Kozí příběh - Pověsti staré Prahy (2008) - Info ze zákulisí - Výroba

30.10.2008 11:17

VÝROBA KOZÍHO PŘÍBĚHU

3D ANIMACE

Kozí příběh je vytvářen pomocí 3D počítačové animace, tzv. CGI (Computer Generated Images), mladé a převratné technologie, která byla v celovečerním filmu poprvé použita v roce 1995 ve filmu Toy Story . Od té doby vzniklo na celém světě pouze několik desítek celovečerních filmů, a z toho naprostá většina v Hollywoodu.

Jako hlavní animační a modelovací software pro výrobu Kozího příběhu byl použit licenční program Maya, do které bylo ale potřeba dopsat řadu pluginů a scriptů. Program Maya byl používán i při práci na Pánovi prstenů, Shrekovi či Době ledové.

Fáze renderování probíhala v programu AIR Renderman od Sitex graphics.

Postprodukce a kompozice byly dělány v Combustionu a výsledný střih a některé barevné korekce ve Final cutu.

„Na co jsme z hlediska technické stránky opravdu pyšní, jsou simulace látek a textury povrchů, tedy fasády na domech nebo kameny na dláždění, které jsou zcela jiné než u většiny animovaných filmů. Mají kouzlo a „ruční“ atmosféru.“ říká režisér, výtvarník, scénárista i producent Jan Tománek.

Otázka pro Jana Tománka:

Proč jste se rozhodl pro počítačovou animaci ?

Počítačová animace dává nesmírnou a téměř neomezenou volnost v tvorbě. Dovoluje nespočetně možností ve využití i v nejrůznějších kombinacích.

Druhým důvodem byl fakt, že jen s použitím 3D animace bylo možné takovýto výpravný film vyrobit. V davových scénách je na stavbě Karlova mostu a na Staroměstském náměstí přes 250 animovaných postav, což by v klasické animaci nebylo vůbec možné. Stejně tak by bylo

neuvěřitelné drahé natočit film jako hraný - nemluvě o tom, že bych nikdy nemohl dosáhnout stylizace, které jsem dosáhnout chtěl.

3D animace mi dala neuvěřitelnou svobodu - ve 3D animaci je dnes už jediným limitem pro tvůrce jeho vlastní fantazie - jinak je vše možné.

5 LET S KOZOU – PRODUKCE OD NÁMĚTU KE SCÉNÁŘI

Příprava filmu a předprodukční práce začaly už v roce 2003, kdy byl film podpořen evropským programem MEDIA. V průběhu roku 2004 začaly díky grantu práce na výtvarných návrzích a podkladech, literárním scénáři a 3D testech a technologických postupech. Byl také vyroben první pracovní trailer.

"Příběh jsme začali psát se spoluscénáristou Davidem Slámou v roce 2003 a dokončili ho před natáčením v roce 2005. O posouzení jsme požádali pány Zdeňka Svěráka a Bedřicha Ludvíka z ČT ,“ říká Jan Tománek

„Původně mělo jít o film bez dialogů, měly to být jednotlivé povídky na motivy pověstí staré Prahy, které by byly propojeny vypravěčem. Ale jednotlivé akce a postavy si vyžadovaly slovo a nakonec jsme zjistili, že potřebujeme jeden příběh.“

Technický scénář, v němž je přesně rozkreslen každý z 980 záběrů pak vznikal více než šest měsíců.

V dubnu 2006 bylo v centru Prahy pro účely filmu zbudováno nové studio Art And Animation studio a stalo se tak co do počtu spolupracovníků pracujících na filmu a zakoupených licencí 3D animačního programu Maya největším 3D počítačovým animačním studiem v České republice , které se zabývá převážně vlastní autorskou tvorbou.

Koncem roku 2006 byla dokončena pracovní animace a film byl hrubě střižen za supervize mistra střihu Aloise Fišárka.

DABING

Začátkem roku 2007 byly namluveny dialogy, podle nichž se začala dělat finální animace, gesta a emoce postav a celková animace všech záběrů.

Hlavní role namluvili Matěj Hádek, Jiří Lábus, Mahulena Bočanová, Michal Dlouhý, dalších rolí se zhostili Petr Nárožný, Karel Heřmánek, Miroslav Táborský nebo Viktor Preiss.

Jak dabing probíhal?

Při namlouvání dialogů jsme hercům dali možnost, aby si text „upravili do pusy“ i podle toho, jak postavu a její chování sami cítili. Při tom jsme dostali další nápady a inspirovalo nás to k dalším změnám v dialozích. Hlavní představitelé, Jiří Lábus a Matěj Hádek , stejně tak konšelé Viktor Preiss a Jan Přeučil, nebo parta žebráků s panem Nárožným v čele natáčeli své dialogy společně, což se často nestává. Ale chtěli jsme, aby mohli snadno improvizovat a nahrávat jeden druhému.

Konečná animace byla pak dokončována podle namluvených dialogů a respektovala i hlasovou intonaci.

Zaskočilo vás během dabingu něco?

Nebylo ani tak těžké najít dobré dabéry, jako spíš najít vhodné hlasové typy. Má určitou představu a pak vám přijde vynikající herec, ale ten hlas zkrátka nepasuje. V případě Kuby jsme třeba chtěli Michala Dlouhého, který výborně kdysi nadaboval Woodyho v Toy Story, ale od tý doby Michalovi zdrsněl hlas a už to zkrátka nebylo to, co jsme potřebovali. Tak jsme nakonec Michala využili pro Matěje, na kterého se perfektně hodil a Kubu nechali namluvit Matějem Hádkem, kterého nám zase dohodil právě Michal.

Po namluvení dialogů začaly práce pěti animátorů na výsledné animaci, které trvaly až do léta 2008. V létě 2008 nahrál 80ti-členný symfonický orchestr hudbu Davida Solaře, která vznikala několik let spolu s vývojem filmu. Na konci pětiletého úsilí byl pak finální zvukový mix.

 

FINANCOVÁNÍ

První český celovečerní 3D animovaný film vznikl plně v soukromé produkci , pouze s nepatrným přispěním mezinárodního grantu MEDIA , mimo jakoukoli podporu českých grantových systémů.

Během dokončovacích prací vstoupila do projektu jako koproducent také Česká televize.

Rozpočet filmu je 35 miliónů korun.

Tím, že jsme měli v projektu vlastní peníze, peníze od partnerů a od investorů, kteří čekají, že se jim pravděpodobně vrátí, chovali jsme se jinak, než v případě účasti grantových peněz, kdy jde film do kin v podstatě zaplacený , “ říká Jan Tománek.

Jak?

Naše situace je risk, a také závazek. Snažili jsme se proto odvést maximálně kvalitní práci, všemu jsme věnovali velkou péči. Spoustu věcí ovlivňovala zpětná vazba, název i logo nám pomáhalo vybírat hodně lidí mimo výrobu, v létě jsme udělali dokonce testovací projekci. A to téměř v jámě lvové, kritickému publiku na LFŠ v Hradišti.

Stejně tak jsme nic nenechali náhodě ohledně propagace filmu a merchandisingu – starali jsme se o film s péčí, jak se to dělá běžně v zahraničí. Musíte to tak dělat, když nic nedostanete od státu zadarmo. Více si vážíte každé koruny.

FILMOVÝ BUSINESS

Žánr 3D animované rodinné komedie je ve filmovém průmyslu ideální pro široké formy merchandisingu spojeného s filmem. Ten se v podmínkách ČR objevuje prozatím jen zřídka.

V říjnu vyjde knížka na motivy filmu od vydavatelství Daranus, firma LicenceUp drží licenci na výrobu triček Kozího příběhu, společnost Alltoys, která provozuje síť hračkářství Bambule a která je zároveň partnerem filmu, uvede na trh víc než dvacet druhů výrobků s motivy filmu (plyšové hračky, puzzle, karetní hry, apod.)

Počítáte s distribucí filmu v zahraničí?

V dubnu jsme představili ukázky z Kozího příběhu na festivalu Cartoon Media v Německu, což je největší evropský veletrh ohledně animované tvorby. Měli jsme slušný úspěch a přišlo i několik nabídek na distribuci. Včetně největšího evropského distributora – společnosti Filmax.

Máme ze zahraničí dobré ohlasy na téma i na originální výtvarnou stránku, takže chceme vyčkat na další nabídky po účasti na mezinárodních festivalech.

Díky vizitce prvního 3D počítačově animovaného filmu ve východní Evropě, stylu, který odkazuje na tradici české animátorské školy, univerzálnosti příběhu a tématu Prahy a jejích legend, vstupuje Kozí příběh, neboli The Goat Story, do povědomí i na mezinárodním poli.

Jeden z nejprestižnějších Amerických časopisů „Animation magazine“ měl ve svém březnovém čísle Kozí příběh na obálce.

zdroj: Bontonfilm

Zpět

Vyhledávání

© 2008 Všechna práva vyhrazena.