Saw 3 (2006) - Info ze zákulisí

11.09.2008 23:08

O filmu

 

Jigsaw umírá, a to nejlepší si nechal na konec.

Před dvěma lety vyděsil filmové diváky celého světa psychotický zabiják, který ve filmu Saw: Hra o přežití lákal své oběti do mimořádně děsivých pastí. V roce 2005 pokračoval jeho příběh ve filmu Saw II, který potvrdil výjimečný status, jenž si tato série vydobyla v rámci hororového žánru – jednalo se bezesporu o jedny z nejúspěšnějších a nejdiskutovanějších hororů posledních let. Nyní se Darren Lynn Bousman, režisér Saw II, vrací s filmem Saw 3 – novou kapitolou, která hodlá své předchůdce překonat v hrůznosti i celkové intenzitě zážitku a nabídnout divákům ještě bližší pohled na Jigsawův temný svět. „V Saw 3 se o Jigsawovi dozvíme mnohem více než v předcházejících dílech,“ vysvětluje Bousman. „Tentokrát má mnohem ambicióznější plány, ale rapidně se mu horší zdraví. Proto přinutí k výpomoci několik nešťastných obětí, aby tak zajistil, že přežije a jeho plán se uskuteční.“

„Saw 3 je opravdová jízda,“ říká producent Mark Burg. „Jsou tam úžasné pasti a Jigsaw se představí tak, jak ho ještě neznáme. Myslím, že nikomu z těch lidí, kteří přijdou do kina, se nepodaří odhadnout konec.“

Fanoušci prvních dvou filmů ze série Saw uvidí ve třetím dílu několik povědomých tváří: Tobin Bell se vrátil do role Jigsawa, Shawnee Smith znovu ztvárnila jeho učednici Amandu a Dina Meyer se objeví jako policejní vyšetřovatelka Kerry, s níž jsme se už také v předchozích filmech setkali. Podobná situace panuje i za kamerou, kam se vrátili původní tvůrci James Wan a Leigh Whannell – tentokrát společně napsali námět, přičemž Whannell, který byl spoluscénáristou obou předchozích filmů, se sám zhostil scénáře. „Leigh je velmi talentovaný scénárista,“ pochvaluje si producent Burg. „Tenhle scénář názorně demonstruje, že si dokáže poradit s komplikovaným dějem a zároveň do něj zanést postavy s psychologickou hloubkou.“

Navzdory úspěchu Saw II z loňského roku se Bousman nejprve zdráhal k této sérii vrátit. „Popularita, které se těšily první dva díly, s sebou přinášela docela velký tlak a já jsem nechtěl fanoušky zklamat,“ přiznává režisér. „Ale James, Leigh a já jsme věděli, že by to stejně dali někomu jinému a chtěli jsme zachovat tu dosavadní integritu. Navíc se mi nový námět moc líbil.“

Bousman měl díky svým předešlým zkušenostem velkou výhodu, ale přijít s třetím dílem nyní již kultovní série a dostát velkým očekáváním nebylo ani tak jednoduché. „Nejtěžší je pokoušet se dát publiku něco, co ještě nevidělo,“ vysvětluje Bousman. „Musel to být násilnější, intenzivnější a hrůznější film, ale zároveň se nesměl vzdálit od podstaty dějové linie a jednotlivých postav z předchozích dílů.“

„Tento rok jsme obzvláště dbali na to, abychom dostáli a překonali očekávání publika,“ říká producent Oren Koules. „Pracovali jsme nesmírně tvrdě na tom, abychom ten film udělali co nejpůsobivějším.“

Když se producentům podařilo zajistit Whannella a Bousmana, snažili se sehnat i zbytek sehraného týmu, který stál za úspěchem Saw II. Podle Koulese jejich nabídku přijalo skoro 95 % původní sestavy včetně kameramana Davida Armstronga a hlavního výtvarníka Davida Hackla. Štáb byl ubytován ve stejném hotelu a při natáčení v Torontu se filmaři podívali na spoustu lokací, které jim byly důvěrně známé. „Bylo to jako setkání rodiny po letech,“ říká Koules. „Ale připadalo mi, jako kdybychom se mezitím vůbec nerozešli.“

Saw 3 na rozdíl od jiných sérií, u nichž se postupně rozpadá kontinuita mezi jednotlivými pokračováními, příběh dvou předchozích dílů rozvíjí. V určitém smyslu je to zároveň pokračování i prequel. „Tenhle film je horor pro mnohem chytřejší publikum. Je stejně jako dvě předchozí pokračování nelineární. Jsou tam retrospektivní prostřihy v rámci retrospektivních prostřihů. Publiku je předkládána sekvence událostí, které si musí poskládat dohromady,“ vysvětluje Bousman.

Čím by ale byl film ze série Saw bez tradičně propracovaných smrtících pastí? Na internetu trávili fanoušci prvních dvou filmů měsíce a měsíce diskusemi a porovnáváním svých oblíbených scén mučení a některé z nich – jako například hrůzná sekvence s pastí na čelist z prvního filmu či jáma s injekčními stříkačkami ze Saw II – se staly milníky v dějinách hororu. Přestože filmaři slibují, že se ve třetím dílu můžeme těšit na ještě důmyslnější a děsivější pasti, jakékoliv podrobnosti drží pod pokličkou.

Kromě intenzivnějších momentů hrůzy se Saw 3 věnuje také hlubší sondě do Jigsawovy duše a zkoumá jeho bizarní vztah s Amandou, dědičkou jeho hrůzného životního „projektu“. Tobin Bell, který postavu Jigsawa vytvořil v původním filmu Saw: Hra o přežití, rád využil možnosti svou postavu dále rozvinout. „Je to trochu filozof, trochu vědec a trochu umělec,“ říká Bell o své postavě. „Kromě toho se asi považuje i za terapeuta, protože svým obětem opakovaně říká: ‚Jednou mi za tohle poděkujete.‘“

Bellova příprava na roli vyžadovala velkou dávku fantazie – musel svou postavu obdařit propracovanou minulostí. Popsal celé sešity detailními informacemi o tom, co Jigsaw snídá, jaký je jeho vztah k náboženství či který vystudoval obor, a vyzdobil si šatnu různými diagramy a poznámkami, které si udělal během čtení scénáře. „Jakmile se začnete zabývat nějakou otázkou, která souvisí s určitou konkrétní scénou nebo okamžikem, přivede vás tahle otázka ke dvěma dalším. A tyhle dvě k dalším čtyřem. A tak to pokračuje dál. Obnáší to spoustu úsilí.“

Vzhledem k tomu, že vztah mezi Jigsawem a Amandou je hlavním pilířem Saw 3, strávili Smith s Bellem poměrně dlouhou dobu vymýšlením věcí, které se odehrály během dvou let před začátkem filmového děje. Výsledkem je zvláštní a intenzivní pouto, které v sobě spojuje vztah mezi učitelem a žákem, vztah mezi otcem a dcerou a dokonce i zvláštní romanci. „To, co Shawnee s Tobinem leckdy dokáží vyjádřit pouhým letmým pohledem, bychom s Leighem nikdy nedokázali napsat. Možná bych to nedokázal ani zrežírovat,“ přiznává Bousman. „Během těch uplynulých tří let, po která se Shawnee spolupracujeme, se náš vztah stal jistým způsobem intimním,“ říká Bell.

V Saw 3 se představí také dvě nové stěžejní postavy: Jeff (Angus MacFadyen), rodinný typ, kterého poznamenala smrt jeho syna při automobilové nehodě, a nadaná neurochirurgička Lynn (Bahar Soomekh), která se stále více vzdaluje od svého života. Oba se stanou Jigsawovými figurkami v jeho promyšlené a děsivé nové hře.

„Tenhle scénář je opravdu chytrý a hluboký,“ říká Soomekh. „Společně jsme jej rozebírali a analyzovali a Leigh s Darrenem a producenty s nadšením přijímal návrhy herců. Příběh pojednává o těch nejzákladnějších emocích, které jsou obnaženy až na kost. Je to opravdu děsivé.“

V oblasti vizuálních efektů se mohou diváci opět těšit na strhující tempo a rychlý střih, kterým se vyznačovaly dva předchozí díly. „Saw má svůj charakteristický styl. Používáme spoustu rychlých nájezdů a záblesků, které dávají scénám dynamiku,“ říká Bousman, který se v mnoha názorných scénách mučení rozhodl použít místo digitálních efektů masky. „Jen velmi nerad uhýbám před násilím pomocí střihu. Zastávám názor, že bych měl lidem v publiku ukázat to, co chtějí vidět.“

Režisér podotýká, že na fanoušky série myslel v každé fázi tvůrčího procesu. „Zanesli jsme do tohoto filmu spoustu odkazů na dva předchozí díly a nezapomněli jsme ani na různá vodítka a hádanky – je tam zkrátka všechno, co fanoušci zbožňují,“ říká. „Více pastí, více krve, více dějových zvratů. Tohle je film, který jsme jim ušili na míru.“

„Darren ví lépe než kdokoliv jiný, co publikum doopravdy chce, a jeho cílem je pokaždé mu to dát,“ říká Burg. „Pokaždé je ve svém uvažování o tři kroky dál než všichni ostatní.“

„Všichni lidé ze všech oddělení jsou fanouškům naší filmové série oddaní. Máme z nich strašnou radost. Byli skvělí a podporovali nás, což nás nutí k tomu, abychom se snažili udělat každý další film z téhle série větší a lepší.“

V průběhu natáčení tří pokračování se lidé ze štábu velmi sblížili – chyběl mezi nimi však jeden z těch, kteří měli na vzniku celé série velký podíl. Byl jím producent Greg Hoffman, který spolu s producenty Markem Burgem a Orenem Koulesem a vedoucím výroby Danem Heffnerem viděl v tomto projektu velký potenciál už v době, kdy se nacházel teprve ve stádiu dokončování scénáře, a dal talentovaným nováčkům Jamesi Wanovi, Leighu Whannellovi a Darrenu Bousmanovi šanci prorazit ve filmové branži. „Greg v nás vkládal velkou důvěru, tehdy jsme byli úplně neznámí,“ vzpomíná Bousman. „Přistupoval k tomu s velkou vášní a opravdu mu na tom záleželo, což v Hollywoodu rozhodně není samozřejmostí.“

zdroj: Hollywood C.E.

Zpět

Vyhledávání

© 2008 Všechna práva vyhrazena.