40 let panic (2005) - Info ze zákulisí

02.09.2008 19:05

STEVEOVI CARELLOVI se během několika posledních let podařilo připoutat na sebe pozornost a zanechat svými výkony v mnoha filmových a televizních rolích v diváckém publiku hluboký dojem – ve filmu Božský Bruce spouštěl vodopád drmolení zpoza zpravodajského pultu, komediální snímek Zprávař: Legenda o Ronu Burgundym jej zachytil jako jednoduchého, duchem nepřítomného meterologa Bricka Tamlanda, v hlavní roli amerického remaku The Office navázal na úspěch nyní již kultovního britského televizního seriálu a v pořadu The Daily Show with Jon Stewart uplatnil svůj pověstný stoicismus.

Nyní se Carell poprvé představuje v titulní roli celovečerního filmu – v komedii 40 let panic se zhostil hlavní role Andyho Stitzera.

Pro JUDDA APATOWA – do jehož portfolia patří filmy Zprávař: Legenda o Ronu Burgundym, Kicking & Screaming, Cable Guy a oblíbený televizní seriál Machři a šprti – je snímek 40 let panic, k němuž napsal spolu s Carellem scénář, celovečerním režijním debutem. V dalších rolích filmu se představí Apatowovi dlouholetí kolegové PAUL RUDD (Zprávař, P.S.), ROMANY MALCO (Fešák Churchill, Tuxedo) a SETH ROGEN (Donnie Darko, Machři a šprti) jako Andyho spolupracovníci, kteří si dají za úkol sérii jeho milostných neúspěchů konečně prolomit. K jejich snaze se brzy připojí také všehoschopná prodavačka v knihkupectví Beth, kterou ztvárnila ELIZABETH BANKS (Spider-Man 2, Seabiscuit), opilá Nicky v podání LESLIE MANN (Orange County, Král džungle), u níž si Andy slibuje zaručený úspěch… dokud ji nedonutí, aby jej odvezla domů, a svérazná a přátelská Trish v podání CATHERINE KEENER (Tlumočnice, V kůži Johna Malkoviche), která konečně vnímá Andyho jinak než jako nedotčenou kuriozitu.

Film 40 let panic mapuje strastiplnou odyseu milého a příjemného člověka, který se drží šílených, avšak dobře míněných rad, prožívá milostné eskapády, při nichž se ocitá jen krůček od svého cíle, a téměř vzdává věčné hledání šance, díky níž by se konečně dočkal tak dlouho odkládaného úspěchu.

Spolu s Apatowem se zhostili producentské role CLAYTON TOWNSEND (Klíč, Vítězové a poražení) a SHAUNA ROBERTSON (Vánoční skřítek, Zprávař). Apatowův filmový štáb se skládá z jeho dlouholetých spolupracovníků i lidí, s nimiž pracuje poprvé – patří k nim kameraman JACK GREEN (50x a stále poprvé, Nesmiřitelní), hlavní výtvarník JACKSON DE GOVIA (Stepfordské paničky, Smrtonosná past 1-3), střihač BRENT WHITE (Zprávař, televizní seriál Desperate Housewives), autorka kostýmů DEBRA McGUIRE (Líbánky, televizní seriál Přátelé) a skladatel LYLE WORKMAN (Ranaři, televizní seriál Dinner for Five). Vedoucím výroby je Carell spolu s JONEN POLLEM (Jeho fotr, to je lotr!, televizní seriál Eerie, Indiana).

Jako poprvé

Myšlenka natočit film o dobrosrdečném panici zralého věku, který se díky dobře míněné, ale velmi nešikovné snaze svých kolegů stává jediným absolventem nezapomenutelného „školení“, vedoucího vstříc jeho první intimní zkušenosti, pochází z hlavy Stevea Carella. Nápad je založen na několik let starém skeči, který vymyslel během působení s komediálním souborem Second City. V průběhu doby Carell tuto myšlenku rozvíjel a snažil se 40letého muže s velkým tajemstvím uvádět do různých situací. Carell, který je znám díky svým vystoupením v pořadu The Daily Show z produkce stanice Comedy Central a rolím ve filmech Božský Bruce a Zprávař: Legenda o Ronu Burgundym, věděl, že má velmi zajímavou premisu pro unikátní film o dospívání ve zralém věku.

S úspěšným komediálním scénáristou a producentem Juddem Apatowem se Carell poprvé setkal při natáčení úspěšného filmu Zprávař: Legenda o Ronu Burgundym, který Apatow produkoval. Carell veděl, že mají podobný smysl pro humor, proto jej s námětem na tento film oslovil. Apatow zrovna hledal filmový projekt, kterého by se mohl zhostit jako režisér, a Carellův námět jej velmi zaujal.

„Vždycky se snažím mít otevřené oči a všímat si vtipných lidí, kteří mají potenciál vést film,“ říká Apatow. „A Steve Carell svým výkonem ve filmu Zprávař strhnul v mnoha scénách pozornost na sebe. Takže jsem mu zkrátka řekl, ať mi dá vědět, pokud ho něco vtipného napadne. Řekl mi pár věcí, z nichž byly vtipné všechny, ale u téhle jsem se smál nejvíc.“

„Judd Apatow není žádný nováček. Dokáže poznat, co může fungovat a co nikoliv. Velice mi lichotilo, že ho můj nápad ihned zaujal a dokonce mi nabídnul, že se ujme režie a můžeme ten film natočit společně.“

Apatow viděl v projektu obrovský komediální potenciál – jak sám říká, sousloví „40letý panic“ hovoří za vše. S námětem v ruce obratem oslovil studio Universal Pictures, kde v té době produkoval komedii Kicking & Screaming s Willem Ferrellem. Studio bylo konceptem nadšeno a dalo oběma humoristům zelenou.

Apatow s Carellem strávili několik následujících měsíců usilovnou prací na scénáři. „Jsem velkým fanouškem všech těch nepřístupných filmů z konce 70. a začátku 80. let jako Cvok nebo Animal House. Nebyly zase až tak vulgární, ale ani si nebraly servítky, takže to byla opravdu nespoutaná zábava. Chtěl jsem, aby byla na place opravdu sranda a abychom se nemuseli omezovat v tom, co ve filmu řekneme nebo uděláme. Díky tomu tento film působí reálně… když si v něm mohou lidé zanadávat tak jako ve skutečném životě. Pak to působí trochu více jako realita a trochu méně jako film. Myslím, že to příběhu pomohlo… a dobře se to psalo.“

Přestože název filmu 40 let panic naznačuje, že se jedná o sexy komedii, snažili se scénáristé vybalancovat jeho sexuální aspekty se zajímavými postavami.

„Ačkoliv se může zdát, že film 40 let panic se týká převážně hledání způsobu, jak přijít k sexu, ve skutečnosti je spíše o všech těch lidech, kteří se snaží najít životní lásku a štěstí,“ říká Apatow.

Hlavním tahákem projektu byl Carell v roli klukovsky fešáckého hlavního hrdiny a jeho schopnost přivést publikum k výbuchům smíchu pomocí svého širokého spektra grimas. K uplatnění své vrozené fyzické komiky mu pomáhala Apatowova schopnost vytěžit humor z každodenních i zcela šílených situací.

V projektu viděli velký potenciál také lidé z produkčního týmu studia Universal a navzdory Carellově mírné skepsi dali projektu zelenou pouhý týden po odevzdání scénáře. „Napsat scénář bylo docela jednoduché, ale když pak tak rychle celý projekt spustili, bylo to úžasné. Je to můj první scénář, takže mě to trochu rozmazlilo. Někteří lidé pracují na filmech celá léta a pak ještě čekají několik dalších let, než se začne natáčet. Měli jsme opravdu veliké štěstí,“ podotýká Carell, který je nejen scénáristou a hlavní hvězdou tohoto filmu, ale také vedoucím výroby.

Producentka Shauna Robertson, která s Apatowem dlouhodobě spolupracovala a zastala roli vedoucího výroby u filmu Zprávař, věděla, že si vybral skvěle. 40 let panic byl velmi netradiční typ komedie, který dokázal skvěle využít Apatowovy šikovnosti.

„Judd je dokonale organizovaný, puntičkářský a přesně ví, co chce. Každý, kdo už nějaký film produkoval, má k lidem, kteří zvládají celý ten proces, velkou úctu, a Judd je v tom naprosto skvělý. Je snem každého producenta,“ říká Robertson.

Dalším producentem filmu je Clayton Townsend. „Když sestavuji štáb, snažím se najímat lidi, kteří jsou ve svém oboru mnohem lepší než já v tom svém. Snažím se získat lidi, jejichž kvalifikace mnohonásobně převyšuje požadavky, a to mi pomáhá, aby to nevypadalo blbě. Takže jsem najal Claytona, který produkoval některé skvělé snímky Olivera Stonea, jako třeba Takoví normální zabijáci. Tohle je pro něj ten nejjednodušší film na světě. Chápete – pracoval na filmech jako Vítězové a poražení, které se odehrávají na stadionech plných lidí. Řekl jsem mu: ‚No, v tomhle filmu se potulujeme po údolí a část se odehrává v obchodě s audiotechnikou.‘ Tohle by dal dohromady i ve spánku, a to mi velmi pomohlo.“

Hlavní hrdina příběhu Andy Stitzer je úplně obyčejný člověk, který byl pouze až příliš mnohokrát neúspěšný v sexu a postupem času své snažení vzdal. „Film 40 let panic je napůl o tom, že Andy poznává sám sebe, a napůl o jeho snaze přijít o panictví,“ vzpomíná Carell. „Je to velice slušný člověk, který je ovšem tak trochu nesmělý a pomalu se učí poznávat, kým ve skutečnosti je a co je v jeho životě důležité.“

Že je přístup filmařů k Andymu problému správný, potvrdil průzkum a rozhovory s několika staršími panici (uskutečněné pomocí rozličných internetových serverů), které ukázaly, že většina z nich byli milí, normální lidé se zajímavými a docela racionálními důvody, proč ještě sex neměli.

„Byla to pro nás docela cenná informace, protože jsme si uvědomili, že Andy Stitzer nemusí být až takový podivín,“ říká Apatow. „Každý z nás má vrozenou nějakou úzkost, a u některých lidí je tak silná, že se kvůli ní bojí riskovat a jednoduše to přestanou zkoušet. Říkali jsme si, že to by mohlo být pro romantickou komedii skvělé, protože takové postavě lidé vždycky fandí a přejí ji, aby konečně uspěla a našla lásku.“

Během příprav dávali všichni lidé ze štábu, herci a jejich přátelé k dobru své vlastní zkušenosti – ať už byly dobré, zlé nebo ponižující – aby tak pomohli vyšperkovat scénář.

Jde se na věc…

Apatow s Carellem nadále pracovali na úpravách scénáře a zároveň spolu s produkčním týmem začali hledat vhodné představitele ostatních rolí. Při výběru herců, kteří měli ztvárnit skupinu Andyho spolupracovníků, nemuseli chodit nijak daleko. Do rolí Davida a Cala plánovali Apatow a Carell už od začátku obsadit dvojici osvědčených herců z filmu Zprávař: Legenda o Ronu Burgundym Paula Rudda a Setha Rogena (který také hrál v kultovních Apatowových seriálech Machři a šprti a Kolej, základ života, na nichž se podílel také jako scénárista).

Apatow přiznává, že Andyho kamarádi mají na jeho osvětě velký podíl: „Na první pohled jsou tihle chlapi ztělesněním ošklivého a mizogynního přístupu k ženám… ale někde uvnitř jsou to přece jenom docela milí lidé s těmi nejlepšími záměry, kteří zakrývají své vlastní problémy těmito hrůznými teoriemi.“

„Paul Rudd je jedním z nejlegračnějších lidí, které jsem kdy potkal. Dobře vypadá, což je velmi zavádějící. Je inteligentní. Je milý a má vstřícnou povahu. Je s ním radost pracovat. Jediná špatná věc, kterou o něm mohu říci, je to, že se příliš málo objevuje v krepově nažehlené košili, a už z tohoto důvodu jej musím zcela upřímně nenávidět,“ říká Carell o Ruddovi, která si zahrál roli zhrzeného Davida se sebedestruktivními sklony.

„Celou dobu jsem chtěl, aby jednoho z těch týpků ve Smart Techu hrál Seth Rogen – umí improvizovat lépe než kdokoliv jiný. Je mu jen něco málo přes 20 let a je mnohem vtipnější, než by měl lidé v tomhle věku být. Trochu mě to znechucuje, co vám budu povídat,“ dodává Apatow.

Rudd, který si z natáčení Zprávaře odnesl hluboký respekt k Apatowovi i Carellovi, se k účasti na tomto projektu nenechal dlouho přemlouvat. „Jak už spousta lidí ví, mojí největší láskou je příprava exotických gurmánských specialit. Proto si u filmů vždycky představím, jaká mísa by to byla, a podle toho se rozhoduji. Lidi, kteří na filmu dělají, beru jako ingredience. Apatow je hladká mouka. Carell je černý rybíz. A tak dál. Když jsem se rozhodoval, jestli mám přijmout roli ve filmu 40 let panic, říkal jsem si, že v tomto případě by to mohl být nějaký zákusek – třeba flambované třešně. Nebo alespoň korpus plněný ovocem nebo něčím pikantním. Tak jsem to přijal. Nicméně, byl jsem zrovna namol ze sherry na vaření.“

Roganovy vzpomínky jsou neméně sympatické: „Zrovna ve chvíli, kdy se Judd dozvěděl, že ten film dostal zelenou, jsem něco sepisoval v jeho kanceláři. Tak jsem ho ihned začal přesvědčovat, ať mě do toho filmu nějak dostane. Každý den jsem mu říkal: ‚Kámo, ty mě potřebuješ. Fakt mě potřebuješ. Beze mě jsi nahranej, chápeš?‘ No a on to sežral. A to je celé.“

Posledního Andyho spolupracovníka si zahrál Romany Malco, který s Ruddem v minulosti spolupracoval na nezávislém filmu The Château. Byla to právě jeho souhra s Ruddem v tomto snímku, díky čemuž mu filmaři roli svěřili.

Jay byl původně docela konzervativní člověk, ale Malcoův energický výkon při konkurzu filmaře natolik zaujal, že se rozhodli tuto roli trochu poupravit a udělat z něj protřelého a ukecaného sukničkáře, který udává tón usiloné snahy celé skupiny Andymu v jeho problému pomoci. „U filmu s názvem 40 let panic si pomyslíte, že hlavní hrdina musí být hodně velký podivín. Tím je ovšem ve skutečnosti Jay – celou dobu jenom pobíhá okolo a spí s každou ženskou, na kterou narazí, ale za celou tu dobu nenaváže ani jeden opravdový, kvalitní vztah. Je pravým opakem Andyho, který je z nich nakonec nejnormálnější. Připadalo mi zajímavé, že se Jay učí spoustu věcí o životě spolu s Andym.“

Andyho humorné pokusy o sblížení s opačným pohlavím ústí ve více či méně úspěšná seznámaní se širokou škálou žen – od sexy prodavačky z knihkupectí Beth v podání Elizabeth Banks (kterou zaujme jeho tajemné chování) po kaličku Nicky v podání Leslie Mann (která je dostatečně opilá na to, aby podlehla Andyho prvnímu nemotornému pokusu o seznámení).

Elizabeth Banks, která se stala známou především díky nedávné roli milé a vznešené manželky majitele závodního koně Charlese Howarda v podání Jeffa Bridgese ve snímku Seabiscuit, byla připravena se této poněkud odlišné role sexuálně nevybité Beth zhostit.

„No, vlastně jsem tehdy Steveovi Carellovi předvedla erotický tanec,“ směje se Banks. „Což vlastně docela zafungovalo. Postava má přece jenom několik momentů, které jsou docela šokující a vulgární, takže jsem chtěla ukázat hned při konkurzu, že při samotném natáčení nebudu dělat drahoty.“

Představitelku role Nicky měl Apatow po ruce. Leslie Mann, která ztvárnila opilou ženu, již Andy omylem považuje za svou nadcházející sexuální partnerku, je ve skutečnosti Apatowova manželka.

„Leslie je legrační. Bylo velmi zábavné dát jí volnou ruku a nechat ji jako utrženou z řetězu,“ podotýká Apatow. „Ve své opilecké roli chtěla být hodně originální, tak jsem jí řekl, ať si vezme videokameru a zajde se se svou známou cinknout. Další den se na ten záznam podívala a hodně se zastyděla. A já jsem ji řekl: ‚No vidíš, tak tohle zahraj.‘“

Andyho srdce ale nakonec získá Trish – krásná matka v podání Catherine Keener, která má na kontě nominaci na Oscara za roli ve filmu V kůži Johna Malkoviche. Ta se do něj zamiluje stejně bláznivě jako on do ní, ale má to jeden háček – oba si už na začátku slíbí, že se jejich slibný vztah obejde bez sexu.

Keener, která je známa zejména silnými dramatickými rolemi a sarkastickým humorem, ráda využila možnosti vyzkoušet si poněkud netradiční úlohu. „Moje agentka mi zavolala, řekla mi o tom scénáři a dušovala se, že je i navzdory svému názvu opravdu vtipný a emocionální. Pak mi řekla, že v něm hraje Steve Carell, který je velice talentovaný. A když jsem se zeptala na režiséra, zmínila vedoucího výroby u Machrů a šprtů, což je seriál, který jsem milovala. Ještě tu noc jsem si přečetla scénář a byla jsem moc rád, že mě chtějí.“

„Chemie mezi Catherine a Stevem fungovala naprosto úžasně. Během několika málo sekund byste řekli, že si navzájem učarovali. A to je v komediích poměrně vzácné – romantické prvky bývají poněkud nucené. Catherine ale do filmu vnáší pocit reality,“ říká Apatow.

Obsazení vedlejších rolí nebylo pro Apatowa těžké – během let, která strávil prací scénáristy a producenta v sepjaté komunitě komediálních herců, se setkal se spoustou talentovaných lidí včetně Jane Lynch (A Mighty Wind), Nancy Walls (Saturday Night Live), Gerryho Bednoba, Shelley Malil, Kat Dennings, Mo Collins a několika dalších.

Natáčení filmu začalo v lednu 2005 v Los Angeles. Apatow se už od prvního dne snažil film režírovat lehkým stylem, který hercům umožňoval přecházet od dialogů ze scénáře k improvizaci a zpět.

„Během práce na pořadu The Larry Sanders Show jsem zjistil, že pokud scénu na konci nestopneme a plynule ji zahrajeme znovu, je tahle repríza v rámci jednoho záběru vždycky odlehčenější a zábavnější. Jsem velkým zastáncem tohoto přístupu. Je to tvůrčí prostředí, a pokud některého z herců napadne v tom okamžiku něco úplně jiného, chci, aby to zkusil. Myslím, že pokud herci mají možnost měnit dialogy, lépe se tím vcítí do svých postav,“ říká režisér.

Panické doupě

Na vizuální stránce filmu pracovali kameraman Jack Green, který byl nominován na Oscara za práci na filmu Clinta Eastwooda Nesmiřitelní, a hlavní výtvarník Jackson De Govia. Andyho byt stylizovali jako hnízdečko svobodného starého mládence a vyzdobili jej starými figurkami akčních hrdinů, komiksy, videohrami a dalšími sběratelskými kousky, které zabírají každou píď scény.

„No, Andy svou energii – tu, kterou po celá desetiletí neměl možnost vybít sexem – vložil do svých ostatních zájmů,“ směje se Carell. „Takže nashromáždil skutečně úctyhodnou sbírku figurek akčních hrdinů a videoher. Nedá se říct, že by byl poustevník, ale je to introvert, který žije sám se svými sbírkami.“

Výtvarnice scény K. C. Fox strávila stovky hodin objížděním srazů fanoušků komiksů, bleších trhů a obchodů se starými hračkami a hledáním na eBay, aby pro film sehnala některé raritní kousky. Nakonec se jí podařilo dát dohromady sbírku, na kterou by většina fanoušků těchto žánrů zkoprněla.

Další prostředí, které musel De Govia se svým týmem vytvořit, byl obchod s elektronikou Smart Tech, kde se většina filmu odehrává. Obří scénu filmaři postavili v losangeleském studiu a až po vrch ji naplnili elektronikou v ceně několika stovek tisíc dolarů.

zdroj: Bontonfilm

Zpět

Vyhledávání

© 2008 Všechna práva vyhrazena.