde se chtěl přiučit základním pravidlům etikety. Zažil však i různá jiná dobrodružství. „Zatímco my na jihu, potkali jsme skupinu vojáků co dělali napodobení amerických občanských válek. To velmi podobné kazašskému napodobení Tishnieckého masakru, které pořádáme každý rok tak, že tam jedeme a zmasakrujeme je. Proč taky ne?“

Producent Azamat se zatím věnoval řešení mnohem praktičtějších problémů: „Největším problémem při natáčení v Mississippi bylo sehnat film, který by pasoval do naší Super 13mm kamery Krasnogorsk z roku 1912,“ vysvětluje producent.

A to je pouze několik z mnoha úžasných okamžiků, které provázely Boratovo americké dobrodružství. Příběh ale končí tam, kde začal – v Boratově rodné vesnici v kazašském Kuczeku, kterou při natáčení zastoupila cikánská vesnice, ležící dvě hodiny severně od Bukurešti. Natáčení sice probíhalo v popředí strhujících Karpat, ale filmaři se museli potýkat s takovými věcmi, jako byl dobytek volně pobíhající po ulicích či domy bez kanalizace. „Je opravdu těžké si představit něco, co by se od našich běžných životů v Los Angeles lišilo ještě více než tohle,“ říká Larry Charles. „Ale i tak to s sebou přinášelo nadšené a vzrušující pocity.“ Produkce a Baron Cohen byli tak nadšeni ochotou a laskavostí místních lidí, že tamější škole věnovali počítače, aktovky, různé školní potřeby a knihy.

V jedné chvíli filmaři uvažovali o tom, že by tyto scény natočili v hollywoodském studiu. „Brzo jsme si však uvědomili, že takovou vesnici nelze vytvořit uměle,“ říká Charles. „Nejde to všechno autenticky nasimulovat – koně, prasata a děsivě postavené domky. Takže jsme nemuseli předstírat, že jsme v Boratově vesnici – my jsme tam byli!“

Sám Borat má obrovskou radost, že je jeho dokument konečně připraven k distribuci v Americe, ale těší jej i úspěch jedné z dřívějších verzí, která už byla uvedena v jeho rodné zemi. „Tento film byl již uvedl v Kazachstánu a byl to blockbusters,“ říká s nadšením Borat. „Sundal v žebříčku hollywoodský ‚King Kongs‘, který byl první v už od toho, co v roce 1932 poprvé objevil v kinech.“

Borat ale zámořské publikum varuje, že musí být na film náležitě připraveno. „Doufám, že vy Američani vidět můj film, ale mějte varování, že obsahuje neslušné klení, zbytečné násilí a detail mužského biškeku, takže v Kazachstánu nejpřísnější hodnocení – nikdo mladší tři roky nesmí vidět.“

„Film byl také velmi kontroverzní v naší zemi kvůli množství antisemitismu – ale náš cenzor nakonec usoudit, že tolik stačí, a film povolen k vydání.“

Přes všechny překážky, které musel překonat během jeho natáčení a uvádění do kin, je Borat z jeho premiéry v USA nadšen. „Můj film konečně vyvrcholí v Americe!“ říká závěrem. „Plác na to!“

Sacha Baron Cohen - Fakta

Ocenění
  • 2003-2004 Da Ali G Show byla nominována na 6 cen Emmy
  • BAFTA [Cena Britské filmové a televizní Akademie – ekvivalent Emmy] v kategorii nejlepší komediální pořad
  • BAFTA v kategorii nejlepší komik [Da Ali G Show]
  • Cena Broadcast Award v kategorii nejlepší komediální pořad
  • Cena Royal Television Society Award v kategorii nejlepší komediální pořad
  • Bronzová růže z festivalu v Montreaux – kategorie nejlepší komediální pořad
  • Komik roku časopisu GQ v letech 1999 a 2000 [92% hlasů]
  • EMMA Award [Ethnic Multicultural Media Award, udílená africko-americkými a asijskými komunitami] v kategorii nejlepší zábavní show [Da Ali G Show]
  • British Comedy Award v kategorii nejlepší nový komik
  • Trojnásobný držitel titulu muž roku britské mutace časopisu GQ, tentýž titul získal také v jeho americké verzi
Televizní pořady
  • V roce 2001 uváděl jako Ali G MTV Europe Music Awards před televizním publikem čítajícím více než miliardu lidí. MTV při přenosu použila zpoždění o několik sekund z obavy, co bude ‚Ali‘ říkat. Jejich rozhodnutí se ukázalo jako správné.
  • V roce 2005 znovu uváděl European MTV Awards, tentokrát jako Borat. Když se objevil na pódiu po úvodním vystoupení Madonny, řekl: „MTV je velmi odvážná, když si dovolí začít opravdovým transvestitou.“
  • HBO: Dvě sezóny pořadu Da Ali G Show
  • Channel 4: Da Ali G Show
  • Kompilace Ali G Innit, která se stala jedním z nejprodávanějších komediálních videí – prodalo se ho přes milion kopií
  • C4: Alternativní vánoční projev – Ali G na Štědrý den odvysílal projev ve stejném čase jako britská královna. Ta pak přistihla prince, jak se místo jejího projevu dívají na projev Aliho G.
  • C4: Da Best of Ali G – dvě půlhodinové kompilace rozhovorů
  • C4: O’clock show (1. - 3. série) – noční show, ve které se objevilo přibližně 30 čtyřminutových segmentů s Alim G
  • interview s Posh Spice a Davidem Beckhamem v charitativním komediálním pořadu Comic Relief (2001)
Fenomén Ali G
  • Obohatil anglický jazyk – jeho slovo ‚mingin‘ [ve významu ošklivý] je nyní uvedeno v prestižním Oxford English Dictionary
  • Způsobil změnu převládajícího slangu mezi mladými lidmi z londýnského dialektu na jafaický [kombinace jamajské patwy a pouličního slangu]
  • Doktoři se u teenagerů setkávají s novým druhem zranění pojmenovaným „Booyakasha syndrom“, který se vyznačuje poraněním zápěstí při snaze napodobit Aliho charakteristické lusknutí prsty
  • Tony Blair pojmenoval svou politiku Aliho známou replikou „Respect“, aby oslovil britskou mládež
Filmy
  • BORAT – držitel ceny publika a kritiků na Traverse Film Festival
  • Ali G Indahouse – komerčně nejúspěšnější britský film roku. V holandských kinech se v žeříčku návštěvnosti držel sedm týdnů na první pozici, ze které jej sesadily teprve nové Star Wars
  • Talladega Nights: The Ballad of Ricky Bobby – role Jeana Girarda v komerčně nejúspěšnější komedii v Americe za rok 2006
Boj proti rasismu
  • Baron Cohen byl po mnoho let členem protirasistické aliance ARA a v 80. letech se v Londýně zúčastňoval pochodů proti fašismu, rasismu a apartheidu
  • Časopis Times otiskl článek, který dokumentoval Cohenovu pouť k hrobu Martina Luthera Kinga, kterou podnikl v rámci své dizertační práce na Cambridge. Jeho teze „A Case of Mistaking Identities – the Jewish Black Alliance“ se zabývala způsobem spolupráce mezi afroamerickými a židovskými komunitami a navrhovala, jak v současné době vylepšit jejich vzájemné vztahy. Jeho tehdejší profesor ji označuje za stěžejní práci na poli občanských práv a studenti historie na Cambridge ji mají zahrnutu v doporučené literatuře.
  • Pořad Da Ali G Show si vysloužil příznivé reakce Komise pro rasovou rovnost [CRE] pro jeho pozitivní efekt na vztahy mezi jednotlivými etnickými skupinami - guardian.co.uk
  • Pořad Da Ali G Show podnítil rozhodnutí, na jehož základě je nyní součástí policejního tréninku lekce o tom, proč je důležité neposuzovat lidi podle barvy pleti

zdroj: Bontonfilm

Zpět

Vyhledávání

© 2008 Všechna práva vyhrazena.