40 dnů a 40 nocí (2002) - Info ze zákulisí

14.09.2008 13:12

Film vznikl ve stejné produkci jako filmy NOTTING HILL a DENÍK BRIDGET JONESOVÉ, a je první americkou komedií o sexu - bez sexu.

 

"Sexy komedie bez sexu" je situována do rozkvétajícího světa Internetu v San Francisku. Josh Hartnett (PEARL HARBOR) hraje Matta Sullivana, hezkého, urostlého kluka, kterému je něco přes dvacet a který se snaží znova nabýt kontrolu nad svým životem. Ztratil ji po nedávném konci svého milostného vztahu a nyní trpí; jednak proto, že má zlomené srdce a jednak k vůli neukojené touze po sexu. Hledá proto útěchu v sebeobětování. Musí ale čelit pochybovačům i těm, kteří by ho chtěli odvést od jeho úmyslu - dodržet sexuální abstinenci po čtyřicet dní a čtyřicet nocí.

Myšlenka na sexuální komedii, založenou na sexuálním půstu se zrodila ze stránek autorova deníku "ČTYŘICET DNÍ A ČTYŘICET NOCÍ z poloautobiografického příběhu o mladé ženě, která mi zlomila srdce", říká autor Robert Perez o svém prvním původním scénáři. "Vedl jsem si deník během té doby a nic jsem s ním neudělal. Ale viděl jsem v krátké době několik filmů, které mne přivedly na myšlenku, že současná kinematografie už není sexy. S tímto příběhem se pobavíte, protože tu existují skutečné překážky," říká Perez.

Najít režiséra takového filmu bylo celkem snadné. Michaelu Lehmannovi, režisérovi nezapomenutelných komedií PROČ KOČKA NENÍ PES, AIRHEADS a HEATHERS, se nápad okamžitě zalíbil. "Můj starý přítel, producent Michael London, mě jednoho dne zavolal a sdělil, že má od jednoho mladého autora námět na film, který by mě mohl zajímat," vzpomíná si režisér Lehmann. "Poté, co mi popsal příběh, nadchl jsem se, protože z toho opravdu mohla vzniknout zajímavá komedie."

Lehmanna zaujala neotřelost nápadu. "Tento film není ani sexuální komedií, ani komedií o sexuální abstinenci a nikdo dosud takový příběh nenatočil," vysvětluje. "Nikoho nenapadlo zabývat se situací, co se stane, když se k něčemu podobnému někdo rozhodne." A navzdory tomu je výsledkem film velmi sexuální. Také hlavnímu představiteli filmu - Joshovi Hartnettovi - se nápad ihned zalíbil a udivilo ho, že žádné studio nemělo zájem o komedii o počestnosti, protože »je v ní až příliš mnoho sexu."

Griffin Dunne, který ztělesňuje Mattova sexem posedlého šéfa Jerryho, vysvětluje: "Je to velmi mladé téma a komedie pro dospívající. Každá postava v tomto příběhu je mimořádně vyhraněná, všichni neustále mluví a myslí na sex. V tom se zřejmě nic nezměnilo od doby naší puberty. Je to velmi intenzívní nadhodnocení tohoto fenoménu."

Mladší herec Paulo Constanzo, který nedávno hrál ve filmu ROAD TRIP a nyní představuje Mattova spolubydlícího Ryana, souhlasí: "JestIiže se zřeknete sexu," míní, "Náhle se ve vašem životě stane dominantním, je středobodem, okolo něhož se všechno točí. Sám jsem si to ověřil, když jsem se na chvíli také k něčemu podobnému odhodlal. A říkám vám, čtyřicet dní a čtyřicet nocí - z toho člověk zešílí."

Když se Lehmann snažil pochopit tento druh šílenství, zjistil, že sexuální představivost existuje všude okolo nás a pro člověka, který se rozhodl nezabývat se sexem, se to může stát velmi vážným problémem. "Sex je natolik součástí naší psychiky, že se skrze něj díváme a hodnotíme svět. Jedno z hledisek originální předlohy Roberta Pereze je, že po určité době sexuální abstinence, se všechno v životě Matta stává erotickou výzvou. Vytvořili jsme proto situace, které obsahovaly právě tyto fantazie. Některé humorné scény mají základ v mužských představách o ženách. Jestliže je to ale historka o mladém muži, který není nutně nějakým vzorovým exemplářem občana, je sebevědomý a zakládá si na sobě a vzdá se sexu, aby si vyjasnil svá životní stanoviska a vypořádal se s psychologickými problémy, je ironií osudu a také pramenem komediálních situací, že sex se k němu vrací ve své nejhorší, nebo chcete-li - nejintenzivnější podobě."

Mattův postoj překvapivě ovlivňuje i jeho spolupracovníky, především ženy, které se z nedosažitelných krásek mění ve vyzývavé svůdkyně. "Ženy si v tomto příběhu uvědomují, že to, k čemu se Matt odhodlal, je skoro bych řekl hloupý mužský čin," říká Lehmann a pokračuje: "A vnímají to jako výzvu, jako součást přesilové hry mezi muži a ženami."

Základní prvkem většiny dobrých komedií je humor, pramenící ze zobrazení směšných lidských vlastností. "Zkušenosti, které jsem nabyl při tvorbě komedií jsou následující: můžete mít dvacet komických motivů, které jste popsal ve scénáři, a které se v této podobě zdají směšné, ale nikdy přesně neposoudíte, jestli také na plátně vyústí ve filmový gag. Je to podivná věc. Daleko snáze navodíte komiku tím, že zobrazujete lidi tak, jak se skutečně chovají. Josh Hartnett je vynikající, když hraje tento druh tzv. fyzické komiky. Bylo úžasné pozorovat, jak se tento chlapík, jinak seriózní a vážný, dokázal pohybovat tak, aby to budilo smích. Nechali jsme ho pobíhat polonahého, kdy do popředí vystupovalo skutečně jeho tělo, a on to provedl vynikajícím způsobem. Tato směsice vážného a komického charakteru je lákavou výzvou pro každého herce."

Griffin Dunne hraje Jerryho, šéfa computerové společnosti, a je jedinou postavou, které je přes třicet. Dunne svou postavu charakterizuje takto: "Jsem o něco starší (nebo o hodně, podle toho, jak to kdo posuzuje), než moji zaměstnanci. Jsem asi tak osm let ženat a všichni v mé kanceláři mají druhou nebo třetí přítelkyni, s níž byli zhruba týden, nebo dva. Znamená to, že sex je zde všudypřítomný, ale já s tím nemám nic společného. Mattova záležitost mě velice zajímá, protože mám právě v manželství určité problémy. Také nemám s manželkou sex, ale není to mou vinou. Takže když se Matt odhodlal k sexuální abstinenci, mohu se z toho v lecčem poučit. Je zřejmé, že jeho zdrženlivost je pro dívky velmi přitažlivá a všechny by ho rády svedly. Předpokládám, že by to tak mohlo zapůsobit i na moji manželku," říká. Přirozeně Jerryho pokus žádný senzační výsledek nemá.

Scenárista Perez si uvědomil, že již několik filmů bylo situováno do světa internetových specialistů a vzal to jako dobrou příležitost, vrhnout trochu více světla na tento svět, který je tak příznačný pro San Francisco nebo New York. "Zdá se mi, že z toho množství lidí, kteří v tomto světě pracují, jen málokterý ví, co vlastně dělá. To se mi zdá komické." Umístit Matta do tohoto prostředí, které řídí obchod zcela novými metodami, zatímco Matt také chce poznat a přehodnotit pravidla svého života - v tom jsem viděl velkou příležitost k osobnímu konfliktu hrdiny. Pro důležitou roli Eriky, hlavní ženské postavy, zvolil režisér Lehmann s castingovým odborníkem Josephem Middletonem novou, výbornou představitelku. "Hledali jsme dlouho vhodnou herečku, viděli jsme řadu vynikajících postav až jsem objevili Shannyn Sossamonovou. Nikdy předtím jsme o ní neslyšeli, ale byl to právě ten případ, kdy vstoupila do místnosti a my jsme věděli, zeje to právě ta herečka, kterou hledáme. Byla mimořádně dobrá a všichni si to uvědomili. Když přečetla scénu, určenou pro konkurs, byla naprosto uvolněná a přirozená, přesně v duchu příběhu."

Leliinann si ovšem uvědomoval, jaký je to risk, obsadit do hlavní postavy neznámou tvář, ale když ji pak znova viděl při zkoušce s Joshem Hartnettem, bylo mu jasné, že i vztah mezi oběma představiteli funguje mimořádně dobře.

Erica je žena se zdravou chutí na sex. Chce Matta od první vteřiny a je přesvědčená, že dosáhne toho, co si přeje. Samozřejmě netuší nic o Mattově předsevzetí, proto jí jeho chování není příliš pochopitelné. Matt je k ní také přitahován, ale chce dodržet slib, který si dal, a tak se mezitím oba stanou dobrými přáteli, což je nejlepším předpokladem pro trvalejší milostný vztah. Oba představitelé si byli opravdu velmi blízcí, takže i ve filmu působil jejich vztah v této komplikované situaci opravdově. Hartnett prozradil, že režisér Lehmann je nutil, aby společně trávili volný čas. "Měli jsme společný oběd v Los Angeles ještě v době, kdy jsem natáčel PEARL HARBOR a často jsme se setkávali. Také v San Francisku jsme trávili volný čas společně s ostatními herci, vybranými pro tento film a povídali jsme si o svých rolích. Myslím že vztahy mezi námi opravdu fungovaly, a to mělo pro film velký význam."

Režisér Lehmann se snažil najít mnoho nových tváří, aby zalidnil Mattův svět jeho současníky. O spolupráci s nimi říká: "Nechtějí jen vytvořit filmovou postavu, ale chtějí se přitom i něčemu naučit. Osobně mám vždy velmi vyhraněnou představu o tom, jak mají postavy v mých filmech vypadat, jaký mají mít charakter a jak je mají herci zahrát. Ale pokud se mladí herci se s mými představami úplně neztotožňují a přinášejí do své práce nové podněty, nebráním se tomu. Naopak - mám to rád.

zdroj: Hollywood C.E.

Zpět

Vyhledávání

© 2008 Všechna práva vyhrazena.