Když si Chuck bral Larryho (2007) - Info ze zákulisí

23.08.2008 20:47

Scénář k filmu Když si Chuck bral Larryho má v Hollywoodu poměrně bohatou minulost. Komediální režisér a producent Tom Shadyac jej se svým produkčním partnerem ze společnosti Shady Acres Entertainment Michaelem Bostickem a legendárním scénáristou komedií Barrym Fanaroem vytvořili už před deseti lety. Během následující doby pak dohlíželi na jeho revize a zvažovali, kteří herci by se dokázali náležitě zhostit titulní dvojice dobromyslných podvodníků. Až donedávna se jim však nedařilo najít komediální duo, které by jim bezvýhradně vyhovovalo.

Když pak přišli se scénářem za Adamem Sandlerem a jeho produkčním partnerem ve společnosti Happy Madison Jackem Giarraputoem, věděli, že se jejich předloha konečně dostala do správných rukou. Jakmile Fanarův scénář přepracoval oscarový scénáristický tým sestávající z Alexandera Paynea a Jima Taylora, byl příběh dvou zmatkářských, ale dobrosrdečných hasičů připraven k realizaci.

Postava sukničkářského hasiče Chucka Levinea, který je v okamžiku, kdy musí pomoci svému kamarádovi z tíživé situace, nucen rychle dospět, padla Sandlerovi do oka. Velice se mu zalíbil styl humoru a napadlo ho, že by si jeho parťáka Larryho Valentinea mohl zahrát komediální herec Kevin James. James jeho nabídku přijal a k projektu se připojil také jako producent.

„Líbilo se mi, že ten film pojednává o tom, jak daleko byste byli ochotni zajít kvůli svému kamarádovi… a taky o tom, že tihle dva by pro sebe navzájem udělali cokoliv,“ říká Sandler.

Jamesovi byl Larry blízký díky tomu, že „je to rodinný typ, kterému jde zejména o dobro jeho dětí.“ Kromě toho jej zaujalo pouto, které dva hlavní hrdiny spojuje. „Tenhle film je v zásadě o přátelství a o tom, jak na sebe ti dva dávají navzájem pozor,“ říká herec. „Když mi Adam zavolal a řekl mi, že by ho chtěl natočit se mnou, měl jsem neskutečnou radost.“

Studiu Shady Acres se titulní dvojice zamlouvala a Universal Pictures dali projektu zelenou.

S nabídkou postu režiséra se producenti obrátili na jejich častého spolupracovníka Dennise Dugana. Dugan se Sandlerem a Giarraputoem natočil filmy jako Rivalové nebo Velký táta a zatím naposledy se režijně podílel na snímku z produkce Happy Madison (J)elita ze střídačky.

„Tohle je náš čtvrtý společný film – za těch deset let jsme ušli dlouhou cestu. Když s Adamem pracujete jako režisér, poznáte, že to není jen námezdný herec s nějakou nanicovatou firmou. Je to skutečný filmař. Píše, produkuje, vyvíjí… nechybí ve střižně ani při nahrávání hudby,“ říká Dugan.

Produkční tým dotvářeli osvědčení profesionálové, kteří v mnoha případech patřili k dlouholetým spolupracovníkům producentů: oscarový kameraman Dean Semler, návrhářka kostýmů Ellen Lutter, hlavní výtvarník Perry Andelin Blake a střihač Jeff Gourson – ti všichni se podíleli také na dvou předchozích filmech z produkce Happy Madison – Klik – život na dálkové ovládání a Trestná lavice.

Jakmile byl sestaven produkční tým a obsazeny hlavní postavy, pustil se Dugan s producenty do obsazování svých známých, rodinných příslušníků a lidí ze Saturday Night Live, aby přivedli svět Chucka a Larryho k životu.

Přestože má Sandler ve zvyku obsazovat filmy především herci, které si publikum oblíbilo v jeho předcházejících počinech, v tomto případě využil i hereckého talentu Jessicy Biel, do jejíhož portfolia patří natolik různorodé role, jakými jsou pastorova dcera, elitní stíhací pilot nebo lovkyně upírů. Herečka, která si vysloužila pochvalné reakce kritiků za roli v loňském filmu Iluzionista, tentokrát ztvárnila právničku Alex McDonough, která má dva titulní hrdiny zastupovat při soudním přelíčení. Biel tato postava, kterou charakterizuje jako „mimořádně chytrou zastánkyni práv homosexuálů a humanistku, která bojuje za rovná práva pro všechny lidi na světě“, velice zaujala.

„Vždycky jsem byla Adamovou fanynkou, ale proniknout do komediálního žánru pro mě bylo trochu těžší než uplatnit se v těch ostatních,“ vzpomíná herečka.

Další hasiče z Larryho a Chuckova týmu ztvárnili Sandlerovi věrní spolupracovníci nebo jeho oblíbení herci. Z diskuze nad tím, kdo by měl roztomilým ňoumům dělat kapitána, vzešel naprosto ideální kandidát: legendární komik Dan Aykroyd.

„Byl jsem velkým příznivcem Adamových vystoupení v Saturday Night Live. Natočili jsme spolu zatím jen dva filmy (Šišouni v New Yorku a 50x a stále poprvé), ale doufám, že mě postupně začne vnímat jako jednoho ze svých pravidelných spolupracovníků,“ podotýká slavný herec.

Aykroyd popisuje kapitána Tuckera jako „nadřízeného Chucka a Larryho, který se ocitne v mimořádně ošemetné situaci. Chce pro své muže jen to nejlepší, ale uvědomuje si, že tihle dva se mohou dostat do velkých problémů, které mohou ohrozit i jeho samotného.“

V rolích dalších členů jednotky se představí Gary Valentine (skutečný bratr Kevina Jamese) jako podezíravý Karl Eisendorf; Jonathan Loughran jako zcela bezradný Nootzie; Michael Buscemi (bratr Steveho) jako drsňák Higgy; Nicholas Turturro jako trochu šílený a narcistický Renaldo Pinera; JD Donaruma jako zpočátku homofobní J.D.; a Peter Dante jako vtipálek Tony Paroni. Nejvýraznějším členem jednotky je však extrémně drsný a velmi tajemný Fred Duncan, který se k ní připojil teprve nedávno.

„Přestože je to komedie, je v mnoha otázkách velmi výstižná a říká spoustu věcí o současné společnosti a o tom, jaké v ní vládnou stereotypy,“ říká Ving Rhames, který Duncana ztvárnil.

„Neexistuje nikdo větší a děsivější než Ving, ale jakmile přijde na plac, zjistíte, že je to urputný herec s překvapivě velkým smyslem pro humor. Stejně tak je i Duncan tajemný a opravdu nahání lidem hrůzu, ale ve skutečnosti je to velmi milý a báječný člověk,“ říká Dugan.

Herecký veterán Steve Buscemi se k obsazení připojil v roli Clinta Fitzera, který pracuje v oddělení vyšetřování pojistných událostí města New York. Svatba hasičů, kteří jsou podle něj homosexuálové jen naoko, mu přijde krajně podezřelá a je pevně odhodlán si na jejich svazek posvítit. Projekt Buscemiho zajímal hned ze dvou důvodů – nejen, že se mu zamlouvala možnost podílet se na filmu, který vypráví komediálními prostředky důležitý příběh, ale také si mohl osvěžit vzpomínky na svou vlastní službu u newyorských hasičů v 90. letech.

Ve filmu samozřejmě nemohli chybět ani zkušení harcovníci z pořadu Saturday Night Live. Rachel Dratch si zahrála věčně flirtující vedoucí sociální péče, scénárista Robert Smigel se objeví v miniroli Larryho vilného pošťáka, David Spade hraje prudce elegantního motivačního pracovníka a Rob Schneider se představí jako roztomilý pastor Morris Takechi.

Ve filmu nechybí také několik skutečných hasičů. „Potřebovali jsme je na řízení hasičských aut. Měli jsme jedno, které se řídí ze zadní části – a to není žádná sranda. Mají praktické znalosti téhle profese, a my jsme věděli, že mít poblíž lidi, kteří to dělají ve skutečnosti, může velmi pozitivně ovlivnit celkový výsledek,“ podotýká režisér.

Dugan, který je sám bývalý herec, se snažil vytvořit na place takovou atmosféru, aby si všichni členové hereckého obsazení dokázali uvolnit a setřást ze sebe případnou nervozitu, kterou by v nich tak velká produkce mohla vyvolávat.

Jednou z nejjednodušších metod bylo umožnit hercům improvizovat. Sandler s Jamesem obohatili Fanarův, Payneho a Taylorův scénář celou řadou vlastních vtípků. „Když už seženete ty nejlepší herce, bylo by hloupé nenechat je improvizovat. Jsou opravdu přirozeně vtipní,“ říká Dugan. „Pokud je to vtipné, je přece jedno, kdo to vymyslel.“

Přípravy na natáčení

Sandler, James a zbytek filmové hasičské jednotky strávili v rámci příprav na roli několik dní v modifikované důlní věži na Inglewoodské požární akademii v jižní Kalifornii, kde se pod vedením hasičů ze stanice El Camino učili rozmotávat hadice, správně pracovat s požární sekyrou a prohledávat objekty a zachraňovat z nich lidi. „Poslali jsme všechny lidi na skutečný hasičský výcvik a v týmu jsme měli i skutečné hasiče,“ říká Dugan.

Odborný poradce v oblasti pyrotechnických efektů Terry Quinn v současné době působí jako hasič a také dohlíží na speciální efekty u úspěšného seriálu Rescue Me. Quinn se vydal do Los Angeles, kde se ujal výcvikové procedury a umožnil hercům pocítit na vlastní kůži, jak probíhá boj se skutečným ohněm a co dělají hasiči během každodenní služby na stanici.

Časová organizace a samotná realizace natáčení pyrotechnických scén byla dle očekávání velmi náročná a vyžadovala od všech zúčastněných mimořádné nasazení. Během příprav na natáčení Dugan Quinna požádal, aby jeho tým provedl všemi základními principy i technickými aspekty tohoto povolání.

Quinn všechny zelenáče naučil, jak si mají správně nasazovat helmy, používat kyslíkové masky a lézt na hasičské vozy. Stranou nezůstal ani hasičský žargon, základy oživování a poskytování první pomoci a zásady chování na hasičské stanici. Noví hasiči se učili také lézt po žebřících a připravit auto na zásah.

Pro Jamese to bylo jako splněný dětský sen. „Stačilo mi obléct si výstroj a vyšplhat se na to hasičské auto a hned jsem pocítil obrovský respekt k těm lidem, kteří to musí dělat každý den.“

Během řízené simulace měl pak Sandler a jeho kolega Peter Dante možnost vstoupit do extrémně horké místnosti a použít hasicí přístroje k uhašení hořících gaučů. „Terry nás vycvičil v newyorském stylu. To znamená, že jsme šli do ohně a bojovali s ním zevnitř (oproti metodě obklopení a hašení zvenčí, která je upřednostňována v některých menších městech). Postupem času jsme si začali čím dál tím intenzivněji uvědomovat, jak je jejich práce náročná a jak je pro přežití důležité dodržovat všechny předepsané postupy.“

Aykroyd, který žije na východním pobřeží, absolvoval trénink oddělené od ostatních – ve středisku, které provozují hasiči z Greenpointu na Long Islandu. „Dali nám plnou výstroj, která je extrémně těžká. S bundou, kalhotami, kšandami, hákem, lanem, baterkou a vysílačkou je to okolo třiceti kilo. Když to máte na sobě, docela vás to nutí začít si jejich heroické práce pořádně vážit.“

Výtvarná stránka filmu a natáčecí lokace

Když se tvůrci rozhodovali, která hasičská stanice se stane tou filmovou, shodli se, že jedinou možností je najít nějakou přímo v New Yorku. Po náročném hledání si vybrali stanici v brooklynských Prospect Heights, která byla postavena v roce 1912.

„Když jsme ji našli, byli jsme z ní úplně paf, protože toho za sebou měla už od pohledu hodně – byla dost opotřebovaná,“ vzpomíná hlavní výtvarník a pomocný režisér Perry Andelin Blake. „Přesně tenhle pocit jsme se snažili ve filmu navodit.“

Filmaři stanici využili k natočení záběrů se sjížděním po požárních tyčích a přípravami na výjezd. V exteriérech pak nafilmovali odjezd hasičských vozů.

Obytné části interiéru požární stanice produkce postavila ve studiu v Sony Pictures. Jejich součástí byla kuchyňka a jídelní místnost, posilovna, sprcha a společenská místnost. Filmaři se nechali inspirovat brooklynskou stanicí a použili staré dřevo, cihly a různé zvláštní výtvarné kombinace, kterých si v ní všimli.

„Snažili jsme se, aby vypadala hodně domácky a obývaně a aby tam byla spousta jejich osobních věcí. Není tam nijak zvlášť uklizeno, ale takhle zkrátka žijí,“ říká Blake.

Když skuteční hasiči, kteří hrají ve filmu, poprvé přišli na scénu, byli podle Blakea nadšeni: „Říkali mi: ‚Tak to jste trefili. To je přesně jako na těch stanicích, kde žijeme a trávíme čas.‘“

Další scény a natáčecí lokace

Domovy Chucka a Larryho

Některé z nejhumornějších momentů v celém filmu se váží k okamžikům, kdy se Chuck přestěhuje ze svého staromládeneckého hnízdečka do rodinného domu, kde žije Larry se svými malými dětmi. Exteriéry jejich domu byly nafilmovány v Brooklynu poblíž Arizona Bridge, kde je spousta jednoduchých cihlových domů, postavených po druhé světové válce. Tato čtvrť je přesně tou dělnickou částí města, ve které by mohl žít typický newyorský hasič.

Když Dugan se svým týmem vymýšlel scénu Larryho domu pro záběry interiéru, chtěl, aby na něm byly poznat zásahy ženské ruky, které by poukazovaly na dřívější přítomnost jeho zesnulé manželky. To se týkalo především ložnice – když si Chuck poprvé lehne do postele k Larrymu, bylo nutné, aby se cítil pořádně nesvůj.

Chuckův byt výtvarníci navrhli jako sklepní prostor s vysoko posazenými okny a otáčecími dveřmi do ložnice. Přestože je Chuck velký lamač ženských srdcí, ve výběru barev a dekorací poněkud zaspal. Produkce použila šedé a černé odstíny ve stylu 80. a 90. let a kostkovaný pult, který laciné pojetí celého bytu ještě zdůrazňuje.

Párty v kostele a svatební kaple

Pro účely natáčení benefičního karnevalu, na který pozve Chucka s Larrym obhájkyně Alex, filmaři našli starý kostel v Los Angeles. Když hasiči na benefiční akci přijedou, jsou dokonale vyvedeni z míry. Interiér bývalého kostela byl přetvořen tak, aby se v něm mohla odehrát divoká párty – všude jsou zářivé barvy, tepe zde hlasitá hudba a svítí pronikavá pulzující světla.

Tato scéna zaměstnala také kostymérku Ellen Lutter, která musela kromě co nejrealističtějších hasičských uniforem navrhnout také bizarní kostýmy, jimiž se Chuck a Larry uvedou do gay komunity. Pro Kevina Jamese vymyslela kostým obřího jablka, ve kterém mohl jamovat, a pro Adama Sandlera image potulného vampýra, který se snaží odolat svému nutkání zakousnout postavu Jessicy Biel.

Svatební kaple Morrise Takechiho Two Hearts měla působit jako klasická síň pro velmi rychlé obřady, jakou člověk najde někde poblíž Niagarských vodopádů – malá a docela nevkusná. Tvůrci předpokládali, že Chuck by pravděpodobně chtěl, aby obřad proběhl na nějakém hodně odlehlém místě a zprávy o jeho novém manželském svazku tak nikdy nedorazily k lidem, které zná. Ideální předlohu filmaři nalezli v kapli Chapel of Roses v Pasadeně.

Síň, v níž mají Chuck s Larrym bojovat za svá práva, objevili filmaři v budově Bank of America v Los Angeles. Interiér této význačné stavby zdobí mohutné sloupy a klenby, které mu dodávají velkolepý ráz, potřebný pro finální scény.

Blake, Dugan a jejich spolupracovníci zrenovovali interiér tak, aby scéna působila dojmem, že hasiči vcházejí do staré brooklynské budovy, do níž byla nainstalována nová soudní síň. Postavili zde stupínek pro váženou porotu (jíž předsedá Richard Chamberlain) a přidali do scény celou řadu nových prvků jako jsou průsvitné panely podsvícené modrou barvou, světlé dřevo nebo průsvitné plasty. Ty propůjčily interiéru moderní vzhled, který jej odlišil od typické staromódní soudní síně.

zdroj: Bontonfilm

Zpět

Vyhledávání

© 2008 Všechna práva vyhrazena.