Batman začíná (2005) - Info ze zákulisí

01.09.2008 09:52

Původ temného rytíře

Zločinci jsou pověrčivá banda plná zbabělců. Mým cílem je vnést do jejich srdcí strach. Proto musím být nočním tvorem.

.....Bruce Wayne, alias Batman, Detective Comics #3

Jeho silueta se nad Gothamem poprvé objevila v roce 1939. Od samého začátku byl tajemný a nebezpečný. Pod tehdejším jménem “The Bat-Man” se stal samozvaným ochráncem gothamské spravedlnosti. Byl stvořením, které stojí na hraně mezi hrdinou a zločincem. I po šedesáti letech je znám jako Temný rytíř. Je to muž, který se silou své nezdolné vůle proměnil v symbol naděje a spravedlnosti, protože Gotham podléhá korupci a úpadku. Batman debutoval v květnu 1939 sešitem č. 27 ze série Detective Comics, který pro DC Comics vymýšlel Bob Kane. Historie tohoto superhrdiny, která trvá již 66 let, je kulturním fenoménem, jenž pronikl do rádia, hraného i animovaného filmu, počítačových her a stovek comicsových sešitů. “Batman je po stránce psychologie jedním z nejzajímavějších hrdinů dějin kultury,“ říká Paul Levitz, president a vydavatel DC Comics, což je největší vydavatelství comiscu anglicky mluvícího svět, ve kterém vznikli postavy jako Batman,Superman, Wonder Woman či Sandman. “Batman není postava, která ví, že je obdařená nadlidskými schopnostmi a proto si říká “Naložím s nimi ve prospěch dobra, protože jsem dobrý člověk.”

Bruce viděl umírat své rodiče a rozhodl se, že zareaguje. Je mučen pocity viny a lomcuje jím hněv. Jeho jedinou touhou je pomstít se, ale přesto se nakonec rozhodne, že bude někým, kdo mění svět.” “Na Batmanovi je fascinující to, že je hrdinou, který je hnán kupředu čistě negativními impulzy,“ říká režisér filmu a spoluautor scénáře Christopher Nolan. “Batman je člověk a tudíž je chybující bytostí. Ale zároveň je někým, kdo z těchto negativních a sebedestruktivních emocí vysoustružil něco pozitivního. A tím je pro mě v dnešním světě výjimečnou postavou.” Batman je superhrdinou bez superschopností, jeho cílem je stát se živou, dýchající zbraní proti bezpráví, což rovným dílem vzbuzuje strach i obdiv. “Batman se od svých protihráčů liší tím, že je hrdinu, kterým by kvůli jeho vnitřním konfliktům nikdo nechtěl být dobrovolně,“ říká spoluautor scénáře David Goyer, který převedl světy superhrdinů a fantastických postav do vynalézavých akčních snímků, jako je série Blade, Vrána: Město andělů a Smrtihlav. “Nikdo z nás už z principu nemůže být Supermanem či Hulkem. Stát se Batmanem však také není zrovna jednoduché. Kdybyste tvrdě cvičili, snad byste se jím jednoho dne stali. Zdůrazňuji “tvrdě cvičili” a “snad”.

”Batman začíná se vrací ke kořenům legendy o Temném rytíři, který se v Gothamu staví na stranu dobra. “Chtěl jsem Batmanův příběh vyprávět tak, jak jej ještě nikdo nevyprávěl. Chtěl jsem ve filmu vizualizovat to, co si fanoušci vždycky přáli – vidět to, jak se z Bruce Waynea stal Batman,” říká Nolan, jehož provokativní thrillery Memento a Insomnia prokázaly, že je novým talentem se smyslem pro psychologii postav a vlastním režijním stylem. “Batmanovy počátky nejsou z comicsu příliš jasné,“ říká Nolan,“ale my se přikláníme k tomu, že postavu lze nahlédnout z určitých zlomových událostí jejího života, které ji zformují. V mytologii byla spousta zajímavých děr a nejasností, které jsme si museli domyslet a vyplnit tím, jak se podle nás Bruce Wayne alias Batman vyvíjel.” Nolan chtěl prezentovat cestu od Bruce Waynea k Batmanovi “mnohem realističtěji, než jsme ve filmech o Batmanovi dosud mohli vidět. Chtěl jsem do toho vnést jak hloubku, tak epický rozměr, to vše ve světě, který všichni známe z vlastní zkušenosti.”

“Jednou z Chrisových manter, kterou při práci na scénáři neustále opakoval, byla ´Musí to být reálné, musí to být reálné,´”vzpomíná Goyer, který ve vztahu k práci na scénáři připomíná klasická dobrodružství, kterými se inspirovali: Lawrence z Arábie, The Man Who Would Be King, Blade Runner a epický příběh Jamese Bonda Ve službách Jejího Veličenstva. “Touto filosofií jsme se řídili v každém ohledu, který se vztahoval k filmu, a to dokonce i v těch nejmenších detailech – proč jsou netopýří uši tak dlouhé? Proč Batmobil vypadá tak, jak vypadá? Snažili jsme se vymyslet logické zdůvodnění pro vše, co Bruce Wayne dělá, stejně jako pro každou technickou pomůckou, kterou ve filmu využívá.” Nolan a Goyer se ve vzájemné spolupráci snažili o co nejnekonvenčnější přístup. V době, kdy oba pracovali doma u Nolana na scénáři, začal vedoucí výroby Nathan Crowley rozpracovávat koncepční návrhy města Gotham a ve své garáži na modelech nového Batmanova vozu. S návrhy designu mu pomáhal i Nolan.

“Chtěl jsem se soustředit na design nového Batmobilu během práce na scénáři, protože jsem cítil, že to, jak chceme příběh vyprávět a zasadit postavy do reality, se projeví na vzhledu vozidla a pocitu, který z něj diváci budou mít,“ poznamenává režisér. “Myslím, že každý film, na kterém budu v budoucnu pracovat, začne v garáži,” žertuje producentka Emmy Thomas. “Stejný tvůrčí vesmír, ve kterém Chris, David a Nathan pracovali, byl podnětný a velmi zefektivnil práci na scénáři a na produkci celkově.” Aby vznikl fungující dramatický oblouk a vše bylo podřízeno realistickému podání, museli Nolan a Goyer zpracovat komplexní psychologický obraz muže, který se za netopýřím mýtem ukrývá. “Nejzajímavějším aspektem práce na filmovém vyprávění pro mě byla možnost dostat se do Wayneovy hlavy a podniknout celou cestu s ním,“ říká Nolan, “takže jsme zakusili, jaké to je, dívat se na svět Batmanovýma očima.” V Nolanově a Goyerově verzi buduje Thomas Wayne ve svém synovi Bruceovi smysl pro filantropii a lásku k městu, které pak z jeho altruismu vytěžilo mnohé výhody. A právě tady lze hledat základy Bruceových ideálů spravedlnosti.

Když rodiče před jeho zraky podlehnou násilné smrti, jeho důvěra v systém je otřesena. Krátce na to padne na celý Gotham zoufalství, prudce vzroste zločinnost a dojde k propadu ekonomiky. A aby toho nebylo málo, Bruce si vyčítá, že za smrt rodičů může on. Jsa zcela pohlcen vinou, hněvem a samotou, vydá se do světa usmířit svůj hněv a touhu po pomstě s potřebou uctít odkaz rodičů. “Tahle cesta nikdy neskončí,“ říká Christian Bale, mnohotvárný herec, který se rovným dílem uplatňuje v provokativních a takřka nezávislých filmech jako jsou Laurel Canyon, Americké psycho a Sametová extáze, ale i dobrodružných akčních příbězích jako Shaft či Království ohně. “Má v sobě neustálý vnitřní konflikt. Musí hlídat své činy a kontrolovat své démony, ženoucí jej vstříc sebezničení a negativním pocitům, které hrozí zničit celý jeho život, jestliže jim podlehne.” “Christian Bale je ideálním představitelem mladého Bruce Waynea, který bojuje se svými vnitřními démony a je na cestě stát se Batmanem,“ říká Nolan. “Je to velmi strukturovaná postava, která stojí na ostré hraně mezi dobrem a zlem. Christian velmi dobře zosobňuje nebezpečí a dvojznačnost, jež však mohou být přetaveny v něco pozitivního a silného. Má v sobě velkou intenzitu, hoří vnitřním ohněm. Podíváte se mu do očí a víte, že by se postavil stejným výzvám jako Wayne.” “Bruce Wayne je obyčejný člověk, který se stal výjimečným jen díky svému odhodlání a velké sebekázni,“ říká producent Chuck Roven. “Christopher tento druh vášně, oddanosti a závazku ztělesňuje velmi dobře. Ať už hraje Bruce Waynea a nebo Batmana, působí impozantně a přináší do svého výkonu obrovskou fyzickou a emocionální sílu.” “Comicsy jako Arkham Asylum ukázaly Batmana v úplně novém světle,“ říká Bale, který Temného rytíře objevil před několika lety v knihkupectví pro fanoušky comicsu v Santa Monice.

“Byl temný, nebezpečný a mnohem zajímavější než kterýkoliv comicsový hrdina či záporák, se které jsem kdy předtím setkal.” Jednou z cest, jak zakotvit příběh Bruce Waynea v realitě, byla pro Nolana a Goyera nutnost spojit úhelné kameny mytologie s jejich vlastní interpretací událostí skrze motiv strachu. V comicsovém příběhu objeví mladý Bruce pod Wayneovic sídlem jeskyni plnou netopýrů a tato děsivá stvoření v jeho paměti zanechají hlubokou stopu. Goyer s Nolanem užili této rané Bruceovy zkušenosti ke zpřítomnění jeho pocitu viny za smrt rodičů. Ukázali, že prostřednictvím této vzpomínky a stupňujícího strachu se paradoxně stává silnějším.“Idea člověka, který se utkává se svým vnitřních strachem, aby se nakonec stal jeho zosobněním, je pro mě naprosto fascinující,“ poznamenává Nolan. “Netopýr je pro něj velmi osobním symbolem,“ vysvětluje Bale. „Zosobňuje jeho dětský strach, pocit viny a i pro dospělého Bruce je neustálou připomínkou noci, kdy zahynuli jeho rodiče. “Nezajímala mě však jen ta dualita mezi Batmanem a Bruce Waynem,“ říká Nolan. “Aby byla jeho životní cesta důvěryhodná, museli jsme jeho postavu ozřejmit na třech úrovních: Batmana, který je jakožto maskovaný bojovník kanálem pro Wayneův hněv, soukromého Bruce Waynea, vnitřně raněného muže, který svůj život zasvětil tomu, že Gotham City zbavuje zla, které připravilo o život jeho rodiče, a za třetí veřejného Bruce Waynea – zkaženého playboye, o kterém by si nikdo s obyvatel Gothamu ani na chvíli nemyslel, že mu záleží na osudu města, natož aby byl Batmanem.

Veřejný Bruce Wayne je stejnou maskou, jakou má na sobě Batman ve fyzickém smyslu.” “Bruce Wayne nechce, aby si lidé mysleli, že je idealistou či tím, kdo pomáhá lidem v nouzi,“ shrnuje Roven,“prezentuje se jako znuděný člen vyšší společnosti, který se stará jen o krásné ženy a silná sportovní auta. Ale to je pouze vnější zdání. Hraje hru. O tom, jaký je pravý Bruce Wayne, dává vědět jen těm několika málo lidem, kterým může věřit.” Jakkoli jsou okolnosti, které Waynea vedou k tomu, že se stal Batmanem, značně extrémní, s jeho bolestí ze ztráty blízkých, hněvem nad nespravedlností a potřebou přetavit negativní emoce v pozitivní činy, se může ztotožnit každý. Batmana dělá silným, nezdolným a atraktivním právě to, že jím může být každý – jestliže má člověk dostatek síly, vytrvalosti a zároveň ochoty se v psychologickém smyslu vyprázdnit. “Je nevypočítatelný, jeho činy mohou být jednoduše zpochybněny, jeho motivace mají do čistoty opravdu daleko. Přesto víme, že je silou, která se staví na stranu dobra,” říká Bale. “Tahle mnohoznačnost z něj dělá nejatraktivnějšího superhrdinu.”

Svět Bruce Waynea

Čistí město, které si libuje ve špíně. Ale sám to nezvládne...

.....Batman: Year One

Při obsazování rolí filmu Batman začíná usiloval režisér Christopher Nolan o to, aby realismu vytvořil protiváhu v silném důrazu na epiku. “Inspirovali jsme se silnou hereckou sestavou snímku Superman od Richarda Donnera z roku 1978,“ říká Nolan. Donner měl Marlona Branda, Gene Hackmana, Neda Beattyho a spoustu skvělých herců ve vedlejších rolích. Náš film jsme obsazovali podobným způsobem, protože jsme chtěli přestavitele, kteří postavám vdechnou hloubku a mnohoznačnost, což světu Bruce Waynea dodá velmi realistické tahy štětcem.” Nejdůležitější osobou v Bruceově životě je starý Wayneovic komorník Alfred Pennyworth, který se zavazuje k tomu, že po smrti rodičů bude jeho rádcem a pomocníkem. Jakkoli se Bruce zmítá v hněvu a sebedestruktivním chování, Alfred mu zachovává věrnost a napomáhá mu ve všem, co potřebuje k tomu, aby se stal účinnou zbraní proti nespravedlnosti. “Alfredovi je uložena zodpovědnost vychovat jedno z nejslibnějších dětí jeho generace,“ říká Nolan.

“Pomáhá mu v důležitých a zároveň děsivých věcech, které by žádný soudný rodič svému dítěti nepovolil.” “Potřebovali jsme herce, který by roli dal své srdce, vnesl do ní humor a smysl pro vyváženost,” říká producentka Emma Thomas. “A takový je na světě jen jeden.” „Alfred je v Bruceově životě jedním z mála, na které se může spolehnout, je to člověk, který ho neopustí,“ říká renomovaný herec Michael Caine, který za svůj výkon v Pravidlech moštárny a Hana a její sestry získal Oscary a na dalšího byl nominován v roce 2003 za roli ve filmu Tichý Američan. „Je Wayneovým morálním kompasem. Batman se ubírá po hranici, odkud je jen krok k tomu, aby se stal tím, které sám honí. A to vyžaduje důsledné dodržování zvnitřněného morálního kodexu. Alfred se nebojí říci svůj názor – a to ani tehdy, když si myslí, že Bruce zašel příliš daleko.“ K tomu Caine dodává: „Líbila se mi jejich vize, že Batmana

ukážou jako obyčejného člověka. Jestliže je neprůstřelný, proč o něj mít obavu? Jestliže je člověkem, vztahují se na něj všechna lidská omezení a díky tomu získáváte i napětí. A to mě na tom zajímá.“ Když Bruce Wayne opouští Gotham, aby se ve světě naučil, jak své město zbavit zločinu, dostane se i do zločineckého podsvětí, respektive bhútánského vězení. A tato zkušenost jej posílí. A zde – na konci světa – najde Bruce svůj úděl. Vyhledá jej muž jménem Ducard, spojenec Ra’s al Ghula, jinak též charismatického vůdce skupiny nazvané Liga stínů. Liga usiluje o přirozenou spravedlnost, ve které je “spravedlnost a svět v rovnováze.” “Ra’s al Ghul je velmi tajemná a komplikovaná postava,“ říká Ken Watanabe, který byl v roce 2004 za svůj výkon v dramatu Poslední samuraj nominován na Oscara.

“Je velmi klidný a tichý, ale zároveň neobyčejně mocný. Myslím, že je takovým tichým vulkánem.” “Ducard svůj život zasvětil hledání ideálního světa a zdá se mu, že Bruce je někým, kdo by k jeho vizi mohl velkým dílem přispět a uskutečnit ji,“ říká Liam Neeson. “Ducard mi připomíná Ignáce z Loyoly, který v 15. století založil řád Jezuitů. Ignác byl v té době známým playboyem a opilcem, ale pak se z něj stal muž velké sebekázně, ba světec. Obdivuji jej – tu jeho prazvláštní sebedisciplínu a hledání pravé, přirozené spravedlnosti, která by lidstvu pomohla vyřešit spoustu problémů.”

Klíčovým prvkem Ducardova tréninku je důraz na ovládnutí hněvu a příkladné duševní soustředění na boj s největším nepřítelem - strachem. “Ducard Bruceově bolesti rozumí. Také ztratil někoho, kdo mu byl nadevše. A to jej vedlo k hledání smyslu lidského údělu a spirituality,“ říká Neeson. “Věří, že se musíte ponořit do sebe a tam objevit jak svou temnou, tak světlou stránku. Ty pak vzájemně usmířit, a tím dosáhnout svého plného potenciálu. Ducard nevyzývá Bruce k ničemu, co by neudělal i on sám.” Ducard a Ra’s al Ghul představují Bruceovu cestu k budoucnosti. Jeho pojítkem s minulostí je Rachel Dawes, dcera správce Wayneovic sídla a v dětství Bruceova nejbližší kamarádka. Během Bruceových cest se stane asistentkou gothamského prokurátora, neboť chce napomoci v boji se zločinem, který se šíří městem. Její úkol je obtížný a velmi frustrující, protože gothamská policie, justice a politické špičky podléhají korupci. Rachel pak Bruceovi pomáhá vyřešit klíčovou otázku: kam až může zajít pomsta, aby bylo dosaženo spravedlnosti? “Spravedlnost je otázkou rovnováhy,“ říká. „Pomsta je o tom, že se cítíš lépe.“ K tomu Holmes dodává: „Rachel mu neustále připomíná odkaz jeho otce a povinnost zvednout korouhev filantropie, jak tomu bylo kdysi. Vede ho k tomu, aby se svým životem udělal něco smysluplného.“ „Na Rachel se mi líbí, že má stále ideály,“ říká Katie Holmes, která se prosadila jako hvězda televizní série Dawson Creek, aby se poté objevila ve filmech jako Wonder Boys, Telefonní budka či Ledová bouře. „V určitém momentu Bruceovi řekne: ´Určuje tě to, co děláš, ne to, jaký jsi.´ Tahle věta ukazuje, kým je ona sama. Je člověkem, který chce udělat svět lepším. Chce pomáhat lidem, chce zachránit město – a nepřijímá žádné výmluvy.”

Dynamika jejich vztahu je dodána tím, že Bruce jí může ukázat jen svou veřejnou tvář a tak se není co divit, že Rachel má dojem, že její přítel z dětství promrhává život a úděl města jej vůbec nezajímá. Batmanovým prvním spojencem v boji s nespravedlností je detektiv James Gordon, jeden z mála mužů zákona, který si stále udržuje vysoký morální kredit. V době, kdy došlo ve Wayneovic rodině k oné tragické události, byl sice obyčejným pochůzkářem, ale už oné noci, která nadobro změnila Bruceův život, mu nabídl útěchu. O mnoho let později je Gordon detektivem a velmi nelibě nese, že jeho kolega detektiv Flass užívá zákona ve svůj prospěch. “Myslím, že Gordon se stal příliš brzy šedou myší, že utekl do svého vlastního světa a vnějšně se moc neprojevuje,“ říká Gary Oldman, kterého jsme mohli vidět ve snímcích jako Harry Potter a vězeň z Azkabanu, Hannibal, Air Force One, Drákula a JFK. “Na jeho postavě je však krásné to, že je čestný a opravdu upřímný. Rád hraji jedno pěkné jablko mezi shnilými.” Gordon si zpočátku není jistý, zda může Batmanovi věřit, ale nakonec mezi nimi vznikne svérázné přátelství. “Když se Batman objeví na scéně, je to jakoby někdo Gordonovi vstříkl energii do žil,” říká Oldman. “Ví, že Batman je tak trochu nevypočítatelný, ale zároveň tuší, že má srdce na pravém místě. Mají stejný úkol a sdílejí stejné přesvědčení.” Pravým opakem Gordona je hrabivý šéf firmy Wayne Enterprises, Richard Earle. Po smrti Thomase Waynea a Bruceově následném zmizení se na ředitelskou židli dostal Earle, který velmi rychle zapomněl na ideály, které stály u zrodu firmy a jejího provozu, a začal vyrábět vojenskou výzbroj a výstroj. “Earle v sobě má přebujelou soutěživost a agresivitu. Vidím ho jako křížence Donalda Trumpa a Billa Gatese,“ říká jeho představitel Rutger Hauer, kterého známe z filmů jako Blade Runner, Sin City či Milujte svého zabijáka. “Ví velmi dobře, co chce, a své spolupracovníky si vybírá podle toho, zda jsou pro něj tak říkajíc ochotni vykrvácet.”

“Lucius Fox byl blízkým přítelem Thomase Waynea a naprosto nesdílí způsoby, jakými se nyní Earle snaží přijít k penězům. Ti dva totiž kdysi byli kolegové, ale po smrti Thomase Waynea, kdy se řešila otázka, kdo podnik povede dál, vyšachoval Earle zákeřným způsobem Foxe ze hry a určil mu místo v oddělení Aplikované vědy, kde se od té doby podílí na vývoji zbraní. “Fox a Earle jsou jako voda a oheň,“ soudí Morgan Freeman, který nedávno získal Oscara za roli ve snímku Clinta Eastwooda Million Dollar Baby a je držitel nominací na Oscara za Vykoupení z věznice Shawshank a Řidič slečny Daisy. “Myslím, že Fox není nějak zvlášť ambiciózní či soutěživý. Jeho výhodu je to, že má za ušima a má dobré vzdělání. Earle se chce Foxe zbavit, což není zrovna jednoduché, protože Fox toho na něj hodně ví.” Když se pak Bruce Wayne vrací do Gothamu a shání si vybavení pro své alter ego Batmana, spřátelí se s Foxem, který mu poskytne přístup k materiálům z oddělení Aplikované vědy. Bruce začne experimentovat s různými typy vojenských prototypů – ať už je to odolný kostým na boj zblízka a nebo podivné vozidlo ne nepodobné tanku. „Foxem s Brucem naváže silné přátelství a Fox mu pak pomáhá získat nad firmou vládu,“ říká Freeman, který se smíchem připouští, že odborníkem na moderní technologie je jen ve filmu. “Moderní technologie mě nějak míjí. Mám sice doma počítač od té doby, co se kdysi začaly prodávat i pro domácí použití, ale umím ho sotva spustit. Je to pro mě učiněná španělská vesnice.“

Batmobil

Batmobil je nedílnou součástí Batmanovy legendy. V souhlasu s přesvědčením režiséra Christophera Nolana, který se domnívá, že každá jednotlivina ve filmu by měla vycházet z reality, byl takto pojat i design automobilu Temného rytíře. “Chceme Batmana prezentovat jako funkční postavu, která se zajímá o moderní technologie, jež mu umožní lépe plnit jeho úkol – boj se zločinem,” říká Christopher Nolan. Jak už bylo řečeno výše, vedoucí výroby Nathan Crowley se scházel s Nolanem ve své garáži, kde se soustředili na design klíčových prvků filmu, zejména pak Batmobilu. “Ještě jsem se nikdy nepodílel na projektu, kde bych musel přijít s koncepčními návrhy v tak raném stádiu výroby,“ říká Crowley. “V garáži jsme si udělali takovou malou výrobní linku, na které jsme stavěli malé modely aut ze všeho, co nám padlo pod ruku. Chris, který s Davidem Goyerem psal scénář, si vždycky odskočil ke mně do garáže a tam mě našel umaštěného od lepidla od hlavy až k patě. Během osmi měsíců jsme udělali asi pět nebo šest verzí Batmobilu.” Batmanův vůz byl vždy prezentován jako současné vozidlo, byť trochu přetažené do extrému. Podle Nolanovy “mantry realismu” však najednou začalo být důležité, aby měl každý detail vozu ve filmu své opodstatnění, místo toho, aby byl jen hezký na pohled. Výsledkem je kříženec Lamborghini s Hummerem, jinými slovy sportovního auta a obrněného vozidla, které je takřka tankem. Crowley vždy dával přednost trojrozměrným modelům před pouhými nákresy. Když se pak s Nolanem vydali za vedoucím oddělení zvláštních efektů, Andrewem Smithem, přinesli si s sebou dokonalý model z plastu, který měl všechny funkce, které očekávali i od jeho reálné verze. “Za šest měsíců mi jich postavili pět,” říká režisér. “Po pravdě řečeno, nepředpokládal jsem, že by pro film zvládli postavit přesně tak funkční verzi, jako je model.

Ale oni to opravdu zvládli. Až to uvidíte, vypadnou vám oči z důlků.” Batmobile je šestilitr s válci 350cm3, kterému pod kapotou tepe 340 koní. V nejširším místě má přes 3 metry, na délku měří přes 4 a půl metru, váha je 2,5 tuny. Z nuly na 100km/h zrychlí za 5 vteřin, zvládne skoky až 2 metry do výšky a 18 metrů do dálky. Zajímavostí je, že přední kola nemají osu a jsou uchyceny na volno, což autu dává vzezření hmyzu. Mimo pěti zmíněných verzí vznikly ještě další čtyři, z nichž jedna měla odklápěcí střechu, další byla na plynový pohon a vznikly ještě odlehčené “kanónové” verze bez motoru, které mohly být prostřednictvím speciálního katapultu vystřeleny do dálky. Nejkomplikovanější scénou, ve které se Batmobil objevil, byla honička v Gothamu, kde naráží do aut svých pronásledovatelů, v nepřehledných situacích se o chloupek vyhýbá ostatním a jede rychlostí, za níž by buď dostal nepředstavitelně vysokou pokutu a nebo by už nikdy nedržel řidičský průkaz ani v ruce. Celá nebezpečná scéna se natáčela na ulicích Chicaga. “Chris chtěl, aby celá honička vzbuzovala fyzický dojem. Něco mezi moderní honičkou, u které divák tuší spousty moderních technologií v pozadí, a fyzickou honičkou jaká byla k vidění třeba ve Francouzské spojce,“ říká kameraman Wally Pfister ( Laurel Canyon, Memento, Insomnia). “Nechtěl jsem používat žádný digitální Batmobil – Chicago má spoustu podzemních silnic a ty jsem chtěl do filmu dostat.” Interiér Batmobilu neposkytoval řidiči prakticky žádné periferní vidění, takže byla na střechu umístěna kamera natočená dozadu, která mu na monitor přenášela, co se děje za vozem. Jestliže se někdy stalo, že řidič ztratil přehled, mohl řídit jen podle monitoru,“ říká vedoucí oddělení zvláštních efektů Andy Smith. I Christian Bale si nakonec užil oné nezapomenutelné zkušenosti řídit Batmobil. “Vůbec nic se tomu nevyrovná,“ říká herec. “Řídit tuhle hromadu plechu je jako když vám Ozzy Osbourne řve do ucha – prostě šílenost.”

Batmanův kostým

Bude to ten největší bojovník se zločinem, kterého svět poznal.Ale nebude to snadné.

.....Batman: Year One

Obraz Batmana vzbuzuje prvotní strach a pocit setkání s dravou šelmou. Jedním z imperativů pro filmaře bylo, aby tyto pocity vzbuzoval již Batmanův kostým. “Prohlédl jsem si všechny Batmanovy comicsy, abych odhalil esenci Batmanova vzhledu, a poznal, co tyto kresby říkají o tom, jak by měl vypadat,“ říká Nolan. “Každý z ilustrátorů, kteří se vystřídali na comicsech, kreslí kostým jinak, ale přesto zůstávají určité prvky shodné a tím podtrhují podstatu postavy.” V Batman začíná chtěli tvůrci oproti předchozím filmovým verzím vytvořit plně funkční kostým bez zbytečných ornamentů, který by jeho majiteli poskytoval maximální volnost. Ohebnost současného kostým proto Christianu Baleovi dovoluje zvládnout všechny bojové a kaskadérské scény. “Christopher chtěl, aby měl kostým volnější nohy a hlavu. Pro superhrdiny je totiž typické, že když chtěli otočit hlavu, musí se kvůli krunýři, který spojuje krytí zad, hrudi a hlavy, otočit celí. V minulých dílech byl pohyb hlavy kvůli kostýmu takřka nemožný,” říká návrhářka kostýmů Lindy Hemming, která spolupracovala na filmech jako Harry Potter a Tajemná komnata a Lara Croft: Tomb Raider. V Batman začíná vznikne Batmanův kostým drobnou modifikací prototypu, který Bruce objeví v oddělení Aplikované vědy, jež je součástí Wayne Enterprises. Ve studiích Shepperton na kostýmu pracovalo téměř 40 lidí z různých oddělení. Sestává z neoprénového podkladu, ne nepodobnému tomu pro potápěče, s připevněnými částmi z latexu, které chrání kolena, lokty, stehna, ramena, hruď, páteř, a kápě, která chrání hlavu. “Kostým je voděvzdorný, ale zároveň obsahuje senzory, které udržují stálou teplotu těla a zabraňují jak jeho podchlazení, tak přehřátí. Takže je multifunkční,“ říká Hemming.

Christian Bale letěl několik měsíců před začátkem natáčení do Kapského města v JAR, kde jeho tvary otiskli do formy a po odlití modelu na něm začali zkoušet jednotlivé díly kostýmu. K celé proceduře však došlo ještě před tím, než se Bale zavřel do posilovny, aby získal potřebné tvary a fyzickou kondici. “Věděli jsme, že až Christian vyjde těsně před natáčením z posilovny, budou jeho proporce značně odlišné a při navrhování kostýmu jsme s tím počítali,“ říká Hemming. “Jenže on na svalech nabral naprosto enormně. Když se vrátil, říkali jsme si: „ Jen to ne. Do toho se nevejde!” (Bale přibral 32 kg, které shodil kvůli roli ve filmu Mechanik, a pak nabral na svalech dalších 10kg). Nakonec se musel udělat nový odlitek. Dalším důležitým prvkem Batmanova zjevu je jeho kápě. „Je několik skvělých ilustrací, které zachycují Batmana v jeho ikonické póze s kápí a tuto skutečnost jsme chtěli zachytit,“ říká Nolan. “Z kápě mám obzvlášť radost,“ říká Hemming. “Chris nechtěl, aby vzbuzovala dojem vojenské výstroje. Chtěl, aby v tom byla comicsová romantika. I díky kápi se z ničeho nic vynoří z temnoty a zase se do ní zanoří – jakoby se propadl.” Jakkoli bylo cílem, aby byl Batmanův nový kostým mnohem pohodlnější, než ty předchozí, a Christian Bale jej mohl nosit celé hodiny, každý den bylo třeba koordinace tří pomocníků, kterým trvalo několik hodin, než Batmana oblékli. Jedním z problémů bylo neustálé přehřívání neoprénu, což zapříčiňovalo, že se musel kostým proplachovat vodu a nebo se do něj umístil tzv. “studený kostým”, což byla soustava vodu plněných trubiček, které chladily tělo, jako je tomu u skafandrů kosmonautů. “Je jasné, že po šesti měsících natáčení jsem svůj kostým zároveň miloval i nenáviděl. Bolela mě z něj hlava a po půlhodině v kostýmu jsem upadal do tuhé deprese. Stále jsem si však říkal „ Přece jim neřekneš, že už do dál nevydržíš a že to chceš sundat.“ Využil jsem své bolesti, abych ji přetavil ve hněv filmové postavy. Batman má být podivným stvořením. A jakmile se obléknete do kostýmu, jste šelmou – ne člověkem v oblečení – jste úplně novým biologickým druhem.” “Když jsem jej poprvé uviděl v kostýmu, věděl jsem, že byl předurčen k tomu, aby hrál Batmana,“ říká producent Charles Roven. “Když si ho oblékne, je úplně někým jiným. Je to skvělý herec a velmi příjemný chlapík. Ale jakmile na sebe navlékne kostým, jde z něj strach.“

Jak vyhrát každý boj

Cvičil, plánoval a čekal osmnáct let. Nyní je připraven…

.....Batman: Year One

Režisér Christopher Nolan a choreograf soubojů David Forman ( Poslední samuraj) usilovali najít pro Batmana typický bojový styl, který by účelně skloubil intenzitu pouličního boje s disciplínou bojového umění. “Pro Batmana je vše záležitostí funkčnosti, jde mu o to, aby vše dělal co nejefektivněji,“ říká Nolan, „Takže jsme potřebovali styl, který je zároveň brutální, efektivní i reálný.” Jak říká Christian Bale: “Chtěli jsme styl, který by vypadal, jakoby si jej Bruce Wayne alias Batman vytvořil sám. Musel jej odrážet a být unikátní.” Režisér také chtěl, aby byly souboje mnohem intenzivnější a realističtější, než to umožňují pružná lana. “Jako diváci jsme si zvykli na bojové scény, které vypadají neškodně, například jako tanec, a násilí v nich ztrácí rozměr hrozby. Chtěli jsme se navrátit zpět ke kořenům, u nichž divák cítí při každé ráně bolest.” Bojový styl Keysi, nazývaný též KFM, je založen na sérii efektivních pohybů.

Tato bojová disciplína vznikla teprve před 20 lety. Je intuitivní, obrazně i doslova se drží při zemi, vyžaduje pevné nohy, sílu v horní části těla, a klade důraz na duševní koncentraci. Oproti ostatním bojovým uměním, které jsou v prvé řadě sportovní disciplínou, vzniklo KFM cíleně jako metoda obrany, kterou lze použít pro boj v jakémkoliv prostředí a proti neomezenému množství útočníků. “Keysi je velmi intuitivním bojovým uměním, ale také velmi brutálním,” říká Bale. “Do střetu se jde vždy přímo, důraz se klade na instinkty a schopnost adaptace na různé situace. A díky tomu to vypadá, že je to Batmanův vlastní styl.” Bale se kvůli přípravám na roli oddal náročnému pětiměsíčnímu tréninku, který souvisel i s budováním muskulatury v posilovně. Jeho předchozí role ve filmu Mechanik, kde představoval strojníka v továrně zmučeného nespavostí, po něm vyžadovala, aby ze svých 95kg zhubnul na 60kg. Bale připouští: “ Mechanikem jsem se úplně zničil, stalo se ze mě něco, co už ani nebylo člověkem. Chtěl jsem si tehdy vyzkoušet pár leh-sedů. Dolů to šlo, ale nedokázal jsem se vrátit do sedu. A pak už nešlo udělat vůbec nic, jinak bych si nevratně poškodil svaly.” Před natáčením však Bale získal ztracenou váhu zpět a dodatečně na svalech nabral pár kilogramů, aby měl pro roli Bruce Waynea alias Batmana dokonalou fyzičku. Pro scénu, kdy se Bruce v bhútánském vězení utkává se sedmi trestanci, vymyslel David Foreman několik zvláštních pohybů. “V této scéně vidíme Bruce Waynea ve vrcholné fyzické formě,“ říká Forman. “Má v sobě hodně vnitřního hněvu, ale jeho techniky ještě nemají ladnost, jde o čirou brutalitu. Jeho boj nemá žádnou zvláštní formu, není to nic technického. To teprve přijde později.” Vytvořit choreografii pro boj “sedm proti jednomu” je velkou výzvou. Jak říká Forman: “Je velmi složité vytvořit choreografii scény, která má vzbuzovat pocit, že všech sedm na hlavního hrdinu útočí v ten sám okamžik. Chtěli jsme, aby bylo zobrazení boje co nejrealističtější.” Vůbec první natočená bojová scéna mezi Bruce Waynem a jeho mentorem Ducardem se odehrávala na zamrzlém islandském jezeře, kousek od tajícího ledovce. “Bylo to tak krásně nebezpečné, až to člověka odrazovalo,“ říká Neeson o natáčení ve stínu největšího evropského ledovce. “V přestávkách mezi jednotlivými záběry jsme cítili, jak nám led praská pod nohama, a viděli, jak z nedalekého ledovce odpadávají velké kusy ledu. Člověk se pak cítí, jakoby se proti němu sunula velká živá síla.” Kvůli akutnímu nebezpečí prolomení umožnil záchranný tým pochůzky po ledu jen šesti lidem, oba herce v to počítaje. “Začnete se s protihráčem bít, občas někdo narazí do nějaké kry…a najednou uprostřed jezera slyšíte mohutné crack,” vzpomíná Bale. “Ztuhnete, že by se ve vás krve nedořezal a nesměle se díváte směrem, odkud vyšel zvuk. Kluci ze záchranného týmu na vás volají „ Vypadněte! Rychle odtamtud vypadněte!“ Naštěstí jsme to celé natočili za jeden den, protože nazítří už po ledu nebylo ani památky a tam, kde jsme ještě včera stáli, se vlnila hladina.“

O produkci

Hlavní část natáčení Batman začíná se započala s březnem 2004 a zabrala 129 natáčecích dní. Film se natáčel na Islandu, v Chicagu, v Londýně ve studiích Shepperton Studios a v Cardiganu v bývalém leteckém hangáru, který se proměnil v obrovské studio. Netradičně dlouhé natáčení bylo zapříčiněno rozhodnutím Christophera Nolana nepoužít standardní postup velkých produkcí – režiséra druhého štábu – jehož práce na menších scénách umožňuje hlavnímu režisérovi plné soustředění na ty nejdůležitější. Nolan si chtěl ve prospěch výsledného dojmu podržet dohled nad konzistencí každé jednotlivé části. “Chrisův důraz na realismus byl velkou výzvou, který některé věci zjednodušil a jiné zkomplikoval,“ domnívá se producent Lenny Franco. “Samotné natáčení bylo dost obtížné, zejména v tom ohledu, že jsme se museli spoléhat na fyzické ztvárnění a ne na to, že nám nakonec pomohou počítače. Ale na konci natáčecího dne nám vždy znovu došlo, že je to vlastně výhoda, protože už máte většinu toho, co chcete ve filmu ukázat, natočeno, a není třeba na tom další měsíce pracovat s počítačovými triky.”

Tvůrci pro vytvoření Batmanova světa nakonec zkombinovali reálné lokace s interiéry ve studiu a miniaturními modely – to vše s minimální podporou počítačových triků. “Vrcholem vizuálních efektů je to, že všechno vypadá naprosto realisticky. A nejlepší způsob, jak toho dosáhnout, je natočit maximum v reálu,“ domnívá se supervizor vizuálních efektů Dan Glass. Produkce započala u ledovce Vatnajokull (největší ledovec v Evropě, který pokrývá desetinu rozlohy Islandu) v jihovýchodní části Islandu. “Měli jsme velké štěstí, že se nám podařilo najít takové místo, kde z jedné strany vidíte na moře, a když se otočíte o 180 stupňů, máte dojem, že jste ve výšce 6,5km,“ říká Franco. Drsné podnebí a divoká příroda Islandu skvěle zastoupila Himaláje, kam tvůrčí tým umístil malou vesnici a obrovskou bránu do kláštera, která je cvičištěm tajemné Ligy stínů. “Natáčení na Islandu se mi moc líbilo,” vzpomíná Liam Neeson. “Být na místě, kde v dohledu nemáte ani jeden strom či ptáka, je velmi zvláštní. Bylo to, jakoby vás uvěznili ve světě Samuela Becketta.”

Na Islandu je jen jedna dvouproudá silnice, která se vine kolem celého ostrova, takže konstrukční tým musel vybudovat nové přístupové cesty až k zamrzlému jezeru a místům, kde měl být vstup do kláštera. V reálné velikosti byl však zkonstruován jen vstup do kláštera. Záběry, kdy jej divák spatří v celé jeho velikosti, jsou miniatury. “V jedné části filmu, která se natáčel na Islandu, uvidíte zuřící bouři,” říká Charles Roven. “Není to jen zdánlivá bouře, nepoužili jsme žádné počítačové efekty. Celé jsme to natáčeli při rychlosti větru 110km/h. Některé lidi ze štábu to málem odfouklo. Ale když jste s Chrisem, nepřestává se točit, dokud nezavelí.” Batman začíná je prvním filmem o Batmanovi, který zachycuje Gotham z vnějšku. “Chceme ukázat, jak lidé ve světě vidí Gotham a zasazují si jej do rámce ostatních velkoměst jako jsou Londýn, New York či Paříž,“ říká Nolan. Nolan popisuje své pojetí Gothamu jako současného, byť trochu vizuálně přetaženého New Yorku, který vás absorbuje do té míry, že nevíte, kde začíná a kde končí. “Chtěli jsme, aby divák vnímal Gotham jako známé, ale zároveň nebezpečné místo,” říká Nathan Crowley.

Aby tvůrci docílili dojmu “podivného města, ze kterého se klube New York,” jak Nolan nazývá svůj koncept pro Gotham, použili reálné lokace, které zkombinovali s Crowleyovými návrhy. “Měli jsme největší podporu města, jakou kdy které filmové studio získalo,” říká Franco. “Kvůli natáčení nám umožnili uzavřít celé čtvrti a povolili i takové divočiny jako jsou průlety helikoptéry s kamerou těsně nad kapotami Batmobilu a policejních vozů.” K jedné z nejnáročnějších scén – Batmobil skáče po střechách, které obrací v trosky – však tvůrci použili miniatury. “Postavili jsme miniatury střech v měřítku 1:3, rozměr celého setu byl asi 35x50 metrů,” vzpomíná Glass. “Když děláte s takovými měřítky, chovají se věci dost podobně jako v reálu. Takže když si to auto hrne přes taškovou střechu, lámou se a padají jako v reálném světě. Tohle měřítko nám umožnilo, abychom sekvenci natočili jako v měřítku 1:1. Exteriéry a některé z interiérů Wayneovic sídla byly natočeny v Mentmore Towers, kterou v polovině 19. století postavili Rotschildové asi 80km nad Londýnem. Ložnice a vstupní hala však byly postaveny v Shepperton Studios. “Chtěli jsme, aby publikum nahlédlo bohatství

Wayneovic rodiny z trochu jiného úhlu,“ říká Nolan. “Pokusili jsme se o přístup, který eliminuje dřevěné obložení stěn, samet a vystavená brnění, což se při portrétování obydlí majetných vrstev už stalo stereotypem.” “Mladý Bruce Wayne objeví pod základy Wayneovic sídla temnou jeskyni s vodopádem, obydlenou tisíci netopýry. “Netopýří jeskyně, která se objevila v předchozích filmech, byla zkonstruována velmi nedůvěryhodně,“ říká Nolan. “V Batman začíná ji ukazujeme jako temné a vlhké místo plné netopýrů, kam Bruce Wayne postupně instaluje vybavení a světla, čímž vytváří své zázemí.” I Batmanova jeskyně byla zkonstruována podle Crowleyho návrhů ve studiích ve Sheppertonu. Byla asi 85m dlouhá, 40m široká a 12m vysoká. Tvůrčí tým instaloval 24 pump, které do ní každou minutu vháněly 6000 litrů vody, tvořící vodopád a podzemní řeku.“Chodit po místech, které byly kdysi jen malým modelem v garáži, bylo velmi surreálné,” vzpomíná Nolan. Důležitou součástí jeskyně byli netopýři. Většinu z nich vytvořili supervizoři zvláštních efektů Dan Glass a Janek Sirrs plus jejich tým v počítačích. “Možnosti tréninku netopýrů jsou velmi omezené, což se ještě komplikuje tím, že každý si dělá, co chce. Takže jsme je udělali digitální,” vzpomínají. “Při natáčení jsme použili referenční model netopýra na tyči a následně jsme hejna dodali v počítačích.” Publikum také zřejmě překvapí, že scéna, ve které Batman s pomocí svých hi-tech křídel létá na Gothamem, byla natočena bez počítačových efektů. “Při natáčení celého filmu jsme nepoužili ani jedno zelené pozadí,” vzpomíná kameraman Pfister. “Iluzi letu jsme natočili s pružnými lany a opravdovými kamerami. Kameru jsme umístili na pružné lano a ta letěla spolu s Batmanem. Tento příklad je dobrou ukázkou Chrisovy filosofie natáčení: Udělejme to reálně.” Podle Franka je “na Christopheru Nolanovi nejzajímavější to, že na svůj věk dosáhl neobyčejné režijní vyspělosti. Instinktivně ví, co chce, a ví, jak toho dosáhnout, což je ještě důležitější.” Roven k tomu říká: “Je neuvěřitelně otevřený nápadům a myšlenkám ostatních. A všechny, které se hodí do jeho koncepce, použije.” Morgan Freeman vyznává, že jej to “přirozeně táhne k režisérům jako je Chris, kteří rovným dílem mluví i naslouchají. Je to podobný typ jako Spielberg – režíruje s velkou lehkostí.” K tomu Michael Caine dodává: “Má ty samé vlastnosti jako všichni velcí režiséři – ať už je to jakkoli komplikovaná záležitost, dokáže ji vyjádřit jednou větou, a vždy má pravdu.“

zdroj: Warner Bros.

Zpět

Vyhledávání

© 2008 Všechna práva vyhrazena.