Max Payne (2008) - Info ze zákulisí

03.10.2008 22:47

Max Payne je individualistický policajt, smyšlený hrdina, sžíraný touhou dopadnout ty, kteří způsobili brutální smrt jeho rodiny. Posedlost po pomstě ho zavede do tmavého podsvětí New Yorku, kde je s rostoucími záhadami nucen bojovat s nepřáteli a vyrovnat se s nečekanou zradou.

V roli Maxe Payne září Mark Wahlberg (Skrytá identita). Max je muž, který neuznává pravidla hry, protože už nemá co ztratit. Vyšetřuje sérii záhadných vražd, které by mohly souviset se smrtí jeho ženy a dítěte. Na své cestě naráží na mocné síly – skutečné i nadpřirozené, které se snaží skrýt zdrcující pravdu a Maxe navždy umlčet.

Kromě Wahlberga ve filmu hraje Mila Kunis jako krásná ruská vražedkyně Mona Sax; Olga Kurylenko (příští Bond girl ve Quantum of Solace) jako Natasha, Monina mladší sestra toužící po dobrodružství; Chris “Ludacris” Bridges jako detektiv vnitřních záležitostí Jim Bravura a Beau Bridges coby Maxův učitel B.B.

Film natočil John Moore (Satan přichází , Za nepřátelskou linií ) podle scénáře Beau Thorna. Producenty jsou Julie Yorn (Válka nevěst) a Scott Faye.

John Moore o svém novém filmu říká, že to není ‘Minimální ani střední Payne'. Je to Max Payne. Sám ho “škatulkuje” jako akční thriller ve stylu neo noir , který se odehrává na hranici reality a nadpřirozeného světa. Moorův mimořádně působivý, vizuálně cílený režisérský styl nás přenese do Maxova světa i do jeho hlavy a pomocí nejmodernější filmové techniky, umožňující zpomalené záběry, nás spolu s Maxem posadí na centrifugu plnou akce, napětí, záhad a překvapivého nadpřirozeného světa.

Dávno předtím než John Moore začal věci tlačit k Max imu, v roce 2001 byla světu představena počítačová hra Max Payne , jež v roce 2003 následovalo pokračování Max Payne 2: Pád Maxe Payna . Kritici i fanoušci si pochvalovali choreografii a “filmovou” podobu; temnota, ostré scény a zpomalené střílečky dohromady působily jako obrazový román s prvky žánru filmu noir . Je jen pár počítačových her, ze kterých lze udělat dobrý film, v případě nekompromisního policajta ovládaného touhou po pomstě se zdálo, že byl od začátku určen k tomu, aby se objevil na velkém plátně. Hru totiž vymysleli lidé, jež jsou velcí filmoví fanoušci. To se odrazilo na ději ve stylu noir, postavách i dialozích. Jako celek proto přesahuje typickou počítačovou hru.

Přesto neměli filmaři při zpracování snadnou práci. Producentka Julie Yorn k tomu říká: “Máte pocit, že adaptace něčeho, co má tak jasný příběh a bohatý děj, bude lehká. Ve chvíli, kdy ale chcete natočit film odlišný od hry a zároveň zachovat její jedinečný styl a atmosféru, zjistíte, že vás čeká těžký úkol.”

Tvůrci měli stovky připomínek, než Beau Thorne mohl svůj debutující scénář prohlásit za dokončený. Kromě skvěle zpracovaného vnitřního světa hlavního hrdiny Thorne film obohatil postavami z podsvětí, nadpřirozenými stíny a iluzemi, které ve videohře nebyly. Vymyslel okřídleného démona, jenž ohrožuje Maxe a jiné posílá na děsivou smrt. Démon Valkyrie s rozšklebenou pusou a rudými očima je klíčovou stopou k těm, kteří zničili Maxovu rodinu. Valkyrie prostupuje celý film, někde slyšíte zvuk ohromných křídel a téměř ve tmě zahlédnete jejich stín. Okřídlený démon představuje symbol, jenž se na různých místech objeví jako graffiti ve tvaru “V” nebo jako vytetovaná křídla na těle některých klíčových postav.

Videohra vypadá téměř jako film, ale trvá dvanáct hodin, než se podaří ji dohrát do konce. Scénárista Thorne musel materiál protřídit a vytvořit z něj ucelený, napínavý příběh, který zůstane věrný předloze.

Kvůli režii studio oslovilo Johna Moora, pověstného svým odlišným vizuálním stylem. Diváci od každého filmu čekají něco nového, netradičního. Moore se rozhodl použít subjektivní kameru, díky které si diváci připadají jako Max Payne. Další zvláštností filmu je použití speciálního kamerového systému Phantom, který dokáže zachytit charakteristické, velmi zpomalené scény. Díky digitálnímu hard disku dokáže kamera zachytit tisíc záběrů za vteřinu!

I přes nadpřirozené jevy a záhady má film realistický emocionální základ, představovaný Maxovou touhou nalézt vraha své ženy a dítěte.

Volba představitele hlavní postavy padla okamžitě a jednoznačně na Marka Wahlberga. Je to výborný, dobře vypadající herec, který dává do svých rolí maximum a zároveň otec od rodiny, který si umí představit, jaké to je ztratit své milované.

Wahlberg, který začal natáčet hned po dokončení snímků Stalo se a The Lovely Bones , velmi ocenil, že se může vrátit ke svým akčním kořenům. S radostí prý přijal roli ve velkém filmu, kde akční scény přesahují vše, co dělal ve svých předchozích filmech Skrytá identita, Čtyři bratři a Milenec nebo vrah.

Wahlberg se kromě mimořádné fyzické zdatnosti Maxe soustředil i na jeho psychiku. Max Payne pro něj znamenal jednu z nejucelenějších postav, kterou kdy hrál. Max je dospělý, vzdělaný muž, který vše dělá na základě svých pocitů. Kdysi měl skvělý život, ale když mu vzali ženu a dítě, stala se z něj vyhořelá schránka, jež ztratila veškerou víru.

Mila Kunis hraje Monu Sax, krásnou Rusku, jež se spojí s Maxem, aby pomstila smrt své sestry. Role vyžadovala herečku, která dokáže být tvrdá a která si umí obhájit své místo po boku Maxe. Rozhodně nechce nikomu hrát druhé housle. Je Maxovi rovnocenným parťákem. Obsazení Mily Kunis bylo tak trochu překvapením, neboť tato herečka je známá hlavně komediálními rolemi (např. nedávno uvedené Kopačky ). Max Payne jí proto otevřel dosud zavřené dveře akčního žánru. Kvůli fyzické a střelecké zdatnosti musela Mila Kunis podstoupit tvrdý trénink, naopak ruský přízvuk pro ni byl hračka, neboť se v Rusku narodila.

Stejně tak její filmová sestra Olga Kurylenko. Její postava Natasha je femme fatale v pravém slova smyslu. S Maxem se seznámí na večírku a okamžitě se do něj zamiluje. Ten se o ní zajímá ale jen kvůli informacím, které by mohly napomoci v jeho hledání. Když je Natasha zavražděna poté, co odešla z jeho bytu, Max se stane hlavním podezřelým a jeho situace se výrazně zkomplikuje.

Sítí nástrah, tajemství a nadpřirozeného násilí se Maxovi snaží pomoci proplést bývalý policajt a nyní šéf ostrahy velké farmaceutické firmy - B.B. Hensley. Roli přijal vysloužilý herec Beau Bridges. Jeho postava rozhodně není jen kladná.

Další, kdo v průběhu filmu překvapí, je agent vniřních vztahů Jim Bravura, jenž se osobně zajímá o Maxův příběh. Postavu policajta, který chce odhalit příčinu Maxova jednání, hraje hip hopová hvězda Chris “Ludacris” Bridges.

Amaury Nolasco představuje Jacka Lupina, vojenského veterána, který se nyní usadil v drogovém podsvětí.

Chris O'Donnell ztvárnil Jacka Colvina, pracovníka farmaceutické firmy, která hraje důležitou roli v Maxově trnité cestě k vykoupení. Colvin je pěšák, který se zamotal do vysoké hry, jež ohrožuje život Maxův i mnoha dalších.

Kameraman Jonathan Sela a výtvarník Daniel T. Dorrance spolu s režisérem Moorem vytvořili temný svět Maxe Payne , který je plný podezření, napětí a akce. Docílili toho temnými barvami scén, prostředí i kostýmů, jež jsou tak charakteristické pro žánr neo-noir. Barevná škála je maximálně potlačena, sami tvůrci říkají, že ideálně by film natočili černobíle. Tomu ale dnešní diváci příliš nefandí, proto se rozhodli pro toto barevné zpracování.

Maxova cesta za pomstou probíhá v zimě, podle keltského přísloví - cóbhoh an dólra – , které říká, že příroda rozumí vaší náladě. Příroda je jeho spojencem, dovolí mu se ukrývat ve stínech a temnotě.

Maxův svět je temný New York, na hony vzdálený Manhattanu, jak je obvykle ukazován na filmovém plátně. Je to město v rozkladu, prohnilé zločinem a drogami.

Hlavní natáčení začalo v Torontu v březnu 2008 a trvalo 50 dní.

Výtvarným oříškem byla postava okřídleného démona. Režisér Moore se maximálně vyhybá používání počítačové grafiky, proto je tato postava kombinací skutečných křídel, vymodelované hlavy a počítačových záběrů.

Architektonicky nejobtížnější bylo sestavení kanceláře farmaceutické firmy Aesir, kde se odehrává největší akční scéna filmu. V záběru, kde se jakoby zastavil čas, se Max vyhýbá sérii vypálených kulek. Tříští se sklo, rozbíjí se skříně, lítají hromady papírů, to vše v záplavě stříkající vody a padajících těl. Vytvoření scény trvalo devět týdnů a natočit záběry další týden. Pro každý hlavní záběr muselo najednou hořet 1 280 prskavek, které představovaly odrážející se kulky. Každý večer nastoupila skupina 15 pyrotechniků, kteří připravili nové prskavky na další den. Po nich přišli architekti, jež kancelář upravili podle momentálního stupně zničení. Po týdnu natáčení Max unikl, scéna byla totálně zničená a počet vypálených prskavek dosáhl 5 000. Dalších tisíc rozbušek s krví bylo vypáleno na tělech kaskadérů.

zdroj: Bontonfilm

Zpět

Vyhledávání

© 2008 Všechna práva vyhrazena.