Fantom Opery (2004) - Info ze zákulisí

23.08.2008 19:23

V této prázdninové sezóně, Andrew Lloyd Webber, režisér Joel Schumacher a Warner Bros. pictures uvedou Fantoma Opery, s napětím očekávanou filmovou adaptaci slavného divadelního muzikálu Andrew Lloyd Webbera. Fantom Opery, podle románu Gastona Lerouxe, vydělal po celém světě na hrubých tržbách přes $ 3,2 miliard jak v divadelní tak i ve filmové podobě. 

Osoby a obsazení

Pro režiséra Joela Schumachera a producenta- skladatele Andrew Lloyd Webbera znamenalo obsazení jejich filmové verze Fantoma náročný úkol. Shumacher považoval tento film za sexy mladý milostný příběh a do hlavních rolí obsadil nové herce. To platí zejména pro obsazení Christine, naivní osiřelé mladé dívky, která věří, že Fantomův hlas, volající ji ze zákoutí Operního domu je "Anděl hudby" kterého jí posílá její zemřelý otec. "Krása této postavy spočívá v její nevině, v její závislosti na otci a v jejím přesvědčení, že Fantom je možná jeho představitel ze záhrobí," říká Schumacher. "Potřebovali jsme najít mladou ženu, která by ztělesňovala nevinné mládí a touhu a zároveň jsme museli najít dva mimořádně charismatické herce, aby zahráli dva muže, mezi nimiž se ona zmítá."

"Jednou z Joelových silných stránek je schopnost nacházet talentované mladé herce, kteří jsou na počátku své kariéry," říká Lloyd Webber, který svěřil proces obsazování Schumacherovi. "Zásadně jsme chtěli najít lidi, kteří umí doopravdy zpívat" dodává, "protože píseň se prolíná celým filmem."

Děj se odehrává v Paříži v roce 1870, Fantom Opery vypráví příběh o znetvořeném hudebním géniovi, který děsí obyvatele městského premiérového operního domu, Opéra populaire. Když se Fantom osudově zamiluje do Christiny, rozhodne se vytvořit novou hvězdu pro tuto Operu. Mladou sopranistku, u níž podporuje její mimořádný talent. Role eponymického Fantoma vyžadovala charismatického herce. Filmaři našli mnoho požadovaných vlastností v Gerardu Butlerovi, který je znám americkému publiku z filmu Lara Croft Tombs Raider: The Cradle of Life. "Gerry Butler má krásný rockový tenor," pochvaluje si Lloyd Webber. "Viděl jsem Gerryho Butlera v Draculovi 2000 a měl tak skvělý filmový projev, že jsem se s ním chtěl poznat, říká Schumacher. "Je to výborný herec a já jsem věděl, že by vytvořil jedinečného Fantóma."

V okamžiku kdy Schumacher poprvé oslovil Butlera s úmyslem obsadit ho do této role, Butler ještě neznal divadelní produkci. Poprvé si poslechl původní nahrávku a přečetl si scénář. "Odbouralo mě to. Na konci scénáře, se mi řinuly slzy po tváři," říká herec, který pak viděl tento muzikál v Londýně a na Broadwayi. "Opravdu jsem se ztotožnil s postavou Fantóma, s jeho vášní, s jeho touhami a s jeho mistrovstvím, jakož i s jeho celoživotní bolestí a izolací. "Myslím, že proto je Fantom tak silné dílo, protože lidi se ztotožňují s jeho bolestí," uvažuje Butler. "Čím jste starší, tím větší si v životě nesete zavazadlo - věci, které si chráníte, věci, u nichž se bojíte, že když je otevřete světu, svět vás označí za odpudivé a ošklivé."

Butler , v přípravě na konkurz pro Lloyda Webbera tajně chodil na hodiny zpěvu, a zkoušel s režisérem Fantoma Simonem Lee. Butler vzpomíná na okamžik pravdy: "Najednou stojím před Andrew Lloydem Webberem v jeho domě. Simon hrál na piano, připomínal mi abych dýchal a mně napadlo, Mám zazpívat pro tohoto skladatele "Music of the Night," jednu z nejznámějších písní všech dob. Roztřásly se mi nohy." Butler pokračoval ve výuce zpěvu po dobu natáčení, spolu s hodinami pohybu. "Potřeboval jsem najít hlas a způsob pohybu, abych Fantómovi vtisknul jistý charakter," vysvětluje. "Protože jsme točili film a ne divadelní představení, některá hlediska této postavy měla být méně melodramatická, skutečnější, méně divadelní, reálnější a lidská."

Fantómova maska, ikonická podoba z divadelní produkce a základní komponent jeho postavy a celého příběhu, skrývá groteskní podobu, kterou má od dětství. Opuštěn rodinou, zavržen společností a odsouzen do role opovrhovaného podivína. Butler studoval fyzické deformace, aby lépe pochopil tuto postavu, ale jeho zkušenost s Fantomovou maskou - jejíž vytvoření trvaly čtyři a půl hodiny - byla dostačující. "Byl jsem užaslý a znechucený pohledy, kterých se mi dostalo, jen když jsem procházel ateliérem. Chtěl jsem říct Jaký máte problém? Na co se díváte? Ošklivost a krása, která existuje v každém z nás - přesně to pro mě znamená tento příběh."

Obsazení role talentované mladé sboristky Christine Daaé bylo pro filmaře dalším oříškem. Když Schumacher připravoval kamerové zkoušky pro několik potenciálních Christine, poznal Emmy Rossum, tehdy šestnáctiletou herečku, která předvedla nezapomenutelný herecký výkon v Oscarovém dramatu Mystic River, a zahrála roli mladé Audrey Hepburn v ABC televizním filmu 2000 The Audrey Hepburn Story. "Byl to jako blesk z čistého nebe, když jsme našli Emmy," raduje se Schumacher. "Nejen, že je skvělá herečka, ale Emmy také účinkovala už od svých sedmi let v Metropolitní opeře. Přišla v poslední vteřině a málem neabsolvovala kamerové zkoušky, protože měla rodinnou sešlost v Las Vegas. Musel jsem jí to vymluvit!"

"Sešli jsme se ve čtvrtek, a Joel řekl "Můžete se dostavit do New Yorku v sobotu na kamerové zkoušky?" vzpomíná Rossum, která právě dokončila hlavní roli v katastrofickém filmu Den poté. "A pak asi za týden jsem šla zazpívat Andrewovi k němu do jeho domu, což bylo velmi náročné na nervy! Zkoušela jsem s korepetitorem, když Andrew vešel do místnosti, sedl si, aniž by se představil a řekl "Začneme?" Jak dokázala při konkurzu, "Emmy má fantastický hlas," potvrzuje Lloyd Webber.

Při přípravě na roli chodila Rossum na taneční hodiny, navštívila slavnou Garnier Operu v Paříži, která se stala předlohou Opera Populaire a navštívila Musée D´Orsay , aby studovala Degasovy obrazy a sochy tanečnic, z nichž mnohé byly ze souboru Garnier Opera. "Pro mě bylo nejtěžší najít rovnováhu mezi hlasem a herectvím," říká Rossum. "Velmi záleželo na tom, aby moje herectví bylo na stejné úrovni jako by bylo ve filmu, tak jsem musela najít přirozený způsob svého herectví i zpěvu."

Rossum vidí Christine jako osamělou duši, která hledá lásku a ochranu , kterou jí před svou předčasnou smrtí poskytoval otec. "Christine tak zoufale hledá nějakou otcovo stopu, že když poprvé uslyší Fantómův hlas, věří, že to je "Anděl hudby", kterého jí posílá otec. Zjistí, že jsou spřízněni duchem, neboť on je stejně tak osamělý a nešťastný. Jejich vztah začíná obrovským citem a obdivem, protože se vzájemně umělecky inspirují. Ale když Christine začne dospívat a stane se sebevědomou mladou ženou, Fantóm se na ni dívá jinak."

Zuřivě se do ní zamiluje - zatímco ona se zamiluje do vikomta Raoula de Chagny, bohatého mecenáše Opera Populaire. "Fantöm chce společnici. Někoho, kdo mu rozumí, někoho, s kým může mluvit," říká Butler. "Zvykl si na odmítání, ale od Christine odmítnutí nesnese, protože ona se stala smyslem jeho života. Když Fantóm zjistí, že ji přitahuje Raoul, je čím dál zaslepenější zuřivostí a touhou. Myslí si, že když pro ni dokáže napsat operu, bude ho milovat, nebo když ji zavede do svého doupěte, ukáže jí svůj svět, konečně ho pochopí."

"Myslím, že vztah mezi Christine a Raoulem je její romantické mladické poblouznění, ale vůči Fantómovi cítí velmi sexuální, hluboký a duševní vztah," domnívá se Schumacher. "Snad kdyby nebyl znetvořen a nestal se tak násilnickým a šíleným, pak by snad někdy mohli být spolu." Roli Raoula svěřili filmaři Patrickovi Wilsonovi, který hrál na Broadwayi Oklahomu a The Full Monty a byl nominován na cenu Emmy za svůj herecký výkon v HBO miniseriálu Angels in America. Viděl jsem Patricka na scéně a vím, že nádherně zpívá," říká Schumacher. "Je velmi talentovaný herec a má andělský hlas." Lloyd Webber se seznámil s Wilsonovým zázemím, když tento mladý herec přicestoval do Londýna, aby u něj udělal konkurz. "Patrick je jeden z obrovských přirozených lyrických tenorů z divadla."

Wilsonova představa Raoula je dynamičtější než na divadle. "Na jevišti je Raoul nevelká role v milostném trojúhelníku, ale ve filmu, jsme z něj udělali velmi agresivního, chvástavého romantického hrdinu," poznamenává režisér. "Víc přitahuje Christine - a víc ohrožuje Fantóma." "Tato role je ještě dynamičtější a náročnější, než jsem předpokládal," říká Wilson, který podstoupil pět hodin maskérských příprav, aby z něj byl 70 letý muž, pro sekvence, které se odehrávají v roce 1919. Jezdil jsem ve filmu na koni bez sedla, což je ojedinělý zážitek, ale chtěl jsem to. Nechtěl jsem nic předstírat. Chtěl jsem vyjádřit jak lidé tehdy žili. V tehdejších časech, byl život větší drama. Lidé umírali mladí, tak když našli lásku, snažili se jí dosáhnout."

Všestranná herečka Miranda Richardson, nositelka nominace na cenu Akademie za své role v Tom ez Viv a Damage, hraje Madame Giry, učitelku baletu, která ví víc o tajemných událostech v Opera Populaire - a o Fantómovi - než je ochotna přiznat. "Miranda patří k mým oblíbeným herečkám od první chvíle co jsem ji spatřil v Dance With a Stranger," říká Schumacher. "Nenalézám slov , kterými bych vyjádřil dokonalost, se kterou zahrála roli Madame Giry."

Rozšířením role Madame Giry ve scénáři, Schumacher a Lloyd Webber umožnili nahlédnout hlouběji do Fantómova pohnutého příběhu. " Především díky Madame Giry je Fantóm v Opeře," říká Ricardson, která dosáhla poprvé mezinárodního úspěchu za svůj nezapomenutelný herecký výkon v úspěšném thrilleru v roce 1992 Hra na pláč. "Fantómův život je velmi divadelní a to se jí právě líbí. The Opera Populaire je její svět, její rodina její život.

"V představení je Madame Giry na své baletky velmi rigidní a strohá a vypadá tak trochu jako vykřičník," pokračuje Richardson. "Ale umí být také romantická a vášnivá a s Joelem jsme hovořili o tom, že ji ve filmu ukážeme spíš z téhle stránky." "Chtěl jsem divákům sdělit víc o vztahu Madame Giry k Fantómovi, protože je odjakživa tajemný," říká režisér. "Když jsem se sešel s Mirandou, abychom pohovořili o této roli, bylo to jediné setkání s herečkou, kdy jsem cítil, že ona prověřuje mě. Měla připravených asi sto otázek a mě se to líbilo." "Líbila se mi myšlenka pracovat s Joelem, zejména na takovém projektu jako je Fantóm." prohlašuje herečka. "Líbí se mi práce na place a občasný pocit "zaskočení" stávajícími okolnostmi."

Richardsonová, která nemá taneční vzdělání, navštěvovala taneční hodiny s ostatními členy souboru. " Připadalo mi důležité znát asketičnost tohoto světa," říká. "I když Madame Giry už netančí sólo, vede společnost a má obrovské znalosti a úctu k této disciplíně."

Jediným členem operního souboru, jejíž osobnost málem zastíní Fantómovu hrozivou přítomnost je současná diva společnosti La Carlotta. Minnie Driver, talentovaná herečka, která se proslavila v Oscarovém dramatu Dobrý Will Hunting a v úspěšné komedii NBC , oceněné cenou Emmy Willez Grace, kde hraje rozmarnou italskou sopranistku. "Carlotta je jakoby obdoba Davida Beckhama, Madonny a Kylie Minogue v roce 1870 v jedné osobě," říká Driver. "Je jí všude plno a všechny ostatní považuje za satelity, točící se kolem ní." Driver, i když je velmi talentovaná zpěvačka, ve filmu nezpívá - její role byla hlasově svěřena operní zpěvačce Margaretě Preece, která zpívá tuto roli na jevišti.

"Věděl jsem, že Minnie je úžasná, ale přesto mě překvapila jak je doopravdy fantastická ," říká Schumacher. Noví manažéři Opery Populaire, Gilles André a Richard Firmin, přijdou do divadla během kostýmové zkoušky epické opery Hannibal , kdy se stanou svědky Carlottina vyhrožování, že odejde těsně před zvednutím opony v premiérový večer. A to není všechno: Fantóm v dopise hrozí vážnými následky, pokud nové vedení nesplní jeho nejrůznější požadavky.

Dále ve filmu hrají herci Simon Callow (Zamilovaný Shakespeare) a Ciaran Hinds (Road to Perdition) role divadelního fanouška Andrého a podnikavého Firmina. "André má zájem o uměleckou a kulturní stránku divadla, zatímco Firmin se spíš zajímá jak vydělat na vstupném," říká Hinds, který hrál s Cate Blanchett v Schumacherově thrilleru roku 2003 Veronica Guerin. "Joel mi řekl abych Firmina pojal jako obchodníka s ojetými automobily, lehce povrchní a nevkusně okázalý."

"Andre a Firmin jsou spojeni jako siamská dvojčata," dodává Callow. "Peníze vydělali v obchodu se starým železem a jsou nadšeni myšlenkou, že si koupí divadelní svět, ale stejně jako mnoho lidí před nimi, toho litují." Herecké obsazení Fantómu doplňují James Fleet (Rozum a Cit) v roli penzionovaného divadelního manažéra Lefevra, Victor McGuire (Lock, Stock and Two Smoking Barrels) roli velkého barytonového zpěváka Piangiho, a Jennifer Ellison (Brookside) v roli Christininy mladé přítelkyně Meg Giry.

The Music of The Night

Původní album The Phantom of the Opera bylo prodáno na více něž 40 milionech nosičích po celém světě a je to nejprodávanější album všech dob. Získalo zlato a platinu jak ve Velké Británii tak ve Spojených státech. Jeho strhující melodie a citlivá hudba získaly producentovi a skladateli Andrew Lloydovi Webberovi a jeho spolupracovníkům mnoho ocenění a poct.

"Andrew pobavil milióny lidí po celém světě," říká režisér Joel Schumacher. "Fantóm obsahuje jednu nezapomenutelnou píseň za druhou, nejkrásnější melodie, jaké kdy napsal. A texty Charlese Harta jsou zcela jedinečné." "Tato hudba je tak neuvěřitelně jímavá a působivá," dodává Gerry Butler. "Teď jsem ji tak často poslouchal a přesto mě vždycky dojímá." "Zkušenost, kterou jsem měla z Metropolitní Opery byla neocenitelná," říká Emmy Rossum, která začala zpívat ve slavné new yorské opeře v sedmi letech. "Bez disciplíny, které jsem se naučila v Met , bych to nedokázala."

Výtvarný svět Fantoma

Stejně jako neuvěřitelně úspěšné divadelní představení, podle něhož je film upraven, odehrává se Fantom Opery Andrew Lloyda Webbera v Paříži v roce 1870, v době velkého vzrušení, hojnosti a vášně. "Toto období bylo zlaté, bezúhonné," poznamenává režisér Joel Schumacher, "těsně před tím, než Prusové vpadli do Paříže a rozpoutali franko pruskou válku" Období a specifické prostředí příběhu, tak skvěle evokované zemřelou M. Bjornssonovou pro divadelní produkci Lloyda Webbera, musí být filmově upraveno. Tento úkol byl svěřen produkčnímu výtvarníkovi Anthony Prattovi.

"Jsem Tonyho dlouholetým obdivovatelem a měli jsme štěstí, že jsme ho získali." říká Schumacher o výtvarníkovi, který získal nominaci na Oscara za svou práci na filmu Hope and Glory a nominaci na Emmy za výpravu HBO miniseriálu Band of Brothers. "Tento film mě lákal, protože je to obrovský výtvarný projekt," říká Pratt. "všechno ve filmu vytváří atmosféru, takže je radost dělat návrhy, a je to výzva pro celé umělecké oddělení." Inspirován krásou a sílou divadelního představení Bjornssonové, Pratt studoval díla malířů z té doby - jako je John Singer Sergeant, Caillebotte a Degas - a prohlédnul si Pařížskou operu, aby vystihl atmosféru příběhu.

Fantóm byl natočen na osmi scénách v Pinewood Studios, kde během více než 40 týdnů, Prattův tým spotřeboval 73 tuny ocele, 15,000 litrů barev, více než 92 mil stavebního dřeva a 51 mil lešení, aby uvedl svůj ambiciózní návrh v život. 4 měsíce trvala výroba a čtyři plné dny smontování lustru ve studiích Pinewood , kde byl pak pověšen na strop auditoria, který byl zesílen, aby unesl váhu tohoto obdivuhodného kousku. Horní část scény byla postavena kolem lustru, po jeho zavěšení. Na Schumacherův návrh byl zákulisní svět Opery Populaire instalován do severního tunelu Pinewood, do služební chodby, která nebývá užívána k natáčení filmu. Dosáhlo se tak atmosféry divadelního labyrintu a bludiště šaten. Prattův tým vytvořil zákulisní svět šaten, zkušeben, rekvizitáren a chodeb. Blízkost tunelu k hlavnímu ateliéru umožnilo Schumacherovi a filmaři Johnovi Mathiesonovi (Gladiátor) aby se nepozorovaně pohyboval mezi "placem" a divadlem, jevištěm, hledištěm a bzučícím zákulisním úlem.

Kostýmy a makeup: vzhled Fantómu

Podobně jako scéna, tak i kostýmy ve filmu Andrew Lloyda Webbera Fantóm Opery zrcadlí luxusní svět Paříže roku 1870. Režisér Joel Schumacher se obrátil na Alexandru Byrne, zkušenou filmovou a divadelní kostýmní návrhářku, která získala nominace na Oscara za filmy Elizabeth a Hamlet, aby navrhla náročnou garderobu pro film Fantóm. "Chovám k Alex velkou úctu," říká Schumacher, sám bývalý kostýmní návrhář. "Každý kdo dokáže navrhnout Elizabeth, která se odehrává v období pro ženy mimořádně nesexy, aby vypadala tak dobře, jako se to podařilo Alex, má skutečný talent. Má také velmi současný a neobvyklý přístup ke kostýmnímu návrhářství. Vychází zevnitř, což se mi na ní líbí." Byrne a její tým vytvořili pro svoji ambiciózní produkci v dílnách v Pinewood Studios a v Londýně, 300 kostýmů a upravili další 2.000 kostýmů , které byly shromážděny díky usilovnému pátrání v nejrůznějších rekvizitárnách po celé Evropě.

"Na spolupráci s Joelem je nejlepší to, že zcela přesně ví, co chce," říká Byrne. Byrne odjela do Paříže, aby prozkoumala svět Opera Garnier, kde se odehrává děj filmu a aby studovala oblečení a atmosféru města kolem roku 1870. "Dozvěděla jsem se všechno o té době, abych to byla schopna potlačit a vytvořit si to po svém," říká Byrne.

Snad nejnáročnější postavou byla postava Fantöma, pro kterého Byrne navrhla garderobu, která vyjadřuje jisté tajemno, charisma a nebezpečí muže, který je často skryt ve stínech. "Jde o siluetu, o tvar, o sexualitu, říká Byrne o svých návrzích pro Fantóma, kterého představuje Gerard Butler. "Startovní bod byla silueta, vidět jak se ten kostým pohybuje, stíny, které vytváří a jak ty stíny rezonují. Klíčovou součástí Fantómova kostýmu je jeho ikonická maska a maska, kterou Fantóm nosí pod ní. Diváci se poprvé v detailu uvidí oboje, jak Fantómovo obličejové znetvoření tak masku, kterou nosí, aby ho skryl. Nechtěli jsme, aby jeho znetvoření působilo strašlivě groteskně," říká Byrneová. "Snažili jsme se za maskou najít skutečného člověka. Chceme, aby diváci zaznamenali jeho přitažlivost, jeho zlost a jeho zranitelnost." Návrh kostýmů pro postavu Christine, atraktivní mladou sopranistku, kterou hraje Emmy Rossum, představoval zcela jiný úkol. "Christine skoro nevidíme ve vlastním oblečení," říká Byrne. "Téměř neustále má na sobě své divadelní kostýmy. Vytvořit postavu, která má na sobě divadelní kostýmy víc než své vlastní oblečení je hodně těžké."

Pro vrcholnou sekvenci maškarního plesu, který se konal v Opera Populaire na oslavu Nového roku a pro Fantomovo zdánlivé zmizení z operního domu, Byrn vybrala černou, bílou, zlato a stříbro, aby vyjádřila "všeobecnou sílu". Fantom se objeví na plese oblečen od hlavy až k patě ve zlatě a v šarlatu," vysvětluje. " Christine jsme oblékli do růžové, protože v tomto okamžiku příběhu se projeví jeho kletba nad ní."

Návrhářka shromáždila téměř 200 maškarních hostů, s tiárami ve tvaru hvězdy a ozdobami, které vytvořila vsazením komponentů z lustru ze světově znám továrny na křišťál, Swarovski, která dodala více než 20,000 kusů na konstrukci překrásného lustru v Opeře, klíčového předmětu Fantomova příběhu. Byrne upřímně přiznává: "Nikdy jsem nebyla na konci filmu tak unavena. Rozsah a záběr byl zkrátka značný."

zdroj: Bontonfilm

Zpět

Vyhledávání

© 2008 Všechna práva vyhrazena.